[SEAT] [Ibiza 6L] uitvallen motor Ibiza 1.4TDi

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Zeker erg positief Ralphh! En natuurlijk is het altijd achteraf lullen, want geen enkele auto kun je risico vrij kopen. Maar de BKD heeft een verhoogd risico zullen we maar zeggen. Het is trouwens bijzonder vreemd dat de vorige eigenaar de problemen niet gewoon heeft laten oplossen destijds (helemaal als hij van een leasmij komt). Als je een 2e hands BKD wilt kopen zou ik altijd zoeken naar een auto waarbij de kop al is vervangen. Maar deze voorkennis heb ik natuurlijk omdat ik al wat jaartjes op TDIclub.nl rondhang.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Ach we mogen ook wel eens positief zijn toch :)

Tja..ik heb met INGlease eigenlijk wel gevoel dat ze oprecht waren en de indruk hadden een goede auto te hebben afgeleverd. Altijd keurig en correct antwoord en zelfs medeleven van de betrokken manager daar. Ik denk dat de berijder mss alleen zuinig en rustig in NL heeft getuft...toen ik hem kreeg moest hij opeens in Duitsland dat doen waar die voor gemaakt is..doorrijden en iets harder dan 100-120. Misschien is het toen fout gegaan met het cilinderkoppie..we zullen het nooit weten.

Trouwens ook reeds vervangen koppen zijn weer stuk gegaan las ik net in een ander draadje..dus ja zekerheid door voorkennis..? Volgens mij is het gewoon geluk of pech hebben. Ik heb trouwens ook op het Audi forum een topic gestart of er mensen zijn met BKD problemen, geen reacties eigenlijk..dus af en toe vraag ik mij af of het echt wel zo vaak voorkomt (relatief gezien dan). Zou het niet zo kunnen zijn dat het erger gemaakt werd/wordt dan het feitelijk is!?

Hoe staat het met de 1.4 TDI van de TS ..denk nog geen reactie van PON
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Daarnaast moet je ook re?el zijn en bij 2ehands een bepaald risico op de koop nemen...

Dat is maar hoe je het bekijkt: bij een 2e hands kun je een proefrit maken met de auto die je koopt (in plaats van een 'vergelijkbaar' exemplaar) en die eventueel ook voor aankoop laten keuren. Bij een nieuwe moet je het geluk hebben, dat de importeur je een goed exemplaar toeschuift, of de mazzel dat je dealer ook na de aankoop bereid is tot het verlenen van service. Mooi voorbeeld daarvan is het verhaal dat vandaag op het forum is verschenen van iemand die een Ibiza van een half jaar oud al 6 weken kwijt is door onoplosbare?? problemen met het start/stop systeem.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Ja dat verhaal heb ik net gelezen en ook even op gereageerd. Heb je wel gelijk in..tegenwoordig (?) brengt het kopen van een nieuwe auto wellicht nog meer risico's met zich mee dan een gebruikte. Je hebt in ieder geval langere garantie waardoor defecten niet zelf betaald hoeven te worden...en je merkt ook dat zolang er garantie is men met een oplossing MOET komen. Bij geen garantie is er geen moeten meer maar mogen en verzaken veel bedrijven toch hun plicht wat klantvriendelijkheid betreft. Zelfs ook na jaren merktrouw te zijn geweest. Dat is iets van deze tijd en zou meer tegen opgetreden/aangesproken moeten worden.

Had me eigenlijk voorgenomen voortaan altijd technische keuringen te laten doen voordat ik een gebruikte auto zou kopen maar door de haast van ..ik moet snel een vervanger hebben..niet gedaan. Vraag is natuurlijk of in mijn specifiek geval die klacht aan het licht was gekomen..denk het niet.
 

delni02

New member
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
7
Mijn verdict;

Dieteren komt voor 70% tussen in de stripmotor, maar niet in de turbo wat in totaal nog neerkomt op zo'n 3500euro volgens mijn Seat garage...dan maar inwisselen voor een nieuwe zeker!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Stripmotor? Sorry maar dat woord kent deze Nederlander niet.

Turbo is altijd een lastig verhaal: is ook afhankelijk van hoe de automobilist met de auto omgaat, en dat is eigenlijk niet goed te bewijzen, niet dat er wel netjes mee omgegaan is, en in het algemeen ook niet dat dat niet zo is.
 

PvdH

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
314
Is nog aardig geld! Zou eens om een specificatie vragen.. denk dat er van coulance bijna geen sprake is met zo'n bedrag. (als ik het goed begrijp geeft de dealer 70% coulance op de ruilmotor & moet er een nieuwe turbo op)
 

njoylife

New member
Lid geworden
17 sep 2010
Berichten
17
Volgende diagnose werd gesteld :

- controle distributie : in orde
- demonteren distributie
- demonteren cilinderkop
- opmeten en nazien zuigers (hoogtestelling) en drijfstangen
- turbo is stukgegaan hierdoor is olie in cilinders gekomen waardoor de drijfstangen zijn krom gegaan.

@Delni02 Draaide de startmotor de motor nog rond? Ik heb een gelijkaardig probleem, maar bij mij draait de startmotor de motor nog rond.

http://www.seat-online.nl/showthrea...130-ASZ-motor-uitgevallen&p=131422#post131422
 

Nils

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
417
Mijn verdict;

Dieteren komt voor 70% tussen in de stripmotor, maar niet in de turbo wat in totaal nog neerkomt op zo'n 3500euro volgens mijn Seat garage...dan maar inwisselen voor een nieuwe zeker!

Gewoon een ruilblokkie doen. Is de goedkoopste optie.
Blok zal je rond de 1000 euro kosten, compleet met turbo. 8 uur arbeid kost je via een universele garage misschien 400 euro. Ben je voor 1400 euro klaar!
 
Bovenaan