[SEAT] [Leon 5F] P0016 paniek? Cupra 280, 2016

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Denk maar zo - een in de soep gedraaide motor kost meer, zoals ik uit ervaring (met mijn 1.8TSI met slechte spanner) weet :D

Jij was te laat dus, ging het zo snel? Ik heb al een past weken natuurlijk die P0016 storing en uiteindelijk al wat km het gerammel.
Blijkt dat ik eigenlijk geluk heb, ben ik me ook wel van bewust inmiddels
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Denk maar zo - een in de soep gedraaide motor kost meer, zoals ik uit ervaring (met mijn 1.8TSI met slechte spanner) weet :D

Jij was te laat dus, ging het zo snel? Ik heb al een past weken natuurlijk die P0016 storing en uiteindelijk al wat km het gerammel.
Blijkt dat ik eigenlijk geluk heb, ben ik me ook wel van bewust inmiddels

Bij oudere series 1.8TSI en 2.0TSI was een revisie ketting spanner gebruikt die gewoon de geest gaf op een gegeven moment. Volgens mij sprong er spontaan een soort clip van af en dan spande de spanner geheel niet meer waarop de ketting kon verspringen. Dit is toen opgelost met een nieuwe verbeterde revisie ketting spanner. Op rekkende ketting is bij bijvoorbeeld de 1.8TSI CDH... en 2.0 CDND niet een probleem geweest.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.606
Jij was te laat dus, ging het zo snel?
Jep. Ik had nog helemaal niets geks gehoord of gemerkt, startte de motor en BAF. Puur op het starten draaide de boel in elkaar. vanwege een gebroken veertje van de spanner. Resultaat: motorrevisie van een krappe € 10.000,00. Mede ook omdat de Skodadealer waar de auto naar afgesleept was niet de meest handige acties had ondernomen, en de auto later is doorgeschoven naar een specialist die het wél oploste. Ik was toen blij dat het een leaseauto was... (en dat ik geen enkel gezeik heb gehad omdat de auto getuned was) :D
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Jep. Ik had nog helemaal niets geks gehoord of gemerkt, startte de motor en BAF. Puur op het starten draaide de boel in elkaar. vanwege een gebroken veertje van de spanner. Resultaat: motorrevisie van een krappe € 10.000,00. Mede ook omdat de Skodadealer waar de auto naar afgesleept was niet de meest handige acties had ondernomen, en de auto later is doorgeschoven naar een specialist die het wél oploste. Ik was toen blij dat het een leaseauto was... (en dat ik geen enkel gezeik heb gehad omdat de auto getuned was) :D

Bij opstarten zorgt een veer in de spanner voor de juiste druk om de ketting te spannen tot dat de oliedruk het over neemt. Bij de oudere revisie spanners kon een clip er af schieten waardoor de veer geen druk meer gaf...en dan heb je problemen...
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.606
Exact. Dat is het probleem wat ik omschreef.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Ik neem aan dat de Cupra 5F daar geen last van heeft?

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat daar ketting problemen zijn..?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Ik neem aan dat de Cupra 5F daar geen last van heeft?

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat daar ketting problemen zijn..?

Dat ketting spanner probleem is volgens mij nu al zo'n 10 jaar geleden opgelost...
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Ik neem aan dat de Cupra 5F daar geen last van heeft?

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat daar ketting problemen zijn..?

Nu wel bij mij dan....
Net gebeld, ketting etc zijn vervangen, waren nu flinke proefrit aan het maken om ook evt storingen nog af te vangen.
Als het goed is morgen ophalen
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Het is nog niet gedaan, de garage belde vanmiddag dat de ratel er nog was na een lange proefrit, na onderzoek bleek het de nokkenasversteller te zijn die vervangen moet worden. Geen idee wat er dan open moet, klepdeksel had ie het over. Ben benieuwd, zit even niet mee dus.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Balen! Je hebt er niks aan, maar je weet in ieder geval wel dat alles goed is straks.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Het is nog niet gedaan, de garage belde vanmiddag dat de ratel er nog was na een lange proefrit, na onderzoek bleek het de nokkenasversteller te zijn die vervangen moet worden. Geen idee wat er dan open moet, klepdeksel had ie het over. Ben benieuwd, zit even niet mee dus.

Daar loopt een ketting overheen volgens mij. Misschien even kortsluiten of het verstandig is om naast de nokkenasversteller meer onderdelen (bijv. ketting) te vervangen, als de boel toch open ligt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Ketting is vervangen zegt dsg7speed in post #89
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Daar loopt een ketting overheen volgens mij. Misschien even kortsluiten of het verstandig is om naast de nokkenasversteller meer onderdelen (bijv. ketting) te vervangen, als de boel toch open ligt.

Hij bedoelt de nokkenas ketting neem ik aan, de kleine tussen de 2 assen?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Ja, de kleine. Als er 1 ding rammelt heeft dit voor mijn gevoel ook invloed op andere onderdelen.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
De vraag is nu wat het initiële probleem was?

Wellicht was de ketting niet opgerekt, of is dat definitief vastgesteld?
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Ja, de kleine. Als er 1 ding rammelt heeft dit voor mijn gevoel ook invloed op andere onderdelen.

In een TSI zitten meerdere kettingen maar volgens mij is er maar één ketting voor de aandrijving van de nokkenassen. Andere opzet dan bij de 20VT.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
Nou, het houdt niet echt op.
De nokkenasversteller moet vervangen worden en bij dit type motor zit deze aan de nokkenas als een geheel.
Betekent dat er een nieuwe nokkenas en toebehoren besteld is en dat deze wordt vervangen.
Begint nu ook aardig in de papieren te lopen, een complete nokkenas is best prijzig en dan de arbeid nog.

Begin volgende week hopelijk klaar.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.606
Zo, dan ben je inmiddels wel een paar duizend verder... balen man!

Je hebt 'm net een half jaar, toch? Kan je nog iets met garantie oid. afgezien van je coulanceverzoek aan PON? Denk het niet he?
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
851
De Vag Specialist(Weijgertze) waar de auto staat heeft contact gehad met het bedrijf(Dammers uit Veen) waar ik de Cupra heb gekocht. De officiële 1 maand garantie is weliswaar al lang voorbij maar Arne Dammers stuurde mij een bericht dat hij gaat zorgen dat we er allebei een goed gevoel aan overhouden. De vorige keer is dat ook zo gegaan met het vervangen van de DSG pook module en de verstopte afvoer van het Pano dak.
Dus wat dat betreft zit het wel goed, de indicatie was inderdaad wel 1100 voor de ketting en nu dan nog 800 voor de nokkenas, compleet met materiaal en arbeid.
 
Bovenaan