[SEAT] [Exeo 3R] 1.8TSI lichte trilling koppeling

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ik heb met mij Exeo 1.8 tsi inmiddels ruim 15.000 km gereden. Sinds het begin valt mij het volgende op.
Als je bijv. op een rotonde afrijdt en terugschakeld naar de 2e versnelling en je laat dan de koppeling opkomen voel je een lichte trilling in het pedaal:?. Met het raam open hoor je ook een lichte ratel uit de versnellingsbak. Dit is echt alleen bij terugschakelen naar de 2e versnelling. De bak schakeld verder prima en zonder kraken. Ook wegrijden gaat zonder trillen. Als je bij het terugschakelen iets gas bijgeeft dan trilt het niet, Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Je hebt nog garantie. Gewoon bij de dealer neer leggen dit probleem.
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ik zal het bij de eerstvolgende beurt eens aankaarten, het wordt niet erger ofzo.
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ben in juli bij de dealer geweest en die voelde het toen ook. Moest het toen nog maar even aankijken. Op zich was het niet heel ernstig dus dat had ik gedaan. In mijn vakantie in augustus begon de koppeling in de file (bij heet weer) schrapende geluiden te maken. Vandaag heeft de dealer nog eens goed gekeken en geluisterd en waarschijnlijk moet de koppeling/drukgroep vervangen worden. Aangezien de auto een jaar oud is en net 30.000 km heeft gereden en de klacht al langer bestond, ging ik er vanuit dat dit onder garantie gerepareerd zou worden. Niet dus, ik mag zelf ongeveer 900 euro aftikken 8)7. Ben bang dat dit mijn laatste seat is.........;w, 28000 euro voor een nieuwe auto en dan met een jaar al zulke kosten en dat terwijl ik zo blij was (en op zich nog ben) met mijn Exeo (en Seat) in het algemeen. Hopenlijk komt het nog goed....
 
Laatst bewerkt:

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
Ben in juli bij de dealer geweest en die voelde het toen ook. Moest het toen nog maar even aankijken. Op zich was het niet heel ernstig dus dat had ik gedaan. In mijn vakantie in augustus begon de koppeling in de file (bij heet weer) schrapende geluiden te maken. Vandaag heeft de dealer nog eens goed gekeken en geluisterd en waarschijnlijk moet de koppeling/drukgroep vervangen worden. Aangezien de auto een jaar oud is en net 30.000 km heeft gereden en de klacht al langer bestond, ging ik er vanuit dat dit onder garantie gerepareerd zou worden. Niet dus, ik mag zelf ongeveer 900 euro aftikken 8)7. Ben bang dat dit mijn laatste seat is.........;w, 28000 euro voor een nieuwe auto en dan met een jaar al zulke kosten en dat terwijl ik zo blij was (en op zich nog ben) met mijn Exeo (en Seat) in het algemeen. Hopenlijk komt het nog goed....

Je hebt toch twee jaar garantie of ben ik helemaal 8)7 en helemaal als je je klacht eerder hebt aangegeven zijn ze verplicht om dit onder 'coulance' te repareren of het moet een gebruikersfout zijn maar dat weet jij beter als wij allemaal.
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ik rij al 20 jaar auto en ben er altijd zeer zuinig op. Heb nog nooit problemen met een koppeling gehad. Deze trilling was er al vanaf de eerste kilometers in lichte mate. Ik had zoiets van dat komt wel bij de eerste beurt (als het niet vanzelf minder wordt). Vindt het gewoon niet netjes om zo met een klant en klacht om te gaan. Pon zal wel al teveel geld kwijt zijn aan de kapotte distributieriemen van de tsi motoren en denken andere garantiegevallen keren we maar niet meer uit. Of dat nou de juiste manier van klantenbinding is? Een klacht is een klant en ik hoop dat er op basis van mijn argumenten alsnog een fatsoenlijke oplossing komt.
 
Laatst bewerkt:

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
Maar wat zeggen ze dan als je zegt dat je twee jaar garantie hebt?
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Slijtagegevoelige onderdelen vallen daarbuiten. Slaat natuurlijk nergens op, heel de auto is slijtagegevoelig. Schijnt in de voorwaarden te staan. Ik heb alle boekjes doorgebladerd maar kan hier niks over vinden. Niets aan een auto (behalve de banden) mag na 30000 km versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Witte Brutus

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
36
Erg vervelend zo'n smet op een verder (hoop ik) fijne auto
Succes met pon. Hoe staat de dealer er eigenlijk tegenover?
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Auto is echt super. Is echt de fijnste auto die ik ooit gehad heb. Degelijk, stil, comfotabel. Ik zou er zo weer een kopen. Snap niet dat je hem zo weinig ziet op de weg. Ik had er graag weer een aangeschaft over een jaar. Dingen kunnen altijd niet goed zijn of stuk gaan. Het gaat er om hoe dat dan wordt opgelost door producent en importeur. Dealer kom ik al jaren en heb er erg goede ervaringen mee_/-\o_. Ik wacht het maar af.
 
Laatst bewerkt:

HermanW.

New member
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
249
Dit hoef je niet te accepteren lijkt me. Van een koppeling mag je echt wel verwachten dat hij langer meegaat. Wie zegt bovendien dat het een slijtage klacht is? Ik ga uit van een productiefout. Zij moeten dan maar aantonen dat het slijtage is. Dat is het voordeel van garantie.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Dit is gewoon een produktiefout en dient opgelost te worden door de dealer. Ook valt het naar mijn mening onder de garantie, het probleem is immers op tijd door gegeven aan de dealer, die het zelf ook heeft geconstateerd en daar de dealer zei 'kijk het nog even aan'. Het 'even aankijken' kan je opvatten als dat het onder reparatie is vanaf dat moment.

Heb zelf weliswaar een ander motorblok, maar heb na ruim 51000 km nog geen euvel met de koppeling geconstateerd.
 

amkeanra

New member
Lid geworden
5 feb 2011
Berichten
19
Ik heb mijn Exeo 1.8T inmiddels 2 jaar en gekocht met 27.000km op de teller. nu inmiddels 48.000 km op de teller en koppeling waarschijnlijk versleten (schakelen van 3 naar 4 en gas erop na 2 a 3 sec. op toeren motor en na weer een sec. of 4 bij blijvend gas geven pakt de koppeiling weer op).
De auto was via de Seat dealer getuned bij JD bij 27.000 km. Geen garantie of coulance regeling. Reactie van seat dealer was - schade is afkomstig van verkeerd schakelen of invloeden van buitenaf. Nu heb ik zelf jaren gereden in een Seat Leon topsport en heb na 130.000 km nog geen koppeling versleten. dus aan mijn rijstijl ligt het echt niet. Ik heb ook geen trekhaak dus geen sleurhut schade.

Ik zit nu wel een beetje met mijn handen in het haar, ik moet de koppeling vervangen, maar heb weinig zin om na 20.000 km weer aan de beurt te zijn. Ligt het aan de chip tuning (van 150pk-200Nm naar 2000pk-300Nm) of heb ik net als bij Hobby gewoon een pech geval als koppeling.
Iemand ervaring of goede tip? JD adviseerde me om eens met autotechniekhanssloot.nl contact op te nemen. Hij zou koppeling modules kunnen monteren die meer vermogen aan kunnen (uit een 2.0T)
Een bericht over koppeling problemen van een andere seat gebruiker op dit forum gaf aan goed geholpen te zijn bij v/d Velden. Hier kwam ik voorheen met mijn Topsport ook dus maar eens langs om info in te winnen....
 

tuurplamuur

New member
Lid geworden
2 jul 2012
Berichten
48
Ik heb mijn Exeo 1.8T inmiddels 2 jaar en gekocht met 27.000km op de teller. nu inmiddels 48.000 km op de teller en koppeling waarschijnlijk versleten (schakelen van 3 naar 4 en gas erop na 2 a 3 sec. op toeren motor en na weer een sec. of 4 bij blijvend gas geven pakt de koppeiling weer op).
De auto was via de Seat dealer getuned bij JD bij 27.000 km. Geen garantie of coulance regeling. Reactie van seat dealer was - schade is afkomstig van verkeerd schakelen of invloeden van buitenaf. Nu heb ik zelf jaren gereden in een Seat Leon topsport en heb na 130.000 km nog geen koppeling versleten. dus aan mijn rijstijl ligt het echt niet. Ik heb ook geen trekhaak dus geen sleurhut schade.

Ik zit nu wel een beetje met mijn handen in het haar, ik moet de koppeling vervangen, maar heb weinig zin om na 20.000 km weer aan de beurt te zijn. Ligt het aan de chip tuning (van 150pk-200Nm naar 2000pk-300Nm) of heb ik net als bij Hobby gewoon een pech geval als koppeling.
Iemand ervaring of goede tip? JD adviseerde me om eens met autotechniekhanssloot.nl contact op te nemen. Hij zou koppeling modules kunnen monteren die meer vermogen aan kunnen (uit een 2.0T)
Een bericht over koppeling problemen van een andere seat gebruiker op dit forum gaf aan goed geholpen te zijn bij v/d Velden. Hier kwam ik voorheen met mijn Topsport ook dus maar eens langs om info in te winnen....

Hoi hier een exeo rijder die juist hetzelfde meegemaakt heeft. Mijn auto is een 1,8 tfsi met standaard 120 pk. Deze heb ik laten kietelen bij jd naar 285 pk met 436 nm koppel. Koppeling kon dit vermogen niet aan wat ook te verwachten was. Hans Sloot heeft bij mij een standaard luk vliegwiel uit de audi a4 b8 2,0 liter 211 pk met 350 nm koppel geplaatst met een bijpassende sachs koppeling. Deze upgrade past in de behuizing en is een zeer mooie en goede upgrade. Bij Hans Sloot is u wagen in veilige handen.
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Diagnose is inmiddels gesteld, drukgroep bleek een (productie)fout in te zitten. Dit wordt dus toch onder garantie vervangen. Hopenlijk eind goed al goed. Alleen zijn de onderdelen vooralsnog niet leverbaar. Al met al toch nog goed opgelost door mijn dealer.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Hoop voor je dat ze het euvel nu echt gevonden hebben en dat je van de Exeo kan gaan genieten zoals het hoort.
Hopelijk laat je het ons ter zijner tijd nog horen.
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Vandaag de auto weer opgehaald. Koppeling en drukgroep/lager vervangen. Geen trilling meer te voelen en alles netjes en zonder schade ingebouwd. De auto is nog niet heel warm geweest met filerijden, maar ik neem aan dat de bijgeluiden ook definitief verleden tijd zijn. Met dank aan het profesionele team van Auto Carma in Rotterdam is het toch nog goed gekomen!_/-\o_
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Heb recentelijk ook bij mijn 1.8 TSI 118Kw ~100000km de koppeling, drukgroep, druklager en vliegwiel laten vervangen i.v.m. een trilling tijdens het opkomen van de koppeling...gedeelde coulance na aandringen.

Koppeling is nu trillings vrij en schakelt goed, motor lijkt nu ook meer trilling vrij te zijn.
 
Bovenaan