[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive, prestaties in heuvels en bergen?

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
TS had het over Winterberg meen ik, hooguit 3 uurtjes rijden dus vanuit Nederland. Heb het vorige week nog gereden en alleen het laatste stuk Autobahn is licht gaccidenteerd, maar ook met tunnels waar je soms maar 80kmh mag...... Dus ik zeg; geen probleem!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ach ja. Is al eerder gezegd hiervoor. Mensen vergeten soms hoe het vroeg?h ook voor elkaar kwam. Met de 2CV of 500 over de Brenner of St Gottard pas. Kwam allemaal goed.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.040
Paard en wagen ging ook prima!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Benewagen doet het ook altijd goed... :+
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Ach ja. Is al eerder gezegd hiervoor. Mensen vergeten soms hoe het vroeg?h ook voor elkaar kwam. Met de 2CV of 500 over de Brenner of St Gottard pas. Kwam allemaal goed.
Maar diezelfde mensen vergeten dat het moderne verkeer andere eisen stelt. 'Toen' reden er ook geen miljoenen auto's rond, stonden er geen/nauwelijks files en kostte de benzine 0,50 cent/liter.... En toen is niet nu!
 

Pim82

New member
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
94
Maar diezelfde mensen vergeten dat het moderne verkeer andere eisen stelt. 'Toen' reden er ook geen miljoenen auto's rond, stonden er geen/nauwelijks files en kostte de benzine 0,50 cent/liter.... En toen is niet nu!

Nou gezien de PK / NM / Gewichts verdeling hebben we het niet over het jaar 1950 maar meer over een jaar of 10 a 15 terug.

Auto's zijn moderner geworden maar de gemiddelde snelheid op al deze wegen is niet omhoog gegaan. Oftewel "vroegah" reed je ook met je ford escort 1.6 van 1150kg met 90 pk en 125nm koppel met de caravan erachter naar Frankrijk. Uiteindelijk is het ieder zijn eigen mening hierover, de ??n vind het nodig om met 140 km/pu met een caravan erachter een helling van 20% op te denderen. De andere neemt genoegen met het moeiteloos halen van de wettelijk gestelde snelheden zoals 80km/pu met een caravan erachter en indien nodig 100 of 110 km/pu heuveltje op.

Eerlijk is eerlijk ik ben vorig jaar met m'n 1.5dci megane met 80 pk en 180 nm koppel met de caravan erachter naar de dordogne gereden en ik merkte echt wel dat de auto er voor moest werken en dat ik minder vermogen tot m'n beschikking had. Maar problemen heb ik er absoluut niet mee ondervonden, en een gevaar voor het overige verkeer vorm je ook niet want je komt prima mee met het vrachtverkeer. Zolang je maar geen rare capriolen uithaalt zoals inhalen bergop haha. Je heb vakantie relax doe rustig aan en geniet van de reis.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Nou gezien de PK / NM / Gewichts verdeling hebben we het niet over het jaar 1950 maar meer over een jaar of 10 a 15 terug.
Ik lees 2CV en 500, da's voor de geboortedatum van de meeste bezoekers van S-O :+
Maar het blijft inderdaad een mening/ervaringsverhaal. Ik heb ooit een Golf II met en 1100 motor gehad, die was binnen een maand weer verkocht. En daarna nooit meer....Oh ja toch, een Altea met 150pk (2.0 FSI) dat was ook een enorme teleurstelling, zeker in de bergen! En ik rijd echt niet als een dolle.
 

Pim82

New member
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
94
@FRchippie Haha ik heb van m'n leven nog nooit een auto gehad met meer dan 100 pk lol. Maar ik ben het met je eens als je het geld er voor over hebt het prettiger is om met een pk of 200+ en een 300nm+ koppel de bergen in te gaan.
Verloopt alles wel lekker soeppeltjes ;)
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
En ik heb nog nooit zelfs maar een trekhaak gehad dus ik weet ook niet waar ik het over heb :+
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Ik weet nog het verhaal van me Pa dat ze met Fiat 500 - met zijn drieen (alle volwassene) + bagage naar vakantie gingen.
Zo een geval dus:

800px-Fiat_500.jpg


Grootste voordeel was, dat het lucht gekoelde motor was + achterwiel aandrijving. Die wagentje (met meen ik 22 pk's) kon berg op gaan, waar zelfs ezel niet durfde :)

Maar uiteraard, het is wel lekker om 'reserve' onder je pedaal te hebben in iedere geval (ook al je niet alle vermogen altijd hoeft aan te spreken).
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Ach, ik ben met een Daihatsu Cuore (3 cilinder, 45 pk ?) ook de Grimsel-, de Furka- en de Sustenpas (2700 m.) over gekomen, dan kom je met een moderne diesel vast wel in Winterberg. :+:+
En wanneer je het verkeer erg ophoudt. af en toe even een parkeerplaats op om alles te laten passeren.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ach, ik ben met een Daihatsu Cuore (3 cilinder, 45 pk ?) ook de Grimsel-, de Furka- en de Sustenpas (2700 m.) over gekomen, dan kom je met een moderne diesel vast wel in Winterberg. :+:+
En wanneer je het verkeer erg ophoudt. af en toe even een parkeerplaats op om alles te laten passeren.

Psies, ff relaxed een stokkie brie achterover douwen en lachen om al die sufferts die binnen 10 uur in zuid-frankrijk willen zien te komen met de stress uit de oren lopend :mrgreen:
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ja met een Citroen AX zo'n grote caravan trekken...:S
 

Nars

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.356
Master ! hahaha die mensen die kijken.... :D
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Hmm had ik het toch de eerste keer goed...:$
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Binnen tien uur in Frankrijk? Dat is toch een grap hoop ik. Binnen tien uur zwem ik in de Middellandse zee, zonder enige vorm van stress. :X
 
Bovenaan