[SEAT] [ Leon 1P] Verschillen 2009 facelift en maken keuze

ploink

New member
Lid geworden
24 nov 2010
Berichten
20
Hi,

Ik wil een nieuwe of BIJNA nieuwe 1P aanschaffen en mijn voorkeur ging uit naar een 1.4 TSI totdat ik een 1.8 TSI tegenkwam voor een zeer leuke prijs (nieuw)

Blijkt alleen dat het om het oude model gaat. Ik neem dan aan dat het gaat om model voor 2010. Toch wat vraagjes

- Wat zijn de grootste verschillen voor en na de facelift? of is het meer marketing technisch
- Vanaf welke productiedatum is de facelift ingegaan?


Vraag me natuurlijk af of het de moeite waard is omdat je al snel geneigd bent voor het nieuwste type te gaan vooral als je nieuw koopt.
 

HenriVT TS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.249
Moeilijk om daar een voor jou passend antwoord op te geven.Wat betekent een auto voor jou? Een noodzakelijk iets wat niet te duur in gebruik moet zijn of zoek je de uitdaging om het maximale kwa vermogen er uit te halen.
Een 1.4 TSi is goedkoper in aanschaf,zuiniger,lichter dus goedkoper om te rijden.Een 1.8 TSi heeft een heerlijke motor die makkelijk wat te kietelen is richting 200PK of meer en zal dus kwa rijden zeker goed bevallen.Dus ja ik kan niet in jouw "keuken" kijken.

Verschillen zitten oa in de licht units en dashbord en ik dacht dat va april 2009 de facelift is verschenen.
 

gcvanwerd

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
86
Facelift heeft een grotere achterruit, wat meer vouwen in de bumpers, grotere spiegels, ander honingraatmotief, een kleiner Seat-embleem achterop en nog wat technische veranderingen meegekregen.

Verder sluit ik me aan bij HenriVT TS. De 1.4 TSI ( heb ik zelf ook ) is een heerlijke motor die nog redelijk zuinig loopt. Verbruik is nu 6.7 op 100, dus ruim 1 op 14 ,5. Verder is de mijne getuned naar 150 pk en dat is voor mij meer dan genoeg. Hij pakt iedere keer na schakelen heerlijk weer op t/m de 6e versnelling.
Succes met de keuze.
 

ploink

New member
Lid geworden
24 nov 2010
Berichten
20
thanks voor jullie antwoorden en overdenkingen :)

Klein stukje historie..(neem een bakje koffie)

Ik heb tot aan twee jaar geleden altijd lease gereden en werkelijk waar heeeeerlijk gereden in een nieuwe alfa 147 2 liter. Toen ik van baan veranderde en koos om geen lease te gaan rijden heb ik een Honda Civic 1.8 gekocht met I-Shift. Een prachtige auto (nog steeds) maar helaas mis ik het plezier van een echte rijdersauto zoals de alfa.

De honda is dus semi automaat en kan automatisch "schakelen" (dat doet hij ook echt voor je en is dus geen echte automaat) of je kan met flippers aan het stuur schakelen. Het schakelen duurt ongeveer 1.2 seconden wat de auto ZO verschrikkelijk traag maakt. Ook is de Vtec motor afgesteld op zuinig rijden ipv (bij de sport versie) meer power.

Ik sta dus nu voor de keuze de honda helemaal op te rijden of er nu nog wat knaps voor terug te krijgen en voor een nieuwe auto te gaan. Alles kriebelt momenteel om juist voor het laatste te kiezen en in die voorpret zit ik nu.


Ik wil weer een rijdersauto en de leon is deze voor mijn gevoel...met de 2 liter motor in mijn hoofd en het plezier wat ik daarvan had lonk ik dus weer snel naar de 1.8 TSI. Toch vind ik het ook belangrijk geen kolk in mijn tank te hebben juist als het een prive auto is.

De 1.4 TSI is vanzelfsprekend een stuk zuiniger dan de 1.8 TSI en lijkt me (mocht ik hem nog ooit willen verkopen) beter te verkopen als een 1.8.

Wat betreft de looks ...je wil (ik in iedergeval wel) altijd het nieuwste model hebben of de laatste firmware in je telefoon geladen hebben etc. En dat is nu even de vraag..gaat het me storen als ik net een nieuw model zie rijden met dat raam en die spiegels..of ga ik daar vrede mee hebben...ik weet het oprecht nog steeds niet.

Ik kwam ook na wat googlen het ABT pakket tegen wat bij de dealer met garantie kan worden aangebracht en de 1.4 tsi kan verblijden met 160pk.

Ik vraag me hierbij meteen hardop af of je dan niet net zo'n niet zuinige auto rijd als de 1.8 ?
 

gcvanwerd

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
86
Hoe meer pk's je hebt des te meer wil je deze gebruiken en dat kost brandstof. Kan je niet omheen. Overigens is dat ABT-pakket wel aan de pprijs dacht ik. Dat kan minder hoor. Keuze blijft aan jou natuurlijk. Succes met de keuze. Eind van het jaar is overigens wel een gunstig tijdstip om in te ruilen en te bestellen. Iets met de aantallen verkopen dacht ik ...
 

Tom Fr

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
44
Ook niet onbelangrijk is dat bij de faceliftversie de temperatuursensor voor de airco hoger zit (niet meer direkt boven de radio), waardoor de airco beter werkt.
Faceliftversie heeft ook modernere stuurtjes (zeker in de Fr).
Bij dat ABT-pakket zou ik toch enige reserves hebben. Lees er anders het Cupra 310 topic eens op na.
 

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
Gezien je in het verleden een automaat hebt gehad, neem je een DSG versie als het de 1.4TSi wordt?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.325
Vergeet niet dat het FL model toch op behoorlijk wat punten verbeterd is:
- stiller door veel betere isolatie bandengeluid, scheelt echt heel veel
- grotere buitenspiegels die veel beter en geruislozer inklappen (mocht gekozen model dit ondersteunen)
- div. wijzigingen aan koetswerk, achterlichten en koplampen
- mocht je voor een FR willen gaan vergeet dan niet de geweldige nieuwe CR motor in de TDI
En er zullen nog wel wat meer wijzigingen zijn.
Probeer er een te vinden met standaard xenon en als je geld over hebt zet er een KW setje van 30mm lager onder en even bij JD een kuurtje halen. Echt geweldig en kost niet al te veel.
Tja wat motorisering betreft is de keus aan jou en jouw beurs
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Wat ik in de diverse testen heb gelezen, is dat de gefacelifte versie een stuk comfortabeler is geworden. De oude versie was haast hardcore voor een gezinswagen.
 

ploink

New member
Lid geworden
24 nov 2010
Berichten
20
Gezien je in het verleden een automaat hebt gehad, neem je een DSG versie als het de 1.4TSi wordt?

zeker niet..was een goede deal die ik vanuit voorraad kon kopen en tijdens de proefrit merkte ik het nadeel nog niet echt van het schakelen.



Ik snap niet zo wat je hiermee probeert te zeggen (of je moet aandelen hebben :) ) ik ken de firma en hetgeen wat zei doen is het aanbieden van de prijs waar het onderhandelingsmarge al gedaan is. Dit kan je volgens mij beter zelf doen als je nog wat leuke accessoires wil hebben.


Ik denk dat ik langzaam toch overtuigd begin te raken om voor een 1.4 TSI te gaan nieuw model. Al die kleine veranderingen bij elkaar opgeteld (die er natuurlijk niet voor niets zijn) vind ik best nogal wat. Tweedehands bijna nieuwe seat tot 5000 km zijn wel te vinden zie ik en scheelt zo'n 2 tot 3000 euro op de catalogusprijs. Deze prijs is dan altijd zonder metalic lak wat iedereen er volgens mij wel bijneemt a 600 euro..dus eigenlijk 2600 tot 3600 euro :)
 
Laatst bewerkt:

HenriVT TS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.249
Tweedehands bijna nieuwe seat tot 5000 km zijn wel te vinden zie ik en scheelt zo'n 2 tot 3000 euro op de catalogusprijs. Deze prijs is dan altijd zonder metalic lak wat iedereen er volgens mij wel bijneemt a 600 euro..dus eigenlijk 2600 tot 3600 euro :)
Vergeet ook de kosten rijklaar maken niet inclusief evt afleverpakket dan praat je ook over ?800.Dan worden de verschillen nog groter.Echter heel veel keuze is er nog niet in 1.4 TSi facelift model en als je zelf speciale wensen hebt kwa opties zal je echt moeten gaan zoeken.
Ik ben zo zelf van een tweede hands 1.4 TSi facelift uiteindelijk bij een nieuwe 1.2 TSi terecht gekomen omdat "mijn" 1.4 TSi gewoon niet te vinden was. Succes en keep us posted;)
 

M@cer

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
57
Ik heb ervaring met zowel het oude als het nieuwe model Altea (bijna Leon), maar het nieuwe model ziet er van binnen echt een stuk volwassener uit. Stuur is heerlijk en de witte verlichting vindt ik zelf mooier.

Verder is de auto comfortabeler en vooral stiller.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Ik heb ervaring met zowel het oude als het nieuwe model Altea (bijna Leon), maar het nieuwe model ziet er van binnen echt een stuk volwassener uit. Stuur is heerlijk en de witte verlichting vindt ik zelf mooier.

Leon van voor de facelift had i.t.t. de Altea ook al wit verlichte tellers.
 

rudolfi

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
395
Heb zelf ook een facelift model, hiervoor 2 leon's van voor de facelift gehad. Sluit me volledig bij Macer aan, qua mening
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
vind persoonlijk de facelift FR bumper spuuglelijk, het vinnige is er wel vanaf, vind de eerste een stuk agressiever uitzien...het kleinere achterklep embleem vind ik ook niet echt een verbetering, spiegels misschien wel want vind die van mij redelijk klein!
 

bluedevil

New member
Lid geworden
24 jun 2011
Berichten
79
sedert een week rij ik met gefacelifte leon model 2011 rond,daarvoor had ik een leon van 2006 moet zeggen interieur is dag en nacht verschil,heb al mooie commentaren van vrienden gehad op het interieur buiten kant vind ik de neus onderaan wat agressiever (hoekiger afgewerkt)dan de 2006 voor mij mochten de spiegels zoals de oude zijn (mooi rond ipv wat hoekiger)
 

MMB

New member
Lid geworden
23 feb 2011
Berichten
699
Muv fr bumpers zou keuze tussen ph I en II voor mij ook niet moeilijk zijn hoor.;)
Ph II heeft luxere en meer premium afwerking in het interieur en ook technisch is een uitgerijpter model altijd te prefereren.
@Bluedevil: het standaard model is inderdaad iets hoekiger (en mooier) geworden na de FL.
 

ThomasTDI

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
615
Wat ik in de diverse testen heb gelezen, is dat de gefacelifte versie een stuk comfortabeler is geworden. De oude versie was haast hardcore voor een gezinswagen.

Dit klopt. Ik rij een Sport Up uit 2006 en het onderstel is echt knetterhard. Klinkerwegen of dwarsnaden over de weg worden echt goed doorgegeven. Vooral als je bijvoorbeeld op een hobbelige snelweg rijdt, zoals de A12 of stukken van de A2, dan blijft de auto gewoon hobbelen over de kleine golvingen van het wegdek. Daar is geen stukje comfort in te vinden. De Topsport die ik hiervoor reed was vele malen comfortabeler. Dat is ook de reden waarom ik de auto op 17" laat staan ipv mooie 18" wielen eronder. Hij is al zo spijkerhard, dat zal dan alleen maar erger worden. Het is dan soms ook weer heerlijk om op 16" winterbanden rond te mogen rijden ;) Niet dat ik een ouwe lul ben, maar hij is gewoon erg stug.
 
Bovenaan