DriverSeat
Vriend van SEAT-Online!
- Lid geworden
- 10 jan 2015
- Berichten
- 2.359
Zoals ik recent al heb gepost heb ik sinds ongeveer een half jaar een nieuw motorblok in mijn Cupra 280 liggen.
Een motor vervangen doe je niet zo maar. Dus waarom is het gedaan? Dat is een behoorlijk lang verhaal. Ik denk dat velen misschien niet direct zin hebben om het allemaal te moeten lezen, maar om een juist beeld te krijgen ontkom ik er niet aan (mogelijk) relevante informatie uit de complete geschiedenis van de auto te vertellen. Over veel van de zaken die ik hieronder noem heb ik reeds eerder op SEAT-Online gepost. Waar van toepassing heb ik links toegevoegd. Omdat men er hier dol op is en om het verhaal levendiger te maken heb ik tevens een aantal foto's toegevoegd.
PART 1
07-2014 0 Levering nieuwe auto
15-09-2014 5150 Stuur recht laten zetten
22-09-2014 ~6000 Motor kapot door overtoeren vanwege onbedoeld van 3 naar 2 schakelen
15-11-2014 ~6000 Nieuwe cylinderkop
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=406417&viewfull=1#post406417
25-02-2015 ~15900 Cupra Track Experience
22-06-2015 30280 1e beurt
29-06-2015 Versnellingpook af laten stellen; sinds de beurt schoot de pook vanuit de achteruit stand terug naar de middenstand
Op een dag wil de auto 's ochtends niet starten. De dag ervoor is mijn oudste zoon ermee weg geweest. Hij heeft niks geks gemerkt. Als ik de motorkap open ruik ik een benzinelucht. Zodra je probeert te starten spuit de benzine uit de aanvoerslang. Een slangklem heeft het blijkbaar niet meer kunnen tegenhouden. Bij nadere inspectie blijkt de dealer hier eerder een (nood) reparatie te hebben toegepast.
Dit zal gebeurd zijn bij het vervangen van de cylinderkop. Dit heb ik teruggekoppeld naar de dealer en zij gaan onder garantie toch maar de hele brandstofslang vervangen.
12-10-2015 38430 Brandstoftoevoer slang vervangen
Nadat ik de auto weer terug heb merk ik dat het schakelen iets stroever gaat.
26-10-2015 ~39500 Versnellingspook laten afstellen, want bediening was wat zwaarder sinds vorig bezoek garage.
Op 1-11-2015 ga ik met leden van SEAT-online naar de Nurburgring. Als ik de volgende dag het oliepeil wil controleren zie ik dat de aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo helemaal los ligt.
https://www.seat-online.nl/showthread.php?19948-Najaars-Nurburgring-meeting-Zondag-1-November&p=454530&viewfull=1#post454530
02-11-2015 ~41000 Aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo zat los sinds vorig bezoek garage.
10-05-2016 57810 2e beurt + vervangen gebarsten bougiedop
14-05-2016 58240 Te veel motorolie sinds beurt laten uitzuigen
23-07-2016 ~65000 JD stage 1
03-10-2016 ~71000 Voorwiel ophanging laten smeren (garantie)
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=496900&viewfull=1#post496900
Ik krijg steeds vaker dat de koppeling (licht) begint te slippen onder belasting.
02-03-2017 85860 Sachs SRE koppelingsset + oliewissel 5,7 L
https://www.seat-online.nl/showthread.php?23037-SEAT-Leon-5F-Leon-Cupra-koppeling-vervangen&p=514466&viewfull=1#post514466
06-03-2017 86262 3e beurt
09-04-2017 89618 Topsnelheid gechecked in Duitsland: 279 km/u GPS
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=518616&viewfull=1#post518616
Tijdens het ritje naar Duistland krijg ik een bandenspannings melding en gaat het ESC stroingslampje branden. Deze storing bij de dealer laten wissen, maar het blijft terugkomen. Uiteindelijk door de dealer een software update laten doen. Opvallend is dat het probleem kort na het vervangen van de koppeling is opgetreden en dat ik nog nergens van anderen met zo'n probleem heb vernomen.
23-06-2017 98138 Software update sper-differentieel i.v.m. stroring ESP melding
17-07-2017 100093 Oliewissel
15-01-2018 116036 4e beurt + olie sper-differentieel vevangen.
Het vervangen van de olie van het sper-differentiel heb ik aangekaard nadat ik op SEAT-online gelezen had dat het om de 60k zou moeten gebeuren. Ik weet niet of het anders ook vervangen zou zijn geweest.
Een motor vervangen doe je niet zo maar. Dus waarom is het gedaan? Dat is een behoorlijk lang verhaal. Ik denk dat velen misschien niet direct zin hebben om het allemaal te moeten lezen, maar om een juist beeld te krijgen ontkom ik er niet aan (mogelijk) relevante informatie uit de complete geschiedenis van de auto te vertellen. Over veel van de zaken die ik hieronder noem heb ik reeds eerder op SEAT-Online gepost. Waar van toepassing heb ik links toegevoegd. Omdat men er hier dol op is en om het verhaal levendiger te maken heb ik tevens een aantal foto's toegevoegd.
PART 1
07-2014 0 Levering nieuwe auto
15-09-2014 5150 Stuur recht laten zetten
22-09-2014 ~6000 Motor kapot door overtoeren vanwege onbedoeld van 3 naar 2 schakelen
15-11-2014 ~6000 Nieuwe cylinderkop
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=406417&viewfull=1#post406417
25-02-2015 ~15900 Cupra Track Experience
22-06-2015 30280 1e beurt
29-06-2015 Versnellingpook af laten stellen; sinds de beurt schoot de pook vanuit de achteruit stand terug naar de middenstand
Op een dag wil de auto 's ochtends niet starten. De dag ervoor is mijn oudste zoon ermee weg geweest. Hij heeft niks geks gemerkt. Als ik de motorkap open ruik ik een benzinelucht. Zodra je probeert te starten spuit de benzine uit de aanvoerslang. Een slangklem heeft het blijkbaar niet meer kunnen tegenhouden. Bij nadere inspectie blijkt de dealer hier eerder een (nood) reparatie te hebben toegepast.
Dit zal gebeurd zijn bij het vervangen van de cylinderkop. Dit heb ik teruggekoppeld naar de dealer en zij gaan onder garantie toch maar de hele brandstofslang vervangen.
12-10-2015 38430 Brandstoftoevoer slang vervangen
Nadat ik de auto weer terug heb merk ik dat het schakelen iets stroever gaat.
26-10-2015 ~39500 Versnellingspook laten afstellen, want bediening was wat zwaarder sinds vorig bezoek garage.
Op 1-11-2015 ga ik met leden van SEAT-online naar de Nurburgring. Als ik de volgende dag het oliepeil wil controleren zie ik dat de aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo helemaal los ligt.
https://www.seat-online.nl/showthread.php?19948-Najaars-Nurburgring-meeting-Zondag-1-November&p=454530&viewfull=1#post454530
02-11-2015 ~41000 Aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo zat los sinds vorig bezoek garage.
10-05-2016 57810 2e beurt + vervangen gebarsten bougiedop
14-05-2016 58240 Te veel motorolie sinds beurt laten uitzuigen
23-07-2016 ~65000 JD stage 1
03-10-2016 ~71000 Voorwiel ophanging laten smeren (garantie)
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=496900&viewfull=1#post496900
Ik krijg steeds vaker dat de koppeling (licht) begint te slippen onder belasting.
02-03-2017 85860 Sachs SRE koppelingsset + oliewissel 5,7 L
https://www.seat-online.nl/showthread.php?23037-SEAT-Leon-5F-Leon-Cupra-koppeling-vervangen&p=514466&viewfull=1#post514466
06-03-2017 86262 3e beurt
09-04-2017 89618 Topsnelheid gechecked in Duitsland: 279 km/u GPS
https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=518616&viewfull=1#post518616
Tijdens het ritje naar Duistland krijg ik een bandenspannings melding en gaat het ESC stroingslampje branden. Deze storing bij de dealer laten wissen, maar het blijft terugkomen. Uiteindelijk door de dealer een software update laten doen. Opvallend is dat het probleem kort na het vervangen van de koppeling is opgetreden en dat ik nog nergens van anderen met zo'n probleem heb vernomen.
23-06-2017 98138 Software update sper-differentieel i.v.m. stroring ESP melding
17-07-2017 100093 Oliewissel
15-01-2018 116036 4e beurt + olie sper-differentieel vevangen.
Het vervangen van de olie van het sper-differentiel heb ik aangekaard nadat ik op SEAT-online gelezen had dat het om de 60k zou moeten gebeuren. Ik weet niet of het anders ook vervangen zou zijn geweest.
Laatst bewerkt: