McDonald
Well-known member
- Lid geworden
- 18 nov 2010
- Berichten
- 11.989
... motor lijkt nu ook meer trilling vrij te zijn.
Iets om in de gaten te houden is de status van het aanslagrubber (engels: snub mount).
Naarmate deze ouder wordt ontstaan er scheurtjes en verpulvert het rubber.
Het aanslagrubber kan je zien als de motorkap omhoog is. Het bevindt zich afhankelijk van de motor rechts of links van het midden. Het is bevestigd aan een pin, die op zijn beurt onder aan de motor is bevestigd. Aan de binnenkant van de bumper zit een soort bakje bevestigd waarin het aanslagrubber 'vrij' kan bewegen.
Dit aanslagrubber heeft ook invloed op het schakelgedrag. Wordt het vervangen door een groter polyurethaan exemplaar, dan zal de motor minder links-rechts wiebelen bij schakelen. Het schakelen verloopt iets sneller en soepeler hierdoor. Een bijkomstigheid is wel dat er meer trillingen kunnen optreden door de stijvere constructie.
Deze trillingen ervaar ik eigenlijk alleen bij stationair draaien.
Uitleg over aanslagrubber (engels): http://blog.europaparts.com/why-snub-mounts-are-so-important/
ingescheurt:
mijn oude aanslagrubber:
mijn oude (l) en nieuwe (r) aanslagrubber: