[SEAT] [Ibiza 6J] Hoe snel wordt je Ecomotive warm?

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Het warm worden valt me inderdaad mee, ook bij lage temperaturen zoals vandaag.

Ik heb de ruiten van binnen behandeld met anti-condens, hoef ik ze niet te ontwasemen. Gewoon de Climatronic op 22 graden en standje Auto, binnen tien minuten is het inderdaad aangenaam warm zonder dat de ventilator maximaal hoeft te blazen.

Ik heb wel een 'poor mans' stoelverwarming gekocht, gewoon een matje met verwarming voor 10 euro van een webshop. Aansluiten op de 12 volt aansluiting en binnen een halve minuut heb je een warm kont en rug.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Als 't maar geen 'poor mans' electrische stoel wordt ;)
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Als de stoelverwarming goed bevalt (en het bevalt goed!), dan laat ik volgend jaar verwarming inbouwen. Het was al leverbaar in combinatie met leren bekleding, maar in Duitsland is de ST Ecomotive gewoon leverbaar met een 'Winterpakket' a 330 euro. En dan heb je verwarmde stoelen, verwarmde ruitensproeiers en koplampsproeiers. Op de Polo was dat in NL ook mogelijk, jammer dat Seat het niet als pakket aanbood hier.

Volgens mij is het niet zo moeilijk, kabels liggen er vast al, kwestie van matten in de stoelen en knopje monteren.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik vind het warm worden wel een beetje tegenvallen met de huidige temperaturen (-7). Ik merk pas na een kwartiertje dat het warm begint te worden in de auto. Daarna blaast de verwarming ook bloedhete lucht. Ik heb de roosters in de middenconsole maar dichtgedaan, anders is het daarna niet uit te houden in de auto. Maar goed, zelfs mijn Passat had er last van dat de temperatuur minder fijn geregeld wordt, als de airco niet kan meedoen.
 

Colin

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
8
Warm word ie bij mij wel alleen krijg ijs koude voeten als ik hem meer dan alleen op me voeten richt. Hij sta bij mij bijna meestal op 21,5graden.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ja, die koude voeten herken ik ook, komt omdat de uitblaasmond onder het stuur op de schenen blaast en niet op de voeten.

Al met al krijg ik de boel aardig warm en comfortabel (vooral met de Climatronic is de warmte goed verdeeld), maar de Seat is bij lange na geen Volvo (maar ja, wat wil je met een auto uit het warme Spanje :)
 

DannyvG

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
21
Vorige winter heb ik in een 2008 Caddy 2.0SDI gereden en deze was amper warm te krijgen. Het was zelfs zo erg dat wanneer ik de snelweg op ging de koelwater temperatuur weer terugliep. volgens de dealer lag dit niet aan de thermoklep (hoe heet dat ding ook alweer) die de koelwaterstroom richting radiator regelt. Wanneer ik de motor wel op temperatuur kreeg door achterlijk onzuinig te rijden dan bleef hij namelijk netjes op een bepaalde temperatuur geregeld.

Met dat in het achterhoofd ben ik toch benieuwd naar wat nieuwe metingen van My1stibi bij deze koude temperaturen.

Wat ik me ook afvraag, is het nu wel of niet slecht voor de motor om hem even (30s tot 1min) stationair te laten draaien voordat je gaat rijden?
En na hoeveel tijd is het veilig om wat meer gas te gaan geven? Ik woon 5minuten rijden van de snelweg maar pak nu een oprit verder in de hoop dat de motor dan warmer is en het dus beter is voor de motor. Of ben ik gewoon paranoide? Heb hiervoor altijd in een 740 gereden en die was al warm bij het eind van de straat.
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@DannyvG,

Er zijn verschillende 'meningen' over warm stationeer draaien... Wat waar is - geen idee. Ikzelf rijd in iedere geval vrijwel gelijk weg (motor starten, even dingen uit zakken halen (telefoon, cigaretten e.d.), gordel om en rijden).

Wat betreft wanneer meer gas; je mag gerust snelweg op rijden, voor zolang je niet gelijk tot in de rood (toeren) gelijk rijdt. Gewoon bij wat lager toerental schakelen en invoegen. Uiteraard, geen levensgevaarlijke situaties veroorzaken door met 30 km/h snelweg in te voegen (terwijl rest met 120 voorbij gaat) :) Imho, het is belangrijk om geen hoge toeren te maken, daar motor nog niet op arbeid temperatuur is gekomen.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
@DannyvG

De schakelindicator houdt rekening met hoe warm de motor is, dus als je gewoon schakelt wanneer de indicator dat aangeeft dan vindt de motor het verder prima. En je kunt dan gewoon goed met het verkeer meekomen :)

Wat nieuwe metingen betreft zijn die voor jouw zorgen niet relevant. Na een kwartier wordt het warm in de auto en kun je het zo warm stoken als je zelf wilt. Ik heb de climate control, nu de airco niet werkt, op 18-19 graden staan. Dan is het nog uit te houden ;) Ik vind hem persoonlijk niet nu zo fijn regelen, maar wellicht is dat voor de koukleumen onder ons wel het geval 8)
 

Ibiborrie

New member
Lid geworden
31 okt 2010
Berichten
75
Ik ben op zich niet ontevreden over de clima. De ergste kou is al snel weg. Na 15 minuten inderdaad een sloot warme lucht en daarna fijn constante temperatuur. Wel schrik ik van het enorme ouwe-diesel-gerakketak. Klinkt helemaaaaal niet als een nieuwe auto ;-(
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Dat van die stoot warme lucht herken ik eigenlijk niet zo. M.i. brengt de clima de auto netjes op temperatuur. Ik heb 'm op 20 graden staan. Maar misschien ben ik gek want dat ge-tak van de motor als ie net gestart is vind ik wel wat hebben. Hoop heibel voor een 3-pittertje. :) Zolang 't geen last kan tenminste... :\
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
En toch vind ik het drie cilinder diesel geronk buiten de auto juist heel erg meevallen. Als ik de ramen niet hoef te krabben rij ik direct weg, maar de motor maakt zo weinig lawaai dat ik hem wel een minuutje op de oprit durf te laten draaien. Dat was bij de vorige generatie TDI's wel anders en de Lexus diesel van de buurman maakt echt wel meer lawaai (in de Lexus is het natuurlijk een ander verhaal, veel beter ge?soleerd).

Maar misschien komt dat fraaie donkerbruine geluid wel puur door het feit dat ie een oneven aantal cilinders heeft.
 

ericholle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
47
het drie cilinder dieseltje van de ecomotive loopt erg stil vind ik, zeker net zo stil als de oudere 4 cilinder tdi,s .
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
.....
Wat ik me ook afvraag, is het nu wel of niet slecht voor de motor om hem even (30s tot 1min) stationair te laten draaien voordat je gaat rijden?
En na hoeveel tijd is het veilig om wat meer gas te gaan geven? Ik woon 5minuten rijden van de snelweg maar pak nu een oprit verder in de hoop dat de motor dan warmer is en het dus beter is voor de motor. Of ben ik gewoon paranoide? Heb hiervoor altijd in een 740 gereden en die was al warm bij het eind van de straat.

De tijd die je noemt een halve tot hele minuut, kan zeker bij deze temperaturen niet zoveel kwaad. Die 5 min. rijden tot de oprit van de snelweg kan voldoende zijn voor het motorblok, zeker als je hem het eerste stukje snelweg even op zo'n 100 km/u houdt, zodat ie even wat beter warm kan worden. Of 5 min. tot aan de snelweg genoeg is, hangt ook af van hoe je die 5 minuten rijdt: is dat veel stilstaan voor stoplichten/kruisingen en veel filerijden dan zal de motor nog nauwelijks warm geworden zijn. Kun je redelijk rustig doorrijden met snelheden van 50-80 km/u dan is het ruimschoots genoeg. Ik weet ook niet hoeveel extra tijd/km's je rijdt voor je snelweg opgaat door een volgende afrit te pakken.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
De extreem zuinige Diesels van VW POLiO, Skoda Fabia en de Seat Ibiza Ecomotive laten zo weinig restwarmte over voor de uitlaat en radiator dat ook de kachel tekort warmte kreeg. Op de Circulatie stand hoef je geen -5 maar reeds opgewarmde lucht te verwarmen en gaat het sneller! Dus langer in muffe geen frisse lucht, en dat kan pas na een minuut of 10.

Verder is de stoelverwarming van Action een prima kussentje dat via de Niet Rokers Plug mijn kont kan verwarmen! Dus ?7,95 en je zit warm, wel daar nog een paar handschoenen erbij kopen voor koude stuur en ik heb nergens meer last van.

Ook Anti Condens in warme auto aanbrengen scheelde veel werk omdat ik anders ook ijs op de voorruit kreeg. Ik heb alleen de voor en voorste zijramen gedaan zodat de koude condens nog 50% overhoud om elders de boel nat te maken.

Zo lost de Zuinige Sinterklaas dit op! Mijn letter staat op de neus en kont en als Spanjaard ben ik ook een beetje zuinige Hollander!
 
Bovenaan