Beste forumleden,
Ik ben nieuw op het forum, maar heb af en toe wat meegelezen en volgens mij zit er veel expertise hier, dus misschien kan iemand mij helpen.
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Leon ST 1.4 TSI ACT uit 2015 met DSG. En ik ben meer dan tevreden, wat een heerlijke auto. Veel opties en in vergelijking met de Picasso die ik hiervoor had een verademing qua vermogen en rijgedrag.
Echter de laatste tijd valt mij iets op:
Onder specifieke omstandigheden 'ratelt' het motorblok. Wanneer doet dit zich voor?
- In eco-modus, dus wanneer 2 van de 4 cilinders zijn uitgeschakeld
- Bij een toerental ergens tussen de 1500 en 2000 in.
- Lage snelheden, laten we zeggen tussen de 30 en 50 kp/h.
- Wanneer er 'trekkracht'gevraagd wordt, dwz. als er gas gegeven wordt. Bij gas los is de ratel direct weg. Maar ook bij meer gas geven, en alle cilinders worden ingeschakeld is de ratel direct weg.
Ondanks dat dit dus een zeer kleine 'window' is, valt het me wel iedere keer op wanneer ik in de stad rijd.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En belangrijker, is het iets waarmee ik door kan rijden?
Ik zal van de week mijn garage eens bellen, maar stap net uit de auto en dacht wie weet, weet iemand op het forum het antwoord.
NB: ik ken de horrorverhalen van ratelende distributiekettingen in de oude TSI motoren, maar de mijne heeft een riem
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik ben nieuw op het forum, maar heb af en toe wat meegelezen en volgens mij zit er veel expertise hier, dus misschien kan iemand mij helpen.
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Leon ST 1.4 TSI ACT uit 2015 met DSG. En ik ben meer dan tevreden, wat een heerlijke auto. Veel opties en in vergelijking met de Picasso die ik hiervoor had een verademing qua vermogen en rijgedrag.
Echter de laatste tijd valt mij iets op:
Onder specifieke omstandigheden 'ratelt' het motorblok. Wanneer doet dit zich voor?
- In eco-modus, dus wanneer 2 van de 4 cilinders zijn uitgeschakeld
- Bij een toerental ergens tussen de 1500 en 2000 in.
- Lage snelheden, laten we zeggen tussen de 30 en 50 kp/h.
- Wanneer er 'trekkracht'gevraagd wordt, dwz. als er gas gegeven wordt. Bij gas los is de ratel direct weg. Maar ook bij meer gas geven, en alle cilinders worden ingeschakeld is de ratel direct weg.
Ondanks dat dit dus een zeer kleine 'window' is, valt het me wel iedere keer op wanneer ik in de stad rijd.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En belangrijker, is het iets waarmee ik door kan rijden?
Ik zal van de week mijn garage eens bellen, maar stap net uit de auto en dacht wie weet, weet iemand op het forum het antwoord.
NB: ik ken de horrorverhalen van ratelende distributiekettingen in de oude TSI motoren, maar de mijne heeft een riem
Alvast bedankt voor jullie input!