[SEAT] [Leon 1P] Spontane automatische overgang van mijn TDI Fr naar een ecomotive ??

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
[SEAT] [Leon 1P] Spontane autom.overgang van TDI Fr naar een ecomotive ??

Start ik vanmiddag mijn motor, leek het al of hij anders klonk. Het was 2 graden buiten, dus ik nam aan dat hij door de kou wat meer 'knikkerde'.
Bij het gas geven kwam de turbo niet meer zo bruut in als voorheen. Ik hoor wel een 'suis'/'fluit' geluid soepel op en af lopen als ik met het gas speel. Maar de kracht is er wel wat uit..
Mijn verbruik was ook ineens een heel stuk beter. Invoegen wat moeilijker dan gebruikelijk, maar ik rijd in eens 100km/u met maar 4.0 l/100km. (1-op-25) Na mijn gebruikelijke rit naar huis, stond het gemiddelde verbruik om 5.0 l/100km. (1-op-20) (Zie mijn footer voor mijn normale verbruik.)

Soort gratis Fr to ecomotive conversie. Er zijn er hier genoeg die het andersom zouden willen 8)

Nu hoorde ik gister avond ook nog iets vreemds toen ik thuis kwam. Bij het stationair draaien van de motor hoor ik een heel laag geluid (uit de uitlaat) waar je qua muziek een goede woofer voor nodig hebt. Niet hard, maar een heel diep motor geluid. Grappig dacht ik nog.. Zeker de standaard sport uitlaat. Ik gaf nog een keer gas om het goed te horen, en ineens was het weg.... :+ De wondere wereld van Seat.. Vanochtend reed de auto gewoon nog goed.

Nu heb ik al een week of wat het idee dat er iets (anders) ook niet goed zat, maar misschien is dit wel standaard. Als ik in laag toeren met pedaal flink ingetrapt optrek, dan hoorde je een geluid alsof de turbo opgang moet komen. Als of ie echt aangeslingerd moet worden en de schoepen nog wat strak in het huis zitten. De frequentie kwam redelijke direct overeen met het toerental van de motor. Enkel hoorde ik wel altijd netjes het fluittoontje van de turbo. Met een frequentie welke eerder gekoppeld leek aan de verwachte gas uitstoot.
Nu heb ik geen idee hoe de turbo werkt.... Is dit een schoepenrad op de uitlaat, welke in mijn geval soepel draait. En een tweede schoepen rad op de inlaat welke moeilijk op gang komt ?
Je zou verwachten dat die twee 1-op-1 aan elkaar zitten met een tandviel ofzo.

Maandag voor het werk maar langs VanDerVelden, of zou ik ook nog ergens op zaterdag terecht kunnen ? VAG-Techniek ofzo ?
Iemand met tips? Altijd welkom
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Ik denk dat VAGtechniek voor zaterdag al vol zit met afspraken.
Voor een simpel turbootje in een auto is het gebruikelijk dat de rotor in uitlaat en inlaat op dezelfde as zitten.

Overigens als de schoepen 'strak in het huis' zitten, dan is dat einde turbo, als ie op gang zou komen. Dat is precies de reden dat je een turbo na een stukje stampen niet ineens stil moet zetten. De hele turbo is dan loeiheet, en omdat het huis aan de buitenkant zit, en de rotors in het hete huis, koelt het huis dus veel sneller af. Gevolg het huis krimpt sneller/eerder dan de rotor die klemvast in het huis komt te zitten, met als gevolg beschadiging van rotor/turbohuis.

Ik noem een turbo in een auto simpel, omdat je in straalmotoren een dubbele of drievoudige spoel hebt: dat betekent dat je van vooraf gezien eerst een compressor (inlaatturbo) die wordt aangedreven door een as op de laatste (uitlaat)turbo. Achter de eerste grote inlaatturbo, krijg de de kleinere (de lucht is al iets samengeperst door 1e trap) 2e compressor die wordt aangedreven door een holle as waar de een-na-laatste uitlaatturbine op zit, om hem aan te drijven. Die as is hol omdat daarbinnen de as van de 1e trap zit. De modernste motoren hebben ook nog een 3e trap die vergelijkbaar geconstrueerd is met de 2e trap, alleen nog een stukje kleiner. Overigens voor het complete beeld: tussen compressoren en uitlaatturbines ligt ?f een ringvormige (vanwege de assen die erdoor lopen) verbrandingskamer, ?f een ring van ronde verbrandingskamers.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Zat de kat niet in een regeneratie cyclus, heb de een keer bij een bedrijfswagen gehad en sneller ging hij er niet van rijden.
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Brand dan niet een lampje ? Toch maar even uit laten lezen
 
Bovenaan