[SEAT] [Exeo 3R] 1.8TSI lichte trilling koppeling

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
... motor lijkt nu ook meer trilling vrij te zijn.

Iets om in de gaten te houden is de status van het aanslagrubber (engels: snub mount).
Naarmate deze ouder wordt ontstaan er scheurtjes en verpulvert het rubber.

Het aanslagrubber kan je zien als de motorkap omhoog is. Het bevindt zich afhankelijk van de motor rechts of links van het midden. Het is bevestigd aan een pin, die op zijn beurt onder aan de motor is bevestigd. Aan de binnenkant van de bumper zit een soort bakje bevestigd waarin het aanslagrubber 'vrij' kan bewegen.

Dit aanslagrubber heeft ook invloed op het schakelgedrag. Wordt het vervangen door een groter polyurethaan exemplaar, dan zal de motor minder links-rechts wiebelen bij schakelen. Het schakelen verloopt iets sneller en soepeler hierdoor. Een bijkomstigheid is wel dat er meer trillingen kunnen optreden door de stijvere constructie.
Deze trillingen ervaar ik eigenlijk alleen bij stationair draaien.

Uitleg over aanslagrubber (engels): http://blog.europaparts.com/why-snub-mounts-are-so-important/

ingescheurt:
PhotoSep02134240.jpg


mijn oude aanslagrubber:
snub2_zps4f08aec0.jpg


mijn oude (l) en nieuwe (r) aanslagrubber:
snub3_zps139aa5b2.jpg
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Hi McDonald, jij heb die mod ook volgens mij? is dat gescheurde rubber van jou auto?
Bij mijn vorige auto een LEON FR 20VT heb ik de dogbone toen vervangen, het schakelen ging toen veel direkter.
Ik zal eens naar de staat van het rubber kijken en eventueel vervangen...APR verkoopt ze ook.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Nee, dat ingescheurde exemplaar is niet mijn aanslagrubber. Die van mij was nog in goede staat. Het origineel is net zo zacht als een spons.
Het polyurethaan exemplaar heb ik indertijd via eBay gekocht.
Er zijn diverse fabrikanten van deze aanslagrubbers.
034Motorsport levert een aanslagrubber met beugel: http://www.awesomegti.com/brand/034motorsport/034motorsport-motorsport-snub-mount-with-bracket
Neuspeed levert een vierkant exemplaar: http://www.neuspeed.com/88/0/0/750/220243-engine-torque-damper.html

In de APR handleiding staat het volgende over het uitlijnen van het rubber:
1. Loosen the four 13mm nuts holding the snub basket to the front clip.
2. Reinstall lower engine bracket. Tighten the three 6mm allen head screws.
3. Start the engine, idle for 30-45 seconds, add small throttle inputs to help center the snub and the receiver.
4. Turn off the engine, and tighten the four 13mm receiver nuts.
5. Restart the engine, and check for unwanted low frequency vibrations.

Zie ook de handleiding van ECS: http://bd8ba3c866c8cbc330ab-7b26c6f...6.r6.cf1.rackcdn.com/SnubMountInstall2013.pdf
 
Bovenaan