[SEAT] [Ibiza 6L] uitvallen motor Ibiza 1.4TDi

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Hoi,

de motor van mijn Ibiza viel plots uit op de autosnelweg tegen 120km/h. Sindsdien is hij niet meer te starten. Volgens de garage moeten ze de motor open doen omdat het probleem zich daar manifesteert. Gezien het hij pas 4,5jaar oud is en gezien er maar 95.000km op de teller staat, twijfel ik sterk aan de motor of ben ik hier mis in?

Alle suggesties/opmerkingen zijn welkom...
 

Frans

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8
Misschien de klep die in werking treed als je de motor af zet (die sluit de lucht toevoer af bij een diesel ).
Ik heb zo iets ook eens gehad met de polo van de zaak.
Maar dat moeten ze zo kunnen uitlezen met de juiste aperatuur.
 
Laatst bewerkt:

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
wat is er dan aan de hand volgens de garage?..ze sleutelen (neem ik aan) niet voor de lol een blok open. "niet meer starten" is dat wel gloeien+startmotor ronddraaien
zijn er foutmeldingen uit te lezen met vagcom?
hoor je rare geluiden ? of heb je ze gehoord.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Is de auto uitgelezen op foutcodes? Zo ja welke codes zijn er tevoorschijn gekomen?
Heeft je auto een luchtmassameter en zo ja is die gecheckt? Is gecontroleerd of de motor diesel krijgt? Er zijn legio mogelijke oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een auto tijdens het rijden er ineens mee stopt, en niet meer wil starten. Dat betekent lang niet altijd dat de motor uit elkaar moet, wat voorbeelden:
- ooit gehad dat een nieuwe Ibiza onderweg van de aflevering bij de dealer onderweg naar huis er mee stopte, en een half uur lang niet wilde starten. Later bleek er een probleem te zijn met het relais van de brandstofpomp (bij meer auto's uit een bepaalde serie). Dit was natuurlijk garantie, maar anders is dat tientjeswerk als je het moet betalen.
- cordoba sloeg af en toe af, zonder enige overeenkomst in de omstandigheden dat ie afsloeg. Kapotte luchtmassameter bleek de oorzaak.
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Er is een uitlezing gebeurd en er werd geen andere fouten vastgesteld. De motor loopt gewoon vast volgens de garage...maakt ook geen geluid bij opstarten. Deze avond weet ik meer.

Het relais van de branstofpomp heb ik ook wel al dikwijls op andere fora horen terug komen, maar zou blijkbaar het probleem niet zijn.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
dus bij een startpoging draait de motor ook niet?
De motor loopt gewoon vast volgens de garage...maakt ook geen geluid bij opstarten.
misschien iets verkeerd gegaan bij distributie riem? maar dan had de garage dit wel gezegd denkik.
en als je twijfeld aan de garage ergens anders een second opinion vragen...(alleen gaat dit natuurlijk moeilijk als je auto niet rijdt.)
anders kun je ook proberen een topic te starten op www.tdiclub.nl hier zijn ze wat meer gericht op problemen (en oplossingen) mbt TDI motoren.
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Distributieriem heb ik met mijn eigen ogen gezien en die zag er prachtig uit dus daar zit het hem ook niet. Het moest iets anders zijn. second opinion is zeker een optie als ik straks te horen krijg wat de kosten gaan zijn ;)

Zal www.tdiclub.nl ook eens chekcen
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
de bovenste vraag ook gelezen?
dus bij een startpoging draait de motor ook niet?
en vergeet SO niet...... dus hou ons op de hoogte (of als het afghandeld is):*)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Zonder dit goed te kunnen onderbouwen heb ik het gevoel, dat de garage het niet goed weet, en daarom zegt dat de motor uit elkaar moet. Normaal gesproken verwacht ik van een garage dat ze kunnen uitleggen wat ze gecheckt hebben en hoe ze tot een bepaalde conclusie komen. Ik heb geen idee welke garage naar de auto gekeken heeft, maar krijg een beetje het idee dat men dacht: 'laten we zeggen dat de motor uit elkaar moet', dan hebben we tijd om van alles te controleren en weet de klant dat ie een forse rekening kan verwachten.

Nogmaals: ik kan er gigantisch naast zitten, maar dat is wel het gevoel dat ik krijg als je openingspost lees.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Er is een uitlezing gebeurd en er werd geen andere fouten vastgesteld. De motor loopt gewoon vast volgens de garage...maakt ook geen geluid bij opstarten. Deze avond weet ik meer.

Het relais van de branstofpomp heb ik ook wel al dikwijls op andere fora horen terug komen, maar zou blijkbaar het probleem niet zijn.

Bedoelen ze dan dat ook de startmotor niet werkt / hoorbaar is ? Vaag allemaal. De wagen moet echt wel ergens een foutcode opslaan bij dit soort grappen. Gekke vraag misschien, maar staat er nog wel -genoeg- spanning op? Kunnen ze ook uitlezen. Als onder de 8V valt doet een hele hoop het niet meer.

Als startmotor wel draait en er is brandstof en er is spanning op de gloeibougies dan kan het alleen nog zoiets als de BDP sensor zijn volgens mij. Maar wie is die garage. Wel SEAT/VAG gerelateerd?
 

Lucas

Sponsor/ SEAT profi
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
797
De wagen moet echt wel ergens een foutcode opslaan bij dit soort grappen.
Een motor kan prima op hol slaan of vastlopen zonder een foutcode op te slaan. Zou ook niet weten wat voor een foutcode er dan in zou moeten staan?
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Volgende diagnose werd gesteld :

- controle distributie : in orde
- demonteren distributie
- demonteren cilinderkop
- opmeten en nazien zuigers (hoogtestelling) en drijfstangen
- turbo is stukgegaan hierdoor is olie in cilinders gekomen waardoor de drijfstangen zijn krom gegaan.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Zo, lekker verhaal dan. Had ik niet gedacht. Wordt een dure. Maar uh, bij wat voor garage zit je nu?

@ lucas. ik verwachte wellicht de nokkens sensor een fout signaal kon geven of het gloeicircuit. Maar ja dat zal heus nog werken als je nu leest wat probleem is.
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Ik ga zodadelijk naar mijn Seat dealer om te zien wat we kunnen doen (altijd op onderhoud geweest, goed verzorgd). 2de handsmotor of een nieuwe motor steken is geen optie, daarvoor is deze grap te duur. Aangezien ik niet meer onder garantie val moet ik ook niet hopen op toegevingen van Seat denk ik. Mijn garage wilt alleszins proberen iets te recuperen en dan wordt het allicht een nieuw auto kopen...en geen Seat meer tenzij ze mij een mooi voorstel kunnen doen.

btw...wat betekent SO
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
SO -->
vbulletin4_logo.png


Lullig voor je inderdaad als hij evengoed netjes onderhouden is.

Ach, geen Seaat, VW, Of ander VAG merk. Maakt niet uit. Bij Ruknault en Fiat blazen ze ook turbo's op.
 
Laatst bewerkt:

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Lullig voor je inderdaad als hij evengoed netjes onderhouden is.
Ach, geen Seaat, VW, Of ander VAG merk. Maakt niet uit. Bij Ruknault en Fiat blazen ze ook turbo's op.
Kan mij die reactie wel voorstellen..geen VAG meer...als je ziet dat niemand je tegemoet komt (dealer/importeur) De vraag is dan ook..hoe gaan ze daar bij Ruknault, Fiat, KIA etc mee om? Zijn die klantvriendelijker dan heb je een goed argument. Maar ja daar kom je meestal pas later achter. Ben heel benieuwd hoe PON met dit geval omgaat..een kilometerstand van nog geen 100k zou toch enige coulance verdienen!

PS: kapotte turbo: ik ga binnenkort mijn cilinderkop laten vervangen. Nu is de turbo bij de BKD motor ook een zwak punt lees ik. Is het zinvol die ook meteen te laten vernieuwen? Kun je zien of een Turbo zijn langste tijd heeft gehad?
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Ben ook benieuwd naar wat PON te vertellen heeft...volgende week of de week erna heb ik hun antwoord.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Ik had ook verwacht dat ik een brief zou krijgen maar werd (al vrij snel na mijn mail) gebeld door een medewerker van PON. Wellicht doen ze dat ook zodat er niets "zwart op wit" staat!?. Enfin..gesprek heeft 20min geduurd maar resultaat was voor mij NUL. Qua rechtsbijstand zie ik het verder ook niet zitten..veel tijd en ben bang dat ze ook niet veel verder komen bij PON (in mijn geval) Ofschoon garage zegt dat het eigenlijk niet veel erger kan worden (cilinderkop) en ik alleen goed in de gaten moet houden en KVS bijvullen .. rij je toch ingehouden en wil je het snel gerepareerd hebben...denk dat ik over 2-3 weken maar laat vervangen...auw
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
@ ralphh, heb je toevallig op internet bekeken wat de zwakke plekken van een BKD zijn voordat je de auto aanschafte of heb je hem nieuw gekocht? Op internet (bijv. TDIclub.nl) is genoeg informatie te vinden zodat je voor jezelf een weloverwogen keuze kunt maken of je een VAG wagen met een BKD aanschaft of niet (met in gedachte dat je eventueel op hoge kosten kunt komen te staan ivm foutieve cilinderkoppen). Helaas is er over de 1.4 TDI niet zoveel bekend.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@El Pino... toen ik hem vorig jaar (gebruikt) kocht wist ik niet dat BKD blok deze risico's met zich mee droeg. Ik ging in eerste instantie voor 1.9 bij deze verkoper kijken en zag toen deze met DSG staan en alle mogelijke extra's. Zag er ook veel beter uit dan de andere leon. Uiteraard heeft de verkoper mij alleen op de voordelen van deze 2 ltr gewezen en niet op de mogelijke nadelen.

De auto had al 160k op de klok dus dan verwacht je wel slijtagereparaties maar geen fabrieksfouten meer. Inmiddels weet ik alles van BKD af zoals je zult begrijpen maar ja..daar heb ik nu niets meer aan. Ben alleen erg teleurgesteld dat de vorige berijder het niet aan leasebedrijf heeft gemeld, en de hele afhandeling van de verkoper, de seat dealer en PON. Bij een kat in de zak...ben je echt zelf "de lul"

Daarnaast moet je ook re?el zijn en bij 2ehands een bepaald risico op de koop nemen...ik denk dat bij elke auto wel zwakke punten te vinden zijn op internet.
Dus zeg mij maar welke auto ik gebruikt zonder risico kan kopen?...enige wat ik voortaan wel doe is risico beperken door een langere garantie te nemen/kopen

ps: deze leon rijdt trouwens fantastisch en zuinig..zelfs met een scheurtje in het blok! en straks heb ik eigenlijk weer een heel nieuwe auto slechts voor 2500 euro :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan