[SEAT] [Leon 1P] TFSI kop Reinigen + Preventief Onderhoud

PvdH

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
314
Dat ziet er lekker uit allemaal!
Hoe gaat zo?n reiniging in z?n werk? / (waar blijft de rotzooi?)
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
De rotzooi gaat de verbranding in, die zie je terug als een dikke pluim rook uit de uitlaat. Kan geen kwaad.

Pas na 150km zie je dat het helemaal weg is. De reiniging hecht zich aan het vuil en weekt het langzaam los.
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.822
Kijk dat is bruikbare info en goed nieuws!
Hans ziet mij 40.000km na de afgelopen reiniging zeker langskomen. (inmiddels over 20k)
Het is echt een wereld van verschil met vervuiling of schoon, kan het iedereen aanraden (zeker voor die € 150,00)!
@ Mark; voor het plaatje jammer dat de K&N kit niet meteen gemonteerd was ten tijde van de stage 2 mapping, dan had je waarschijnlijk nog een groter verschil gezien.
 

DaWi

Member
Lid geworden
2 dec 2011
Berichten
930
Na hoeveel km laat je dit best doen?
Heb je het hele draadje gelezen?

Mark (Race eend) heeft hier op de eerste pagina iets over geschreven...

Alle motoren krijgen hier last van. Vanaf 30.000km heeft het al nut om het uit te voeren, elke 50.000km een reiniging uit laten voeren is aan te raden.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Volgensmij is het bij direct ingespoten motoren.
 

rutgerfr

Member
Lid geworden
17 sep 2012
Berichten
446
Volgens mij worden bij niet-direct ingespoten motoren de kleppen schoongehouden door de benzine ed. die erlangs stromen.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
vagtechn01.jpg


Ik ben vandaag bij Vagtechniek geweest om de boel te laten reinigen. Ook bij mij was het flink smerig. Het verschil is duidelijk merkbaar, auto loopt stationair snaarstrak. Zo mooi heeft ie nog nooit gelopen. Verder loopt hij in zijn algemeen heel soepel. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar het voelt weer meer als een goed ingereden nieuwe motor ipv eentje waar bijna 100k mee gereden is.
Mijn grootste punt was de stationairloop bij koude motor, daarin wilde hij nog weleens schommelen en onregelmatig lopen. Of dat nu ook beter is ga ik morgenochtend maar eens uitproberen, maar ik verwacht een groot verschil. Op het beeldscherm zag het er in ieder geval een stuk schoner uit, de klepstelen waren weer glimmend zichtbaar ipv bedekt met een laag roet.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.998
Een dealer kan er niets mee.. veel weten het niet (bougies en luchtfilter blijven lekker 90.000km zitten, zelfs bij een getunde TFSI :F , vervuiling doet men niets aan).

Volgens mij willen sommige dealers weleens iets in de brandstoftank doen als Wynn's Injector +Plus+ Cleaner.
Dit spul kost een tientje en dat is niet een bedrag waar de meeste klanten over zullen beginnen te zeuren als ze de rekening van een beurt zien.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
http://imageshack.us/a/img834/3089/vagtechn01.jpg

Ik ben vandaag bij Vagtechniek geweest om de boel te laten reinigen. Ook bij mij was het flink smerig. Het verschil is duidelijk merkbaar, auto loopt stationair snaarstrak. Zo mooi heeft ie nog nooit gelopen. Verder loopt hij in zijn algemeen heel soepel. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar het voelt weer meer als een goed ingereden nieuwe motor ipv eentje waar bijna 100k mee gereden is.
Mijn grootste punt was de stationairloop bij koude motor, daarin wilde hij nog weleens schommelen en onregelmatig lopen. Of dat nu ook beter is ga ik morgenochtend maar eens uitproberen, maar ik verwacht een groot verschil. Op het beeldscherm zag het er in ieder geval een stuk schoner uit, de klepstelen waren weer glimmend zichtbaar ipv bedekt met een laag roet.

Hoeveel kost dat bij Vagtechniek? Want dat is een stuk dichterbij dan Lochem :)
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
@nd-photo: voor je 1.8 20VT heeft deze behandeling weinig tot geen zin ;)
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Nog even een update: ook met koude motor loopt hij weer helemaal top. Vandaag weer zo'n 300 km gereden en het verschil is duidelijk merkbaar. Draait netter, en het lijkt alsof de paardjes ook onderin de toeren weer wat sneller wakker zijn, de laatste tijd wist ik wel dat ze er waren, maar de beestjes leken wat moe. Ze zijn nu weer helemaal uitgerust.
Kortom als je een T(F)SI hebt, altijd doen.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Nuttig onderhoud moet wel zeggen dat ik onlangs het verschil tussen 80 k getuned met catchcan, goede benzine (bp ultimate) en bij elke beurt een busje forte bij de brandstof en 80 k op de goedkoopste 98 en standaard software. Het verschil was was indrukwekkend, de eerste had eigenlijk geen reiniging nodig (lichte afzetting maar niets noemenswaardigs, de tweede was dicht bij een hartinfarct.
Denk dat de kwaliteit van de brandstof een behoorlijk belangrijke rol speelt. Bij mijn eigen diesel is het verschil tussen goedkoop (diesel witte pomp) om de 300 km regenereren en duurder/kwaliteit om de 1200 km regenereren (bp ultimate diesel).
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Ik tank altijd bp ultimate, auto is getuned, geen catchcan. Heb nu bijna 100k gereden en de vervuiling was behoorlijk.
Geen idee wat de vorige eigenaar getankt heeft, die had de eerste 70k ermee gereden. Hij is nu schoon, volgende beurt kijken we weer hoe het er uitziet.
 
Bovenaan