Subsidies zuinige auto's worden geschrapt!

Richard

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
1.864
@Richard: ik ben ook een groot auto liefhebber; echter ik heb ST Ecomotive besteld omdat ik domweg dagelijks 200 km 'moet' rijden (niks moet, maar tja - geld moet ergens vandaan komen). Hoe graag ik deze afstand in bijvoorbeeld een BMW E30 (en dan liefst een 325i of ix) dagelijks wil leggen - heb ik niet genoeg geld om dat te kunnen betalen. Dus, ik zie mijn huidige auto echt als een 'werkpaard'. Dit biedt me mooi de kans om voldoende te kunnen sparen om zo een E30 af en toe op Zandvoort e.d. te kunnen rijden.

Nee, ik heb niet bewust vanwege milieu overwegingen ST gekocht, primair uit financi?le overwegingen. Daar ik (ook financieel gezien) zuinig mee omga - komt het ook indirect goed uit voor de milieu. In mijn ogen win-win situatie.

Ik kan het alleen maar 100% met je eens zijn, in zo'n situatie zou ik ook voor een goedkope kilometervreter kiezen en iets leuks er naast rijden. Ik rij zo'n 9K kilometer per jaar verdeeld over twee auto's dus bij mij is het puur plezier en een beetje woon/werk. Maar dat bedoelde ik ook eigenlijk, het is natuurlijk helemaal geen schande om uit financi?le overwegingen een ecomobiel te rijden, maar als mensen dan gaan zeuren dat ik meer moet betalen omdat ik meer zou vervuilen vraag ik me af of dit boomknuffelaars zijn of mensen die zich gewoon in hun portemonnee geraakt voelen. ;)
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Dat is dan uiteraard zeer goede nieuws :)
Ik zal dan zelfs overwegen om mijn Ibi over te nemen (is op dit moment leasebak) om dan alsnog jaartje of 2-3 door te rijden en dan weer nieuwe leasebak.
Echter, eerste afwachten op offici?le berichtgeving.

Edit, reactie van Richard kwam nog erbij, dus...
@Richard, zo kijk ik het persoonlijk niet hoor. Ik ben met je eens dat stilstaande auto 0,0 CO2 uitstoot. Daarom zie ik ook liever dat onze overheid in plaats van bezit van de auto belast, dat dat gaat zich verplaatsen naar verbruik. En voor deze reden ben ik voorstander van belasting middels benzine. Ja - benzine zal duurder worden, maar:
1. door het 'verwerken' van BPM in benzine prijs, zullen 'gemiddelde' bestuurders nauwelijks duurder uitkomen;
2. Mensen die weinig rijden (zoals jij bijvoorbeeld) zal alleen ervan profiteren;
3. Mensen die 2 of meerdere auto's hebben zullen ook belasting puur naar verbruik betalen;
4. Ouderen die auto 1 x per maand gebruiken - zullen ook ervan profiteren;
5. 'grote vervuilende gebruikers' - oftewel mensen met 50+dkm per jaar zullen meeste betalen, wat volgens mij ook terecht is;
6. groot verbruikers zullen vanzelf overstappen naar kleinere / zuinigere (en minder vervuilende) auto's, net zoals ik dat gedaan heb - ik heb geen zin om voor me woon / werk verkeer (te) veel te betalen, dus ga ik 'zuiniger' rijden;
7. Voor mij en jou - en iedereen - zal het stuk goedkoper zijn om zo een oudere auto voor de deur te laten staan (een oldtimer, een E30, Renault 5 GT, Peugeot 205 GTI / Rally - noem maar op). Ik heb nu geen tweede auto, want ik heb geen zin om +/- 80 euro per maand te betalen om wagen 4 uur per maand te rijden :(
8. Alle buitenlandse kentekens zullen ook eerlijk bijdragen (middels benzine) aan de staatskas.

En voor mensen die bang zijn dat iedereen gelijk naar de buitenland zal gaan om te tanken - dat zal echt niet zo massaal gebeuren. Ten eerste, meeste mensen wonen in randstad en om alleen tot grens te komen heb je zodanig veel brandstof nodig, dat het niet meer rendabel is. Ten tweede, als brandstof in NL tikje duurder is dan in Belgi? / Duitsland, dan is ook weer niet rendabel om 2 uur heen / weer te rijden voor 1 tank. Dus daar maak ik me geen zorgen.
 
Laatst bewerkt:

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Ik weet niet of ik nog hogere benzineprijzen emotioneel kan handelen hoor 8)7

Tot een kwartje + / liter ipv huidige MRB kom ik er mee weg, maar dat soort sommetjes liggen voor ieder anders, zeker voor hen die geen of nauwelijks MRB betalen.

Die walmende oldtimers die 1 op een emmer rijden, maar vanwege alle vrijstellingen en goedkope verzekering nu hip zijn mogen ze van mij overigens ook mee laten betalen hoor, maar dat terzijde.
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Da's een scherpe opmerking Eeeeemiel ! Tunen totdat de balans weer wordt bijgesteld :mrgreen:
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Als het waar is dat de grens 92gr voor diesels wordt, hoe lang geldt deze grens dan? Anders zitten we na 1 jaar weer te sidderen van angstO-)
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Uit autoweek

De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto?s blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto?s in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.

Grote schik toen RTL Nieuws vorige week meldde dat de voordelen voor zuinige auto's binnenkort verdwijnen. Wij zetten er al vraagtekens bij, nu blijkt dat die berichtgeving er compleet naast zat. Staatssecretaris Weekers heeft vanmiddag zijn plannen door de ministerraad gekregen en sprak na afloop kort met AutoWeek. "Ik zet gewoon het beleid van mijn voorganger door", verklaarde hij.

Dat betekent dat alle voordelen op het gebied van BPM, MBR en fiscale bijtelling voor leaserijders dus gewoon blijven bestaan. Wel worden de normen voor sommige voordelen de komende jaren ietsje aangescherpt, maar dat gaat maar met enkele grammen per keer. Weekers liet desgevraagd weten heel graag de accijnzen te verhogen en in ruil de MRB te verlagen om gebruik meer te belasten dan bezit. "Dat is echter alleen mogelijk als men in het buitenland de accijnzen ook verhoogd, anders gaat heel Nederland over de grens tanken. Belgi? en Duitsland maken daar echter geen aanstalten toe, dus laat ik het zoals het is."

De feiten:

De belangrijkste feiten die voor autorijdend Nederland belangrijk zijn:
-De MRB-vrijstelling voor auto's die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer.
-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ookal worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.
-Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zoals de Opel Ampera, worden vanaf 1 januari vrijgesteld van alle autobelastingen. Dus geen BPM, maar wellicht nog interessanter: tot 2015 ook geen MRB ?n geen fiscale bijtelling. Net als bij elektrische auto's dus. Inderdaad: wie voor 2015 een Opel Ampera als leaseauto krijgt en deze priv? rijdt, betaalt nul euro aan fiscale bijtelling. Dat wordt rennen naar de Opel-dealer.


De nieuwe CO2-grenzen

Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Auto's die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe auto's als de Polo Bluemotion en de Toyota Prius blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineauto's gaan komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselauto's een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren:

De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- benzine auto's:

Op dit moment: 95 en 110 gram
1 juli 2012: 91 en 102 gram
2013 88 en 95 gram
2014 86 en 89 gram
2015 83 gram voor zowel diesel als benzine auto's

Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren

De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:
Op dit moment: 116 en 140 gram
1 juli 2012 114 en 132 gram
2013 112 en 124 gram
2014 111 en 112 gram
2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-auto's

Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Kijk op zustersite groenopweg.nl om auto's te selecteren op basis van CO2-uitstoot als je wilt weten welke auto in 2013 nog goed is voor 20 procent bijtelling!

Een uitgebreide analyse van de plannen leest u in AutoWeek 23, die volgende week woensdag verschijnt.
 

Blo3to3t

New member
Lid geworden
4 mrt 2011
Berichten
376
daar zal de bovag niet blij mee zijn, die waren al aan het lobbyen geslagen om dit alles van tafel te vegen, of in elk geval flink te versoberen.
 

driepitter

New member
Lid geworden
9 mrt 2011
Berichten
74
wie weet dan hoe het zit als de auto niet geleased is, maar via de zaak ook prive wordt gebruikt? nu 14 %, maar geen (lease)contract wat afloopt.... blijft het dan gelden zo lang de auto in bezit is of gaat er direkt een streep door omdat het geen lease is?
 

Rogier21

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
132
Nou lekker dan, vanaf 1 januari 2013 dus de volle mep betalen. Er wordt nog niks gezegd over het omgooien van die achterlijke wegenbelasting.
 

Japie

New member
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
19
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16768/belastingvrijstelling-zuinige-autos-gehandhaafd

De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto’s blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto’s in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.
De belangrijkste feiten die voor autorijdend Nederland belangrijk zijn: -De MRB-vrijstelling voor auto's die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer. -Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ookal worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen. -Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zoals de Opel Ampera, worden vanaf 1 januari vrijgesteld van alle autobelastingen. Dus geen BPM, maar wellicht nog interessanter: tot 2015 ook geen MRB ?n geen fiscale bijtelling. Net als bij elektrische auto's dus.


In zijn zogeheten Autobrief kondigt Weekers verder nog aan dat de slurptax wordt aangepast. Deze doorgaans veel duurdere auto’s hebben naar verhouding een groter voordeel van de ombouw van een CO2-gerelateerde bpm dan goedkopere, zuinige auto’s en zij profiteren nu vaak nog van vrijstelling. Het kabinet wil voorkomen dat slurpers goedkoper worden en de andere auto’s juist duurder. Dit zou kunnen door de introductie van een vierde schijf
 
Laatst bewerkt:

HermanW.

New member
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
249
Ik vraag me nog steeds af of voor de Ecomotive na 1 januari 2014 de volle mep MRB moet worden betaald voor diesels, of dat er toch nog een gunstiger tarief komt voor diesels met lage CO2 uitstoot (bijvoorbeeld gelijk aan MRB voor benzine auto's).
Het kan toch niet zo zijn dat nu geen MRB betaald hoeft te worden omdat je een relatief schone auto hebt gekocht, terwijl je straks meer moet betalen dan een auto die nu als vervuiler wordt gezien, maar op benzine rijdt, en daarom goedkoper is.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Voorlopig maar even afwachten wat het nu daadwerkelijk wordt er zijn nu zoveel geruchten......
Als het per 1jan2014 op houdt, hebben toch mooi een flinke tijd kunnen profiteren! En tegen die tijd......
 

Rogier21

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
132
Voorlopig maar even afwachten wat het nu daadwerkelijk wordt er zijn nu zoveel geruchten......
Als het per 1jan2014 op houdt, hebben toch mooi een flinke tijd kunnen profiteren! En tegen die tijd......

1 januari 2013 ;)
 

Japie

New member
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
19
ok maar dan klopt het lijstje van Red-Eye niet :p

Lijstje Red-Eye gaat met name over BPM en leasen en gaat niet echt over MRB vrijstelling, dus ik snap je opmerking niet. Het lijstje van Red-Eye komt rechtstreeks vanuit Autoweek en is tot op heden het meest gedetailleerd over dit onderwerp.
 
Bovenaan