[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive, prestaties in heuvels en bergen?

Jacco

New member
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
2
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe baan en moet daarom een nieuwe lease-auto uitkiezen. Ik reed tot nu toe de Honda Civic Hybrid. Hij rijdt prima maar heeft helaas veel te weinig bagageruimte. Omdat ik zuinig wil blijven rijden, heb ik nu interesse in de SEAT Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style. Deze heeft zeker meer bagageruimte. Maar ik heb er een aantal vragen bij. We gaan elk jaar op de wintersport in Winterberg (duitsland), kleine bergen en hoge heuvels dus. De Honda Civic Hybrid kon dan absoluut niet mee en werd links en rechts ingehaald. Hoe is dit met de genoemde SEAT? We hebben een dakkoffer, dit zal wellicht de prestaties negatief beinvloeden? Kortom, de vraag is dus: kunnen wij fatsoenlijk de heuvels over met deze auto?
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Als je met de Civic Hybrid al slecht mee kon komen wordt het helemaal huilen met de pet op met de Ibiza Ecomotive. Ter vergelijking:

Honda Civic Hybrid, 95 pk op 1268 kg = 13,34 kg/pk
Ibiza ST Ecomotive, 75 pk op 1105 kg = 14,73 kg/pk

Mijn persoonlijke mening: alles boven de 10 kg/pk is niet vooruit te schoppen en is vooral in de bergen gewoon gevaarlijk.
 

ibizaking

New member
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
231
hou hem bergop rond de 3000 toeren, dan zal het wel meevallen, denk ik....
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Vergeet ook niet dat Ibiza diesel is, wat hoger koppel heeft.
Honda: 123nm
Ibiza: 180nm

En dat is wat je nodig hebt om berg op te klimmen hoor. Mijn vorige auto had ook diesel met 205nm (90 PK).Redelijk beladen kon ie prima tegen de bergen hoor. Oke, kon je niet echt super veel versnellen berg op - maar ingestelde snelheid kon ie prima houden. Op basis daarvan, gok ik dat kleine Ibi - ook redelijk beladen ook rond 100 km/h zal vast kunnen houden.

Jammer genoeg kan je hier in NL tijdens een proefrit dat niet echt testen :)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.040
Ik heb in Portugal met een Corsa 1.3CDTI (dus JTD) rondgetuft (met twee personen + bagage). Die had ook 75PK en dat ging prima. Nu hebben ze daar geen bergen formaatje Matterhorn, maar op de steile stukken ging het best.
 

rijnsd

New member
Lid geworden
30 dec 2010
Berichten
3
Oorspronkelijk geplaatst door rijnsd
Ik heb afgelopen weekend mijn 3 weken oude Seat Ibiza1.2 St tdi met Biod 350 tl caravan uitgeprobeerd. Onder barre winterse omstandigheden zo'n 650 km gereden en ik moet zeggen dat motortje houdt zich heel kranig. Vanaf 1700 toeren pakt ie goed op, en wegrijden uit stilstand is geen probleem met deze combinatie .(caravan weegt leeg 650 kg en geladen max 1000kg)
Op de heenweg met een snelheid van 100 op de teller gereden (94 km volgens GPS), dit gaf een verbruik van 1: 11.7.

Op de terugweg met een snelheid van 90 gereden (85 volgens GPS)nu een verbruik van 1: 14 Dit alles in de 5 de versnelling, waarbij het lijkt of de schakeindicator weet dat er meer getrokken moet worden, want de schakelmomenten worden bij een hoger toerental aangegeven. Ook even een vrachtwagen inhalen is geen probleem, even terug naar z'n 4 en daar gaat ie.Uiteraard merk je dat het motortje aardig moet werken, maar we zijn door de jaren zo verwend net giga-koppels dat het nu in een keer lijkt of 180Nm koppel van deze Seat ineens niet veel meer is.

Mijn vorige auto een Ford Mondeo 2.2tdci had 155 pk en 400NM koppel, dus het is vanzelfsprekend dat je hier alle situaties aan kan, in vergelijking dan met de Seat zou deze een stumper zijn, echter niets is minder waar. Je weet dat je minder vermogen hebt dus daar anticipeer je op, maar je bent zeker niet slecht af met dit dieseltje zolang je maar op tijd schakelt. Ook voelt de combinatie auto en caravan solide aan, auto spoort goed en deint niet en is rustig in het stuur.Ook het wegtrekken bij de stoplichten gaat voldoende soepel en makkelijk, je rijdt makkelijk met overige verkeer mee.

Kortom ik ben heel tevreden
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Gaat best wel lukken straks. Je moet gewoon op koppel rijden en tja met 120 er tegenop kan natuurlijk niet. Dan moet je ff sparen voor een 140pk diesel.
En je hebt zowiezo geluk met een ST eco. als je namelijk w?l stil valt heb je een Hill hold functie :+
 

Fletch

New member
Lid geworden
25 okt 2010
Berichten
95
Veex is weer negatief, ben het wel eens met Smilie

Als je 'm lekker op de cruisecontrole zet houd hij 'm gewoon vast. ( 120 km pu de heuvel/berg op geen probleem, je ziet om je heen wel mensen terugvallen. )
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Ach ja, wat mensen echt (te) vaak vergeten is dat je op dat moment _op vakantie_ bent! Dus wat als je geen 120 km/h berg op haalt? Ga wat dieper in de stoel zitten, neem nog een slokje koffie, steek cigaretje aan... relaxed :)
 

chriSTian

New member
Lid geworden
6 dec 2010
Berichten
11
We gaan elk jaar op de wintersport in Winterberg (duitsland), kleine bergen en hoge heuvels dus. De Honda Civic Hybrid kon dan absoluut niet mee en werd links en rechts ingehaald. Hoe is dit met de genoemde SEAT?

Precies; heuveltjes... Zodra je de heuveltjes richting Winterberg in gaat, mag je toch nog maar hooguit 80 km/h rijden. Stelt allemaal niet zo veel voor in die hoek vind ik. Als de Ibi daar al moeite mee heeft dan verkoop ik 'm direct weer :)
Gaat goed komen met de 180NM als je niet teveel haast hebt.
 

Stephan

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
27
Ik ben in Zuid frankrijk geweest met me ibiza ecomotive. Kwam hellingen van 20% op zonder problemen.
 

Jacco

New member
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
2
Dank jullie wel beste mensen, voor de reacties. Hier kan ik wat mee!
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Jacco, een diesel vergelijken met een benzine-motor is lastig, onze oude Toyota MPV (2.0 benzine) had 150 pk / 192 Nm, maar de kracht begon zich pas te ontwikkelen boven de 3.000 tpm. In de Ardennen had ie in z'n vijf onder de 120 km/h problemen om de snelheid vast te houden op lange hellingen.

Bij de 1.2 TDI is het net andersom, tussen de 1.800 en 3.000 tpm heb je 180 Nm beschikbaar, bij 120 in vijf draait de motor 2.400 tpm, ideaal. Is dat nog onvoldoende, dan kun je ook prima in z'n vier, alhoewel ik denk dat dat niet eens nodig is.

Tel daar bij op dat de Ibi amper 1.100 kg weegt, een beetje Golf Variant zit al boven de 1.350 kg, die extra's kilo's hoef je niet mee omhoog te zeulen.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Jacco, misschien ten overvloede, maar staar je niet blind op motorvermogen, in de dagelijkse praktijk is koppel veel belangrijker en met name het toerengebied waarin het maximale koppel bereikt wordt. Onze oude 150 pk Toyota heeft 2x zoveel vermogen als onze 75 pk 1.2 TDI Ibiza, bij ongeveer hetzelfde koppel. Maar dat vermogen wordt pas gehaald bij een heel hoog toerental, onder de 3.000 tpm gebeurt er niet veel. Op papier heeft de Toyota betere cijfers dan de Ibi, maar in de dagelijkse praktijk merk ik niks van dat grotere vermogen (tenzij je gaat racen, dan gaat de 150 pk als een speer).
 

Pim82

New member
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
94
Ach ja, wat mensen echt (te) vaak vergeten is dat je op dat moment _op vakantie_ bent! Dus wat als je geen 120 km/h berg op haalt? Ga wat dieper in de stoel zitten, neem nog een slokje koffie, steek cigaretje aan... relaxed :)

Kijk een echte vakantie kenner, zo mag ik het graag horen!
 

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
Ach ja, wat mensen echt (te) vaak vergeten is dat je op dat moment _op vakantie_ bent! Dus wat als je geen 120 km/h berg op haalt? Ga wat dieper in de stoel zitten, neem nog een slokje koffie, steek cigaretje aan... relaxed :)
Toch zou ik me in Italie bijvoorbeeld niet bepaald fijn voelen tussen de vrachtwagens die ook gewoon 80 heuvelop en heuvelaf gaan (daar is het geen gewoonte om de lichtste vrachtwagen met 300pk te nemen, maar gewoon de 560 of 620pk editie).
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Effe relativeren, in de jaren negentig gingen we met de VW Passat Variant op vakantie, die TD had ook maar 75 pk en 'slechts' 150 Nm. En hij was zwaarder dan de 1.2 TDI, dus wat dat betreft zijn we er aardig op vooruit gegaan......
 

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
Toch zijn ze bij Scania bijv ook niet stil blijven zitten :p

Scania-P93-6x2-Flat-1990-Day-TS2000-5k.jpg


new-scania.jpg
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@Joh@n:
Absoluut, ik zeg ook niet dat je in slaap moet vallen tijdens rijden - maar dat het zeker niet zo opgefokt moet zijn. Het is je vakantie, geniet ervan was meer mijn boodschap.
Ik rij gemiddeld 2 x per jaar naar Servi? wat neer komt op zo een 3600km (heen en terug) - oftewel een klein 18 uur een kant op. En heb erg goed geleerd dat het geen sprint (race) is - maar een marathon. Gewoon goed voorbereiden, voldoende voedsel / drank mee nemen en karren. En dan ga ik altijd via Oostenrijk en Alpen - dus bergen zat. Kom ik een keer maar niet aan 120 km/h berg op - ach, zal wel. Het is - relatief gezien - slechts 0,00x % van het geheel reis. Daar maak ik me niet druk om :)

Wel blijft dat je jezelf niet in gevaarlijke situaties moet brengen daarmee, maar dat is compleet andere topic dan weer :)
 
Bovenaan