[SEAT] [Leon 1M] Kennismaking met mij en mijn auto probleem

Kariman

New member
Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
6
Beste leden.

Ik ben Kariman en ben newbie hier.
Laatst een seat leon 1.6 16v, bj 2002 gekocht voor mijn zoon. Eerste auto dus dacht even een stoere auto halen.

Nu zit ik met enkele problemen.
Het begon met een kapotte km teller. Heb de snelheid sensor vervangen maar geen verschil. Nieuwe tellerklok erin gedaan en nog steeds niks. Heb toen een kabelbreuk gevonden en dacht, ik heb het probleem gevonden maar nog steeds deed ie het niet.
Ik kwam op internet tegen om zekering nr 7 te vervangen. Na het vervangen werd ik zo blij want de km teller deed het weer.
Ik weet echt niet wat zekering nr 7 dus de zekering voor de achteruitrijlicht te maken heeft met de tellerklok maar boeiend, problem solved. Maar toen ik een stukje ben gaan rijden begon de auto te stotteren als ik op een constante snelheid reed. Als ik de zekering 7 eruit haal dan rijd ie normaal maar met de zekering 7 stoterd hij.

Ik dacht, het is misschien de egr klep. Heb de stekker van de egr eruit gehaald en een stukje gereden maar hij bleef stotteren op een constante snelheid met zekering 7 erin.
Nu ik de egr stekker terug heb geplaats is de auto hoger toeren gaan draaien en als ik op de 2de of 3de versnelling de gas los laat dan geeft de auto zelf gas bij tot 2000 toeren en dan zakt e snelheid weer naar 1100 toeren en dan gaat ie weer vanzelf naar de 2000 toeren.

Ik weet het niet meer.
Lang probleem in het kort.
Km teller doet het als zekering 7 erin zit maar dan hapert de auto tijdens constante snelheid.
Nadat egr stekker terug is gezet draait de motor niet stationair en maakt steeds zelf snelheid nadat ik de gas los heb tot 2000 toeren en gaat weer terug naar 1000.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een oplossing.

Bij voorbaat dank
 
Laatst bewerkt:

Kariman

New member
Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
6
Misschien vervuilde PCV en EGR.

Dank je voor je reactie.

Egr is nieuw. Pcv heb ik nog niet gecheckt denk ik. Moet even eerst onderzoeken wat dat is en hoe ik het kan schoonmaken.

Weet je iets over connectie van zekering 7 (achteruitrijverlichting) en tellerklok? Waarom de auto hapert als de zekering erin zit ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
PCV staat voor Postive Crankcase Ventilation oftewel carterventilatie. Check dat circuit op scheuren of verstoppingen, dit kwam ik tegen bij de Lupo van mn vriendin (1.4 16v blok). Zekering 7 zegt me ook niet meteen iets.

Je auto uitlezen kan ook nog helpen in je zoektocht. Met een dongle en een app op je telefoon kan je voor relatief weinig geld al je auto uitlezen.

Sludge buildup by Andy Ramdin, on Flickr
 

Kariman

New member
Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
6
Thanks voor je reply.

Je maakt een grap? Is dat uit een auto of uit een maag na een nachtje stappen?

Ik zal dat circuit zeker even nalopen.

Wat voor dongle en app moet ik hebben dan.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
PCV en EGR zijn zomaar twee dingen die het kunnen zijn bij zo'n oude motor... gewoon één voor één dingen nalopen bijvoorbeeld: ontsteking verdeler kap+rotor, bougies, vervuilde gasklep, vacuüm lekkages, lambda sensor, brandstof filter... brandstof pomp, luchtfilter... :)
Massa aansluitingen van de accu naar de carrosserie, van motor naar carrosserie en onder het dashboard...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Ik weet niet of dit blok nog een mechanische gaskabel heeft, of dat dit al een elektronisch gaspedaal is. Bij een elektronisch gaspedaal, zou ook de gaspedaalsensor niet goed meer kunnen zijn (waardoor de ECU niet goed doorkrijgt hoever het gaspedaal wordt ingetrapt).
 

Kariman

New member
Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
6
PCV en EGR zijn zomaar twee dingen die het kunnen zijn bij zo'n oude motor... gewoon één voor één dingen nalopen bijvoorbeeld: ontsteking verdeler kap+rotor, bougies, vervuilde gasklep, vacuüm lekkages, lambda sensor, brandstof filter... brandstof pomp, luchtfilter... :)
Massa aansluitingen van de accu naar de carrosserie, van motor naar carrosserie en onder het dashboard...

Vele dingen heb ik al vervangen of schoon gemaakt. Durf niet alles zelf te doen vooral Electronica. Ik weet niet of je na het vervangen van bepaalde onderdelen dat weer moet inleren. Auto is dagelijks in gebruik dus wil het niet verpesten zolang hij start en rijdt.

Bedankt voor je hulp
 

Kariman

New member
Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
6
Ik weet niet of dit blok nog een mechanische gaskabel heeft, of dat dit al een elektronisch gaspedaal is. Bij een elektronisch gaspedaal, zou ook de gaspedaalsensor niet goed meer kunnen zijn (waardoor de ECU niet goed doorkrijgt hoever het gaspedaal wordt ingetrapt).

Dank je wel voor je reply.

Het heeft een elektronische gaspedaal.
Kan je zoiets testen of ie kapot is?

Jij ook bedankt voor je hulp?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Haha geen dank, dit is een behulpzaam forum en we helpen waar we kunnen.

Om het gaspedaal te testen heb je volgens mij vagcom/VCDS nodig, dan kan je zien welke waardes worden doorgeven/ontvangen door de sensor/computer. Ik verwacht dat het eerder iets mechanisch is. Owja, loop ook even de aarding na van je motorblok. Er zitten op meerdere plekken van die aarde kabels, als die teveel weerstand geven (groen van corrosie), dan kan je ook raar gedrag krijgen.
 
Bovenaan