[SEAT] [Leon 1M] Welke downpipe + racekat?

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Autobahn 88 heb je wel een nette voor weinig. Deze is 4-laags en gewoon goed. Forge is 5-laags en nog net even steviger. De SFS is dacht ik ook 4-laags. Pasvorm van deze merken is gewoon prima.
 
Laatst bewerkt:

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Aha. Duidelijk.


Zal eens in de gaten houden wanneer er via dit forum weer eens een bezoek wordt gebracht aan JD. Ik neem aan dat dat nog steeds gebeurd.
Lijkt me wel zo leuk en gezellig om dan het eea te combineren.

Tot die tijd heb ik voldoende tijd om de TIP te monteren.


-
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Dacht ik ook. M'n broer heeft afgelopen weekend idd tijdens die GTI club meeting z'n DSG laten tunen.

Het is jammer dat ik de auto toen qua hardware nog niet op orde had. Was ik meegegaan.

-
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Hoe zit het trouwens met de pasvorm?
Las op een buitenlands forum dat het een ongelofelijk klote karwei is - de installatie van zo'n TIP.

Of is dit gewoon een kwestie van een goed product (kwaliteit)?

-
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Het is even een klusje maar past prima. Je moet alleen ee leiding even los halen, of het steuntje. Dan gaat het makkelijker.
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Het is even een klusje maar past prima. Je moet alleen ee leiding even los halen, of het steuntje. Dan gaat het makkelijker.

Het is inderdaad goed te doen. Zorg er voor dat je ruimte hebt voordat je de slang uberhaupt los wilt halen. Dus luchtfilterbak er uit. Kabelschakelmechanisme los en aan de kant schuiven. Als laatste de koelvloeistofleiding die vlakbij je turbo aan het blok zit geschroefd, deze bout eruit is genoeg, dan heb je meer ruimte.

Daarna is het easy peasy... Ik had zelf nog even de drukslang van de turbo gehaald om ook achterlangs de motor te kunnen met mn armen. Dan is het helemaal _/-\o_
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Ik heb de beschikking over een brug. Dan lijkt t me helemaal makkelijk om het turbo-deel aan te sluiten.

Het schakelmechanisme loshalen doe ik eigenlijk liever niet.

-
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Ik heb de beschikking over een brug. Dan lijkt t me helemaal makkelijk om het turbo-deel aan te sluiten.

Het schakelmechanisme loshalen doe ik eigenlijk liever niet.

-

SChekelmechaniek heb je zo los en weer teruggebouwd. Eerst de klipjes op je schakeltoren, dan kun je de armpjes er af halen. Daarna het frame los halen waar de kabels inzitten. 3x13mm boutje. Dan kun je alles zo opzij duwen. Terugzetten in omgekeerde volgorde. Kan niets bij mis gaan!
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Bij een fr is dit niet perse nodig. Je bent waarschijnlijk dezelfde tijd kwijt zijn met los en vast halen als dat je langer bezig bent met monteren. Ik heb het schakelmechanisme ook laten zitten en is goed te doen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Hetzelfde hier. Die harde waterleiding loshalen (De bout ervan) was bij mij voldoende
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Kleine update.

Downpipe en sportkat (200 cel) zitten eronder.

Ook de Injen CAI is gemonteerd. Duidelijk hoorbaar is de het aanzuiggeluid en het afblazen van (ja, wat hoor je eigenlijk precies? De wastegate van de turbo?Je hoort het bij gas loslaten).

En de Quaife (sper-diff) is ingebouwd.

Het verschil is aanmerkelijk. Sowieso is het vermogen merkbaar toegenomen. En de grip ook. Beide zeer goed waarneembaar.

Heb nog geen maatchip. Vraag me af of ik dat ga doen. Mss. Het blok draait nu gewoon mooi. Klinkt ook lekker, maar alleen als je een beetje begint te gassen. Onder normale (snelweg ritten) omstandigheden is ie nog altijd lekker rustig.
 

T0ny

New member
Lid geworden
11 mei 2014
Berichten
32
Andy, heb jij een foto van jouwn downpipe icm de sportcat?
Gemonteerd of los of beide ;) :mrgreen:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Uiteraard, heb bijna van alles van mn auto wel een foto of twee ;)

Toyosports DP toen hij net uit de doos kwam

Toyosports 3" Decat Downpipe by ND-Photo.nl, on Flickr

In vergelijking met de originele downpipe

ToyosportsDownpipe_NDPHOTO_20121026_001_1 by ND-Photo.nl, on Flickr

ToyosportsDownpipe_NDPHOTO_20121026_002_1 by ND-Photo.nl, on Flickr

ToyosportsDownpipe_NDPHOTO_20121026_004_1 by ND-Photo.nl, on Flickr

Geheatwrapped en met lambda spacer

Heatwrapped and Lambda O2 spacer by ND-Photo.nl, on Flickr

Downpipe heatwrapped by ND-Photo.nl, on Flickr

Na een tijdje katloos te hebben gereden ben ik naar Celtemp gegaan in Ridderkerk. Die hebben een Magnaflow 3" 200cpi kat gemonteerd en mn catback aangepast zodat er een mooi verloop van 3" naar 2.5" is zonder rare vernauwingen.

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_003 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_007 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_008 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_011 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_012 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_013 by ND-Photo.nl, on Flickr

MagnaflowSportkat_Celtemp_NDPHOTO_20130427_015 by ND-Photo.nl, on Flickr

Het hele verslag van mijn bezoek aan Celtemp kan je hier lezen: http://seat-online.nl/showthread.ph...ele-(Top)Sport&p=270331&viewfull=1#post270331
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Wat ik wel weer raar vind is het verschil in diameter aan het begin. De originele is groter dan de Toyosports.
 

Renzzz

New member
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
2.312
Wat ik wel weer raar vind is het verschil in diameter aan het begin. De originele is groter dan de Toyosports.

Mwah, de Toyo begint gewoon gelijk met 3", de originele begint groter, en verloopt dan snel naar de originele maat.

Maar volgens mij is de opening van de originele downpipe gelijk aan die van de turbo, wat mij wel beter lijkt. Ik denk dat de flow aan het begin beter is met originele downpipe, omdat de gassen bij de Toyo ook deels botsen met de flens.

Hetzelfde verloop op de Toyo had beter geweest denk ik, maar goed. De resultaten van de stage 2 laten wel zien dat het niet veel uitmaakt op de K03s...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Precies, dat dacht ik ook toen ik ze vergeleek met elkaar. De originele begint iets groter en verloopt dan heel snel.
 
Bovenaan