[SEAT] [Ibiza 6J] Dimlicht brand vaak door.

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Beste,

Ik heb nu een jaar een ibiza 6j uit 2012 met 119.000km op de teller. Ik heb er nu zo'n 20DKM mee gereden. En alles bevalt me prima!

Nu heb ik al zon halfjaar een issue met de koplampen die zeer frequent stuk gaan. Ik zit nu op de 4e keer vervangen.

Ik ben al 2 keer naar de garage geweest maar die kunnen niks vinden.

Het zit als volgt:
De eerste keer sprong en een van de dimlichten stuk, kan gebeuren dacht ik. Netjes vervangen etc. Nu ging er na een week of 2 de andere kant stuk. Ik ben inmiddels 4 setjes verder met de volgende alweer op de post gezien er eergister weer 1 kapot is gegaan.
Ik krijg met enige regelmaat het oranje lampje dat er een lamp stuk is, zonder dat deze nog is gesprongen. Na het opnieuw starten kan dit lampje weg zijn, wederom zonder dat er een is gesprongen. (Het oranje lampje laat ook geen DTC code zien/achter die ik uit kan lezen met mijn ELM327 module)

Elke keer is er een lampje gesprongen bij het starten. Gezien de garage niks kan vinden wil ik het zelf proberen op te lossen. Ik heb al andere soorten/merken lampen geprobeerd. Maar niks helpt.


Bedankt alvast!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Is de spanningsregelaar van de dynamo al bekeken?

Let op, sommige zaken kan je niet uitlezen met je OBD dongle en zal je echt met behulp van VCDS boven water moeten halen!
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Is de spanningsregelaar van de dynamo al bekeken?

Let op, sommige zaken kan je niet uitlezen met je OBD dongle en zal je echt met behulp van VCDS boven water moeten halen!
Oeh. Dit zal ik eens moeten checken bij de garage. Ik weet niet wat zij allemaal hebben nagekeken onder de BOVAG garantie. Dit is zeker niet iets wat ik zelf kan checken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Kan je met een multimeter checken, wat gebeurd er tijdens starten en stationair lopen etc.

2 apparaatjes die ik kan aaraden om wat zicht te houden op de stroomsituatie in je auto:

Een accumonitor (ong 20 euro), ik heb zelf deze:

https://www.amazon.nl/gp/product/B00ZETXNAQ/ (de review uit NL met de fotos erbij is van mij ;) )

Een voltagemeter in de auto, ik heb zelf deze (op AliExpress vele modellen en uitvoeringen van te verkrijgen)

ABLVV853482SbUAkFRGqjKivg15MFzqSSRXI0821vLpS52BUOxfY3-U6zTPOeKDIEZdRjq5vgkM9O-JEbg8Y4SfU4lm5Lh9xuYZNlCiX0hWlivUmZ3qa62VvJokRcGPnm-3JwVsOlO5bSKsRsEMyXhDPrAwA=w1024-h576-s-no


ABLVV85HPAns_LjV6HSFKF3VflK2C2Zq7cVu7zpyv7RxQGj-clvmX0zoVbPWJYZLlnrCQjxz8ODUAdip5HAhoODE7Yj210kOZJnRzTd5hXKlYhHcY-VHfnoVI69qipM2kVVNeOaEkmucbiLaGgmZ1AOcZN8b=w1024-h681-s-no
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Kan je met een multimeter checken, wat gebeurd er tijdens starten en stationair lopen etc.

2 apparaatjes die ik kan aaraden om wat zicht te houden op de stroomsituatie in je auto:

Een accumonitor (ong 20 euro), ik heb zelf deze:

https://www.amazon.nl/gp/product/B00ZETXNAQ/ (de review uit NL met de fotos erbij is van mij ;) )

Een voltagemeter in de auto, ik heb zelf deze (op AliExpress vele modellen en uitvoeringen van te verkrijgen)

ABLVV853482SbUAkFRGqjKivg15MFzqSSRXI0821vLpS52BUOxfY3-U6zTPOeKDIEZdRjq5vgkM9O-JEbg8Y4SfU4lm5Lh9xuYZNlCiX0hWlivUmZ3qa62VvJokRcGPnm-3JwVsOlO5bSKsRsEMyXhDPrAwA=w1024-h576-s-no


ABLVV85HPAns_LjV6HSFKF3VflK2C2Zq7cVu7zpyv7RxQGj-clvmX0zoVbPWJYZLlnrCQjxz8ODUAdip5HAhoODE7Yj210kOZJnRzTd5hXKlYhHcY-VHfnoVI69qipM2kVVNeOaEkmucbiLaGgmZ1AOcZN8b=w1024-h681-s-no
ik heb inmiddels een multimeter besteld om het te testen. Even uitvogelen hoe zo'n ding werkt en waar ik het moet meten. Hopelijk geeft hij bij elke keer starten een piekspanning of iets zodat ik iets heb om verder uit te zoeken.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Gebruik je een merk lamp bijvoorbeeld Philips of Osram?
De accu is nog goed?
Is de massa kabel van de accu naar de carrosserie nog wel in orde? Misschien is deze gecorrodeerd.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
ik heb inmiddels een multimeter besteld om het te testen. Even uitvogelen hoe zo'n ding werkt en waar ik het moet meten. Hopelijk geeft hij bij elke keer starten een piekspanning of iets zodat ik iets heb om verder uit te zoeken.
Hopelijk is zo'n digitale multimeter snel genoeg om de piek spanning weer te geven...zeker als het piek spanninkje er kort is meet je niet met een digitale multimeter.
Dan zijn de oudere analoge meters beter geschikt.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Gebruik je een merk lamp bijvoorbeeld Philips of Osram?
De accu is nog goed?
Is de massa kabel van de accu naar de carrosserie nog wel in orde? Misschien is deze gecorrodeerd.
Ik heb steeds Philips gehad. Accu zou goed moeten zijn? Lijkt me toch het eerste wat de garage checkt? Dit kan ik dan ook nameten met de multimeter toch?

Dan moet ik even zoeken naar de massakabel. Geen idee hoe zo'n ding er uit ziet.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Één kant van de massa draad is op de min pool van de accu aangesloten en de andere kant aan de carrosserie.
Is vrij dik...
Kan je niet missen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
De startmotor draait wel vlot rond tijdens het starten of gaat dat ook maar met moeite?
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
De startmotor draait wel vlot rond tijdens het starten of gaat dat ook maar met moeite?
Starten gaat eigenlijk altijd soepel. Heel soms bij jou heeft hij er moeite mee. Maar dat is echt pas 2 of 3 keer gebeurd.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Starten gaat eigenlijk altijd soepel. Heel soms bij jou heeft hij er moeite mee. Maar dat is echt pas 2 of 3 keer gebeurd.
Bij kou heeft hij er moeite mee? Misschien toch een niet zo'n beste accu.
Soms zit er een sticker op met een maand-jaar aanduiding, dan weet je hoe oud hij is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Accu kan je niet helemaal zo meten, dat moet je met een accutester doen. Die Battery Guard die ik had doorgestuurd kan ook een accutest doen (zelf nog niet getest).

Zal er soortgelijk uitzien, links de negatieve pool, rechts positieve (rood gekleurd)

accu-nummerjpg.jpg


Zo kan je iig de spanning meten over de accu

voltage-motor-uitjpg.jpg


Met een draaiende motor moet hij rond de 14.3v zitten

voltage-draaiende-motorjpg.jpg


Accutester voorbeeld:

uitdraai-test-rapportjpg.jpg
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Bij kou heeft hij er moeite mee? Misschien toch een niet zo'n beste accu.
Soms zit er een sticker op met een maand-jaar aanduiding, dan weet je hoe oud hij is.
Ik zal dit ook gelijk even checken van het weekend! Maar kunnen lampen doorbranden omdat de accu's slecht is?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
14,5 volt zou mooi zijn, echt veel hoger moet het niet zijn...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Ik zal dit ook gelijk even checken van het weekend! Maar kunnen lampen doorbranden omdat de accu's slecht is?
De accu vormt een belasting voor het electrische circuit van de auto.
Je mag de motor niet zonder accu/los gekoppelde accu laten draaien.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Dag Allen,

Tot zover bedankt voor het meedenken! Ik heb de multimeter er even aangehangen en dit is het resultaat. Wat er overigens best goed uitziet?
IMG-0388.jpg
IMG-0389.avif


En nog een fototje van de massa. Die lijkt gewoon mooi schoon.
IMG-0387.avif


Wat betreft de sticker van de accu, hiervoor moet ik het eea eraf schroeven van de +. Dat kost wat extra tijd dus dat moet ik later doen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Ik heb er nog eens over zitten nadenken... lampjes etc...gaan alleen stuk/branden door, door een te hoge spanning (voltage) dus het kan dan alleen maar de spanningsregelaar op de dynamo of slechte/gecorrodeerde aansluiting(hoge weerstand) of de accu zijn.
Gebruikelijk is als een spanningsregelaar door weerstand geen goede 0 volt referentie(massa) heeft dat het uitgangs voltage ook onstabiel of hoger wordt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Overigens, is die 14,55 volt gemeten met stationair draaiende motor en de dimlichten aan?
Wat is voltage bij bij 3000 toeren en de dimlichten aan?
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Ik heb er nog eens over zitten nadenken... lampjes etc...gaan alleen stuk/branden door, door een te hoge spanning (voltage) dus het kan dan alleen maar de spanningsregelaar op de dynamo of slechte/gecorrodeerde aansluiting(hoge weerstand) of de accu zijn.
Gebruikelijk is als een spanningsregelaar door weerstand geen goede 0 volt referentie(massa) heeft dat het uitgangs voltage ook onstabiel of hoger wordt.
Dit dus ook nog even nameten met de multimeter.

Is dit een beetje makkelijk te doen? Ik kan ook de accu nog even los koppelen en de contacten schoonmaken.

Heeft het ook nog nut op de aansluiting van de lampen na te meten?

Vanochtend brandde wederom het lampje op het dashboard dat er een lamp stuk is. Deze is inmiddels weer uit na een herstart.
 
Bovenaan