[SEAT] [Ibiza 6L] Kachelmotor / aanjager climatronic

TTF

New member
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
3
Goedenavond,

Mijn zusje is in het bezit van een ibiza 130pk tdi uit 2003. Nu werkt hiervan de kachelmotor/aanjager niet meer. Voor de rest werkt alles prima, je hoort alle kleppen wel bewegen etc.

Nu zit ik met het volgende:
Het climatronic display knippert soms met alle tekens opgelicht.
Er staat 12 volt op de stekker, maar als ik de stekker op de kachelmotor klik dan valt de massa weg.
Als ik dan een extra massa aansluit op de stekker van kachelmotor dan werkt de kachelmotor alleen reageert deze niet op het climatronic paneel.
Ik heb ook al een andere kachelmotor geprobeerd, (gewoon op de stekker aangesloten niet gemonteerd dus) maar dit maakt geen verschil.

Iemand een idee? module/weerstand die naast de kachelmotor zit? climatronic paneel? alle zekeringen zijn verder goed.

Alvast bedankt.
 

Big-Foot

New member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
4
Het feit dat de climatronic display knippert, betekend dat er een foutcode geregistreed is. Ik zou hem dus eerst even uitlezen, om uit te zoeken in welk onderdeel je de fout moet zoeken.

Zodra je de foutcode(s) hebt, even hier neerzetten :)
 

TTF

New member
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
3
Vandaag stond de auto er weer dus de auto eens uitgelezen

hij geeft het volgende aan:

2C1 = http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00705.html

4F8 = http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01272.html

4F9 = http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01273.html

Mogelijk zijn dit nog oude fout codes?, het scherm knippert wel als ik de auto op contact zet, maar na een tijdje is dit ook weer over.

Ik heb er net een andere kachelmodule in gezet, alleen dit heeft dus niet geholpen ! :(

kachelpaneel zelf? of kabelbreuk?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Denk ergens een kabelbreuk/zekering storing gezien de verschillende codes. Als voorschakelweerstand J126 al vervangen is en de kachelmotor kan op 3 standen lopen is dat enige optie nog. Of de aircoregel module zelf is defect?

Heb je al een stelmotorreset gedaan en output test?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
677
Hij heeft hem niet gereset en geen output test want zoals ik het hier lees heeft hij hem uitgelezen rechtstreeks op de unit en niet met een vagcom kabel volgens mij

Controleer even zekering 36

De V70 klep gaat vaak kapot en is niet de oorzaak van je probleem.

Vermoedelijk de regelunit voor de aanjager J126 of de eerder genoemde zekering





Volgens mij is het deze die je eens moet controleren





Anders met vagcom de foutcode's wissen en kijken welke terug komen. Daarna eventueel output test en in de meetwaarde blokken even de werking bekijken.


Dat het met massa wel draad zou kunnen liggen aan de regelunit J126 indien gewenst kan ik je schema's sturen
 
Laatst bewerkt:

Vdub

New member
Lid geworden
22 jun 2012
Berichten
17
Voor degene die het wil weten, het dasboard hoeft er niet uit, wat wel makkelijk is, is dat je de zijkap rechts eraf haalt en de 3 torxen eruit draait, je dashboardkastje moet open, binnenwerk eruit (4x torx) let op airbagstekkerhuis voor uitschakelen passagiersairbag. Als je die plaat eruit hebt dan zie je weer 3 torxen zitten(zie pijlen, vast aan metalen H frame), deze moeten eruit en de kap bij de voeten.

De 2 paarse cirkels is wat lastiger, deze zitten recht naar boven geschroef en je kan er net niet bij zeg maar, deze dikke torxen houden het H-frame vast wat eruit moet om de motor te kunnen laten zakken.
Frame kan er naar boven uit als je het dashbordkastjesdeel wat naar je toe/beneden trekt.

Je hebt dan net voldoende ruimte om 2 messing(rode cirkels) torxen aan de onderkant van het ventilatorhuis, rechts 2 messing torxen en links ook, zie rode cirkels.
Dan is het kachelmotorhuis los en kan die met wat gefriemel eruit geschept worden.

knipsel.jpg
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
(4x torx) let op airbagstekkerhuis voor uitschakelen passagiersairbag. Als je die plaat eruit hebt dan zie je weer 3 torxen zitten(zie pijlen, vast aan metalen H frame), deze moeten eruit en de kap bij de voeten.
knipsel.jpg

Wat bedoel je met let op airbagstekkerhuis...? Mag je de stekker niet lostrekken en hoe ziet deze stekker eruit? Is het misschien verstandig de airbag uit de schakelen met de sleutel in het dashbordkastje?

Ik wil misschien ook de kachelmotor vervangen. Deze maakt nogal herrie en schijn volgens de garage ook aan vervanging toe te zijn. Echter een prijs van 500,- vind ik nogal een hele hoop geld.
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Stekker kun je gewoon lostrekken, als je tussendoor motor op contact zet krijg je wel een foutmelding in je boordcomputer, maar die kun je gewoon weer resetten. Als je de airbag uitschakelt en daarna loskoppelt weet ik eigenlijk niet of er dan ook foutmelding ontstaat. Maar loskoppelen kan sowieso zonder echte problemen.
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Dank je wel voor je antwoord. Binnenkort open maken en eerst kijken of er niets in de blower zit. Zo nee, dan vervangen.
Tenminste ik denk dat het aan de kachelventilator ligt. Zei de garage ook.

Soms duurt het een tijdje voordat hij echt gaat blazen, als ik net wegrijd. Of is dat normaal?
Verder maakt hij best wel wat lawaai en piept soms als ik de auto uitzet (uitlopen van de fan).

Maar volgens jou kun je de ventilator zonder verwijdering van het dashbord verwijderen en vervangen?
PS soms heb je verschillende type kachelventilatoren, ook al type je je kenteken in.
Wat kan het verschil dan zijn?
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Hallo Alf,

Ik zit met het zelfde probleem, Wat heb je precies gedaan om dit te verhelpen?

Groeten
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
ok?, als ik zo een beetje rond neus op het internet is de kans groot dat de aanjager van mijn ibiza kapot is.
Normaal gesproken moet blazer het ook doen wanneer je net weg rijdt met de auto.
Bij werkt zelf de uitwaseming niet meer, dat is behoorlijk irritant in deze tijd van het jaar.
Ik ga binnenkort de aanjager vervangen wanneer blijkt dat deze kapot is.

Gelukkig hoeft niet het hele dashboard eruit, maar het dashboard kastje en een aluminium frame zoals op de foto te zien op de pagina hiervoor.
De verschillende types aanjagers heeft te maken met het stuur dat aan de linker of rechter kant zit en misschien ook met of zonder airco maar dat weet ik niet zeker.
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
ok?, als ik zo een beetje rond neus op het internet is de kans groot dat de aanjager van mijn ibiza kapot is.
Normaal gesproken moet blazer het ook doen wanneer je net weg rijdt met de auto.
Bij werkt zelf de uitwaseming niet meer, dat is behoorlijk irritant in deze tijd van het jaar.
Ik ga binnenkort de aanjager vervangen wanneer blijkt dat deze kapot is.

Gelukkig hoeft niet het hele dashboard eruit, maar het dashboard kastje en een aluminium frame zoals op de foto te zien op de pagina hiervoor.
De verschillende types aanjagers heeft te maken met het stuur dat aan de linker of rechter kant zit en misschien ook met of zonder airco maar dat weet ik niet zeker.
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Ik heb mijn dachboardkastje uitgebouwd en ik betwijfel of de aanjager kapot. Ik heb de aanjager zelf nog niet uitgebouwd, dan moet ik eerst een dagje de tijd hebben lijkt mij.
Ik heb geen mogelijkheid in de buurt met VAGCOM uit te lezen. En mijn standaard garage kan niet in de climate controle komen met zijn software. Ik weet zo niet welke software hij gebruikt maar volgens mij is het een allround sofware waarmee hij meerdere merken auto's kan uitlezen.
Nu het dashboard kastje verwijderd is kan wel de aanjager horen maar deze maakt niet extreem veel geluid na mijn mening. Af en toe een klein beetje piepend geluid.

Wie heeft er een idee wat er fout kan zijn met mijn verwaming.
Hierbij even de klachten en foutmeldingen op een rij.
-Het betreft een Seat Ibiza 6L bouwj juli 2002
-bij het starten van de auto knipperd het display van de climate control
-bij een koude motor blaast de hij geen lucht ook niet als je de ontwaseming aanzet. Tenzij ik de tempratuur op low zet dan komt hij langzaam op gang.
-Is de motor warm en wil ik van low overschakelen naar auto en bijv 19 graden dan blaast hij niet.
-Als ik de zelf de standen instel van het blazen en de kleppen aanzet dan kun je dit enigsinds wel regelen, lukt niet altijd.
-Bij een warme motor kan ik wel alle kleppen en hardheid handmatig regelen dus de foutcodes die aangeven dat de stelmotors kapot zijn lijkt mij onlogisch

Hierbij de foutcodes afgelezen uit de climate control die na wissen weer komen:
-2C6 > 00710 Stelmotor van ontwasemingsklep (V107)
-4F7 > 01271 Stelmotor van de tempratuurregelklep (V68)
-4FA > 01274 Stelmotor van de luchtinlaatklep (V71)
-4F8 > 01272 Stelmotor van de centrale klep (V70)
-4F9 > 01273 Aanjager ventilatie (V2)

Hopelijk heeft er iemand tips en trics en kan iemand mij verder helpen.
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Mijn Cimate Controle knippert ook vaak aan het begin.
Laatst heeft iemand van een garage proef gereden en die had niet het vermoeden dat de aanjager defect was, omdat die het ook goed doet en soms weer niet. Zijn gedachtengang: Als de aanjager defect is, doet dit het altijd slecht. Tja daar zit ook wat in.
Misschien de kachelweerstand dacht hij. Maar het meest voor de hand liggende dacht hij de elektronica. Raadde mij aan via marktplaats of zo een ander exemplaar in te zetten.
Wat me ook opvalt bij mij, dat de auto soms warmer aanvoelt dan de ingestelde temperatuur van 18gr.
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Las het volgende ergens op het internet:
Een climatronic is een regel apparaat dat de ingestelde temperatuur in de auto met de verwarming bij regelt.
Het kan zijn, vooral bij Audi, VW, Seat, Skoda, Mercedes dat deze gaat knipperen of uit het dashboard een sissend geluid komt. Dan is meestal, door een te kort aan koelmiddel in de airco, het apparaat onregeld. Na het opnieuw vullen van het systeem, reset dit zich weer vanzelf.
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Inmiddels heb ik een nieuwe weerstand ingebouwd. Maar na een korte test is dit waarschijnlijk niet de oplossing. Nu toch maar is testen met een andere aanjager.
 
Bovenaan