[SEAT] [Leon 1P] Verschillen in motortypes

Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
290
Dag allemaal,

ik ben mij momenteel aan het oriënteren v.w.b. de aankoop van een Seat Leon 2005-2012 met een turbo, EA113 motor. Uiteraard moet er nog beslist worden over het budget, maar ik vind het interessanter om een goede afweging te maken tussen aanschaf, prestaties, opties/comfort, betrouwbaarheid en onderhoudskosten.
Ik heb goede ervaringen met JD dus chiptuning gaat zeker gebeuren.

Nu vind ik de volgende info op het www over de motorcodes.

BWA - 185hp (136 kW)/6,000 rpm; 199 ft lb (270Nm)/1,800-5,000 rpm. Application: SEAT Leon.

AXX, BWA, BWE, BPY - 200hp (147 kW)/5,100-6,000 rpm; 207 ft lb (280Nm)/1,700-5,000 rpm. That engine version is for North American market also. Application: Audi A4 B7, Audi A3 8P, Audi TT, VW Passat B6, VW Golf Mk5 GTI, VW Jetta Mk5 GLI, SEAT Leon FR Mk2, SEAT Altea, SEAT Toledo Mk3, SEAT Exeo, Skoda Octavia vRS.

BWJ - 241hp (177 kW)/6,000; 221 ft lb (300Nm)/2,200-5,500 rpm. SEAT Leon Cupra engines.

CDLA - 265hp (195 kW)/6,000; 258 ft lb (350Nm)/2,500-5,000 rpm. Application: Audi S3 (8P), Audi TTS, SEAT Leon Cupra R, VW Scirocco R.

Nu heb ik even op de JD site gekeken en trek dan zelf de conclusie dat de BWA AXX, BWE, BPY met een standaard chip op 250PK en 360NM zouden kunnen uitkomen. De BWJ en de CDLA op 310PK en 420NM.

Nu ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen de types en wat de aandachtspunten van elke type zijn, of onderbouwing om juist wel/niet voor een type te kiezen.
Bij onbeperkt budget zou ik voor zeker voor de CDLA kiezen, maar momenteel wil ik het rond (of onder) de 10K houden. Maar zoals aangegeven, de discussie over de verschillen in motortypes vind ik veel interessanter. d:)b

PS: kan een mod ff de thread naam voorzien van tags. Die kan ik niet aanpassen, sorry.
 
Laatst bewerkt:

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Engine code HP Torque output Vehicle
BPJ 170 280 A6 (C6), Tiguan
BWA 185 270 2005er Leon

AXX, BWA, BWE, BPY 200 280 A4 (B7), A3 (8P), 2006er TT, Passat (B6), Golf Mk5 GTI, Jetta Mk5 GLI,
Le?n FR Mk2, Altea, Toledo Mk3, Exeo, Octavia (1Z) vRS

BUL 220 300 2005er A4 (B7) DTM Edition
CDL 220 350 Volkswagen Polo R WRC
BYD 230 300 Golf Mk5 GTI Edition 30 + Pirelli Edition, Golf Mk4 GTI Edition 35
BWJ 241 300 Le?n Cupra, Le?n Cupra Mk2 facelift
CDL 256 330 S3 (8P), Golf R (Australia, Japan, Middle-East and North America)
BHZ 265 350 S3 (8P)
CDL 265 350 S3 (8P), TTS, Le?n Cupra R Mk2 facelift
CDL 271 350 TTS, Golf R (Europe)

What has changed in 2.0 TFSI engines starting at 220 hp and higher?
From 220 hp, the following changes have been carried out in the TFSI to achieve greater performance:

stronger pistons and piston pins,
new piston rings,
reinforced con rods,
modified bearings,
reinforced block on the main bearing line as well as crankshaft bracket,
modified cylinder head for higher temperature resistance,
set control times for the exhaust camshaft,
improved cross section of the high-pressure injectors,
1.2 bar (value only for Audi S3(8P)) boost,
K04 turbocharger with larger turbine and
compressor wheel (S3, Cupra, GTI Edition 30).

De BHZ en CDL zijn het gunstigst om te tunen. Met de juiste hardware draaien deze met de standaard K0-064 tot ca 400Pk en 530Nm.
 
Bovenaan