[SEAT] [Leon 5F] P0016 paniek? Cupra 280, 2016

Prichy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
31 okt 2014
Berichten
2.233
De Vag Specialist(Weijgertze) waar de auto staat heeft contact gehad met het bedrijf(Dammers uit Veen) waar ik de Cupra heb gekocht. De officiële 1 maand garantie is weliswaar al lang voorbij maar Arne Dammers stuurde mij een bericht dat hij gaat zorgen dat we er allebei een goed gevoel aan overhouden. De vorige keer is dat ook zo gegaan met het vervangen van de DSG pook module en de verstopte afvoer van het Pano dak.
Dus wat dat betreft zit het wel goed, de indicatie was inderdaad wel 1100 voor de ketting en nu dan nog 800 voor de nokkenas, compleet met materiaal en arbeid.

goed bedrijf in ieder geval dammers, aardige man die zeker geen slechte reclame wilt. dus ben benieuwd hoe het opgelost wordt.!
succes in ieder geval nog
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Ja inderdaad, voor een Audi een goed adres, jij kende hem volgens mij in je zoektocht naar een andere Audi
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.291
Je hebt de wagen eigenlijk pas 1/2 jaar in bezit en je hebt echt een buitengewoon zeldzaam probleem met de "onderhoudsvrije" distributieketting.
Hier zou gewoon 100% vergoeding tegenover moeten staan en nu staat de teller al bijna op eur 2000 en wie weet als straks de boel weer in elkaar zit blijkt er nog van alles kapot te zijn (zou ik echt niet raar van opkijken gezien de mega rookpluim in de video).
Wellicht toch eens even juridisch advies inwinnen waar je nu staat.
Dat Pon alles afschuift op een dealer en die het maar moet zien te verhalen bij Pon (want zo zit het in elkaar) zijn we al jaren gewend hier maar dat hoeft niet op jouw kosten te gaan.
Just My2C.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.335
Dit soort onderdelen zijn (helaas) denk ik slechts gegarandeerd tot einde van de garantietermijn (vandaar de benaming). Als je daar net buiten valt kun je nog hopen op coulance.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Had nog 2 reacties gemaild naar Pon zonder reactie en ja hoor vanmiddag de telefoon met een 033 nummer. Een dame van Pon blijkbaar aangenomen om claimende Seat rijders de mond te snoeren en alle hoop op evt coulance de grond in te boren. Conclusie, tenminste zo begreep ik het, wij zijn slechts de importeur en al het gezeur dient bij de dealer te gebeuren. Dus val ons niet meer lastig met technisch geneuzel. Ik probeerde nog iets van klantvriendelijkheid enzo maar die dame is haar geld dubbel en dwars waard.
Kortom als het daaraan ligt houden ze weinig klanten over. Ik ga het wel bij de garage nog proberen.
Tot zover mijn eerste kennismaking met onze , door velen van jullie al benoemde, betrokken importeur...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.291
Tegen die muur zijn al velen, ook SO leden, aan gelopen.
Daarom heb ik ook geschreven er eens juridisch naar te laten kijken zodat je weet waar je staat.
Wellicht helpt het geen zier maar dan heb je er tenminste iets aan gedaan.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Even een update van het front.
Inlaat nokkenas is inmiddels gedaan maar ook de uitlaat nokkenas moet vervangen worden, deze stond in 'backorder', komt vandaag binnen.
Blijkbaar zit het tandwiel vastgeklonken aan de as vandaar dat deze ook beschadigd was door de ketting.
Hoop m zaterdag op te halen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Tegen die muur zijn al velen, ook SO leden, aan gelopen.
Daarom heb ik ook geschreven er eens juridisch naar te laten kijken zodat je weet waar je staat.
Wellicht helpt het geen zier maar dan heb je er tenminste iets aan gedaan.

Volgens mij krijg je dat alleen spits met pon als je dat groots aanpakt en de media erin betrekt. Hoe vaak zie je dat een bedrijf "breekt" als Kassa of SBS6 over de vloer dreigt te komen, dan is er meteen van alles mogelijk. Belachelijk dat het dan zover moet komen ipv mensen gewoon netjes helpen met fatsoenlijke (klanten)service.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Vraag dan maar aan de garage om de oude olie en alle defecte onderdelen te bewaren.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Ja dat doe ik ook.

Heb op advies van Snah wat info ingewonnen om te inventariseren wat juridisch mogelijk is.
De advocaat van mijn rechtsbijstandverzekering bevestigd wat hierboven al genoemd wordt. Als eenling zal het niet meevallen, procederen wordt een lange en eventuele kostbare zit.
Ik zal ook met de garage overleggen wat hun ervaring is en of er mogelijkheden zijn.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Vermoedelijk ga je niet winnen want VW AG levert een goed getest product waar honderd duizenden van geproduceerd worden, als er product technisch een probleem is zou het klachten regen bij VW AG. Als er één van de de duizenden in de prak loopt is dat doorgaans te wijten aan de gebruiker/vorige gebruiker.

Ik zou proberen om het op een akkoord te gooien bij die auto handel waar de auto vandaan komt... bijvoorbeeld; korting op arbeidsloon of tegen kostprijs of onderdelen tegen inkoopprijs o.i.d.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Vermoedelijk ga je niet winnen want VW AG levert een goed getest product waar honderd duizenden van geproduceerd worden, als er product technisch een probleem is zou het klachten regen bij VW AG. Als er één van de de duizenden in de prak loopt is dat doorgaans te wijten aan de gebruiker/vorige gebruiker.

Ik zou proberen om het op een akkoord te gooien bij die auto handel waar de auto vandaan komt... bijvoorbeeld; korting op arbeidsloon of tegen kostprijs of onderdelen tegen inkoopprijs o.i.d.

+1

Googel maar eens EA888 Steurkette(n) Probleme. Niemand die een een motorschade vergoed heeft gekregen, behalve materiaal en arbeidsurenloon.

Dat de VAG kettingen kut zijn is algemeen bekend......
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
In deze vid ...krijg je een idee van het hele gebeuren.

 

VAGfan

Active member
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.051
Het wordt wel een duur geintje zo...Maar goed, als het hiermee is opgelost zou ik toch zeggen doen. De auto is verder toch 100% ? Bewaar de onderdelen, maak veel foto's, zorg ervoor dat de garagist je wil helpen/getuigen en als je een rechtsbijstand hebt, ga er dan mee aan de slag (want de rekening voor het juridisch advies en procederen ligt dan toch bij de verzekeraar). Ik heb zelf wat langer geleden een situatie gehad met een Golf R32 die een opgerekte ketting had. De dealer zei dat het niet waar was (het was duidelijk te horen), Pon deed niets, verwees terug. Toen heb ik rechtsbijstand ingeschakeld en deze hebben uiteindelijk de rekening betaald want 'procederen kost meer dan dit euvel financieel afdekken'. Ik kon toen de nota van ruim EUR 1000 doorsturen. Moet je wel rechtsbijstand, module 'consument' hebben, anders wordt het een dure en onzekere casus.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Het wordt wel een duur geintje zo...Maar goed, als het hiermee is opgelost zou ik toch zeggen doen. De auto is verder toch 100% ? Bewaar de onderdelen, maak veel foto's, zorg ervoor dat de garagist je wil helpen/getuigen en als je een rechtsbijstand hebt, ga er dan mee aan de slag (want de rekening voor het juridisch advies en procederen ligt dan toch bij de verzekeraar). Ik heb zelf wat langer geleden een situatie gehad met een Golf R32 die een opgerekte ketting had. De dealer zei dat het niet waar was (het was duidelijk te horen), Pon deed niets, verwees terug. Toen heb ik rechtsbijstand ingeschakeld en deze hebben uiteindelijk de rekening betaald want 'procederen kost meer dan dit euvel financieel afdekken'. Ik kon toen de nota van ruim EUR 1000 doorsturen. Moet je wel rechtsbijstand, module 'consument' hebben, anders wordt het een dure en onzekere casus.

Sterker nog....Door dat vele ketting gezeik hebben ze in Duitsland een Wet aangenomen. Onderhoudsvrij gaat niet op bij gebruikte auto's. De kosten moeten bij de garage waar de auto is gekocht verhaald worden.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.291
Er zijn hier op het forum al de nodige 5F Cupra's de revue gepasseerd waarbij sommigen al 100k+ km's gelopen hadden (die van mij is met net an 100k weggegaan).
Vreemd dat nu pas de eerste opduikt met dit probleem.
Als het een structureel probleem is dan zou dit veel vaker moeten voorkomen dus mijn inschatting is dat dit met niet adequaat onderhoud in verband te brengen is. Oliebeurt om de 30k is al kritisch laat staan als er nog langer met te oude olie is doorgereden of dat er gewoon verkeerde olie is ingegaan.
Laatste zou mij niet verbazen en zou weleens de boosdoener kunnen zijn.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Er zijn hier op het forum al de nodige 5F Cupra's de revue gepasseerd waarbij sommigen al 100k+ km's gelopen hadden (die van mij is met net an 100k weggegaan).
Vreemd dat nu pas de eerste opduikt met dit probleem.
Als het een structureel probleem is dan zou dit veel vaker moeten voorkomen dus mijn inschatting is dat dit met niet adequaat onderhoud in verband te brengen is. Oliebeurt om de 30k is al kritisch laat staan als er nog langer met te oude olie is doorgereden of dat er gewoon verkeerde olie is ingegaan.
Laatste zou mij niet verbazen en zou weleens de boosdoener kunnen zijn.

Distributieketting is er altijd al geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Onderhoudsvrij wil niet zeggen dat de ketting niet slijt. Kettingen slijten namelijk altijd....de een wat sneller als de ander.

Een "verkeerde olie " kan het slijtproces versnellen. Rijstijl heeft ook invloed op de ketting...denk aan veel korte ritten of lange snelweg ritten. Vermogen heeft invloed op een ketting.....met een stage 2 heeft een ketting het ook zwaarder te verduren. Ook heeft de arbeidsslag invloed op de ketting ben effe de naam kwijt. Geen pingelen maar een ongecontroleerde verbranding in deelast, waar vooral de downsized turbo motoren last van hebben. Ketting van een eencilinder fiets slijt harder dan van een 4 cilinder!

Maar de grootste boosdoener is vaak de automatische kettingspanner als deze zijn werk niet goed doet is het snel afgelopen met een ketting of kan zelfs tot een breuk leiden. Dat is volgens mij ook bij Erwin zijn Seat Leon 1P gebeurt. Zie het als een slappe fietsketting die krijgt het extra zwaar te verduren.

Ook een mooie voorbeeld een slecht onderhouden motorfiets ketting die slap hangt en weinig wordt gesmeerd gaat minder lang mee. En de ketting van mijn Suzuki Gsxr1000 met ruim 180pk aan het achterwiel gaat ook minder lang mee dan van mijn overbuurman met zijn Honda toermotor.

Hoe dan ook een ketting zal altijd slijten....is niet "onderhoudsvrij" en hier hebben andere merken ook mee te maken

Als je vagcom hebt kan je wel de distributieketting zelf testen om een beeld te krijgen van de slijtage. In het onderstaande vid een uitleg van hoe en wat.

 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
[...]. Ook heeft de arbeidsslag invloed op de ketting ben effe de naam kwijt. Geen pingelen maar een ongecontroleerde verbranding in deelast, waar vooral de downsized turbo motoren last van hebben. Ketting van een eencilinder fiets slijt harder dan van een 4 cilinder![...]

Doel je hiermee op de balans van de motor?

 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Voor mij geen nieuws maar voor de gene die net inhaken een informatief filmpje.....het is zo gebeurt met de klepjes.

 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.335
Zoals bekend heb ik door diverse oorzaken meerdere problemen met mijn Cupra gehad. Maar de aanleiding om het motorblok te vervangen was een tikkend geluid waarvan nooit de oorzaak is achterhaald. Ik las dat bij dsg7speed ook een soort tikkend geluid te horen was en vraag me nu af of bij mij iets vergelijkbaars heeft gespeeld (bij 175k km).
 
Bovenaan