eta76
Member
- Lid geworden
- 27 dec 2010
- Berichten
- 673
[SEAT] [Leon 1P] Spontane autom.overgang van TDI Fr naar een ecomotive ??
Start ik vanmiddag mijn motor, leek het al of hij anders klonk. Het was 2 graden buiten, dus ik nam aan dat hij door de kou wat meer 'knikkerde'.
Bij het gas geven kwam de turbo niet meer zo bruut in als voorheen. Ik hoor wel een 'suis'/'fluit' geluid soepel op en af lopen als ik met het gas speel. Maar de kracht is er wel wat uit..
Mijn verbruik was ook ineens een heel stuk beter. Invoegen wat moeilijker dan gebruikelijk, maar ik rijd in eens 100km/u met maar 4.0 l/100km. (1-op-25) Na mijn gebruikelijke rit naar huis, stond het gemiddelde verbruik om 5.0 l/100km. (1-op-20) (Zie mijn footer voor mijn normale verbruik.)
Soort gratis Fr to ecomotive conversie. Er zijn er hier genoeg die het andersom zouden willen 8)
Nu hoorde ik gister avond ook nog iets vreemds toen ik thuis kwam. Bij het stationair draaien van de motor hoor ik een heel laag geluid (uit de uitlaat) waar je qua muziek een goede woofer voor nodig hebt. Niet hard, maar een heel diep motor geluid. Grappig dacht ik nog.. Zeker de standaard sport uitlaat. Ik gaf nog een keer gas om het goed te horen, en ineens was het weg.... :+ De wondere wereld van Seat.. Vanochtend reed de auto gewoon nog goed.
Nu heb ik al een week of wat het idee dat er iets (anders) ook niet goed zat, maar misschien is dit wel standaard. Als ik in laag toeren met pedaal flink ingetrapt optrek, dan hoorde je een geluid alsof de turbo opgang moet komen. Als of ie echt aangeslingerd moet worden en de schoepen nog wat strak in het huis zitten. De frequentie kwam redelijke direct overeen met het toerental van de motor. Enkel hoorde ik wel altijd netjes het fluittoontje van de turbo. Met een frequentie welke eerder gekoppeld leek aan de verwachte gas uitstoot.
Nu heb ik geen idee hoe de turbo werkt.... Is dit een schoepenrad op de uitlaat, welke in mijn geval soepel draait. En een tweede schoepen rad op de inlaat welke moeilijk op gang komt ?
Je zou verwachten dat die twee 1-op-1 aan elkaar zitten met een tandviel ofzo.
Maandag voor het werk maar langs VanDerVelden, of zou ik ook nog ergens op zaterdag terecht kunnen ? VAG-Techniek ofzo ?
Iemand met tips? Altijd welkom
Start ik vanmiddag mijn motor, leek het al of hij anders klonk. Het was 2 graden buiten, dus ik nam aan dat hij door de kou wat meer 'knikkerde'.
Bij het gas geven kwam de turbo niet meer zo bruut in als voorheen. Ik hoor wel een 'suis'/'fluit' geluid soepel op en af lopen als ik met het gas speel. Maar de kracht is er wel wat uit..
Mijn verbruik was ook ineens een heel stuk beter. Invoegen wat moeilijker dan gebruikelijk, maar ik rijd in eens 100km/u met maar 4.0 l/100km. (1-op-25) Na mijn gebruikelijke rit naar huis, stond het gemiddelde verbruik om 5.0 l/100km. (1-op-20) (Zie mijn footer voor mijn normale verbruik.)
Soort gratis Fr to ecomotive conversie. Er zijn er hier genoeg die het andersom zouden willen 8)
Nu hoorde ik gister avond ook nog iets vreemds toen ik thuis kwam. Bij het stationair draaien van de motor hoor ik een heel laag geluid (uit de uitlaat) waar je qua muziek een goede woofer voor nodig hebt. Niet hard, maar een heel diep motor geluid. Grappig dacht ik nog.. Zeker de standaard sport uitlaat. Ik gaf nog een keer gas om het goed te horen, en ineens was het weg.... :+ De wondere wereld van Seat.. Vanochtend reed de auto gewoon nog goed.
Nu heb ik al een week of wat het idee dat er iets (anders) ook niet goed zat, maar misschien is dit wel standaard. Als ik in laag toeren met pedaal flink ingetrapt optrek, dan hoorde je een geluid alsof de turbo opgang moet komen. Als of ie echt aangeslingerd moet worden en de schoepen nog wat strak in het huis zitten. De frequentie kwam redelijke direct overeen met het toerental van de motor. Enkel hoorde ik wel altijd netjes het fluittoontje van de turbo. Met een frequentie welke eerder gekoppeld leek aan de verwachte gas uitstoot.
Nu heb ik geen idee hoe de turbo werkt.... Is dit een schoepenrad op de uitlaat, welke in mijn geval soepel draait. En een tweede schoepen rad op de inlaat welke moeilijk op gang komt ?
Je zou verwachten dat die twee 1-op-1 aan elkaar zitten met een tandviel ofzo.
Maandag voor het werk maar langs VanDerVelden, of zou ik ook nog ergens op zaterdag terecht kunnen ? VAG-Techniek ofzo ?
Iemand met tips? Altijd welkom
Laatst bewerkt: