[SEAT] [Ibiza 6J] Dimlicht brand vaak door.

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Overigens, is die 14,55 volt gemeten met stationair draaiende motor en de dimlichten aan?
Wat is voltage bij bij 3000 toeren en de dimlichten aan?
Dat is bij stationair met niks aan lampen aan of iets. Voltage bij 3000 moet ik nog even meten dan.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Na een flink stuk rijden, voel even aan de bekabeling bij de accu klemmen. Zijn deze erg warm, zit het probleem vermoedelijk in de accu klemmen (klem > accu aansluiting of accu klem > draad verbinding in de accu klem).
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Na een flink stuk rijden, voel even aan de bekabeling bij de accu klemmen. Zijn deze erg warm, zit het probleem vermoedelijk in de accu klemmen (klem > accu aansluiting of accu klem > draad verbinding in de accu klem).
Ga ik ook doen! Bedankt
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Na een flink stuk rijden, voel even aan de bekabeling bij de accu klemmen. Zijn deze erg warm, zit het probleem vermoedelijk in de accu klemmen (klem > accu aansluiting of accu klem > draad verbinding in de accu klem).
Ik weet niet of je dat gaat voelen want zo groot is de laadstroom nou ook weer niet.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Ik heb er nog eens over zitten nadenken... lampjes etc...gaan alleen stuk/branden door, door een te hoge spanning (voltage) dus het kan dan alleen maar de spanningsregelaar op de dynamo of slechte/gecorrodeerde aansluiting(hoge weerstand) of de accu zijn.
Gebruikelijk is als een spanningsregelaar door weerstand geen goede 0 volt referentie(massa) heeft dat het uitgangs voltage ook onstabiel of hoger wordt.
Enige idee of dit na te meten is met een multimeter? En eventueel ook hoe?
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Ik weet niet of je dat gaat voelen want zo groot is de laadstroom nou ook weer niet.

Misschien niet helemaal eerlijk van mij. Had eerst met mijn warmtebeeldcamera gekeken en zag dat er een hogere temperatuur tussen de kabel en klem zat.
Na vervangen van de kabel en nieuwe accuklem, was deze hogere temperatuur ook weg.
Kon het verschil wel voelen.

Heb de kabel en accu klem uit elkaar gesloopt, zat redelijk wat corrosie in deze aansluiting > met als resultaat overgangsweerstand.
Had dit met onze Seat Leon 1P, had ook al een kilometerstand van +/- 400.000km
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Heb de kabel en accu klem uit elkaar gesloopt, zat redelijk wat corrosie in deze aansluiting > met als resultaat overgangsweerstand.
Had dit met onze Seat Leon 1P, had ook al een kilometerstand van +/- 400.000km
Dan had @gb1995 geen 14,55 volt gemeten.
De overgangs weerstand veroorzaakt door corrosie(tussen kabel en klem)die jij bedoelt zou dan electrisch gezien in serie staan tussen de kabel en de accu. Je krijgt dan een spanningsval over die weerstand waardoor het gemeten voltage over accu polen lager is.

Massa(carrosserie)<---kabel---(corrosie(weerstand))---> min ACCU plus<---kabel---> plus uitgang spanningsregelaar min uitgang<---kabel--->carrosserie.
 
Laatst bewerkt:

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Ik heb inmiddels gemeten.

Op 3000 toeren meette ik 14.11V.
De polen op de lamp meette ik ook iets van 14 volt.
Wel meette ik dat hij tijdens het starten wat naar beneden loopt richting de 11V en dan terugkrabbelt naar 14 volt. Wat mij logisch lijkt gezien er stroom gebruik is?

Wellicht ook een interessant feitje?: Bij stationair aan het stuur draaien terwijl de lampen branden zorgt ervoor dat ze iets dimmen.

Ik kwam wat fotos tegen die ik naar Win parts moest sturen, de eerste keer dat mijn lampen stuk gingen.
Hierbij spotte ik zojuist dat 1 kleiner lampje wel degelijk stuk is. Kan dit diegene zijn die roet in het eten gooit voor de rest van de lampen waardoor ze steeds stuk gaan?

Image.jpg
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Oh nog een toevoeging. Na het uitschakelen van de motor hoor ik nog een paar tellen een hoge piep toon onder de motorkap.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Ik heb inmiddels gemeten.

Op 3000 toeren meette ik 14.11V.
De polen op de lamp meette ik ook iets van 14 volt.
Wel meette ik dat hij tijdens het starten wat naar beneden loopt richting de 11V en dan terugkrabbelt naar 14 volt. Wat mij logisch lijkt gezien er stroom gebruik is?
Volgens mij is dat normaal gedrag idd. Starten kost enorm veel stroom.

Wellicht ook een interessant feitje?: Bij stationair aan het stuur draaien terwijl de lampen branden zorgt ervoor dat ze iets dimmen.
Dat zie je vaker bij autos die electrische stuurbekrachtiging hebben.
Ik kwam wat fotos tegen die ik naar Win parts moest sturen, de eerste keer dat mijn lampen stuk gingen.
Hierbij spotte ik zojuist dat 1 kleiner lampje wel degelijk stuk is. Kan dit diegene zijn die roet in het eten gooit voor de rest van de lampen waardoor ze steeds stuk gaan?
Dat zou geen issue moeten zijn. Anders zou je elke keer alle lampen in 1 unit moeten vervangen als er 1tje kapot gaat :ROFLMAO:
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.292
Ik gooi het voorlopig op een af en toe niet goed werkende spanningsregelaar op de dynamo en dat kan best nog een issue worden als het vaker gaat optreden m.b.t. schade aan andere electrische\electronische delen.
Weer zo'n gevalletje van vervangen en dan kijken of het weg is en blijft.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Ik gooi het voorlopig op een af en toe niet goed werkende spanningsregelaar op de dynamo en dat kan best nog een issue worden als het vaker gaat optreden m.b.t. schade aan andere electrische\electronische delen.
Weer zo'n gevalletje van vervangen en dan kijken of het weg is en blijft.
Toch wel? Voor die 20€ is dat het proberen wel waard. Is dat iets wat ik zelf kan vervangen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Ik gooi het voorlopig op een af en toe niet goed werkende spanningsregelaar op de dynamo en dat kan best nog een issue worden als het vaker gaat optreden m.b.t. schade aan andere electrische\electronische delen.
Weer zo'n gevalletje van vervangen en dan kijken of het weg is en blijft.
Zo'n vermoeden heb ik ook na alles wat hij gedaan heeft.
Hoewel 11volt accu spanning bij starten en wat hij eerder vertelde dat starten bij koud weer wat moeizamer gaat zou ook kunnen wijzen op een minder wordende accu...maar misschien dat het warmer wordende weer dan weer een voordeel is voor de accu.
 

gb1995

New member
Lid geworden
2 feb 2024
Berichten
24
Zo'n vermoeden heb ik ook na alles wat hij gedaan heeft.
Hoewel 11volt accu spanning bij starten en wat hij eerder vertelde dat starten bij koud weer wat moeizamer gaat zou ook kunnen wijzen op een minder wordende accu...maar misschien dat het warmer wordende weer dan weer een voordeel is voor de accu.
Dan probeer ik de spanningsregelaar. Even uitzoeken waar hij zit en hoe ik dat moet vervangen. Bougies, remblokken en remklauwen is me al eens eerder gelukt. Eens zien hoe dat hiermee zit.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Spanningsregelaar zit normaliter achterop de dynamo. Zie mn filmpje hoe het bij mn CLS zat, grote kans dat het grotendeels overeenkomt

 
Bovenaan