[SEAT] [Leon 5F] Cupra 280 nieuwe motor

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Zoals ik recent al heb gepost heb ik sinds ongeveer een half jaar een nieuw motorblok in mijn Cupra 280 liggen.
Een motor vervangen doe je niet zo maar. Dus waarom is het gedaan? Dat is een behoorlijk lang verhaal. Ik denk dat velen misschien niet direct zin hebben om het allemaal te moeten lezen, maar om een juist beeld te krijgen ontkom ik er niet aan (mogelijk) relevante informatie uit de complete geschiedenis van de auto te vertellen. Over veel van de zaken die ik hieronder noem heb ik reeds eerder op SEAT-Online gepost. Waar van toepassing heb ik links toegevoegd. Omdat men er hier dol op is en om het verhaal levendiger te maken heb ik tevens een aantal foto's toegevoegd.

PART 1

07-2014 0 Levering nieuwe auto
15-09-2014 5150 Stuur recht laten zetten
22-09-2014 ~6000 Motor kapot door overtoeren vanwege onbedoeld van 3 naar 2 schakelen
15-11-2014 ~6000 Nieuwe cylinderkop

https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=406417&viewfull=1#post406417

25-02-2015 ~15900 Cupra Track Experience
22-06-2015 30280 1e beurt
29-06-2015 Versnellingpook af laten stellen; sinds de beurt schoot de pook vanuit de achteruit stand terug naar de middenstand

Op een dag wil de auto 's ochtends niet starten. De dag ervoor is mijn oudste zoon ermee weg geweest. Hij heeft niks geks gemerkt. Als ik de motorkap open ruik ik een benzinelucht. Zodra je probeert te starten spuit de benzine uit de aanvoerslang. Een slangklem heeft het blijkbaar niet meer kunnen tegenhouden. Bij nadere inspectie blijkt de dealer hier eerder een (nood) reparatie te hebben toegepast.

1MIYQup.jpg


Dit zal gebeurd zijn bij het vervangen van de cylinderkop. Dit heb ik teruggekoppeld naar de dealer en zij gaan onder garantie toch maar de hele brandstofslang vervangen.

12-10-2015 38430 Brandstoftoevoer slang vervangen

Nadat ik de auto weer terug heb merk ik dat het schakelen iets stroever gaat.

26-10-2015 ~39500 Versnellingspook laten afstellen, want bediening was wat zwaarder sinds vorig bezoek garage.

Op 1-11-2015 ga ik met leden van SEAT-online naar de Nurburgring. Als ik de volgende dag het oliepeil wil controleren zie ik dat de aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo helemaal los ligt.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?19948-Najaars-Nurburgring-meeting-Zondag-1-November&p=454530&viewfull=1#post454530

02-11-2015 ~41000 Aanzuigbuis tussen luchtfilter en turbo zat los sinds vorig bezoek garage.
10-05-2016 57810 2e beurt + vervangen gebarsten bougiedop
14-05-2016 58240 Te veel motorolie sinds beurt laten uitzuigen
23-07-2016 ~65000 JD stage 1
03-10-2016 ~71000 Voorwiel ophanging laten smeren (garantie)

https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=496900&viewfull=1#post496900

Ik krijg steeds vaker dat de koppeling (licht) begint te slippen onder belasting.

02-03-2017 85860 Sachs SRE koppelingsset + oliewissel 5,7 L

https://www.seat-online.nl/showthread.php?23037-SEAT-Leon-5F-Leon-Cupra-koppeling-vervangen&p=514466&viewfull=1#post514466

06-03-2017 86262 3e beurt
09-04-2017 89618 Topsnelheid gechecked in Duitsland: 279 km/u GPS

https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=518616&viewfull=1#post518616

Tijdens het ritje naar Duistland krijg ik een bandenspannings melding en gaat het ESC stroingslampje branden. Deze storing bij de dealer laten wissen, maar het blijft terugkomen. Uiteindelijk door de dealer een software update laten doen. Opvallend is dat het probleem kort na het vervangen van de koppeling is opgetreden en dat ik nog nergens van anderen met zo'n probleem heb vernomen.

23-06-2017 98138 Software update sper-differentieel i.v.m. stroring ESP melding
17-07-2017 100093 Oliewissel
15-01-2018 116036 4e beurt + olie sper-differentieel vevangen.

Het vervangen van de olie van het sper-differentiel heb ik aangekaard nadat ik op SEAT-online gelezen had dat het om de 60k zou moeten gebeuren. Ik weet niet of het anders ook vervangen zou zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 2

05-03-2018 120178 Oliewissel Shell Helix Ultra AV-L 0W30 plus oliefilter; Constatering waterpomp lek (op druk gezet)
11-04-2018 124219 Waterpomp inclusief tandriem plus thermostaat vervangen

De thermostaat is toen vervangen omdat bij de werkzaamheden een koelvloeistof lekkage was geconstateerd. Omdat ik mij afvroeg of dat normaal was ben ik van tevoren even wezen kijken bij de dealer. Omdat ze het inlaat spruitstuk eraf hadden liggen had ik toen zicht op de inlaatpoorten. Daarbij viel het me op dat er een zekere mate van carbon afzetting te zien was. Volgens de monteur was dit echter vrij gering, zeker t.o.v. vervuiling bij motoren met alleen directe injectie. Helaas heb ik toen er niet aan gedacht om even een foto te maken.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=563730&viewfull=1#post563730

Na deze reparatie merkte ik dat het koelvloeistof niveau in de loop van de tijd toch nog steeds langzaam bleef zakken. Dit was niet schrikbarend, maar wel iets om in de gaten te houden.

28-11-2018 144274 Longlife onderhoudsbeurt inclusief oliewissel

Bij de onderhoudsbeurt werd geconstateerd dat er (weer) koelvloeistof lekkage was bij de thermostaat. Die heb ik kort daarna onder garantie opnieuw laten vervangen. Bij deze keer heb ik van tevoren gevraagd of ze een foto van de inlaat poorten konden maken i.v.m. carbon built-up. Dat zouden ze doen. Echter toen ik de auto op kwam halen kreeg ik te horen dat deze keer het inlaat spruitstuk er niet af gehaald hoefde te worden.

17-12-2018 ~145000 Thermostaat vervangen vanwege koelvloeistof lekkage (garantie)
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 3

14-04-2019 ~156000 Topsnelheid gechecked in Duitsland (277 km/u GPS)

https://www.seat-online.nl/showthread.php?15389-SEAT-Leon-5F-Kennismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290-300&p=588546&viewfull=1#post588546

Hoewel de auto dus nog wel min of meer de verwachte topsnelheid bereikt, had ik toch het gevoel dat de auto niet helemaal 100% zuiver liep.

22-5-2019
Mij oudste zoon heeft de auto mee en belt met de mededeling dat er wat probleempjes zijn met de Cupra. Op de snelweg begint de auto te stotteren en gaat het bandenspanningslampje branden. Telefonisch doorgegeven dat hij de bandenspanning moest checken en resetten. Een tijd later belt hij weer. Er kan eigenlijk niet harder dan 80 gereden worden. Als je meer gas geeft gaat de auto stotteren en er zijn diverse storingsmeldingen op het display. Hij is gestopt op een parkeerplaats langs de snelweg. Telefonisch besloten de SEAT mobility service in te schakelen. Omdat hij langs de snelweg staat gaat dit blijkbaar altijd via de ANWB. De ANWB monteur verdenkt de nokkenas ketting en vraagt of die al lawaai maakte. Dat deed die niet en ik betwijfel dan ook dat daar iets mis mee is. De storingen zijn wel dusdanig dat voor de zekerheid wordt besloten de auto te laten afslepen.

xTMhOmT.jpg


Dlmu73I.jpg


Na uitlezen van de foutcodes is besloten de krukassensor te vervangen. Helaas waren daarmee de storingen niet weg.
Daarna is de auto verplaatst naar een andere vestiging met meer expertise, waar geconstateerd werd dat er een kabelboom breuk was. Om kosten te besparen is toen besloten dat te repareren middels het leggen van een by-pass.

22-05-2019 ~159900 Krukassensor vervangen (**)
23-05-2019 ~159900 Bypass krukassensor maken (**)

Gelukkig was dit net op tijd klaar om op 26 mei bij de SEAT-online park forum meeting te kunnen zijn.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?26943-Seat-Online-quot-Park-Forum-quot-meeting-26-Mei-2019&p=591757&viewfull=1#post591757

https://www.seat-online.nl/showthread.php?26943-Seat-Online-quot-Park-Forum-quot-meeting-26-Mei-2019&p=592096&viewfull=1#post592096

De dag na de meeting heb ik vervolgens bij de dealer de toch al voorziene oliewissel laten uitvoeren.

27-05-2019 160085 Oliewissel

Op 14 juli ben ik met de auto naar de SEAT-online meeting in Zoetermeer geweest. Hierbij in colonne gereden met andere forumleden. Af en toe werd een korte sprintje gedaan, waarbij ik vond dat de gasresponse en vermogensopbouw niet helemaal 100% ok aanvoelde. Dit had ik in die tijd vaker, maar het was niet heel duidelijk en echt (veel) langzamer leek de auto ook niet.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?27149-Meeting-Tuningparts-Zoetermeer-F1-GP&p=596505&viewfull=1#post596505

91v211b.jpg


Ergens in augustus begint de auto af en toe duidelijk te stotteren, wat uiteindelijk heeft geleid tot:

30-08-2019 168287 Kabelboom vervangen na storing brandstofdruk sensor (**)

(**) Deze werkzaamheden blijken achteraf gerelateerd te zijn aan een en dezelfde kabelbreuk, waarbij de sensoren dus feitelijk niet de oorzaak van de probleem waren. De kabelboom is als gevolg van eerdere werkzaamheden beschadigd geraakt en nu dus uiteindelijk vervangen door een compleet nieuwe. Het hele verhaal hierbij heb ik ook al eerder gepost.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?27419-SEAT-Leon-5F-Shit-hit-the-fan&p=600456#post600456
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 4

Dit was helaas nog niet het einde van het verhaal. Bij het vervangen van de kabelboom kwam namelijk wederom koelvloeistof lekkage naar boven. In eerste instantie werd verteld dat dit de thermostaat zou betreffen. Hierop gaf ik aan dat het wat mij betreft dan weer een garantie geval zou zijn, gezien de eerdere reparatie. Toen men er daadwerkelijk mee aan de slag ging heeft men toch maar even verder gekeken en bleek dat er een lekkage op de afdichting van de oliekoeler te zijn. De afdichting is toen vervangen. De kosten van de afdichtring zijn onbeduidend, maar het arbeidsloon op de reparatie natuurlijk niet. Verder vroeg ik me af of dit ook de oorzaak van de eerdere lekkage(s) geweest kon zijn en dat toen dus eigenlijk onterecht de theromstaat als oorzaak is aangewezen. Ook leek het erop dat de lekkage bij de oliekoeler veroorzaakt werd door een niet correct gemonteerde en daardoor beschadigde afdichting. De vraag is of dit af fabriek al zo was, wat ik niet erg waarschijnlijk acht. Er is vaker aan het blok gesleuteld, dus mogelijk is er toen iets niet helemaal goed gedaan (misschien bij het vervangen van de waterpomp?).

17-09-2019 169643 Afdichtring oliekoeler vervangen i.v.m. koelvloeistof lekkage

Dan dient zich weer een nieuw probleem aan. Af en toen blijkt na een half uur tot 3 kwartier rijden de interieur verwarming uit te vallen. Dit lijkt ongeveer samen te vallen met het moment dat de olietemperatuur ongeveer 105 graden bereikt. Vanaf dat moment neemt de olietemperatuur meer dan normaal toe terwijl de interieur temperatuur niet meer op de ingestelde waarde gehouden kan worden. Meestal gebruik ik de auto voor woon-werk verkeer. Dat is ongeveer 3 kwartier enkele reis, dus het probleem treedt dan net wel of niet op, ook afhankelijk van de buiten temperatuur die bepaalt in welke mate er verwarmd moet worden. Op 15 oktober maak ik echter een langere rit naar NM Parts. Dan wordt het na 3 kwartier rijden langzaam steeds frisser in de auto. Maar het probleem schommelt een beetje. Op een gegeven moment doet de verwarming niks meer, een tijdje later lijkt die het toch weer enigzins te doen, en nog later dan ineens weer niet meer. Enzovoort.

15-10-2019 RS6 eindtips + Rieger diffuser monteren door NM Parts

https://www.seat-online.nl/showthread.php?24904-SEAT-Leon-5F-FR-Cupra-uitlaat-rieger-diffuser&p=603157&viewfull=1#post603157

Voor dit probleem ben ik dus weer terug naar de dealer gegaan. Die meldde dat er een magneetklep kapot was en moest worden vervangen. Bij nader onderzoek bleek echter ook de extra waterpomp kapot te zijn. Blijkbaar heeft de auto een extra koel circuit.
Toen ik de auto kwam ophalen maakte de monteur de opmerking dat vermoedelijk bij de vorige reparatie (afdichting oliekoeler) het koelcircuit niet helemaal goed ontlucht was, waardoor de extra waterpomp droog gelopen was. Toen ik dat hoorde had ik even de neiging om dan weer te reclameren, maar ik was er op dat moment eigenlijk een beetje klaar mee, en als de auto nu helemaal in orde was, dan kon ik daar in ieder geval blij mee zijn.

01-11-2019 173706 Magneetklep + extra waterpomp voor verwarming: waterpomp droog gelopen door lucht in leiding ?

Het valt me op dat de motor sinds de Rieger diffuser en de andere eindtips zijn gemonteerd een iets ander geluid maakt.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?24904-SEAT-Leon-5F-FR-Cupra-uitlaat-rieger-diffuser&p=603858&viewfull=1#post603858

Omdat ze waarschijnlijk de kans wilden verkleinen dat ik weer op korte termijn met een gezakt koelvloeistof peil terugkwam hebben ze bij de laatste reparatie er extra koelvloeistof in gegooid. D.w.z. tot ruim boven het max-niveau. Dit heb ik een aantal dagen aangekeken, maar omdat het niveau nu niet meer zakte heb ik het teveel eruit gehaald m.b.v. een injectiespuit.

MaUzgeS.jpg
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 5

09-11-2019

Ik moet even wat kopen bij de Karwei. Op de weg daar naartoe geef ik een keer volgas voor een sprintje. Daarbij lijk ik wat onverwachte bijgeluiden te horen, maar kan die niet duiden en rijd door. Nadat ik van de snelweg af 2 stoplichten gepasseerd ben hoor ik bij uit laten rollen voor het 3e stoplicht ineens een tikkend geluid. In eerste instantie dacht ik dat ik misschien wat met de banden had opgepikt van de weg. Als ik verder rij hoor ik het getik opnieuw. Een paar honderd meter en een stoplicht verder ben ik op de parkeerplaats bij de Karwei. Het tikken is er ook als ik stil sta en loopt synchroon met het toerental. Omdat ik hiermee niet verder durfde te rijden heb ik eerst mijn eigen dealer gebeld, om te vragen of ze iets konden betekenen. Het was zaterdag laat in de middag, dus dat was helaas niet meer mogelijk. Dus toen de SEAT mobility service gebeld. Die blijken uiteindelijk de ANWB in te moeten schakelen. De ANWB monteur hoort het tikken aan en vermoedt dat het de nokkenas versteller is omdat iets vergelijkbaards net van tevoren bij een auto van een bekende ook was opgetreden. Hij regelt een autotransporter die mij een tijd later op komt halen.

q3TH0de.jpg


r5oeax3.jpg


UjrlmUh.jpg


De auto is de maandag na het weekend naar de dealer gebracht. Die bellen mij in het begin van de middag op om te vragen wat er eigenlijk aan de hand was, want ze hebben geen idee. Dus ik heb het verhaal nog eens verteld. Daarmee gingen ze aan de slag. Aan het eind van de middag bellen ze op dat ze het tikken ook geconstateerd hebben. De volgende dag melden ze dat hun diagnose is dat de brandstofdruk niet goed is en dat de brandstofpomp vervangen moet worden. Om de auto echt weer helemaal tip top in orde te maken heb ik toen ook gelijk maar de grote beurt laten doen, die ik toch al op kore termijn gepland zou hebben. Op woensdag belt de dealer dat ze de auto nog een dag langer willen houden om zeker te zijn dat de het probleem opgelost. Voor mij geen probleem. Ik heb in de tussentijd toch een gratis leenauto ter beschikking.

14-11-2019 174342 Brandstofpomp, bougies, longlife beurt + oliewissel + remvloeistof + luchtfilter + interieurfilter + ruitenwissers

Op het eind van die dag haal ik de auto op. Ik krijg te horen dat er een of meerdere bougies gesmolten waren en dat er stukjes waren afgebroken. Maar de dealer zegt dat ze een lange proefrit hebben gemaakt en dat hij weer perfect in orde was en dat ze mij daarom voorlopig niet terug zouden verwachten.
Ik heb de auto meegenomen, maar al redelijk snel merkte ik bij het wegrijden bij een stoplicht een zeer lichte hapering. De auto reed echter verder normaal en ik moest eerst nog even tanken. Daarna heb ik de auto zoals gewoonlijk warm gereden en ook dat leek normaal. Na het warm rijden ben ik een paar keer vol op het gas gegaan. De auto trekt daarbij nog steeds geweldig hard op, dus het vermogen lijkt wel ok. Echter als ik na ongeveer 25 km en een stukje rustig rijden door de bebouwde kom moet stoppen voor een stoplicht blijkt het probleem nog steeds aanwezig te zijn. D.w.z dat het blok bij uitrollen van de auto gaat tikken en stationair de motor af en toe de neiging heeft om af te slaan. Het gedrag is eigenlijk precies hetzelfde als de eerste keer dat de motor begon te tikken. De volgende ochtend ben ik dus weer direct terug gereden naar de dealer. Daar heb ik de hele ochtend doorgebracht. Uit de diagnose blijkt er dus wat meer aan de hand te zijn, maar men weet niet wat de oorzaak is. Er zou ook cylinderoverslag plaatsvinden op 1 (of meerdere) cylinder(s). Men heeft met een scoop in de cylinders gekeken en wat beschadigingen gezien. Verder is 1 cylinder (cylinder 2?) wat vettig en beschadigd rond de injector. De foto's die ze daarvan hebben gemaakt geven echter maar een zeer beperkt beeld. Het zou niet mogelijk zijn om op deze manier een beter beeld te krijgen. De foto's heb ik naderhand via de e-mail gekregen.

AGdxg4Z.jpg


CUFTxDa.jpg


gmk54f6.jpg


c3pzt0C.jpg


KU5TE2h.jpg
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 6

Gezien de symptomen en het probleem met de brandstofdruk leek mij dat de oorzaak in de brandstoftoevoer zou liggen. Het lijkt of de motor veel te arm gelopen heeft. Dus gevraagd of in die richting een oorzaak gevonden kon worden. De auto leek na het warm rijden nog wel z'n volle vermogen te hebben, maar als je dat aanspreekt, is het gevolg dat even daarna bij het uitrollen de motor gaat tikken en de neiging heeft om af te slaan. Mij leek het goed mogelijk dat een van de hoge druk injectoren (directe inspuiting) kapot was gegaan en dat dat ook het getik veroorzaakte. Het kapot gaan van die injector zou dan veroorzaakt kunnen zijn door vervuiling of misschien oververhitting (als gevolg van de problemen zoals hierboven beschreven?), of misschien in combinatie met ontstekings problemen (slechte bobines of bougies). De dealer heeft echter geen idee.

LFBq6zP.jpg


Omdat de dealer niet zo snel een oorzaak kon bedenken heb ik nog gevraagd of er misschien expertise van SEAT zelf ingeroepen kon worden. Of dit nog gebeurd is of niet weet ik niet. De dealer denkt dat er voor verdere diagnose vermoedelijk flink wat gedemonteerd zal moeten worden. Gezien de geschiedenis van de auto en de geconstateerde gebreken oppert de dealer om de auto maar aan een sloper te verkopen. Een verkoper checked bij slopers wat dit op zou kunnen leveren en showt mij ondertussen een auto die als mogelijke opvolger zou kunnen dienen. Dit advies hoor ik in eerste instantie aan, maar zie dit uiteindelijk toch niet als de juiste oplossing, zeker als ik het bedrag hoor wat een opkoper ervoor wil geven. De prijs die genoemd wordt is wel te begrijpen. Het past vermoedelijk bij een auto met een tik in de motor en met de betreffende km-stand. Echter als je iets terug wil kopen dat ook maar in de buurt komt van wat je had dan moet je al een klein fortuin bijleggen.


Daarom ben ik eerst maar eens langs JD gereden, met een andere auto, want ik durfde niet meer met de Cupra te rijden. Bij JD het probleem uitgelegd in de hoop dat zij het misschien als een bekend probleem herkennen. Dat is helaas niet het geval. Gezien de frequentie van het tikken vermoedt JD wel dat het gerelateerd is aan 1 cylinder. Omdat JD voornamelijke tuning doet kunnen ze verder niet direct iets betekenen. Normaal zouden zij doorverwijzen naar Hans Sloot, maar aangezien ik die afstand niet met de auto durf te rijden wordt verwezen naar BVR, waarvan JD folders over walnut blasting heeft liggen. BVR is dichter in de buurt van mijn woonplaats, en daar zou ik desnoods misschien nog wel voorzichtig naar toe kunnen rijden met de Cupra.

Bij BVR heb ik het hele verhaal opnieuw verteld. Dit keer weer niet met de Cupra er naar toe gegaan, dus ze hebben de auto niet zelf gezien of horen lopen. Zij konden ook niet direct een mogelijke oorzaak noemen. Dan zouden ze de auto ook eerst nader moeten onderzoeken. Maar het kon weken duren voordat ze tijd hadden.

Hier en daar heb ik trouwens ook gevraagd naar de mogelijkheid om een goed tweedehands motorblok erin te hangen en waar ik die vandaan zou kunnen halen. Helaas kreeg ik ook op deze vraag niet direct opties aangerijkt. Dus ben ik zelf maar op zoek gegaan op internet naar een tweedehands motorblok. Ik had er niet zoveel van verwacht, maar al redelijk snel had ik enkele motoren gevonden. Het motorblok dat mij het meest geschikt leek was er eentje die maar 14 km op de klok had staan. Dit betrof verder een compleet opgebouwd motorblok inclusief injectoren, turbo, etc, maar zonder koppeling en vliegwiel. Dit blok heb ik gevonden bij Morien in Friesland. Het blok komt uit een Passat van begin 2017 met, zoals gezegd met 14 km op de klok. Dit was niet de goedkoopste oplossing, maar zoals ik het zie zijn dan de minste nieuwe problemen te verwachten en is de auto wat mij betreft weer zo goed als nieuw. Dat wil zeggen, als de oorzaak van het probleem in mijn oude motorblok zelf ligt. Als de oorzaak buiten het motorblok ligt, kan het probleem net zo goed met een nieuw motorblok opnieuw optreden. Deze mogelijkheid heb ik telkens duidelijk naar voren proberen te brengen, en met name gevraagd of er misschien ook een probleem kon zitten in de brandstof toevoer ergens vanaf de tank tot de hogedruk brandstof pomp.

Het kopen van het blok bij Morien heb ik voor gelegd aan mijn dealer. Zij kenden Morien blijkbaar goed en vertelden mij dat het betrouwbare en goede zaak is waar ze de handen voor in het vuur durfden te steken en waar zij zelf ook regelmatig zaken mee doen. Dus dat gaf wel vertrouwen. De motor schijnt trouwens uit een Passat te komen die VW heeft gebruikt voor een test en waarvan de motor niet meer als nieuw verkocht kan worden. Mij idee was dat Morien het blok opstuurt naar mijn dealer en dat die dan de montage zouden doen. Mijn dealer ziet dat echter niet zitten, i.v.m. wie dan voor de garantie moet zorgen als er naderhand iets mis gaat met het nieuwe blok.

Met Morien heb ik daarna meerdere keren contact gehad om de problematiek en de mogelijke oplossing te bespreken. Uiteindelijk een offerte laten maken, waarbij de auto met een transporter zou worden opgehaald. Dit laatste heb ik uiteindelijk niet laten doen. Morien geeft namelijk alleen garantie op het blok als er geen tuning op de auto zit. Omdat de auto dus ook nog langs JD moet, zou dat voor de vervoerder twee ritjes worden. Omdat de Cupra eigenlijk nog wel redelijk normaal rijdt toen toch maar de gok gewaagd en zelf naar Friesland gereden via JD. Daarbij heb ik het hele traject niet harder dan 90 a 100 km/u gereden. Dan tikt de motor niet. Af en toe wel een minimale hapering als je optrekt vanaf stiltand / langzaam rijden, maar verder alles normaal. JD heeft de tuning eraf gehaald en de auto nog even stationair laten lopen, maar verder geen bijzonderheden geconstateerd.



04-12-2019 Tuning door JD verwijderd. Auto naar Morien in Wiuwert (Friesland)

2Oc5Iuw.jpg
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 7

Bij Morien aangekomen heb ik het hele verhaal nog een keer verteld. In eerste instantie vindt men het zonde een (zo goed als) nieuwe motor erin te hangen gezien het feit dat ik kennelijk zonder veel problemen gewoon naar Friesland ben gereden, waar ze niet op gerekend hadden. Uiteindelijk afgsproken dat zij er nog eens naar zouden kijken en mogelijke vervolg stappen zouden proberen te bedenken. Daarna ben ik met trein en bus weer naar huis gegaan.

Een paar dagen later belt Morien me op. Ze hebben met de Cupra gereden en het probleem geconstateerd. Helaas kunnen ook zij geen eenduidige oorzaak bedenken, zonder de motor te demonteren. Sommige monteurs denken dat er iets in de bovenkant van de motor mis is, anderen denken dat het ook in het onderblok kan zitten. Vanwege deze onduidelijkheden en gezien de geschiedenis van de auto moest Morien bekennen dat vervangen van de motor dan misschien toch wel de beste optie was. Dus afgesproken dat ze dat mogen gaan doen.

De communicatie met Morien verloopt erg vriendelijk en goed en ze zijn bereid om enkele foto's te maken tijdens de werkzaamheden.

C2ncSPm.jpg


PTclnvy.jpg


O9y9edI.jpg


8ZvSk5T.jpg




17-12-2019 174733 Auto opgehaald bij Morien met nieuwe motor

Bij het ophalen nog een keer alles met Morien besproken. Van tevoren had ik een lijstje gemaakt met vragen waarvan ik hoopte dat ze daar een antwoord op hadden. Ik ben o.a. benieuwd naar de staat van de lagedruk brandstofpomp, het brandstoffilter en eventuele vervuiling in de benzinetank of de brandstofleidingen. Helaas heb ik daar geen antwoord op kunnen krijgen. Verder gevraagd of ze al wisten wat er nou mis was met de oude motor. Ook dat wisten ze nog niet want die hadden ze nog niet gedemonteerd. Dus heb ik gevraagd of ze me het resultaat konden doorgeven zodra ze wel aan de demontage zouden beginnen. Speciaal gevraagd of ze konden controleren hoe erg de carbon built-up in het inlaat traject was, het liefst met een foto erbij. De mensen van Morien namen uitgebreid de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Ik heb zefs nog een rondleiding door het bedrijf gekregen, door de hal waar ze motorblokken reviseren, door de hal waar ze versnellingsbakken reviseren, en door de hal waar ze het in- en uitbouwen van motoren doen. Ze doen klussen voor diverse partijen uit heel Nederland, zoals grote lease maatschappijen, de politie, maar ook zo nu en dan particulieren, zoals ik. In de hal met de motorblokken lag mijn oude motorblok op een pallet.

fzePsJM.jpg



Ook nog gevraagd welke olie en benzine ze erin gegooid hadden. Op de factuur staat 5W30 XL-III (Valvoline ?). De benzine was (helaas) Euro 95.

6jyPijS.jpg


0haocN3.jpg


Enfin, met de nieuwe motor ben ik van Friesland weer naar het zuiden gereden. Daarbij gereden alsof het een compleet nieuwe motor betreft en continu alert op eventuele haperingen. Voor deze rit heb ik uitgebreid de tijd genomen en even gestopt om foto's te maken.

hdt2v3f.jpg


Ik ben zelfs nog even langs JD geweest. Alleen om een pauze in te lassen, niet om direct de tuning er weer op te laten zetten.

5vlccRH.jpg



Ook nog een tijd rond gekeken bij Gallery Aaldering in Brummen, waar ik puur toevallig langskwam. Leuke verzameling auto's en een enkele motor hebben ze daar staan.

NMiYnTm.jpg


Toen de weg vervolgd naar huis. De nieuwe motor loopt op zich prima. Alleen tijdens de spits in de file bij Arnhem vond ik dat de temperatuur wel wat hoog op liep. Voor de zekerheid daarom nog een paar minuutjes gepauzeerd op een parkeerplaats langs de snelweg.

Om eventuele problemen voortijdig te kunnen detecteren heb ik de auto de zaterdag daarop uit laten lezen door Adjego. Daarbij kwamen geen fouten naar boven.

11-01-2020
Ik krijg als verrasing Van Morien een taart toegestuurd. Blijkbaar waren ze blij met mij als klant.

bw799lw.jpg


De taart deel ik uit op mijn werk en ik stuur een bedankje richting Morien, aangevuld met de vraag of ze al weten wat er nou mis was met de oude motor. Dit is het antwoord:

Bedankt voor de mail J en blij dat de taart gesmaakt heeft.

Bij deze stuur ik nog twee foto?s van de motor.
Deze hebben wij afgelopen vrijdag open gehaald.

Hierin is te zien dat er wat door de motor is gegaan dit deeltje sprong dan van de ene cilinder naar de andere.
Wij vermoeden een elektrode van een bougie maar we hebben niks kunnen vinden.

Een ding is zeker dat deeltje is gelijk met de motor ook verwijderd en kan nu niet meer voor problemen zorgen.

Hoop dat je hier wat mee kan

7kq8m0G.jpg


KRAWc05.jpg


Daarop mail ik ze terug:

Bedankt voor de foto?s!
Hebben jullie misschien ook nog gekeken hoeveel de inlaatpoorten vervuild waren (door carbon built-up)? Een foto daarvan zou ik op prijs stellen, maar alleen als het niet teveel moeite is.

Met als antwoord:

Helaas ik kan geen foto meer maken.
Ze hebben de kop al in de wasmachine gehad.

Maar wat ik van de mannen begreep viel dat allemaal reuze mee. Niet anders dan anders.

Morien vraagt ook nog of ik een leuke recensie zou willen plaatsen op google of Facebook. Omdat ik geen social media account heb, kan ik ze in dit opzicht helaas niet van dienst zijn.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Part 8

Inmiddels heb ik nu bijna 15000 km met de nieuwe motor gereden. Helaas moet ik het nu doen met "slechts" het standaard aantal pk's. Afgezien daarvan rijdt de auto hetzelfde als met de oude motor. Dat is in principe goed, maar ik ben wel extra gespitst op onregelmatigheden. Het probleem met de oude motor kwam namelijk ook min of meer onverwacht, hoewel ik dus wel vaker het gevoel had dat die niet perfect liep.

Ik heb in de tussentijd nog de motorcode en het revisie nummer van de turbo geverifieerd. De motor is inderdaad van begin 2017 en het revisienummer van de turbo is 06K 145 722T. Dus dat is helemaal in orde.

4q0619B.png



Dit was een heel verhaal. Maar wat is nu de conclusie?
De foto's laten zien dat op alle cylinders putjes in de zuigerbodem en de cylinderkop zijn geslagen. Zou dit door afgebroken stukjes bougie kunnen zijn gebeurd? Is de motor op een bepaald moment veel te heet geworden waardoor bougies gesmolten zijn en dit heeft kunnen gebeuren? Zijn als gevolg hiervan injectoren beschadigd? Helaas is er geen concrete reden voor het tikken van de motor gegeven, ondanks dat het probleem is bekeken door bedrijven die er verstand van zouden kunnen hebben. Ook de achterliggende oorzaak van het tikken is niet gegeven. Dit is een van de redenen waarom ik dit verhaal nog niet eerder gepost hebt. Als men een duidelijke oorzaak had gevonden zou ik dat wel direct hier gemeld hebben. De reden waarom ik het verhaal nu post is dat ik getriggerd werd door de post van boolean.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?28151-SEAT-Leon-5F-Valve-for-Fuel-Metering-(N290)&p=619493&viewfull=1#post619493

Hoewel dus niet gezegd is dat bij mij hetzelfde heeft gespeeld kreeg ik wel een soort Aha-erlibnis.
Ook bij mij was er een probleem met de hogedrukpomp, ook ik had af en toe het idee dat de motorprestaties niet 100% waren, en ook ik heb wat ervaringen die gerelateerd zijn aan de getankte benzine.

Wat het laatste betreft: ik tank altijd BP Ultimate 98. Een van de redenen is dat het geen ethanol bevat. Met mijn vorig auto tankte ik altijd Shell (Euro 95) totdat ik keer noodgedwongen BP moest tanken en ik merkte dat de auto daar veel beter op reed. Sindsdien ben ik dus overgestapt op BP.

Ondanks mijn goede ervaring met Ultimate 98 merkte ik dat dit niet genoeg is om de auto in goede conditie te houden.
Na verloop van tijd gaat de auto toch minder perfect lopen. Dit uit zich in een minder goede gasresponse, iets rauwer lopen, en een iets ander geluid. Ook is mijn ervaring dat de olietemperatuur dan vaak wat hoger oploopt en ook minder snel daalt wanneer je weer rustiger gaat rijden. De remedie is dan het eenmalig toevoegen van injectiereiniger aan de benzine. Indien nodig 2 tankbeurten achter elkaar. Bij de Cupra doe ik dit sinds km-stand 63000 en sindsdien blijkt het om de ongeveer 10000 km nodig te zijn. Na zo'n behandeling loopt de motor weer als een zonnetje en is de gasresponse weer supergoed.

Echter, het laatste jaar had ik het idee dat de auto toch wat vaker minder perfect loopt. Zoals ook boolean in zijn post al aangaf, ga je je dan afvragen of het niet slechts tussen je oren zit. Het liefst zou ik de auto permanent willen laten loggen, als vinger aan de pols. Helaas heb ik geen uitleesapparaat ter beschikking en ik weet ook niet hoe praktisch dit is.

Een opmerkelijk verschijnsel wil ik in dit verband hier ook nog even noemen. Meerdere keren heb ik geconstateerd dat de auto beter loopt als mijn zoon ermee heeft gereden. Het is speculeren hoe dat komt, maar nog niet heel lang geleden krijg ik de ingeving dat er misschien een relatie is met waar de auto volgetankt is. Tanken gebeurt zoals gezegd altijd met BP Ulitmate 98. Ik doe dat altijd bij dezelfde benzinepomp. Als mijn zoon tankt gebeurt dat bij andere benzinepompen. Na deze ingeving besluit in voortaan ergens anders te tanken, en warempel de auto lijkt nu constant beter te rijden.

Terugkomend op de ervaring dat het uitlaatgeluid veranderd was met de RS6 replica eindtips; op dit moment kan ik dat niet echt meer zeggen. Ik heb nu het idee dat dit een gevolg was van het feit dat de auto toen al niet 100% lekker liep.

Een andere conclusie betreft de service (en kennis?) van de standaard dealer. Deze is blijkbaar niet voldoende om bepaalde problemen te voorkomen of op te lossen. In mijn geval had iemand als Hans Sloot oorzaak en gevolg misschien juist kunnen diagnostiseren. Helaas zit die niet bij mij in de buurt.

Collega's op het werken vragen me na deze problemen of ik de auto onderhand niet zat ben. Maar naar mijn idee is in de basis niks mis met de auto. Ik rijd deze auto vanwege het plezier dat ik ermee heb voor een relatief betaalbare prijs. De kwaliteit van het model is denk ik prima in orde. Waar het op fout kan gaan is slecht onderhoud, het niet of niet op tijd onderkennen van mogelijke storingen en bijvoorbeeld het effect van slechte benzine.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op dit verhaal.
 
Laatst bewerkt:

madmax

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
74
Pfff, wat een verhaal. Je hebt wel veel pech en je hebt een goed doorzettingsvermogen.

Je hebt er goed aan gedaan om de motor door een gespecialiseerd bedrijf te laten vervangen, en niet door de dealer. Die zijn goed in simpele dingen zoals beurtjes, maar de meeste zijn niet goed in specialistische reparaties.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Poeh, wat een treurniswekkend relaas.
Ik vind persoonlijk dat de dealer niet 1 maar vele steken heeft laten vallen en gewoon vaak niet weten wat ze doen en waarom en daarnaast 1/2 werk aflevert.
Het eindresultaat is wellicht een optelsom van niet direct goed uitgevoerde reparaties en onkunde in de loop der tijd.
Kun je niks mee maar is slechts een constatering door mij.
1 vraag heb ik: waarom, toen de eerste problemen al niet goed opgelost werden, niet direct van dealer gewisseld?
Geen verwijt hoe maar gewoon een vraag.
 

botzz

Member
Lid geworden
18 sep 2014
Berichten
374
Wow, een heel levensverhaal ;)
Nog zoveel problemen met de auto en toch door blijven zetten, heel knap, ik denk dat ik hem allang het kanaal in gereden had >:)

Ik blijf me hierbij toch afvragen, stel dat in 2014 het niet gebeurd was met de overtoeren en dus de motor niet uitelkaar had gehoeven, of al deze problemen dan ook van toepassing geweest zouden zijn..

Je weet het niet niet, misschien door de overtoeren nog iets anders beschadigd is gegaan wat over het hoofd gezien is, op met het demonteren/monteren erna van de motor een foutje gemaakt is.

Hopelijk is nu alles opgelost en heb je er nog veel rijplezier mee :*)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Mogelijk toch iets kromme drijfstang(en), beschadigd top end lager(s) door de impact met de kop/kleppen na overtoeren.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Poeh, wat een treurniswekkend relaas.
Ik vind persoonlijk dat de dealer niet 1 maar vele steken heeft laten vallen en gewoon vaak niet weten wat ze doen en waarom en daarnaast 1/2 werk aflevert.
Het eindresultaat is wellicht een optelsom van niet direct goed uitgevoerde reparaties en onkunde in de loop der tijd.
Kun je niks mee maar is slechts een constatering door mij.
1 vraag heb ik: waarom, toen de eerste problemen al niet goed opgelost werden, niet direct van dealer gewisseld?
Geen verwijt hoe maar gewoon een vraag.

De sterkere koppeling heb ik door Vagtechniek laten monteren. De beurt daarna heb ik ook bij hun laten doen. Toen besefte ik dat zij geen SEAT mobility service kunnen geven. Ik ben geen lid van de ANWB dus die mobility service vind ik wel prettig, vandaar dat ik naar de offici?le SEAT dealer ga. En dan is de keus in de regio beperkt.

De relatie met de dealer was verder gewoon goed. Foutjes kunnen altijd gebeuren. Naar mijn gevoel probeerden zij in ieder geval hun werk goed te doen. Ik wist van tevoren natuurlijk niet dat dit zo zou eindigen.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Mogelijk toch iets kromme drijfstang(en), beschadigd top end lager(s) door de impact met de kop/kleppen na overtoeren.


Ik kan niets uitsluiten (Daarom heb ik ook de complete historie gepost). Heb op dat punt er niet genoeg verstand van, maar naar mijn idee zat het probleem niet in die hoek. Ik heb bijna 170000 km gereden sinds die overtoeren, waarvan meer dan 100000 km met stage 1. Mechanisch liep het blok naar mijn idee gewoon echt goed.

Ik had gehoopt dat Morien met het definitieve antwoord zou komen. Zij hebben het blok immers gedemonteerd, maar helaas.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Wow, een heel levensverhaal ;)
Nog zoveel problemen met de auto en toch door blijven zetten, heel knap, ik denk dat ik hem allang het kanaal in gereden had >:)

Ik blijf me hierbij toch afvragen, stel dat in 2014 het niet gebeurd was met de overtoeren en dus de motor niet uitelkaar had gehoeven, of al deze problemen dan ook van toepassing geweest zouden zijn..

Je weet het niet niet, misschien door de overtoeren nog iets anders beschadigd is gegaan wat over het hoofd gezien is, op met het demonteren/monteren erna van de motor een foutje gemaakt is.

Hopelijk is nu alles opgelost en heb je er nog veel rijplezier mee :*)


Ik heb deze auto gekocht vanwege de toentertijd zeer goede prijs/prestatie verhouding. Ik zou op zich wel een Cupra met een lagere km-stand willen hebben, maar dan zal ik er toch erg veel bij moeten leggen.

Achteraf had ik beter DSG kunnen nemen. Dan was ik goedkoper uit geweest. Dan had ik niet mis kunnen schakelen en had ik ook geen andere koppeling hoeven te monteren. De gevolgschade was me dan ook bespaard gebleven.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Ik heb deze auto gekocht vanwege de toentertijd zeer goede prijs/prestatie verhouding. Ik zou op zich wel een Cupra met een lagere km-stand willen hebben, maar dan zal ik er toch erg veel bij moeten leggen.

Achteraf had ik beter DSG kunnen nemen. Dan was ik goedkoper uit geweest. Dan had ik niet mis kunnen schakelen en had ik ook geen andere koppeling hoeven te monteren. De gevolgschade was me dan ook bespaard gebleven.

Wie zal het zeggen....

ik zou nu zeggen, geniet ervan en niet meer terug denken...
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Dat is tot nu toe ook bij elke reparatie mijn insteek geweest. Mijn vrouw was er al veel eerder klaar mee.

Het enige dat er nog speelt is echter dat de oorzaak nog niet onomstotelijk is vastgesteld. In het worst case scenario heb ik straks hetzelfde probleem. Om dit te voorkomen zou ik de auto net als boolean regelmatig moeten uitlezen. Gezien de ervaringen van hem zit ik eraan te denken om misschien ook maar eens een check-up bij Hans Sloot te laten doen.
 

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
Wat een verhaal maar een deeltje van de bougie wat van de ene naar de andere cilinder springt kan volgens mij niet. Het zijn vast meerdere deeltjes geweest zeker als je verbrande bougies had. Maar iemand heeft ergens fouten gemaakt, dat is wel duidelijk. Ik hoop dat je met deze motor meer geluk hebt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Damn wat een verhaal Maurice, respect dat je het hele verhaal hebt uitgetyped en hebt voorzien van links en foto's _/-\o_ Ik hoop ook dat het hiermee is afgedaan, maar dat weet je eigenlijk pas echt 100% zeker als iemand je de oorzaak kan vertellen.

Respect dat je het volhoudt en nog vertrouwen hebt in de auto, als dat wegvalt dan moet hij weg, want dan geniet je niet meer van je auto (had ik bij mn Golf 3 "avontuur").

Als je constant wilt monitoren, dan kan je bijv de Scangauge overwegen, die prik je in je OBD poort en geeft gemakkelijk informatie weer > https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/

Zijn volgens mij wel een aantal van dit soort systemen dit dat kunnen.

Er zijn volgens mij niet veel systemen onder de motorkap die getik produceren, moet meteen denken aan het EVAP systeem bij de 1M en anders denk ik zelf ook meteen aan iets mechanisch. En gesmolten bougies, daar heb je volgens mij echt veel hitte voor nodig...Dat zou nog mogelijk kunnen zijn als je kop te heet was, gepaard (of veroorzaakt?) met/door detonatie (slechte benzine, injector issues?).

Zoveel vraagtekens inderdaad na je verhaal.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Wat een verhaal maar een deeltje van de bougie wat van de ene naar de andere cilinder springt kan volgens mij niet. Het zijn vast meerdere deeltjes geweest zeker als je verbrande bougies had.

Dat dacht ik dus ook.
 
Bovenaan