[SEAT] [Leon 1P] Schijfremmen zien er vreemd uit

gateman

New member
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
26
Zoals jullie hebben kunnen zien in ben ik nieuw op dit forum en al meteen jullie hulp nodig.
Mijn beide schijfremmen van mijn Leon Tdi achter zie er vreemd uit. De buitenring blijft roestig/vies dus het lijkt net of de schijven te groot zijn of de blokken te klein. De auto is net gekeurd. Hoort dit zo? Mij collega heeft n.l. ook een Leon en daar zie ik het niet bij. Remmen werken verder goed, geen trillingen o.i.d. heeft 80.000km op de teller en komt uit 0ktober 2007
Graag jullie mening!
rtpytk.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.614
Welkom op Seat-Online, maak je niet ongerust over de roestvoming op de ongebruikte delen van je remschijven. Misschien dat een kenner betere of meer infomatie heeft
 

gateman

New member
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
26
Welkom op Seat-Online, maak je niet ongerust over de roestvoming op de ongebruikte delen van je remschijven. Misschien dat een kenner betere of meer infomatie heeft

Dank je, maar is het normaal dat het buitenste gedeelte van de schijf (achter) niet gebruikt wordt. Dit is n.l. voor wel het geval, vandaar de vraag.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Gateman: het is handig als je even bouwjaar toevoegt, en bij voorkeur ook je motorcode. Dan weten we tenminste over welk type we het hebben.

Wat is het probleem met het plaatsen van een foto? Als je even op deze link klikt kun je je foto uploaden. Op deze site vervolgens even de code kopieren in het venstertje dat je krijgt als je op
insertimage.png
boven het typevenster klikt, en je foto wordt hier geplaatst.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
gateman: of buitenste deel gebruikt wordt is afhankelijk van de gemonteerde schijven in combinatie met de gebruikte blokken en remklauwen.
 

gateman

New member
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
26
gateman: of buitenste deel gebruikt wordt is afhankelijk van de gemonteerde schijven in combinatie met de gebruikte blokken en remklauwen.

met dank voor de tip! Foto staat er op. Motorcode heb ik zo niet bij de hand.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Dat maakt zaken direct al veel duidelijker: een plaatje zegt meer dan.....

Motorcode staat als ik het goed heb ook op je kentekenpapieren, maar als je bijvoorbeeld op de site van Autoweek (http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php) rechtsboven je eigen kenteken zonder spaties of streepjes intoetst en op 'Zoek' klikt, krijg je ook de motorcode te zien.
 

Dennis20VT

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Het kan geen kwaad, in de praktijk zou je het er zo af moeten remmen. Wel is het een storend gezicht. Zo te zien is het schone deel meer blauw (te heet geworden) dan de normale kleur. Heb je de auto net nieuw? Rij dan even langs de leverende partij.
 

gateman

New member
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
26
Het kan geen kwaad, in de praktijk zou je het er zo af moeten remmen. Wel is het een storend gezicht. Zo te zien is het schone deel meer blauw (te heet geworden) dan de normale kleur. Heb je de auto net nieuw? Rij dan even langs de leverende partij.

Blauw = chroom (kwaliteit foto) Blijft de vraag waarom zijn de schijfremmen voor wel netjes en achter niet? Mijn mening is dat ze achter een te grote schijf hebben geplaatst. Auto is 1 week geleden aangeschaft. Bevalt verder prima. Is mijn eerste automaat...priv? dan!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Die te grote schijf zou zomaar kunnen, maar aan de andere kant heeft het als enige nadeel dat je niet al te kleine velgen kunt plaatsen. Voordeel is dat de grotere schijven de warmte snel verdelen over een groter oppervlak, en daardoor ook minder snel heet worden en sneller afkoelen. (als je een temperatuurverschil van 5 graden weet te cre?ren tussen de ene en de andere plek op de schijf is dat al een behoorlijk verschil, door warmtegeleiding verdeelt de warmte zich snel over de schijf.)
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Volgensmij zijn de blokken gewoon nog niet helemaal ingesleten op de schijven. Zou best kunnen dat ze net nieuwe blokken op "oude" schijven hebben geplaatst voor de verkoop.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Volgens mij liggen je blokken niet goed aan, want de roestrand is nog niet geheel "hard" zo te zien. Zou de remmen ff laten reinigen en kijken of de bokken niet reeds te ver heen zijn. Als dit OE zo bedoeld was had je nu een veel dikkere harde rand gehad namelijk.

Edit; Lees net WJs' bericht. Kan idd ook. Dat ze hele nieuwe blokken hebben gemonteerd. 8)7
 

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Of de remklauw is niet in orde. Ik heb met mijn 6L dit ook gehad en daarvan zat de remklauw vast.
 

Edgecrusher

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
413
Te grote schijf past vast niet in de klauw, eerder een geval van blokken die niet goed aansluiten op de schijf. Nieuwe blokken die nog moeten inslijten?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
te grote schijven is onzin (als dat zomaar zou gaan). Als je weet hoe lang achterschijven meegaan (ca. 100.000 km of meer is haalbaar) lijkt het me ook niet heel erg waarschijnlijk. Denk eerder dat de schijven wat verziekt zijn en dat er enkel een paar nieuwe blokken geplaatst zijn die totaal niet meer bij het oppervlak van de schijven passen. Paar keer een flinke noodstop (en dan zodanig dat ook de achterremmen belast worden) en het komt wel weer goed....
 

Dennis20VT

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Die te grote schijf zou zomaar kunnen, maar aan de andere kant heeft het als enige nadeel dat je niet al te kleine velgen kunt plaatsen. Voordeel is dat de grotere schijven de warmte snel verdelen over een groter oppervlak, en daardoor ook minder snel heet worden en sneller afkoelen. (als je een temperatuurverschil van 5 graden weet te cre?ren tussen de ene en de andere plek op de schijf is dat al een behoorlijk verschil, door warmtegeleiding verdeelt de warmte zich snel over de schijf.)

Weet niet waar deze wijsheid vandaan komt, maar hitte verschillen creeeren op een remschijf? Vraagt om kromtrekken lijkt mij.. Verder is het altijd zo dat wanneer dit wordt toegepast, de buitenrand juist gebruikt wordt om de blok op te drukken ipv de binnenzijde zoals op de foto is te zien. Tevens worden er altijd achter al baby-schijfjes gemonteerd, zoals ook op de foto is te zien!
 

gateman

New member
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
26
Dank voor alle reacties! Zijn geen nieuwe blokken, dat kan ik duidelijk te zien. Verder zitten er achter inderdaad kleinere schijven als voor (voor 500 mm achter 450 mm). Net gemeten. Vandaag bij de VAG garage geweest. Deze denkt aan versleten blokken. Wordt vervolgd.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
De buitenste kant (dus de remblok) van de achterremschijf wordt eigenlijk alleen gebruikt bij heel hard remmen. Bij normaal remmen zal alleen de binnenste remblok achter daadwerkelijk zijn werk doen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Weet niet waar deze wijsheid vandaan komt, maar hitte verschillen creeeren op een remschijf? Vraagt om kromtrekken lijkt mij..

Warmteverschillen krijg je per definitie: het oppervlak waar de remblokken de schijf raken, wordt heet (absorbeert de bewegings energie), het binnenste deel (in de dikterichting van de schijf) wordt alleen heet door warmte geleiding. Bij remmen krijg je dus een ringvormig oppervlak op de schijf (waar de remblokken raken) die warm wordt, de rest van de schijf wordt warm door warmtegeleiding.

O ja, ik weet waar ik over praat: ik heb ooit een project op mijn toenmalige werk gedaan, waar een blok aan ??n zijde heet werd, en de temperatuursverschillen binnen het blok minder dan 2 graden moest bedragen. Temperatuur aan ??n zijde van het blok ruim boven de 500 graden, temperatuur gemeten in een raster met PT100's. Overigens mocht kromtrekken ook absoluut niet gebeuren omdat er zeer breekbare substraten op het blok geklemd zaten.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Bij mijn polo heb ik dit ook heel erg, geen glimmende plek meer te zien. Maar ik moet zeggen dat ik bijzonder weinig rem aangezien ik alleen maar op de snelweg rij buiten de spits. de Achterremmen doen van nature al niet zo heel veel en als je ze dan ook nog eens weinig gebruikt is het al snel verroest.

Probeer een paar keer met de handrem hard te remmen en dan kijken of de roest weer terug komt, zoja kan het of de remklauw zijn die niet goed pakt of de schijf/blok combinatie. Maar 80K met de schijven achter is best kort. (mijn af-fabriek schijven doen het nog steeds na 390K!)
 
Bovenaan