[SEAT] [Leon 1P] werkt het remblokslijtage lampje?

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Hoi,

M'n Seat dealer vertelde me toen ik de auto na de 90.000 km. beurt ophaalde, dat ik na ong. 10.000 km. langs moest komen om de remblokken op de remschijven van de voorwielen te laten vervangen. Ik antwoorde dat ik het remslijtage waarschuwingslampje in de gaten zou houden, waarop de baliemedewerker zei dat die bij een Cupra niet werkte.

Vraag - bij het op kontakt zetten gaat het controle lampje aan, en daarna direct weer uit. Dan werkt het systeem toch gewoon?
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Ok, dus wanneer ik het goed begrijp - remblokken slijten, daardoor gaan de zuigers verder naar buiten, daardoor zakt het remvloeistof niveau en gaat het "slijtage" lampje branden?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Ja maar geloof me als dat lampje gaat branden komen de vonken al van je schijven af. (Cupra heeft inderdaad geen slijt indicator in de blokken, sommige FR tdi's weer wel....maar enkel aan ??n zijde wat ook waardeloos is).

Overigens is de 10.000 km een zeer twijfelachtig advies omdat blokken van een cupra tussen de 8000 en 55.000 km meegaan waarbij je je in het laatste geval af kunt vragen of je wel in de juiste auto rondrijdt. Het is dus raadzaam om zelf je blokken (zeker na een stevige rit/track day) goed in de gaten te houden en niet tot het laatst te wachten. Prijs van originele blokken valt mee (zeker als je weet dat seat ze door ferrodo laat maken) en de schijven (die ik bij zo'n sterke auto in ieder geval aan de voorzijde meteen mee zou laten vervangen) kun je meestal goedkoper van Audi (voor de S3 8p) of Golf V (R32) nemen. (beide werken enkel voor omdat achter i.v.m. 4wd anders/groter is)
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Ja maar geloof me als dat lampje gaat branden komen de vonken al van je schijven af.
(Cupra heeft inderdaad geen slijt indicator in de blokken, sommige FR tdi's weer wel....maar enkel aan ??n zijde wat ook waardeloos is).

Overigens is de 10.000 km een zeer twijfelachtig advies omdat blokken van een cupra tussen de 8000 en 55.000 km meegaan waarbij je je in het laatste geval af kunt vragen of je wel in de juiste auto rondrijdt.
Het is dus raadzaam om zelf je blokken (zeker na een stevige rit/track day) goed in de gaten te houden en niet tot het laatst te wachten.
Prijs van originele blokken valt mee (zeker als je weet dat seat ze door ferrodo laat maken) en de schijven (die ik bij zo'n sterke auto in ieder geval aan de voorzijde meteen mee zou laten vervangen) kun je meestal goedkoper van Audi (voor de S3 8p) of Golf V (R32) nemen.
(beide werken enkel voor omdat achter i.v.m. 4wd anders/groter is)

Ok. Dus binnenkort de blokken even laten vervangen (ik sleutel zelf niet aan auto's), vonken van de schijven staat zo slordig :+ Het zijn nog de eerste blokken, dus ze kunnen ook 95.000 km. mee i.p.v. 55.000 :)
Wat betreft in de juiste auto rijden, het gaat mij vooral om de acceleratie en de wegligging; het "vol in de ankers gaan" hoeft voor mij tegenwoordig niet zo nodig meer. M'n leeftijd heeft er denk ik ook iets mee te maken, ik wordt wat ouder ;(;(
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Tja, ik ben binnen 50.000 km aan mijn derde set schijven en blokken toe (maar banden gaan bij mij ook niet meer als 12.000 mee).
Denk dat je behoorlijk wat verbetering van een set nieuwe schijven en blokken gaat zien (wel meteen de schijven meewisselen want na zoveel km zit er echt wel een opstaande rand op je schijven die als je pech hebt meteen je nieuwe blokken sloopt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.403
Als TS inderdaad nog met het eerste set remblokken rond rijdt, zal de slijtage dus ook meevallen (vergelijkbaar met slijtage na pakweg 20 k bij LeonR). Een paar remschijven moet makkelijk de 100k kunnen halen (als je tenminste niet op circuits ofzo rijdt).
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Maar dan heb je het wel over niet te zware auto's met relatief weinig vermogen. Beetje BMW rijder zal je al snel voor gek verklaren. De helft is voor bijvoorbeeld een BMW (met een relatief ouderwets remsysteem) al snel een hele prestatie (niet dat de schijven dan versleten zijn maar wel behoorlijk krom met trillen als gevolg).
Overigens haal ik met mijn diesel ook maar krap 50.000 km en dat is al veel voor mijn doen (rem eigenlijk nooit op de motor en juist dat schijnt wel aardig schijven te sparen).
Mag nog weleens sleutelen aan een Lexus LS en zo'n auto (zwaar plus automaat) heeft bij elke oliewissel ook nieuwe schijven nodig (en de eigenaar is 65+ en rijdt behoorlijk rustig...).
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Mag nog weleens sleutelen aan een Lexus LS en zo'n auto (zwaar plus automaat) heeft bij elke oliewissel ook nieuwe schijven nodig (en de eigenaar is 65+ en rijdt behoorlijk rustig...).

Hij geeft gas en remt tegelijkertijd constant?:+
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.403
@LeonR: remschijven die trillen doordat ze krom zijn, zijn niet versleten maar gewoon onbruikbaar/onprettig. Een versleten remschijf, is een schijf die zo ver is afgesleten dat de geharde laag (bijna) weg is, en de overgebleven schijfdikte van de schijf onvoldoende is. Een auto waar de remschijven niet langer meegaan dan de olie, daar zit echt iets fout: of bij de auto (ontwerp- of montagefout, of defect) of bij de berijder.

Ik heb ??n keer schijven moeten vervangen door slijtage en dat was na iets van 180k. Zwaardere auto's, diesels en automaten hebben overigens niet zelden zwaardere remmen, dan 'gewone' uitvoeringen.
Wat overigens nog veel belangrijker is dan de manier waarop je remt: vooruit kijken en reageren op wat je kan verwachten. Ik heb ooit met een dieseltje gereden, waar je een kwartier voor dat je wilde inhalen al gas moest geven, dan leer je vanzelf vooruit kijken.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Zoiets als dit...:D

Movano_schijf_3%20%5B800%5D.jpg
 

Tom Fr

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
44
Het merk waar je mee rijdt heeft ook wel zijn invloed. Ik heb voor mijn Fr altijd Peugeot gereden. Met de 205 Gti deed ik gemiddeld 20.000 km met een set blokjes en 40.000 km met een set voorste schijven, de 106 Gti was nog erger: 15.000 met een set blokjes en 35.000 met de schijven, de 206 Hdi 1.6 kon wat langer mee: 25.000 met de blokjes en 60.000 met de schijven. Als je het bovendien aandurfde om door een plas te rijden als de schijven warm stonden had je 9/10 kromme schijven, echt geen pretje :(
Met de Fr en dezelfde rijstijl inmiddels al bijna 40.000 km op weg en de blokjes zijn nog maar net voorbij de helft, de schijven hebben een nog maar nauwelijks voelbare rand. Het moet dus wel in de kwaliteit / merk van het materiaal / toeleveranciers zitten
 
Bovenaan