[SEAT] [Leon 5F] P0016 paniek? Cupra 280, 2016

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Klopt inderdaad, de foutmelding was er al bij Rik ruim voor de rookwolk. En mede doordat ook Mart en Vagfan het ook al een keer hebben meegemaakt met hun Cupra en daar verder later ook geen nadelige gevolgen van hebben ondervonden hoop ik er maar het beste van. Oliepeil was voor en na de rook max en zat er 9000km in, olietemperatuur tijdens de rit was 110graden volgens de boordcomputer.
 

Prichy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
31 okt 2014
Berichten
2.233
Hoeft ook niet erg hard te gaan om de olie heen en weer te laten klotsen en te laten schuimen.
Maar op diverse circuits heb ik dit nog nooit van iemand gehoord dat dit hem/haar is overkomen dus zou er gewoon tegen moeten kunnen.
Details komen wellicht later aan het licht want ouderdom olie, te hoge olietemp, te weinig olie kan ook nog een rol hebben gespeeld en de video is 13 dagen later gemaakt dan het uitlezen van de fout dus er was al iets aan de hand.

klopt, meerdere malen met de cupra op zandvoort flink los gegaan. 1nige wat ik wel eens heb gehad is toen ik echt had is als ik de vodafone bocht echt hard uitaccelereerde, de auto in noodloop ging.
schijnt iets te kunnen zijn met een Gyro sensor die het even niet trekt of iets had ik ergens gelezen. maar voordat ik dit echt had uitgepluist was de cupra eigenlijk al weer verkocht dus heb ik er niet meer verder naar gekeken
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Hmm, blijft apart dat een Cupra die dan gebruikt wordt waarvoor ie (onder andere)gemaakt is zulke vreemde symptomen krijgt.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Hoeft ook niet erg hard te gaan om de olie heen en weer te laten klotsen en te laten schuimen.
Maar op diverse circuits heb ik dit nog nooit van iemand gehoord dat dit hem/haar is overkomen dus zou er gewoon tegen moeten kunnen.
Details komen wellicht later aan het licht want ouderdom olie, te hoge olietemp, te weinig olie kan ook nog een rol hebben gespeeld en de video is 13 dagen later gemaakt dan het uitlezen van de fout dus er was al iets aan de hand.

Het gaat ook om de jongens die echt hard rijden....dus waarbij grote G krachten vrijkomen.

Deze Golf R heeft kort erna de geest geven.....Total Schaden. Dus goed is dat gepuf zeker niet......

 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Voor het geluid hoef je dat filmpje niet te kijken. Direct gehoorbeschadiging opgelopen.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik vind het vervelend dat u onverwachte kosten heeft gehad aan uw auto. Helaas moet ik u melden dat het voor ons niet mogelijk is u tegemoet te komen in deze kosten.

Omdat de verkoop en service van onze modellen niet rechtstreeks door ons aan de consument geschiedt, is het aan het garagebedrijf, die de reparatie uitvoert, om te bepalen of zij aan een individueel een verzoek om een tegemoetkoming in de reparatiekosten willen voldoen.

Ik kan mij voorstellen dat dit niet het door u gewenste bericht is, maar vertrouw op uw begrip voor mijn uitleg.



Met vriendelijke groet,

Lozan Kayil
SEAT Customer Care
SEAT
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Oftewel; je zoekt het maar lekker uit met je door ons origineel in Nederland geleverde auto.

Kan je garage straks niet proberen die claim te maken?
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Ja, ik probeer nog wel wat, wil eigenlijk definitie van Onderhoudsvrij van de fabrikant boven water krijgen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.325
Ook eerst maar eens afwachten wat er precies echt kapot is en waardoor.
Die discussie met Pon of garage kan eeuwig voortduren vanwege oorzaak en gevolg en de oorzaak hoeft niet de ketting zelf te zijn...
Niet om je de moed uit je schoenen te lullen maar dat is het spel dat Pon en wellicht dealer gegarandeerd gaat spelen.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Ik had ook nergens op gerekend hoor!! De garage heeft mij gebeld en verteld wat er loos is en wat de kosten zijn.
En zoals Rik al zei, dan kun je er voorlopig weer tegenaan met het juiste onderhoud, want de Cupra5F is uiteindelijk een vrijwel probleemloos model.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Ik had ook nergens op gerekend hoor!! De garage heeft mij gebeld en verteld wat er loos is en wat de kosten zijn.
En zoals Rik al zei, dan kun je er voorlopig weer tegenaan met het juiste onderhoud, want de Cupra5F is uiteindelijk een vrijwel probleemloos model.

Ben benieuwd wat er precies kapot is?
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Volgens de specialist is de ketting dermate opgerekt dat de spanner het niet meer kan corrigeren, vandaar het gerammel achter het deksel vandaan.
Oorzaak zijn de te lange intervallen voor oliewissels waardoor de ketting niet meer voldoende wordt gesmeerd, 30K is dus te lang, maar dat is al voldoende gemeld op dit Forum.
Vervangen wordt de ketting, geleiders, spanner, nokkenastandwiel en magneet, deksel, pakking en olie en filter.
Daagje werk maar dan heb je ook wat:)

Donderdag ophalen..
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Zat er 5w30 LL in? Ik gebruik al een tijdje 5w40 in mijn 1.8TSI en iedere 15k olie verversen...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Oorzaak zijn de te lange intervallen voor oliewissels waardoor de ketting niet meer voldoende wordt gesmeerd, 30K is dus te lang, maar dat is al voldoende gemeld op dit Forum.

Die lange intervallen zijn volgens mij pure verkooppraatjes en deze intervallen zijn zeker niet goed als de auto een beetje sportief gebruikt wordt.
Zo te lezen kom je er goed vanaf qua reparaties.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.611
Volgens de specialist is de ketting dermate opgerekt dat de spanner het niet meer kan corrigeren, vandaar het gerammel achter het deksel vandaan.
Oorzaak zijn de te lange intervallen voor oliewissels waardoor de ketting niet meer voldoende wordt gesmeerd, 30K is dus te lang, maar dat is al voldoende gemeld op dit Forum.
Vervangen wordt de ketting, geleiders, spanner, nokkenastandwiel en magneet, deksel, pakking en olie en filter.
Daagje werk maar dan heb je ook wat:)
Denk maar zo - een in de soep gedraaide motor kost meer, zoals ik uit ervaring (met mijn 1.8TSI met slechte spanner) weet :D
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Volgens de specialist is de ketting dermate opgerekt dat de spanner het niet meer kan corrigeren, vandaar het gerammel achter het deksel vandaan.
Oorzaak zijn de te lange intervallen voor oliewissels waardoor de ketting niet meer voldoende wordt gesmeerd, 30K is dus te lang, maar dat is al voldoende gemeld op dit Forum.
Vervangen wordt de ketting, geleiders, spanner, nokkenastandwiel en magneet, deksel, pakking en olie en filter.
Daagje werk maar dan heb je ook wat:)

Donderdag ophalen..

Misschien preventief je zuigers laten inspecteren? Dubbel check of de kleppen de zuigers niet geraakt hebben...
 
Bovenaan