[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive, prestaties in heuvels en bergen?

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Nee hoor met de auto. Kwestie van niet op zaterdag en niet overdag rijden. Dan kom je in tien uur een heel eind. 11/12 uur 's nachts weg in de vroege ochtend aankomen. Easy. Geen stress, niks. Stoppen doe ik als ik moet tanken. Da's na een uur of 3. Vrouw rijdt verder, stopt als er getankt moet worden en dan rijd ik weer. Doen we 's zomers en 's winters. Kids liggen in dromenland achterin, papa en mama rijden om de beurt.
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Was het ook zo dat in Frankrijk geen vrachtwagen op zondag mogen rijden ofzo? Of was het in een andere land...? Uiteraard, 's nachts is ook beste tijd om te vertrekken. Wel ervoor zorgen dat je ~8 uur daarvoor rust kan nemen ;)
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Was het ook zo dat in Frankrijk geen vrachtwagen op zondag mogen rijden ofzo?
Of was het in een andere land...?
Dat was Duitsland. Dat is nog relaxter inderdaad. En rust nemen? ik rust de hele dag al!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Volgens mij is dit topic rijp voor een Slotje zo onderhand ;)
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Nee nee, want we hadden het over bergen. Laat ik maar eens een verstandige opmerking maken n.a.v. de vraag van de topicstarter:
Waarom twijfel je over de prestaties van een moderne auto met moderne motor? Ik denk niet dat er fabrikanten zijn die een auto op de markt brengen die niet in de beregn vooruit komt. Ja het is een ecomotief en die zal niet naar boven vliegen maar boven kom je echt wel. Het heeft alles met verwachting te maken. Je weet dat geen projectiel onder je kont hebt, dus pas je rijgedrag aan en je komt overal waar je maar wilt.
 

Pim82

New member
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
94
Nee nee, want we hadden het over bergen. Laat ik maar eens een verstandige opmerking maken n.a.v. de vraag van de topicstarter:
Waarom twijfel je over de prestaties van een moderne auto met moderne motor? Ik denk niet dat er fabrikanten zijn die een auto op de markt brengen die niet in de beregn vooruit komt. Ja het is een ecomotief en die zal niet naar boven vliegen maar boven kom je echt wel. Het heeft alles met verwachting te maken. Je weet dat geen projectiel onder je kont hebt, dus pas je rijgedrag aan en je komt overal waar je maar wilt.

helemaal mee eens!
 

Mango22

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
43
Om de vraag van Jacco te beantwoorden , kan ik putten uit recente 1.2TDI ST ervaring. Rond oud en nieuw zijn wij 4 dagen in zuid-duitsland bij vrienden geweest. De Ibiza heeft in de heuvels en bergen mijn verwachtingen overtroffen. Tussen Stutgart en Ulm kom je zelfs over de Eichelberg , waar ik in een grijs verleden een andere auto wel eens aan de kook heb gehad.
Nu was er niets aan de kook en inderdaad weet de ibiza de snelheid omhoog prima vast te houden. Gewoon 140 km/u , cc erop en geen sprake van terugval. Dat was met mijn 2 liter benzine Galant wel anders.
Ik heb de teller nu op 10.000 km staan en heb de ritten van 800 km heen en terug met een gemiddelde van 5.6 lier op 100 km gereden met als cruise snelheid 140 km/u. ( boordcomputer) .
Conclusie: De 180 nM van de 3 cilinder zijn zeker toereikend voor het snelweg en twee-baans bergverkeer. Ik was blij verrast.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Mensen, onderschat die 180 Nm van de 3-pitter niet, da's heel veel, vergelijk het eens met de benzine-instapper van de vorige Passat serie (2007-2008), die 1.6 komt niet verder dan 148 Nm en je moet daar wel 1.373 kg Passat mee omhoog sleuren. Die 180 Nm van de Ecomotive hoeft maar 1.100 kg vooruit te stuwen.

Of pak eens een bakbeest uit de jaren negentig, een schip als de Volvo 940 Estate 2.0, absoluut geen kleine jongen, maar die komt niet verder dan 158 Nm! En dan heb je het wel over een kist van 1.372 kg. Die Volvo-jongens hoor je echt niet klagen.

Of wat dacht u van een Mercedes E 200, van tien jaar geleden, die heeft weliswaar 190 Nm, maar moet wel ruim 1.400 kg Mercedes de berg op sleuren. En Mercedessen staan toch ook niet echt bekend als auto's voor stakkers?

Lui, echt waar, die 180 Nm is meer dan voldoende voor alle omstandigheden.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik heb net de snelheidswaarschuwing maar geactiveerd anders blijft hij maar doortrekken die motor! Voordat je de snelheidsmeter bekijkt rijdt hij sneller dan je denkt. :eek: Met de 75pk 1.4 was ik al gewent mee te steppen :+
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Nou, niet echt berg op - eerder berg af, maar vind knappe motorje:

 

Dutch Devil

New member
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
310
Die persoon zal er dus wel LED verlichting in hebben? Aangezien het lampje continu staat te branden? Hoeveel toeren gaat die moter nu bij 200km/u ? 4000?
 

ibizaking

New member
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
231
4000 bij 200km/u, zo te zien, best een lange 5e versnelling dan...dat betekent dattie 2000 toeren bij 120km/u draait
 

tomboektoe

New member
Lid geworden
30 dec 2010
Berichten
39
Klopt wel ongeveer 2400 rpm bij 120 kmh denk ik zo, als ik het forum goed heb gelezen. Bij mijn huidige Hyundai Excel 1.3. benzine zit je bij die snelheid op 3600 rpm en versta je elkaar niet meer. Wat zal dat een genot zijn, na april 2011, als de Ibiza ST binnen is!
 

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
4000 bij 200km/u, zo te zien, best een lange 5e versnelling dan...dat betekent dattie 2000 toeren bij 120km/u draait
Is toch vrij normaal voor een diesel? Ik heb een gewone Leon 1.9TDi, maar daar draai ik ook bij 100km/h 2000rpm. De Leon Ecomotive heeft wel een langere bak, maar in dit geval is dat niet overdreven lang lijkt me?
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Klopt wel ongeveer 2400 rpm bij 120 kmh denk ik zo, als ik het forum goed heb gelezen. Bij mijn huidige Hyundai Excel 1.3. benzine zit je bij die snelheid op 3600 rpm en versta je elkaar niet meer. Wat zal dat een genot zijn, na april 2011, als de Ibiza ST binnen is!
Kan ik helemaal bevestigen. Bij 120 km/h hoor je de motor wel, maar meer als een donkere brom op de achtergrond. De ST is sowieso stil en rustig, vergeleken met vorige modellen van VAG komen er relatief weinig rijgeluiden door. Met name rolgeluiden zijn nu goed ge?soleerd, dat is echt wel eens anders geweest (ook bij duurdere Passats!).

Ik heb in de nieuwe Polo Bluemotion gereden en die was ook al zo stil.
 
Bovenaan