[SEAT] [Ibiza 6L] Kachelmotor / aanjager climatronic

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Nu ik 2 dagen gereden heb met de nieuwe kachel weerstand heb ik toch het idee dat dit probleem is opgelost. Het display knipperd niet meer bij het opstarten. En hij blaast weer vanaf het begin wanneer ik de auto start. En de foutmelding van de aanjager 4F9 en 4F7 van de temperatuurregelklep komen niet meer voor waneer ik het clima uitlees. Nu heb ik alleen nog de foutcodes van de stelmotoren voor 2C6 > 00710 > V107 ontwassemingklep, 4F8 > 01272 > V70 centrale klep en 4FA > 01274 > V71 luchtinlaatklep. Is kijken of we daar nog wat aan kunnen doen.

nog tips en trics?

Ik heb nog niet gekeken of laten kijken naar de airco.
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Goed te horen.
Maar waarom zei je eerst: "Inmiddels heb ik een nieuwe weerstand ingebouwd. Maar na een korte test is dit waarschijnlijk niet de oplossing. Nu toch maar is testen met een andere aanjager."
Ik wist ook niet dat er een kachelweerstand in zat bij een climatcontrol, maar alleen bij een handbediende airco. Is dat moeilijk zo'n kachelweerstand vervangen?
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Ik teste hem meteen na het installeren en toen knipperde hij nog steeds, later heb ik pas de foutcodes gewist. Misschien moest hij eerst even inwerken.
Het is niet erg moeilijk alleen een hoop gepruts omdat je er soms slecht bij kunt. Je moet de ventilator verwijderen zoals in dit forum omschreven en dan zit hij in de uitgang van die ventilator. je moet wel eerst kijken welke kachelweerstand je moet hebben. Ik bijna de verkeerde besteld omdatr ik op voorhand een onderdeel wou bestellen maar de verkoper maakte mij op attent dat het nog wel is verschilt. Ik ben er al met al wel enkele uren zoet mee geweest omdat ik eerst de boel uit elkaar heb gehaald, onderdeel besteld toen tijdelijk weer ff praktisch in elkaar gezet en later weer open gehaald en het oude onderdeel vervangen. Ik denk dat je met 3 uurtjes werk wel een heel eind bent.
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Hallo Kruidje, Ik heb ook maar een nieuwe regelweerstand gekocht:
2yvrnd0.png

Als het goed is moet deze het zijn voor bouwjaar 2005 6L1, climat control.

Nu nog er in zien te krijgen en kijken of het probleem hiermee opgelost is?
Moet wel zeggen, wat een prijsverschil: Dealer Seat: 132,- !!
HELLA 5HL 351 321-281: 53,-


Kruidje: Doet jou airco het nog steeds goed?
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Vandaag geprobeerd mijn regelweerstand uit te bouwen.

Helaas niet gelukt :(

Baal ik echt van en niet zo'n beetje ook.
Ergens anders op het internet had ik gelezen dat je via het pollenfilterhuis de torx moets losdraaien om de regelweerstand los te kunnen krijgen.
Nou mijn handen passen daar niet echt in. Ik heb het toen maar opgegeven. Wel had ik al voor een gedeelte mijn dashboardkastje gestript, zoals uitgelegd op dit forum. Ik kreeg echter niet de torx los van het H-profiel.

jr5ibq.png


Het is inderdaad haast niet te doen deze los te draaien, omdat deze nogal onhandig geplaatst zijn. Verder heb ik niet meer geprobeerd deze alsnog los te krijgen, omdat ik dacht dat dit niet hoefde, omdat je dit via het pollenfilterhuis moest regelen.

Maar nu zag ik ergens een afbeelding van een uitgebouwde kachelventilator, waarop ik ook de regelweerstand zag zitten. Nu heb ik toch vaag het vermoeden dat ik toch wel de kachelventilator eerst moet uitbouwen, om bij de regelweerstand te kunnen.

  • Klopt het dat je toch de kachelventilator moet uitbouwen?
  • Kun je dan inderdaad gemakkelijk bij de torx komen van regeweerstand?
  • Kun je de regelweerstand dan ook door de aangegeven opening verwijderen?
  • Welk soort torx-sleutel kun je het beste gebruiken voor het losmaken van het metalen-H-profiel?

j6216c.jpg
 

kruidje

New member
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
18
Hallo Alf,

sorry voor mijn late reactie.
Hierbij een reactie op je vragen:

•Klopt het dat je toch de kachelventilator moet uitbouwen?
•Kun je dan inderdaad gemakkelijk bij de torx komen van regeweerstand?
•Kun je de regelweerstand dan ook door de aangegeven opening verwijderen?
•Welk soort torx-sleutel kun je het beste gebruiken voor het losmaken van het metalen-H-profiel?
Ik heb bij mijn auto de kachelventilator uitgebouwd en zo de torx los gemaakt van de regelweerstand en zoals je boven in de foto hebt aangegeven de regelweerstand vervangen. je geeft ook de juiste plaats aan van de schroef.
Ik weet zo niet meer hoe ik de torx los heb gemaakt van het h profiel. Ik bij het demonteren verschillende gereedschappen gebruikt.
Zoals kleine ratel, schroevendraaier, torxbitje met tang en imbus sleutels.

Bij mij heeft het weinig geholpen uiteindelijk. helaas.
Groeten,

Robby
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Jammer dat het niet geholpen heeft voor je en bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn auto vandaag toch maar weggebracht naar een mannetje. Verleden week hield ook de koeling ermee op. Alleen warme lucht en dat is niet echt fijn als het buiten 39gr is. Ik hoop dat ze kunnen vinden voor een schappelijke prijs.
Succes met jouw probleem.
Ik zal laten weten wat er bij mij aan de hand is.
 

surindo

New member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
24
mijn Climatetronic had een eigen leventje zowel warm als koud.

uitgelezen foutcodes:

00710 - Defroster Flap Positioning Motor (V107)
000 - - - Intermittent
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
000 - - - Intermittent
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
000 - - - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
000 - - - Intermittent

Vandaag heb ik dankzij jullie foto's het e.e.a gedemonteerd bij mijn Ibiza ASZ inclusief het H-profiel en de ventilator en met succes de kachelweerstand kunnen vervangen.


Gebruikte gereedschap:

haakse Torx schroevendraaier met een torx bitje meer had ik niet nodig.


Nu kom ik na het vervangen het volgende probleem tegen de ventilatie standen van laag naar hoog op koud(LO-17,5graden) werkt 100% beter als ooit te voren
Maar zodra ik richting 18graden of hoger instel blaast hij minder of geen lucht meer.

wat zou het probleem kunnen zijn?
 

surindo

New member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
24
na het resetten van de storingen heb ik er nog 2 aan overgehouden het blijkt dat de stel motoren(midden) niet opslaan.

2 Faults Found

01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
000 - -
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
000 - -


het schijnt dat dit nogal een uitdaging is om de onderdelen te vervangen?
iemand misschien een how-to?

en welke onderdeel nummers zouden dit moeten zijn?
 

robskt

New member
Lid geworden
1 nov 2015
Berichten
5
Sinds deze week werkt de kachelventilator niet meer bij mijn Seat uit 2005.

Zekeringen zijn goed. Ik meet op contact 13 volt stroom op de stekker van de kachelventilator, en als ik de motor laat draaien meet ik 14.1 op de laagste stand en 14.3 als ik de ventilatorstand op zijn hoogst zet.

Zijn die 13 - 14.3 voltages normaal? De fan is 12 volt.. (Ik heb een multimeter van de Action gebruikt om te meten) Of ligt het (ook?) aan de weerstand?
 

jeffreyibiza

New member
Lid geworden
16 feb 2013
Berichten
165
Sinds deze week werkt de kachelventilator niet meer bij mijn Seat uit 2005.

Zekeringen zijn goed. Ik meet op contact 13 volt stroom op de stekker van de kachelventilator, en als ik de motor laat draaien meet ik 14.1 op de laagste stand en 14.3 als ik de ventilatorstand op zijn hoogst zet.

Zijn die 13 - 14.3 voltages normaal? De fan is 12 volt.. (Ik heb een multimeter van de Action gebruikt om te meten) Of ligt het (ook?) aan de weerstand?
de voltage is zeker normaal.
hoe dat zit weet ik ook niet precies, mijn theorie hierover is dat de snelheid zelf word geregeld in de aanjager en aangestuurd wordt door de ECC die een puls doorgeeft
overigens is het een heel karwei om deze zelf te vervangen.
het is in ieder geval een duur grapje om te laten repareren zo`n ?500/600 +/- met kachel weerstand.
verstandig is om de kachel weerstand gelijk mee te vervangen.

erzijn garage`s die het hele dashboard eruit halen om de aanjager te vervangen.
maar het moet ook lukken om een deel weg te halen zoals radio/middenframe, dashboardkastje, airbag.
zo hebben ze dat bij mij ook gedaan.
 

FauvJe

New member
Lid geworden
12 nov 2016
Berichten
1
Hallo Alf,

sorry voor mijn late reactie.
Hierbij een reactie op je vragen:

?Klopt het dat je toch de kachelventilator moet uitbouwen?
?Kun je dan inderdaad gemakkelijk bij de torx komen van regeweerstand?
?Kun je de regelweerstand dan ook door de aangegeven opening verwijderen?
?Welk soort torx-sleutel kun je het beste gebruiken voor het losmaken van het metalen-H-profiel?
Ik heb bij mijn auto de kachelventilator uitgebouwd en zo de torx los gemaakt van de regelweerstand en zoals je boven in de foto hebt aangegeven de regelweerstand vervangen. je geeft ook de juiste plaats aan van de schroef.
Ik weet zo niet meer hoe ik de torx los heb gemaakt van het h profiel. Ik bij het demonteren verschillende gereedschappen gebruikt.
Zoals kleine ratel, schroevendraaier, torxbitje met tang en imbus sleutels.

Bij mij heeft het weinig geholpen uiteindelijk. helaas.
Groeten,

Robby


Het inbouwen van een nieuwe weerstand heeft dus niet gewerkt?
Heeft u de kachelmotor/ventilator al vervangen? Zo ja, heeft dit wel gewerkt?

Ik heb werkelijk exact hetzelfde probleem.
 

taeS azibI

New member
Lid geworden
21 sep 2017
Berichten
2
Ik heb ook problemen met mijn aanjager/climat control. Deze heeft het waarschijnlijk nooit helemaal goed gedaan en deed vaak waar die zelf zin in had, dan weer hard blazen, dan weer zachtjes.
Nu is het probleem groter geworden want hij doet het alleen nog (redelijk) als ik hem voluit zet. Zet ik hem op een lage stand dan blaast hij de ene keer wel en soms doet hij niets en hoor je hem brommen/zoemen.
Ik heb het dashboard kastje er al uitgehaald maar verder dan dat kom ik eerst niet.

Iemand enig idee het probleem kan zijn en is er iemand van dit forum die dit tegen betaling op kan lossen?
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Ik heb ook problemen met mijn aanjager/climat control. Deze heeft het waarschijnlijk nooit helemaal goed gedaan en deed vaak waar die zelf zin in had, dan weer hard blazen, dan weer zachtjes.
Nu is het probleem groter geworden want hij doet het alleen nog (redelijk) als ik hem voluit zet. Zet ik hem op een lage stand dan blaast hij de ene keer wel en soms doet hij niets en hoor je hem brommen/zoemen.
Ik heb het dashboard kastje er al uitgehaald maar verder dan dat kom ik eerst niet.

Iemand enig idee het probleem kan zijn en is er iemand van dit forum die dit tegen betaling op kan lossen?

Bij mij was het de regelweerstand. Heb ik laten vervangen, want zelf lukte mij dat niet. Groot deel van het dashboard moest nl uit elkaar.
Probleem sindsdien niet meer gehad.
 

Gehaktstaaf

New member
Lid geworden
23 jan 2017
Berichten
69
De kans is groot dat het ergens in de combinatie regelweerstand / aanjager zit. Meestal gaat de weerstand stuk als gevolg van een zwaar lopende kachelmotor.
Zelf heb ik hetzelfde probleem gehad, en heb direct allebei maar vervangen. Best wel een klusje, kost wel flink wat tijd.
Heb je de storingscode ook uitgelezen?
 

taeS azibI

New member
Lid geworden
21 sep 2017
Berichten
2
De kans is groot dat het ergens in de combinatie regelweerstand / aanjager zit. Meestal gaat de weerstand stuk als gevolg van een zwaar lopende kachelmotor.
Zelf heb ik hetzelfde probleem gehad, en heb direct allebei maar vervangen. Best wel een klusje, kost wel flink wat tijd.
Heb je de storingscode ook uitgelezen?

Nee, ik heb nog niets laten uitlezen. Maar moet dan het gehele dashboard verwijdert worden? Op zich ben ik niet vies van werken als ik maar weet waar ik aan begin...
 

Gehaktstaaf

New member
Lid geworden
23 jan 2017
Berichten
69
Even een snelle reactie via de telefoon

Kijk hier even voor hoe je de ECC kunt uitlezen, http://www.gerritspeek.nl/vag-com_climatronic.html

Op het SeatCupra forum staat wel een how to hoe je via het interieurfilter de weerstand kunt vervangen. Maar dit kreeg ik niet voor elkaar. http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=338129

Maar zoals gezegd, dit lukte mij toen niet.
Ik moet even goed nadenken, maar volgens mij heb ik het volgende los gehad;
- Paneel in dashboardkastje eruit.
- paneel onder het dash, er uit (dat paneel in de voetenruimte van de passagier)
Verder nog wat schroeven waarmee ik wat ruimte op het dash kreeg zodat ik deze wat kon bewegen.
Vervolgens de kachelmotor er uit en dan kan je makkelijk bij de weerstand. Maar om de kachelmotor te kunnen verwijderen moest ik het dashboard wel dermate torderen dat ik bijna bang was om de boel te slopen, maar het heeft gelukkig geen problemen opgeleverd.
Op pagina 1 van mijn topic op Autoweek staan nog een paar foto's, misschien dat je er iets aan hebt.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5672931,page=1
 
Bovenaan