[SEAT] [Leon 1M] Luchtmassa meter steeds stuk

Baskoenseat1.8 20vt

New member
Lid geworden
4 jul 2023
Berichten
9
Hallo allemaal, ik heb een probleem bij mijn Seat Leon 20vt dat de luchtmassa meter steeds stuk gaat, hij is wel aardig getuned met een k03s turbo heeft 250 pk dus ik dacht mischien komt het daar door. Nou wil ik hem liever niet uit laten schrijven want dan heb ik geen tractiecontrol meer las ik. Weet iemand of er een bestaat die geüpgraded is of niet stuk gaat?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Wat voor luchtfilter gebruik je? Heb je een originele (dealer) of Bosch LMM in gebruik gehad? Laat je die schermpjes zitten of zijn die eruit gehaald?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.624
Hoe weet je dat de LMM stuk is?
Fout code?
 

Baskoenseat1.8 20vt

New member
Lid geworden
4 jul 2023
Berichten
9
Hij doet het elke keer niet goed, dan trek ik hem los en doet hij het wel goed, ik heb geen originele gebruikt als ik het goed heb. Ik heb een ram air systeem.
 

Baskoenseat1.8 20vt

New member
Lid geworden
4 jul 2023
Berichten
9
Heb er nu 2x een nieuwe in gezet in een best korte tijd en alle 2 zijn ze stuk gegaan. Kan het door de tune komen mischien?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.624
Nee, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het door de tuning komt.

Als je LMM lost haalt gaat de ECU op de opgeslagen veilige standaard waarden gebruiken. En lijkt het of de motor goed loopt. Volgens is dit wel eens vaker hier gemeld.

Er is iets mis met je regellus LMM, lambdasonde, temperatuur sensor(direct achter het gasklephuis).
Deze temperatuur sensor wordt doorgaans flink vies/zwart evenals de gasklep zelf.

Heb je de originele divertor valve nog?
Gecontroleerd op vacuüm lekken?
Hoe oud is de lambdasonde?
Kilometerstand?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Klopt, bij lostrekken van je LMM gaat hij op een veilige "basis" map rijden en maskeer je mogelik slecht functionerende onderdelen. Als je de LMM lostrekt en hij doet het daarna goed, betekent het niet automatisch dat het aan de LMM ligt.

Zoals @XPtuning aangeeft zijn er meer onderdelen die informatie leveren in de regellus (in engels: "loop") om je auto goed te laten lopen.

Zwakke punten bij de 1M:
- Kvs temperatuur sensor (zit rechts van je blok als je voor de auto staat, in de koelnek)
- Vacuumlekken is de 1M erg gevoelig voor (carterventilatie slangen, vooral onder het inlaatspruitstuk)

@Baskoenseat1.8 20vt , wat bedoel je met stuk? Geeft hij dan geen meetwaardes meer door? Dit kan je nalopen met VCDS of iets zoals Torque (app op je telefoon icm OBD dongle)
 

Baskoenseat1.8 20vt

New member
Lid geworden
4 jul 2023
Berichten
9
hij houdt dan op hoge toeren erg in, ik heb nog nooit iets na gelopen met de obd enkel de stekker van de luchtmassa sensor los getrokken en zover ik weet heb ik ook geen vacuüm lek. Hij heeft 225.0000 gelopen ik weet niet of de lambda ooit is vervangen maar ik denk het niet.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Je kan voor weinig geld een OBD dongle kopen en dan iets van Torque (gratis of Pro) versie gebruiken om wat inzicht te krijgen in je auto.

Lambda interval staat op 160.000km voor AUQ blok, dit ter info > https://www.autodoc.nl/bosch/1149331

Heb je een boost gauge? Dan heb je een idee of je je maximale druk haalt.

Kan je wat fotos maken van onder de motorkap? Dan hebben we ook een idee waar we mee te maken hebben :)
 

Baskoenseat1.8 20vt

New member
Lid geworden
4 jul 2023
Berichten
9
Ga zo foto’s maken! Hij is trouwens een keer stationair uit gevallen toen lmm stekker er nog in zat. Ik heb helaas nog geen boost gauge maar die komt er aan haha
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Weten en begrijpen wat je auto doet is erg waardevol, al helemaal bij een getunede auto!
 
Bovenaan