[SEAT] [Leon KL] Trekhaakvoorbereiding

TeeVeeKee

New member
Lid geworden
16 dec 2022
Berichten
20
Er word beweerd: De trekhaakvoorbereiding IS Geparametriseerd voor een originele zwenkbare variant.
Dit is dus onzin.

De trekhaakmodule die vanaf de fabriek gemonteerd is, is een voorbereiding voor een trekhaak.
Dat wil zeggen: de codering en kabelboom vanaf de module naar computer is al aanwezig, en de module is al gecodeerd in de hoofdcomputer.
LEES: de auto "weet" al dat er een trekhaak aanwezig is.
Dus wil je een trekhaak onder de auto zetten met een voorbereiding vanuit de fabriek, dan hoef je enkel de trekhaak te monteren.

Ga je een originele zwenkbare trekhaak monteren, dan moet je de SVM-code alsnog in-leren in de hoofdcomputer.
De svm-code zorgt ervoor dat zodra je de hendel in de kofferbak bediend, dat de trekhaak uit of in klapt. (dit is alleen een stroomschakelaar voor de trekhaak, LEES: deze stroom zet de motor in de trekhaak in beweging)

Pak je nou bijvoorbeeld een afneembare trekhaak van GDW (die overigens een stuk goedkoper is dat welk merk dan ook) dan hoef je geen SVM code in te-leren, want de auto weet al dat er een trekhaak onder zit.
Zodra er een kabelboom vanaf de trekhaakmodule naar de stekkerdoos aanhanger gemonteerd word,
dan werken de systemen nog gewoon: Lees: de sensoren op de achterbumper blijven werkzaam.
Zodra er een stekker vd aanhanger in de stekkerdoos gestopt word, dan krijgt de computer een seintje dat er een aanhanger achter de auto zit, en schakelt hij de sensoren vd achterbumper uit.

De wegklapbare trekhaak: Hier zit een Electro motor in verwerkt.
De afdichting van deze motor wil nog wel eens kapot gaan (slijtage o.i.d.) of gaat gewoon kapot.(kortsluiting o.i.d.)
Gaat de motor vastzitten, en klapt deze niet meer in of uit. (klapfunctie onbruikbaar)

Zit je met een dure trekhaak die niet werkt, je koopt voor een 3de van de prijs een afneembare die je met de hand moet verwijderen, waar je never nooit een storing in kan krijgen, hoe lui ben je om effe een trekhaak met de hand te verwijderen? (maar dit is MIJN mening)
 

TeeVeeKee

New member
Lid geworden
16 dec 2022
Berichten
20
Heb het zelf ondervonden maar onderbouw vooral!
Ja heb het zelf ondervonden.
Heb een GDW afneembare onder de auto geschroefd, kabelboom aan de module (vanaf de fabriek aanwezig) geknoopt.
Geen codering nodig.
Aanhanger erachter en gaan.
 

TeeVeeKee

New member
Lid geworden
16 dec 2022
Berichten
20
Alleen de zwenkbare varianten zijn af fabriek te krijgen. De trekhaakmodule die gemonteerd wordt als zijnde trekhaakvoorbereiding is ook geparametriseerd voor een originele zwenkbare variant.
Heb het zelf ondervonden, of roep je maar wat?
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
509
Ik geloof je helemaal!
Dit soort onderbouwingen hebben ik (en ook andere forumleden) meer aan dan alleen het woord “onzin”.

Mijn ervaring is gebaseerd op een eigen retrofit. Ik kreeg toen een SVM geparametriseerde unit. Mijn aanname was dan vervolgens dat dit een must is bij dat type trekhaakmodule. Maar blijkbaar dus niet, dus waardevolle informatie! ;)
 

TeeVeeKee

New member
Lid geworden
16 dec 2022
Berichten
20
Mijn ervaring is gebaseerd op een eigen retrofit. Ik kreeg toen een SVM geparametriseerde unit. Mijn aanname was dan vervolgens dat dit een must is bij dat type trekhaakmodule. Maar blijkbaar dus niet, dus waardevolle informatie! ;)

SVM-code van een trekhaak is een code om in 1x alle systemen waarvan een codering van een of andere module nodig is met 1 code te codeert.
Je verteld de auto met deze code dat er een trekhaak onder zit, de computer gaat diverse modules vertellen dat er een trekhaak zit, en zet de codering goed.
Lees: uitschakelen afstand-sensoren op de achterbumper, uitschakelen uitstap-beveiliging als er een aanhanger aan de auto gekoppeld is enz. enz.
Ander moet je met handmatig al deze systemen langs om ze te coderen.

Wanneer heb je GEEN SVM-Code nodig?
Zit er vanuit de fabriek een trekhaak-module in de auto, zijn al deze modules al van te voren al gecodeerd.
En deze gaan inwerking/(uit) als er een stekker vd aanhanger in de stekkerdoos zit.

Wanneer heb je WEL een SVM-Code nodig?
Bouw je een trekhaak op een auto ZONDER dat er een trekhaakmodule in de auto zit, dan moet je een trekhaak-set hebben met een trekhaak-module die past bij de auto.
Je moet dan de kabelboon inbouwen en aansluiten op de computer vd auto, module inbouwen in de auto, trekhaak draadboom inbouwen, trekhaak monteren.
Dan moet je de trekhaak aanmelden in de computer vd auto, hier heb je dus de SVM-code voor nodig.
Dus je moet zorgen dat er een SVM-Code bij de trekhaak zit. (deze code staat meestal in de inbouwhandleiding)
Zit deze er niet bij, dan moet je handmatig alle modules langs, wat een tijd rovend werk is.
 
Laatst bewerkt:

LethalP

New member
Lid geworden
30 okt 2024
Berichten
9
Dank voor alle reacties, ik maak er uit op dat bij de importeur/dealer enkel de originele zwenkbare variant dan een optie is.
Voor die paar keer dat hij handig is vind ik hem onnodig duur en zorgt hij voor een overschrijding van het leasebudget, los van de lease een ander exemplaar inbouwen is voor mij dan geen optie.
 

Noppie

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
576
Achteraf inbouwen scheelt in de bijtelling.
 

LethalP

New member
Lid geworden
30 okt 2024
Berichten
9
Achteraf inbouwen scheelt in de bijtelling.
De zwenkbare variant maakt ook niet uit in bijtelling (waarschijnlijk wordt hij er dan gewoon in NL onder gezet ipv de fabriek in Spanje), maar er zijn geen niet-zwenkbare in de optielijsten beschikbaar (bij de dealer/importeur).
Ik ga er nog eens specifiek navraag naar doen, want elektrisch zwenkbaar wat misschien 2x jaar gebruikt wordt is echt overdreven.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
7.343
De zwenkbare variant maakt ook niet uit in bijtelling (waarschijnlijk wordt hij er dan gewoon in NL onder gezet ipv de fabriek in Spanje), maar er zijn geen niet-zwenkbare in de optielijsten beschikbaar (bij de dealer/importeur).
Ik ga er nog eens specifiek navraag naar doen, want elektrisch zwenkbaar wat misschien 2x jaar gebruikt wordt is echt overdreven.
En is iets wat alleen maar kapot kan gaan...
 

LethalP

New member
Lid geworden
30 okt 2024
Berichten
9
De terugkoppeling vanuit de dealer is dat enkel de zwenkbare variant mogelijk is vanuit Seat zelf.

In de huidige prijslijst staan echter 2 varianten, een mét en een zónder trekhaakvoorbereiding. Volgens mij heeft de FR business intense in NL altijd die voorbereiding, maar de dealer rekent wel de 'dure' variant (PT02 255 uit de optielijst) in plaats van de goedkopere (5FA092160D).
Iemand die nog kan bevestigen of dat uit de trukendoos van de dealer komt? Dat is wel heel makkelijk € 300 verdienen.
 

rom

Member
Lid geworden
15 aug 2023
Berichten
47
De terugkoppeling vanuit de dealer is dat enkel de zwenkbare variant mogelijk is vanuit Seat zelf.

In de huidige prijslijst staan echter 2 varianten, een mét en een zónder trekhaakvoorbereiding. Volgens mij heeft de FR business intense in NL altijd die voorbereiding, maar de dealer rekent wel de 'dure' variant (PT02 255 uit de optielijst) in plaats van de goedkopere (5FA092160D).
Iemand die nog kan bevestigen of dat uit de trukendoos van de dealer komt? Dat is wel heel makkelijk € 300 verdienen.

Zie mijn eerdere post. Enkel de Reference versie heeft geen trekhaakvoorbereiding voor NL geleverde wagens, bij de andere uitvoeringen zit dat er standaard op.
 
Bovenaan