[SEAT] [Ibiza 6J] Hoe snel wordt je Ecomotive warm?

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Principieel onjuist: de warmte is geen restproduct, maar doel!!! Dank zij de warmte van het gas in de cilinder krijg je de arbeidsslag. (en door het effect dat je door de verbranding meer (kleinere) moleculen krijgt). Dat de warmte essentieel is blijkt uit de wetten van de thermodynamica: de verhouding tussen hoogste temperatuur (verbrandingsgassen) en de laagste temperatuur (temp. van de inlaatlucht in de cilinder!!) in Kelvin is een belangrijke maat voor de berekening van de effici?ntie van een motorblok. De warmte die afgevoerd wordt door olie/koelvloeistof/warmtegeleiding/warmte-uitstraling is w?l een afvalproduct.
Hmm, ik heb het hier natuurlijk over de restwarmte. In principe doet een verbrandingsmotor niks anders dan de "chemische energie" uit benzine of diesel middels een reactie met zuurstof omzetten in een draaimoment aan de krukas. Het zou mooi zijn als alle geproduceerde energie omgezet zou worden in een beweging, maar dat gebeurt dus niet, er verdwijnt veel energie in de vorm van restwarmte. En ik ben geen geleerde op dit gebied, maar volgens mij is de hoeveelheid restwarmte een percentage van het geleverde vermogen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Probleem met warmte is dat het alle kanten op verdwijnt, en hoe makkelijker het op een bepaalde manier weg kan, hoe meer er op die manier verdwijnt. Simpel gezegd: warmte (energie) is niet als licht dat je een bepaalde kant op kunt sturen. Het enige wat je kunt doen is het moeilijker maken om een bepaalde richting op weg te stromen.

Vergelijk het met een grote menigte op een plein, waar je op eens een Damschreeuwer, bom of wat dan ook middenin loslaat: die menigte wil ook massaal van dat plein af, dat kun je met hekken, brede/nauwe uitgangen enz. makkelijk/moeilijk maken, en door het aan een zijde makkelijk te maken het overgrote deel dezelfde kant op sturen, maar daar blijft het een beetje bij. Zo kun je het een beetje visualiseren. Ik kan wel zeggen dat warmte niets anders is dan een heftigere beweging van de deeltjes in het betreffende medium/materiaal, maar dat maakt het niet makkelijker om het proces te begrijpen.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je hebt toch niet aan brandend Teflon geroken is 't wel :?
:+
 

ewe

New member
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
18
Heb vanmorgen even geklokt en ik kwam op 4 minuten voordat er warme lucht uit de roosters kwam. Best redelijk toch?
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Warme of lauwe lucht? En heb je een open FR grille zoals ik, of een dichte?
 

ewe

New member
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
18
Met 4 lauwe lucht en met 5 minuten warme lucht. Ik heb de originele grille. Dus een dichte.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik kan ook wel bevestigen dat inderdaad na een minuut of vijf warme lucht uit de roosters komt. En dat was terwijl ik nog gewoon binnen de bebouwde kom, en dus 50, reed.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Bij mij binnen een minuut nadat de verkoper ingestapt was gebakken lucht (dus niet eens lauw) :+
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Vanmiddag een stukje op een provinciale weg met constante snelheid gereden en VCDS laten loggen. Buiten temp. was rond de 8 graden.
Kolom 1 tijd is in minuten, temp uiteraard in graden celsius.
Code:
tijd olie koelvloeistof
 3   31  38
 5   42  53
 8   60  68
10   68  74
13   79  78
15   82  84
18   89  93
20   90  94
25  100  96

De eerste 10 minuten stijgt de temperatuur sneller om daarna af te vlakken. Overigens voelde ik na 3 a 4 minuten warmere lucht uit de roosters komen. De climate control stond ingesteld op 20 graden.
 

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.615
Als ik het zo zie redelijk snel op goede temperatuur
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Eigenlijk zou/mag je ook wel verwachten dat de motor technici van VW het spelletje inmiddels begrepen hebben.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Na wat ruzie met OOo een grafiekje van de getallen uit VCDS B)
X-as zijn minuten...
temp-verloop-cfwa.png
 

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.615
Ooh je hebt bijna 90 gereden was dat op een N of een A weg (sorry voor de flauwe mode)
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
1 op 23.6 (slaat ook nergens op maar dat was 't verbruik tijdens 't ritje)
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Dus na zo'n 22min is alles echt goed op temperatuur bij een Ecomotive.
Valt me op dat de olie en water temp aardig tegelijk op loopt, had wel verwacht dat de olie iets (meer) achter zou blijven.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ja dat viel me ook al op. Overal hoor je altijd zeggen dat als je 'water' op temperatuur is, je motor (olietemperatuur) dat nog niet is. Maar in dit geval gaat die vlieger dus juist niet op. Misschien geldt dit sowieso wel voor de nieuwe generatie (diesel)motoren?
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Hoe is het nu met het warm worden? Zijn er al ervaringen met de kou de laatste dagen? Ik heb een open grille en weinig last van de kouvorming.....
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Ik heb niet meer gemeten maar vannacht, rond 01:30u, met de harde wind tegen bij -3.5 duurde 't ongeveer 10 minuten voordat de kachel warmte af gaf.
 
Bovenaan