[SEAT] [Ibiza 6J] Dimlicht brand vaak door.

Timmy

Active member
Lid geworden
30 sep 2010
Berichten
487
Dit dus ook nog even nameten met de multimeter.

Is dit een beetje makkelijk te doen? Ik kan ook de accu nog even los koppelen en de contacten schoonmaken.

Heeft het ook nog nut op de aansluiting van de lampen na te meten?

Vanochtend brandde wederom het lampje op het dashboard dat er een lamp stuk is. Deze is inmiddels weer uit na een herstart.
Heb je aftermarket canbus ledjes in je wagen steken?
Ik weet namelijk dat de computer daar gevoelig voor is en soms een "valse" foutmelding geeft
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.294
Gaat inderdaad zo bij jouw wagen.
Wil vaak wel eens goed weggebouwd zitten zodat je kinderhandjes nodig hebt om erbij te kunnen.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Bedankt voor alle hulp! Helaas heeft WinParts hem niet op voorraad. Even elders kijken of ik Bosch kan krijgen. Zijn er nog specifieke sleutels nodig? Ik las iets over uitwendige torx enzo? Of voldoet een standaard dopsleutelsetje?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.294
Wat voor motor ligt er in?
Zou wat kunnen uitmaken welke je moet hebben.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.392
Net door zitten lezen, en dit lijkt alles op een spanningsregelaar die af en toe spanningspieken (spikes) doorlaat, van een keertje gaat een lampje niet kapot, maar iedere keer wordt een lampje een beetje beschadigd, waardoor een lampje uiteindelijk snel kapot gaat. Zelf gehad bij B-Corsa uit 1994, Opel had destijds enorm bezuinigd op goede onderdelen, en de spanningsregelaars waren op heel veel modellen slecht. In mijn geval kocht ik bepaalde lampjes in setjes van 10 (was bezig om de auto in te ruilen vanwege constante stroom gebreken, is destijds binnen de fabrieksgarantie zo'n 100x terug geweest naar de dealer).

Overigens is er nog een oorzaak waardoor lampjes vaak snel kapot gaan: trillingen (rijden op onverhard), zo ook wel eens van iemand gehoord die 200 m onverhard pad van zijn huis naar de weg had, kon een paar keer per jaar zijn lampjes wisselen terwijl ie minder dan 10k km/jaar reed.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
IMG-0435.jpg
Vanochtend bij de garage geweest omdat ze bij de APK een kapje gesloopt hadden. Ze hebben gelijk even. De Elektra doorgemeten en zien niks geks. Ook niet in de spanningsregelaar volgens hun.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.294
Dat is een momentopname.
Vervelende aand dit soort storingen is dat het af en toe voorkomt en helemaal vervelend bij een spanningsregelaar.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Heb ergens wel wat twijfels of het de spanningsregelaar is, want er zouden dan door de pieken meer problemen moeten zijn, bijv. met de achterlichten, knipperlichten of andere elektrische items.
Ik zou vanaf de koplampen eens alle stekkers en kabels controleren. Misschien water in de stekkers, kapotte kabels (steenmarter of gewoon beschadiging), etc.
Het kan ook nog zijn dat iedere koplamp wordt aangestuurd door een output of control module en dat deze een probleem geven.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Loop ook je aardepunten na. Ik heb ze bij mn Merc bijna allemaal nagelopen en na 18 jaar (in mijn geval) kan je best wat verrassingen tegenkomen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Tja... kortsluiting naar massa of corrosie naar massa of draadbreuk etc... lijkt mij niet te leiden naar een overspanning eerder een lagere spanning.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Tja... kortsluiting naar massa of corrosie naar massa of draadbreuk etc... lijkt mij niet te leiden naar een overspanning eerder een lagere spanning.

De lampjes gaan ook niet (altijd) stuk: "Ik krijg met enige regelmaat het oranje lampje dat er een lamp stuk is, zonder dat deze nog is gesprongen."
Ik had afgelopen december ook een melding van een defect achteruitrijlampje. Bleek het lampje heel te zijn en er een sluiting naar massa te zijn.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.392
Meting door de garage is een meting van de nominale waarde, spikes in je spanning kun je alleen aantonen door een scoop aan de spanning te hangen, niet door een gewone voltmeter er aan te hangen.

Ik kan er even geen goed plaatje van vinden op het internet, maar onderstaand voorbeeld (zo te zien van een ECG) geeft aan wat ik bedoel: als je een met gewone meter de spanning meet, zie je niet die hoge smalle pieken die er wel degelijk kunnen zijn.
iu
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Klopt, de meeste, zeker de hele goedkope digitale multimeters kunnen geen snelle pieken meten, met een analoge (wijzer) meter zou het nog kunnen zien.
De wat duurdere meters kunnen pieken van x micro seconden meten...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
De lampjes gaan ook niet (altijd) stuk: "Ik krijg met enige regelmaat het oranje lampje dat er een lamp stuk is, zonder dat deze nog is gesprongen."
Ik had afgelopen december ook een melding van een defect achteruitrijlampje. Bleek het lampje heel te zijn en er een sluiting naar massa te zijn.
Dan heb een heel laag ohmige sluiting naar massa waardoor er een grotere stroom loopt dan wat er normaal door gloeidraadje loopt voor de lamp defect detectie.
Er zal wel een bepaalde min en max drempel stroom bereik zijn. Tussen min en max is het lamp goed en alles lager of hoger dan die min en max waarden is een defect lampje.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan