Multitronic:
De multitronic is een versnellingsbak van het type Continu Variabele Transmissie (CVT) die in 2000 door Audi op de markt gebracht is. De multitronic is samen door LuK en Audi ontworpen als alternatief op de bestaande Tiptronic automaat met als doel een hoger comfort en een gunstiger brandstofverbruik.
De multitronic lijkt sterk op het type duwband-CVT maar maakt gebruik van een uniek overbrengingsmedium. In plaats van een rubberen band of een metalen duwband, zoals we van andere CVT uitvoeringen kennen, gebruikt de multitronic een speciaal ontwikkelde ketting. Dit werd gedaan omdat de minimale omtrek van de duwband beperkt is. De ketting kan over een aanzienlijk kleinere relatieve diameter lopen dan een duwband, zodat de verhouding tussen minimale en maximale overbrengingsverhouding beduidend groter is dan bij de duwband-CVT. Om dit mogelijk te maken is de ketting opgebouwd uit 1025 lamellen en 75 uit twee delen bestaande aspennen. De multitronic wordt aangedreven via een natte koppeling en de overbrengingsverhouding wordt elektronisch/hydraulisch geregeld.