[SEAT] [Leon 1P] Roestvorming onder motorkap aan scharnierbevestiging

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Beste Forumleden,

Zoals de titel al aangeeft heb ik lichte roestvorming onder de motorkap en dan voornamelijk aan de moer en het schroefdraad waarmee het scharnier onder de motorkap bevestigd zit. Ook als ik de motorkap open na een paar natte dagen ligt er veel vocht in de buurt van de parafan, ook is de motorkapisolatie erg nat en begint daardoor ook te hangen. Is dit een Leon 1P kwaal.....of hebben hier meer mensen last van???
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Dat van die motorkapisolatie heb ik vaker gelezen.....ook dat er schimmel op komt..
 

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Ok Henk, ik heb nog niet iets van schimmel kunnen ontdekken. Denk alleen als ik er niets aan laat doen de isolatie in stukken ligt straks, en neem aan dat de isolatie er niet voor niets zit. Ik maak me alleen meer zorgen over de licht verroeste schroefdraad en moer of dit door zou kunnen gaan roesten.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Dat is inderdaad ernstig, als je het zo laat is e.e.a. op die plek over twaalf jaar zomaar doorgeroest :mrgreen:

Ken geen auto die onder de motorkap op bepaalde punten geen roest vertoont (zeker na een pekelperiode). Wat let je op de moeren even lost te draaien, schoon te maken en er een beetje hammerite op te smeren (of blanke tectyl of iets dergelijks).

Islolatie kun je er beter meteen uithalen heeft volgens mij een groot deel van de Leon rijders inmiddels gedaan (kan geen enkel kwaad).
 

Mike Cupra 1P

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
384
Isolatie zou ik gewoon verwijderen, heb ik vanaf het begin gedaan en kan geen kwaad.
 

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Ok duidelijk, dus je kan de isolatie er gewoon vanaf trekken en klaar,.?? Zit het niet met montage punten vast ofzo.?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Wesley: de roestvorming kan samenhangen met (mechanische) spanningscorrosie en spleetcorrosie: juist op delen die mechanisch belast worden respectievelijk op plaatsen waar een smalle spleet (de schroefdraad, dus spleet tussen moer en bout) is, treedt het eerste corrosie op. Zeker als de motorkap ooit verwijderd is, en de bouten vervangen zijn door andere exemplaren met de zelfde maat, is de kans aanwezig dat die wat eerder gaan roesten dan normaal.

Ik zou de roest proberen zoveel mogelijk te verwijderen en dan bout en moer gewoon dik in de zuurvrije vaseline zetten. Ik zou niet met lak of anti-roestmiddelen aan de gang gaan: als je motorkap er ooit af moet, zit de schroefdraad vol met lak/anti-corrosie middel, en is dan bijna niet los te krijgen.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Mijn Leon had na een half jaartje inderdaad al behoorlijk beschimmelde isolatie. Heeft volgens mij elke 1P last van.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Zit het niet met montage punten vast ofzo.?

Zit vast met plastic pluggen die klap je om, half slagje draaien en trekken. Zullen er een stuk of 12 inzitten.
 

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik denk dat ik maar een keer langs de dealer ga, ik heb nog dealergarantie

Dan hoef ik in ieder geval niet zelf te gaan kloten.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Zolang je garantie hebt, zou ik altijd bij je dealer langsgaan, al lijkt het nog zo weinig roest.
 

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Zo dacht ik er ook over....

Maar ik dacht voordat ik bij de dealer op de stoep sta eerst even info inwinnen.
 

gcvanwerd

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
86
Beetje laat misschien, maar bij onze Leon hangt de isolatie ook los. Auto is van juni 2010. Moet toch eigenlijk niet kunnen, maar ze hebben er bijna allemaal last van en dat zijn van die slordige zaken waar niets aan gedaan wordt . Bij het openen van de kap loopt er nogal eens vocht uit, maar dat schijnt geen kwaad te kunnen.
 

GreyDevil

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
134
Heb er ook last van. Begint nu ook plekjes te krijgen. Vorige keer even eraf gehaald. Zag er wel raar uit moet ik zeggen, het deel wat onder het isolatiemateriaal zit is niet meegespoten. Maar als het te veel gaat schimmelen haal ik hem er ook af.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Kan wel degelijk kwaad. probleem is dat het water precies op de bobines en bougies terecht komt (3e en 4e) en deze gaan dan rotten en uiteindelijk kapot. Regelmatig bobines los en even controleren is een must bij een seat leon Tfsi want zeker de helft heeft dit probleem. Er is overigens wel degelijk een oplossing voor (bekend bij Pon) maar daar zullen ze zelf niet snel mee komen (kost aardig wat tijd).
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
En wat behelst die oplossing dan?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
beter stellen motorkap en een afvoerslangetje van voor naar achter (naar afvoer onder voorruit)
 

wesley

New member
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
57
Is deze oplossing bekend bij de Seat Dealers? En hoezo kost dit aardig wat tijd LeonR?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Nee want enkel vag voert hem uit. vermoed dat je het ook niet voor elkaar gaat krijgen aangezien het strikt genomen niet echt een serieuze klacht is (elk blok word wel vuil nat) enkel in ernstige gevallen zal Pon hier iets aan doen.
 
Bovenaan