[SEAT] [Leon 5F] DSG reageert niet/laat

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
Heb de laatste tijd steeds vaker dat de dsg ''hobbelt'' of erg laat reageert.

Bijvoorbeeld: als ik een rotonde af rijd en gas begin te geven, moet ik mijn gaspedaal ongeveer halverwege / driekwart intrappen voordat de bak reageert. Dan schiet die ook gelijk in de toeren en gaat er vandoor. Had laatst ook op de snelweg, reed 90 in zn 7, gaf gas om door te versnellen naar de 110. auto schakelde terug naar zijn 6, stootte een keer, waarbij die naar de 3000 toeren ging, daarna zakte de toeren weer naar beneden en ging ik verder vooruit.

Wat denken jullie? Zie weleens een dsg diagnose voorbij komen, maar is dit wat?

Is een Seat Leon uit 2019, 1.5 TSI DSG DQ200 150PK
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
39.079
Is de bak netjes geserviced? Als in vloeistof en filter op tijd vervangen/ververst? En hoeveel km staat er inmiddels op de teller?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.815
DQ200 bak.
Al laten uitlezen hoever de koppelingsplaten versleten zijn en of de druk hoog genoeg is??
Deze bak heeft 2 "gewone" koppelingsplaten btw.
Anders iemand met VCDS oid de bak softwarematig laten resetten zodat ie daarna opnieuw inleert.
Blijft ie dan hetzelfde doen dan is een reparatie aanstaande.
 

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
Is de bak netjes geserviced? Als in vloeistof en filter op tijd vervangen/ververst? En hoeveel km staat er inmiddels op de teller?
Staat nu 125.000 op de teller. Hoe die onderhouden is moet ik bij de dealer even navragen, heb zelf alleen blokolie laten vervangen, niks qua koppeling.
 

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
DQ200 bak.
Al laten uitlezen hoever de koppelingsplaten versleten zijn en of de druk hoog genoeg is??
Deze bak heeft 2 "gewone" koppelingsplaten btw.
Anders iemand met VCDS oid de bak softwarematig laten resetten zodat ie daarna opnieuw inleert.
Blijft ie dan hetzelfde doen dan is een reparatie aanstaande.
Zat zelf te kijken naar een remote diagnose van TVS, weet niet of dit wat zal zijn?

Zou het uitlezen zelf ook kunnen met een OBD eleven?
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.641
Is dezelfde DSG als in onze Golf denk ik.
Je zou dit eens kunnen proberen:


Maar ik betwijfel of dat gaat helpen voor de symptomen die jij beschrijft.
 

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
Is dezelfde DSG als in onze Golf denk ik.
Je zou dit eens kunnen proberen:


Maar ik betwijfel of dat gaat helpen voor de symptomen die jij beschrijft.
Zag hem inderdaad al voorbij komen ja, was zelf alleen bang of ik het dan niet erger zal maken, maar kan het wellicht proberen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.646
Staat nu 125.000 op de teller. Hoe die onderhouden is moet ik bij de dealer even navragen, heb zelf alleen blokolie laten vervangen, niks qua koppeling.
Zal me niks verbazen dat de koppeling nu al versleten is. Die kan zelfs bij de 80dkm al klaar zijn.
 

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
Heb even rondgebeld. Sommige denken koppelingsplaten, sommige vliegwiel. Even afwachten dus. Morgen ga ik langs de garage voor een diagnose.

Werd mij ook verteld dat je de olie van een DQ200 niet echt hoeft te verversen. Hoe staan jullie hier in? Ik hoor en lees verschillende dingen namelijk.
 

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.271
Benieuwd of het net zo’n duur geintje is als bij mijn DCT bak waar de koppeling vervangen dient te worden
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.815
Heb even rondgebeld. Sommige denken koppelingsplaten, sommige vliegwiel. Even afwachten dus. Morgen ga ik langs de garage voor een diagnose.

Werd mij ook verteld dat je de olie van een DQ200 niet echt hoeft te verversen. Hoe staan jullie hier in? Ik hoor en lees verschillende dingen namelijk.
Bij de Dq200 betreft het een redelijk ouderwetse droge platen koppeling en alleen de bak zelf draait in bakolie, dus verversen moet eigenlijk net zo vaak als bij een gewone handbak.
Dat is anders bij een DQ250 of hoger die allemaal natte platenkoppelingen hebben zoals ook motoren die hebben vanwege de grotere sterkte en kunnen verdragen van meer koppel maar wel in olie lopen en die olie moet wel op tijd ververst worden met eventueel als het kan het filter.
 

Dusschooten

Member
Lid geworden
20 dec 2022
Berichten
33
Online is daar ook een verschil in te vinden, wat denk je dat slim is om te doen? Auto heeft nu 126.000 gelopen en, volgens mij, nooit verse olie gehad.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.815
Nieuwe bakolie kan nooit geen kwaad maar zal het schakelen niet verbeteren.
Uit laten lezen hoe hoog de koppelingsdruk staat ingesteld en wat de slijtage is van de platen is wat je nu doen moet.
 

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.271
olie deed bij mij helemaal niks nada noppes... en de oude zat er toen 95dkm in
 

VAGfan

Well-known member
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.087
Koppelingsplaten klinkt heel logisch, maar ik moest ook denken aan de mechatronic unit toen ik je post las. Want als je half/driekwart gas moet geven voordat de bak aanstalte wil gaan maken om te gaan schakelen, dan kan het ook in de aansturing liggen. Bij 125000Km zullen de platen zeker richting het einde gaan, maar ik zou dus zeker de mechatronic laten controleren ! Diagnose is de beste actie die je kunt nemen inderdaad.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
39.079
Ik ben hier geweest op aanraden van een maat van me die problemen had met de koppeling van zijn VW Passat R32 met DSG. Ik ben daar zelf geweest met mijn Mercedes CLS55 AMG voor een volledige versnellingsbak rebuild.

 
Bovenaan