[SEAT] [Ibiza 6J] Hoe snel wordt je Ecomotive warm?

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ik heb de indruk dat effici?nte diesels maar moeizaam op temperatuur komen 's winters. En de Ecomotive is zo effici?nt dat ze de grill gesloten hebben om te voorkomen dat de motor te langzaam opwarmt (en voor een betere stroomlijn uiteraard).

Maar wat merk je daarvan in het interieur? Hoe lang duurt het voordat er een zuchtje warme lucht uit de roosters komt? Moet ik gaan denken aan standverwarming om te voorkomen dat ik 's morgens een half uur zit te kleumen?
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Denk dat maar weinig mensen hier objectieve ervaring mee hebben. Voor mijn gevoel zal het allemaal wel meevallen denk ik. Mijn 1.4tdi 3 cilinder vw wordt ook vlot warm.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Is het niet andersom? Is het niet juist zo dat moderne motoren juist veel eerder 'warm' zijn om de uitstoot te beperken?
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ik krijg m'n ST Ecomotive over twee, drie weken, dus ik zal het gauw genoeg merken. De benzine-auto's die ik gereden heb waren zo warm, met als topper m'n oude Volvo 240, die was al op temperatuur voordat ik hem goed en wel gestart had :) Bij de TDI's die ik heb gereden duurde het veel langer, pas op de snelweg werd het wat warmer. Nu met de 3 cilinder 1.2 TDI vrees ik het ergste, reden waarom ik zit te denken aan een Webasto standverwarmer. Ook omdat ik een hekel aan ijskrabben heb ?n omdat een voorverwarmde motor natuurlijk gunstig is voor de levensduur. Van de andere kant bekeken is een standverwarmer behoorlijk prijzig in aanschaf, ik laat um niet installeren als het eigenlijk niet nodig is. IJskrabben kan ik ook voorkomen door een hoes om de auto te trekken bij vorst.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Is het niet andersom? Is het niet juist zo dat moderne motoren juist veel eerder 'warm' zijn om de uitstoot te beperken?
Nou, da's niet mijn ervaring. Hoe zou zo'n motor dan extra snel warm moeten worden? Motortechnisch gezien is warmte een afvalproduct, waar je feitelijk gezien niks aan hebt.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Zuinige auto's zijn juist ontworpen om zo min mogelijk "overbodige" warmte te creeren. Net als met gloeilampen zoveel procent wamte en maar een klein percentage licht. Voordat je de standverwarming bestelt eerst maar even afwachten, wie weet valt het wel mee. Het ligt er ook aan of je in het begin van je rit voornamelijk in de beb. kom rijdt of gelijk de buitenwegen op waardoor de motor sneller warm zal zijn.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Klopt, maar een koude motor draait natuurlijk lang niet zo fijn en schoon als een warme. Aan de ene kant moet er zo min mogelijk warmte worden gegenereerd en aan de andere kant moet de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komen.

Maar goed, lijkt me inderdaad een goed idee om eerst eens een winter te kijken hoe het gaat, kan ik altijd nog volgend jaar kijken of we er iets aan gaan doen.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
...
Maar wat merk je daarvan in het interieur? Hoe lang duurt het voordat er een zuchtje warme lucht uit de roosters komt? Moet ik gaan denken aan standverwarming om te voorkomen dat ik 's morgens een half uur zit te kleumen?

Daar twijvelde ik ook over bij aanschaf. Maar kan je niet uitproberen. Mijn oude TDI was ook niet vlot warm in het interieur weet ik nog. Heb wel bij de proefrit de verwarming op vol gezet meteen bij wegrijden en voelde al snel behoorlijke warmte. Enige punt is dat de omgevingstemp toen ca 16 Gr. Was en geen lage temperatuur waarbij je snel lekker warm wilt rijden. Verwacht dat het iig beter moet zijn dan "vroeger".
 

Hydro_Cubs

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
26
Bij twijfel kun je ook het leerpakket met verwarmde stoelen meebestellen!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ja, dat had ik vroeger ook. Maar dan is je kont lekker warm en heb je koude takken aan het stuur.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ja, dat had ik vroeger ook. Maar dan is je kont lekker warm en heb je koude takken aan het stuur.
Bij de Polo Bluemotion is stoelverwarming zonder de leren stoelen te bestellen voor een redelijke prijs en het gekke is, in Duitsland bieden ze dat voor de Ibiza ook aan. En dan krijg je er verwarmde ruitenwissersproeiers bij (is het Winterpakket).

Wil het wel graag hebben, we wonen weliswaar niet in Zweden (dan rij je een Volvo met verwarmd stuur), maar ik ben een vreselijke koukleum, ben wel gehecht aan een stukje comfort.

We zien wel, misschien moet je je zoiets als een standverwarming gewoon gunnen. Man, wat heb ik een hekel aan kou.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Of handschoenen...
Mijn Ecomotive wordt als het echt koud is toch altijd binnen 15 minuten warm. Maar ik zit meestal ook vrij snel op de snelweg, dus presteert de motor meer, en dat levert natuurlijk weer meer warmte op.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik den'k dat ik mijn Eco straks eerst 30 min voor de deur met draaiende motor laat staan dan :+
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Logisch gezien, moeten de eco blokken eerder warm zijn: de blokken zijn vrij klein (weinig vermogen), en moeten dus relatief hard werken, en het blok is kleiner (minder metaalmassa) dus zal eerder op temperatuur komen. Dat is overigens niets nieuws: ook vroeger was het al zo, dat de snelle uitvoeringen met de zware blokken langzaam op temperatuur kwamen, zowel doordat het blok groter is(meer kilo's ijzer), dan bij een instap-uitvoering als door het feit dat ze binnen de bebouwde kom en op 80 km wegen met 'de vingers in de neusgaten' het gevraagde vermogen kunnen leveren.

Tegenwoordig met moderne blokken (downsizen) zal alles een beetje eerder op temperatuur zijn.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Ik heb een 1.9 TDI Ecomotive. Zo klein is dat blok niet hoor. Is t.o.v. het gewone 1.9 TDI blok gewoon een software aanpassing, samen met een versnellingsbakaanpassing en een verlaagd onderstel was dat de 1e Ecomotive.
Maar ik denk dat je de benzineblokken bedoelt? Dan kan je theorie wel kloppen, de Fiat kookwekker van mijn vriendin wordt met 5 minuten al warm.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
@Tinos: bij de benzineblokken is het downsizen al veel duidelijker te zien, en bovendien heb je daar van oudsher meer keuze in het aantal blokken. Ecomotive hangt niet per definitie samen met downsizen, maar het downsizen is wel iets wat je als eerste in een ecomotive (of vergelijkbare uitvoeringen als blue motion enz.) terugziet.

Dieselblok heeft hogere compressie, dus ook wat stevigere blokken. Diesel heeft ook hogere verbrandingstemperatuur, en mogelijk daarom ook wat meer koelvloeistof om alles onder controle te houden, dus zal per definitie langzamer op temperatuur komen.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Logisch gezien, moeten de eco blokken eerder warm zijn: de blokken zijn vrij klein (weinig vermogen), en moeten dus relatief hard werken, en het blok is kleiner (minder metaalmassa) dus zal eerder op temperatuur komen.
Klinkt logisch, maar dat de 3 cilinders harder moeten werken heeft volgens mij niet tot gevolg dat ze ook warmer worden, dat het blok kleiner is, scheelt wel.

De warmte is een afvalproduct van de arbeidsslag, een percentage van het geleverde vermogen. In de opstartfase kan een 4 cilinder 1.6 TDI meer vermogen leveren dan een 1.2, maar het hoeft niet! Als je gewoon met de stroom meerijdt zullen beide motoren ongeveer evenveel vermogen moeten voortbrengen en dus evenveel restwarmte leveren. Nu ja, de Ecomotive is daarin natuurlijk wel een fractie effici?nter, die hoeft minder vermogen aan de wielen te leveren om mee te kunnen komen en de motorwrijving is lager.

Met de restwarmte wordt het motorblok opgewarmt, hoe groter de massa, des te langer het duurt voordat hij warm wordt. Een klein 3 cilinder blok is dan eerder warm dan een groter 4 cilinder blok. En een licht benzineblok is weer veel eerder warm dan een zwaar dieselblok.

Bij de Ecomotive scheelt het natuurlijk ook dat die een gesloten grille heeft, minder rijwind, dus minder afkoeling, dus eerder warm.

Alles bij elkaar genomen zou het zomaar kunnen dat de 3 cilinder 1.2 sneller warm is dan zijn 4 cilinder broertje. Aan de andere kant, 15 minuten om warm te worden is 's winters wel aan de lange kant, dat wordt kleumen.
 

h.vt

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
54
Ik denk dat een gesloten grille niet veel invloed heeft op het opwarmen van de motor. Zolang de motor niet op temperatuur is, zal de thermostaat gesloten blijven waardoor er geen water circuleert.

Ook het feit dat het een driecilinder is zal weinig verschil maken t.o.v. een viercilinder. Een driecilinder heeft ook maar 3 cilinders (verbrandingskamers) om het blok op te warmen.
Dus per cilinder ongeveer evenveel op te warmen massa als een viercilinder.

Overigens vind ik dat het motortje snel genoeg warm is. Afgelopen week was het s'morgens 6,5? C. Na enkele minuutjes lekker warmd:)b
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Klinkt logisch, maar dat de 3 cilinders harder moeten werken heeft volgens mij niet tot gevolg dat ze ook warmer worden, dat het blok kleiner is, scheelt wel.

De warmte is een afvalproduct van de arbeidsslag, een percentage van het geleverde vermogen. In de opstartfase kan een 4 cilinder 1.6 TDI meer vermogen leveren dan een 1.2, maar het hoeft niet! Als je gewoon met de stroom meerijdt zullen beide motoren ongeveer evenveel vermogen moeten voortbrengen en dus evenveel restwarmte leveren. Nu ja, de Ecomotive is daarin natuurlijk wel een fractie effici?nter, die hoeft minder vermogen aan de wielen te leveren om mee te kunnen komen en de motorwrijving is lager.

Met de restwarmte wordt het motorblok opgewarmt, hoe groter de massa, des te langer het duurt voordat hij warm wordt. Een klein 3 cilinder blok is dan eerder warm dan een groter 4 cilinder blok. En een licht benzineblok is weer veel eerder warm dan een zwaar dieselblok.

Bij de Ecomotive scheelt het natuurlijk ook dat die een gesloten grille heeft, minder rijwind, dus minder afkoeling, dus eerder warm.

Alles bij elkaar genomen zou het zomaar kunnen dat de 3 cilinder 1.2 sneller warm is dan zijn 4 cilinder broertje. Aan de andere kant, 15 minuten om warm te worden is 's winters wel aan de lange kant, dat wordt kleumen.

Principieel onjuist: de warmte is geen restproduct, maar doel!!! Dank zij de warmte van het gas in de cilinder krijg je de arbeidsslag. (en door het effect dat je door de verbranding meer (kleinere) moleculen krijgt). Dat de warmte essentieel is blijkt uit de wetten van de thermodynamica: de verhouding tussen hoogste temperatuur (verbrandingsgassen) en de laagste temperatuur (temp. van de inlaatlucht in de cilinder!!) in Kelvin is een belangrijke maat voor de berekening van de effici?ntie van een motorblok. De warmte die afgevoerd wordt door olie/koelvloeistof/warmtegeleiding/warmte-uitstraling is w?l een afvalproduct.
 
Bovenaan