[SEAT] [Leon 1P] 2.0 tfsi Motor trilt?

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Iedereen bedankt voor de input! Ik ga aan de slag met het slot zodra ik de auto terug heb (morgen). Ik zal jullie op de hoogte houden!
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Dit opperde de monteur trouwens ook, die sprak daarnaast ook van het bekende euvel met de n80 uit m’n hoofd.
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
Ben benieuwd naar de oplossing. Ik heb sinds kort een golf 6 ED35 met ongeveer dezelfde motor. Doet ook heel lichtjes schudden stationair. Rijd verder perfect als je rijd.

Heb nieuwe bougies en bobines geplaatst. Geen verschil. Inlaat is al 2x gereinigd(chemisch, niet walnutblast). Ik ben eigenlijk bang dat het de injectoren zijn.

Roffel is normaal btw. M’n leon 1p hiervoor deed dat ook en die draaide verder perfect.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ik heb nog last van het getril bij stationair draaien, vanwege prive omstandigheden tot nu enkel de distributieriem
multiriem
bougies
filters
olie
thermostaat incl
thermostaathuis en dynamo gedaan.
Slangen intercooler vervangen (deze waren lek)

Voor dit alles heb ik rond de €1800 betaald, wat als teveel voelt. Weet niet of mijn gevoel klopt. Monteur meende dat hij bijna 6 uur bezig was om bij het thermostaathuis te komen omdat de bouten niet loskwamen.

Tevens nog steeds last van de P0441.

Wat ik binnenkort erbij laat doen is:

N80 klep
Actief koolstoffilter
Diverter valve
PCV delete
Nokvolger (roller ombouw kit)
Chemische reiniging

Ik hoop dat ik met dit alles dan het nodige (preventieve) onderhoud heb gedaan.
Ook laat ik gelijk de nokkenasketting nakijken.

Wagen heeft nu 200K gelopen, wil deze nog wel een paar jaar rijden. Na het hele lijstje te hebben afgwerkt ga ik voor een stage 1.
 
Laatst bewerkt:

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ben benieuwd naar de oplossing. Ik heb sinds kort een golf 6 ED35 met ongeveer dezelfde motor. Doet ook heel lichtjes schudden stationair. Rijd verder perfect als je rijd.

Heb nieuwe bougies en bobines geplaatst. Geen verschil. Inlaat is al 2x gereinigd(chemisch, niet walnutblast). Ik ben eigenlijk bang dat het de injectoren zijn.

Roffel is normaal btw. M’n leon 1p hiervoor deed dat ook en die draaide verder perfect.


De injectoren waren nog oke vernam ik van de monteur. Het getril is wel aanwezig inderdaad, enkel bij stationair, zonder dat het toerental schommelt.
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
Vervelend als het zo lang duurt voor het probleem gevonden is!
De prijs die je noemt kan wel kloppen. Een distributie wissel met alles erbij is al snel 800€. Een dynamo is ook duur en de thermostaat wissel heb ik in mn eentje ook 5 uur over gedaan omdat het een rotklus is.
Het zal altijd wel ergens goedkoper kunnen, maar het is geen slechte prijs.

Heb je al gecheckt voor vacuüm lekjes? Een N80 klep zou kunnen omdat die ook hetzelfde symptoom heeft als een vacuüm lek. Die kost bij winparts volgens mij maar 11€ en is makkelijk te vervangen.

Een kapotte pcv klep heeft als symptoom dat ie flink in toeren gaat schommelen, want bij jou denk ik niet het geval is.
Al is het wel slim om em te vervangen als je gaat chippen, net als je divertervalve.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Gewoon eerst het klepje controleren of hij daadwerkelijk lekt en goed schakelt tussen open en dicht, als ja dan is vervangen zinloos.
Wat is er mis met je actief koolstoffilter, volgens mij worden die zelden vervangen, het het klepje (purge valve) moet gewoon goed werken.

Ik zou echt voor walnut blasting kiezen, dan wordt het zo schoon als nieuw en kan je gelijk het inlaat spruitstuk met de vier flaps schoonmaken...
Controle van de injectoren is dan ook direct mogelijk.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ja dat klopt helemaal! Ik heb inderdaad geen last van schommelende toeren. De lijst is ontstaan ondat ik eigenlijk zaken preventief wilde vervangen. Maar aan de andere kant hoef je niet te vervangen wat nog werkt. De N80 komt voort uit de p0441 die ik telkens krijg. Misschien toch maar eens checken zoals je al opperde. Hoe staat het met jouw wagen ervoor?
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Hoe kan ik dit checken? Je doelt op de n80 neem ik aan? Ik loop met het idee rond dat de purge valve de n80 is. Ik weet alleen niet zo 123 hoe ik deze kan controleren op een juiste werking. Het idee was om wat zaken preventief te vervangen maar dat kan gelijkertijf misschien onnodig zijn?

Met betrekking tot de nokvolger vraag ik me af of het vervangen van de nokvolger alleen ook voldoende is. Ik denk niet verder te gaan dan stage 1 en hoop dat een normale nokvolger voldoet, dus geen roller ombouw kit.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ik zal binnenkort laten vervangen wat nodig is (allereerst voor de P0441, de divertervalve en nokvolger)
Deze meeste onderdelen zitten er al zijn hele leven op (200.000km)
Wat bertreft het trillen, voel ik dit ook in de auto. Hopelijk is dit met walnut blasting opgelost en is het niet het vliegwiel.
Sinds gisteren hoor ik ook een constant getik, na hier en daar gelezen te hebben (hopelijk) de benzineslang die tikt.

Ik heb 2 video’s toegevoegd, met hoe het eea nu klinkt na de distibutiewissel (weet niet if de ‘ratel’) hoort en het getik.

Ratel?

https://youtube.com/shorts/ctiVXRBv6Io?feature=share

Getik:

https://youtube.com/shorts/MeiNaZaUzgE?feature=share

Tot slot vroeg ik mij af of de kenners mij kunenn vertellen, of ik nog andere noodzakelijke aanpassingen moet doen voor een eventuele stage 1.
 
Laatst bewerkt:

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
De geluiden die je hoort kan ik niet zo snel plaatsen. Toen ik mn vorige auto kocht hoorde ik ook wat tikken, maar dit was een van de rollen van de distributie/multiriem. Na vervangen was het weg.
Maar bij jou is het probleem dus andersom. Ik zou gewoon even teruggaan.

Voor het chippen hoef je verder niks geks te doen. Gewoon zorgen dat je auto in orde is. Dus goed onderhoud, en als extra een nieuwe DV en pcv klep. Door de hogere turbodruk en 2 ton op de klok heb je wel kans dat die de geest geven.
Je kan gewoon de laatste oem revisie nemen, die voldoen.

Ik had bij BVR een offerte gevraagd voor walnutblasten en injectoren reinigen. Op amerikaanse forums staan ongeveer een miljoen gevallen van lichte misfires en een hoop mensen vinden nooit de oplossing haha. Dus ik ben bang dat we ermee moeten leven.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Ik hoor opzich niet direct iets vreemds aan het eerste videoclipje, die hoge klank
ratel/tik is van je Evap purge valve en de injectoren van de HPFP. Mogelijk dat je daarom ook een soort tik hoort in je brandstof leiding... maar dat is een gok van mij. De brandstof wordt bij deze TFSI/TSI motoren met heel hoge druk geïnjecteerd en geeft ook een tikkend geluid.
https://www.audi-technology-portal...., FSI and,versus self-igniting diesel engines.

Ik zou eerst maar eens walnut blasting doen en dan tegelijkertijd je injectoren reinigen, je inlaat spruitstuk ontdoen van olie en aanslag en je gasklep reinigen. Tevens je intercooler plus de overdruk buizen schoonmaken.
Je zal echt merken dat je motor anders en mooier gaat lopen...minder misfires...dat is ook mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Zorg tevens voor de goede en juiste(gapt) bougies en bobines...
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Bedoel je trouwens dat de gereviseerde OEM DV voldoet?
Het is allemaal even wenen qua onderhoud, voorheen heb ik jarenlang een auto van de zaak gereden, dus geen omkijken naar gehad.

Is het bij jou nu verder ook allemaal in orde?
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Dit ga ik dan laten doen!

Worden met walnutblasting niet al de inlaat e.d. meegenomen? De injectoren wil ik ultrasoon laten reinigen.
Het getik komt dus van de n80 suggereer je?

De N80 vandaag met een vriend getest dmv van vacuumpomp en YT, de 15bar vloog zo terug naar 0, niet goed dus.
Deze wil ik zelf proberen te vervangen, heb op YT gezien hoe je dit kunt doen.

Bougies zijn ongeveer 2weken terug vervangen, er zitten ngk bougies in momenteel. De bobines leken volgens de montuer nog goed, maar alsnog vervangen kan geen kwaad dus?

Als de pcv op is, zal ik deze ook vervangen door de OEM versie. Pcv delete lijkt me niet per se goed door de dingen die ik lees. Catchcan mogelijk in de toekomst.

Tot slot werd mij aangeraden om ook het actief koolstoffilter mee te vervangen met de n80. Maar dat laat ik dan nog even achterwege.

Ik ga eens kijken of het me lukt om zelf de DV te vervangen.

Wat ik dan nog ga laten doen is:

Nokvolger
Walnut blasting
Injectoren en gasklep laten reinigen
Wiellager achter vervangen (deze zingt nog net geen opera)
Bobines nog eens laten nakijken

Zelf:

N80 en divertervalve
 
Laatst bewerkt:

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Het klinkt allemaal erg normaal voor een TFSI onder de motorkap zo klonk die van mij ook!!

Toen ik de 1e keer overstapte van de 20VT naar mijn vorige 2.0TFSI dacht ik ook dat het blok niet goed was aangezien de 20VT helemaal geen tikkend geluid maakt, maar dit bleek volledig normaal te zijn door de hogedrukpomp en de injectoren die tikken als een gek.

P.S. voor de zekerheid er naar laten kijken kan uiteraard geen kwaad....(disclaimer..HI)
 
Laatst bewerkt:

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Dank voor de geruststelling. Ik begon al aardig ongerust te worden gezien de km stand en het korte bezit:'(

De vorige eigenaar heeft voornamelijk het standaard onderhoud laten uitvoeren, dus niks
Met dv,n80,pcv. Hij heeft de auto 10 jaar in bezit gehad en in deze 10 jaar iets meer dan een ton gereden. Toen ik de auto overnam reed deze nog 200 km per maand (laatste 4 maanden).

Doel is om het noodzakelijke te laten doen om de auto en het blok zo goed mogelijk te laten functioneren.
Sommige vrienden verklaren mij voor gek, omdat de leon inmiddels al 15 jaar oud is, ik degelijk onderhoud wil laten doen en ik de auto met de hand was8)7
Mij doet dat niet veel, ik heb iets met ‘oudere’ auto’s denk ik!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Voor de DV zijn meerdere revisie's, kijk welk nummer erop staat inclusief de letter achter het nummer en controleer dat bij de dealer. De laatste revisie voldoet prima en gaat minder vaak stuk, maar je kan ook kijken bij Go Fast Bits(GFB ) komt uit Australië en maken conversie kitjes om de originele DV te verbeteren...ik neem even aan dat jouw DV electrisch wordt aangestuurd en niet door vacuüm.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan