[SEAT] [Leon 1P] 2.0 tfsi Motor trilt?

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Dank voor de geruststelling. Ik begon al aardig ongerust te worden gezien de km stand en het korte bezit:'(

De vorige eigenaar heeft voornamelijk het standaard onderhoud laten uitvoeren, dus niks
Met dv,n80,pcv. Hij heeft de auto 10 jaar in bezit gehad en in deze 10 jaar iets meer dan een ton gereden. Toen ik de auto overnam reed deze nog 200 km per maand (laatste 4 maanden).

Doel is om het noodzakelijke te laten doen om de auto en het blok zo goed mogelijk te laten functioneren.
Sommige vrienden verklaren mij voor gek, omdat de leon inmiddels al 15 jaar oud is, ik degelijk onderhoud wil laten doen en ik de auto met de hand was8)7
Mij doet dat niet veel, ik heb iets met ‘oudere’ auto’s denk ik!

Ik moest even denken 15 jaar dat kan helemaal niet,maar de Leon II is alweer vanaf 2006...
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Klopt elektrische aansturing, zit een stekker. Auto binnenkort op de brug plaatsen om naar het nummer te kijken. Hopelijk lukt het mij ook om deze zelf te vervangen!
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Hahaha dat klopt, alhoewel ik het nog steeds mooie auto’s vindt. Stuk anders dan de Golf die je toch wat vaker ziet.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Klopt elektrische aansturing, zit een stekker. Auto binnenkort op de brug plaatsen om naar het nummer te kijken. Hopelijk lukt het mij ook om deze zelf te vervangen!

Kan je prima zelf doen, als ik mij goed herinner zit de DV met drie boutjes direct op de turbo.
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
Ja dit zijn 3 boutjes. Staat ook genoeg op youtube! Er gaan heel veel verhalen de ronde over dat een originele snel kapot gaat maar zolang je de laatste revisie koopt/hebt is het prima. En anders een dv+ van gfb kopen, dan is het ook goed. Kost wel iets meer ( en ook daar zijn de verhalen verdeelt over). Zo ook met de pcv delete. Er zijn voors en tegens. Maar een originele doet zn werk prima en die gaat dan echt wel mee zolang jij de auto nog hebt.

De N80 klep is makkelijk zelf te doen. Alleen zorgen dat je 2 nieuwe slangklemmetjes hebt.

Bij walnutblasten wel een bedrijf kiezen die meteen je injectoren ultrasoon reinigt. Het spulletje ligt dan toch open en kost dan maar ietjes meer. En geeft weer wat peace of mind.


Zodra je de pijnpunten aanpakt zijn de tfsi’s prima motoren die heerlijk rijden. Zeker met wat meer vermogen:)
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Top en bedankt!

Ik haal gewoon de OEM onderdelen. Nog even uitzoeken welk nummer er io de dv staat. Uit mn hoofd zijn het t5 bouten maar dat ga ik even na op YT!
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
In ieder geval succes. En mocht je het ooit opgelost hebben laat het me weten:*)
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Zijn er trouwens leden die de nokvolger zelf hebben vervangen? Als ik zo de YT video’s bekijk lijkt dit niet de moeilijkste klus?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Er zijn door een monteur nieuwe bougie's ingezet. Kan het misschien kwaad om de contactopening nog te controleren?
Denk dat de opening 0,7mm moet zijn. Als deze te groot is, kan de boel ook gaan trillen.
Het is eenvoudig te controleren met een voelermaatje van de bouwmarkt.

spark_plug_gap.jpg
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
De nokvolger is goed te doen. Er staan genoeg filmpjes op youtube. Wat ik ook handig vond is Pelican parts. Dat is een website met een hoop uitgebreide uitleg over sleutelen aan een Golf 5, wat dus hetzelfde is als de leon. Zo heb ik ook gezien hoe de thermostaat te vervangen is en de wiellagers. Met de juiste uitleg en gereedschap is het leuk om zelf te sleutelen. Belangrijk is niet vergeten de benzinedruk af te laten naar buiten. En vervolgens schoon werken en de 3 boutjes niet te vast draaien als je het spulletje weer terug zet.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Er zijn door een monteur nieuwe bougie's ingezet. Kan het misschien kwaad om de contactopening nog te controleren?
Denk dat de opening 0,7mm moet zijn. Als deze te groot is, kan de boel ook gaan trillen.
Het is eenvoudig te controleren met een voelermaatje van de bouwmarkt.

spark_plug_gap.jpg
Ga ik doen!
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
De nokvolger is goed te doen. Er staan genoeg filmpjes op youtube. Wat ik ook handig vond is Pelican parts. Dat is een website met een hoop uitgebreide uitleg over sleutelen aan een Golf 5, wat dus hetzelfde is als de leon. Zo heb ik ook gezien hoe de thermostaat te vervangen is en de wiellagers. Met de juiste uitleg en gereedschap is het leuk om zelf te sleutelen. Belangrijk is niet vergeten de benzinedruk af te laten naar buiten. En vervolgens schoon werken en de 3 boutjes niet te vast draaien als je het spulletje weer terug zet.

Bedankt voor deze tip!

Vandaag geprobeerd de motorbeschermkap eraf te krijgen, dat ding zit serieus vast. Toch maar even de poging gestaakt.
Misschien dat wd40 of een warme motor helpt. De 4 punten heb ik gezien op pelicanparts. Op YT krijgen de meeste de kap er makkelijk af (golf 5 gti). Morgen weer even proberen, was bang de kap te slopen..
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
Ja je moet de kap zoveel mogelijk richting het midden vastpakken en dan eraan trekken. En meer kracht zetten dan je denkt haha. En als die eraf is een klein beetje vet op de rubbertjes die em vasthouden. Bij mij zit er vet op en alsnog denk je soms dat je em gaat breken.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
De nodige zaken zijn vervangen! Na het laten uitvoeren van walnut blasting en het reinigen van de injectoren heb ik ook geen last meer van het getril!!

Ik loop echter nog tegen 2 zaken aan:

Ik krijg de beschermplaat van de motor niet geheel strak meer op zn plek. Hij zit er wel maar redelijk losjes..

Tot slot hoop ik dat er iemand op het forum hier mij kan helpen met het installeren van een ramair oversized intake.. ik woon zelf in NH en ben eventueel bereid een stukje te rijden.
 

sidney46

Member
Lid geworden
18 dec 2016
Berichten
40
Fijn dat het verholpen is. Dan moet ik er ook maar een keer aan geloven. Heb nog een nieuwe PCV gemonteerd en een originele DV. Maakte ook geen hol uit.
Waar ben je geweest voor reinigen?

Als de beschermplaat er niet goed op gaat dan is waarschijnlijk een van de rubbertjes eruit. Er zitten 4 rubbers op de luchtbox en 4 pennetjes op je motorblok. Het gebeurd weleens dat 1 van die rubbers op een pen blijft hangen als je je luchtfilter eraf haalt.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ik zal vandaag weer eens even kijken hoe dit zit. De walnut blasting heb ik bij procartuning laten uitvoeren. De keuze was gebaseerd op het feit dat ik zelf in NH woon, vandaar.
 

Michiel100

New member
Lid geworden
10 apr 2021
Berichten
94
Ik was niet helemaal volledig in mijn vorige bericht, blijkbaar had ik een zonnesteek ;).

Van het weekend ga ik de nokvolger vervangen. Uit voorzorg heb ik 3 nieuwe torxbouten van de HDBP besteld en een banjo bout voor het geval deze zijn eigen weg gaat.

Om bij de banjobout te komen (rot ding) heb ik een M8 Veeltand bit vastgemaakt aan een nr 12 steeksleutel.

Ook ga ik voor ik begin de accu loskoppelen, maar ik heb gelezen dat je ook zekering nummer 27 eruit kunt halen. Voor de veiligheid koppel ik toch maar de accu los.

Een ander ding wat mij opviel.. ik heb geprobeer de DV los te maken maar kwam er niet bij, ik zag wel dat de DV onder de smurrie zat (carbon/koolafzetting).. is dit zorgwekkend?

Hierbij de situatie bij de DV

https://imgshare.io/image/pjpmlw
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Een vettige DV is waarschijnlijk olie die vanuit de PCV (afscheider) weer in de inlaat(turbine)van de turbo komt.
Is de DV nog in orde?
Schoonmaken van alle buizen, PCV, DV lost het tijdelijk op.

Overigens zie ik het plaatje niet.
 
Bovenaan