2014 is volgens mij niet juist meer. In de autoweek van 25 mei was het volgende al te lezen:
Het is al zeer lang duidelijk dat de huidige belastingvrijstellingen voor zeer zuinige auto's (minder dan 95 gram CO2 voor diesels en 110 gram CO2 voor benzine-auto's) niet eeuwig zouden duren. Meerdere malen is toegezegd dat in ieder geval de vrijstelling voor de MRB duurt tot 2013. Hoe verder was echter onduidelijk: zou men simpelweg de de CO2-normen aanscherpen of meteen de hele regeling schrappen? RTL Nieuws, dat meestal goede ingangen heeft binnen Financien, meldt nu dat de voordelen helemaal verdwijnen en er een BPM-tarief komt van 10 tot 25 procent. Onduidelijk is of hier dan nog een CO2-factor bovenop komt, maar dat ligt wel voor de hand omdat zeer onzuinige auto's anders in 2013 extreem veel goedkoper zouden worden. Dat ligt (helaas) niet bepaald in de lijn der verwachting. Bovag en RAI Vereniging hebben afgelopen week overigens nog gepleit voor afschaffen van de MRB-vrijstelling, maar dan per 2014.
Later heb ik nog ergens een lijstje gezien waarin aangegeven wordt dat bvb voor zuinige diesels een staffeling gaat gelden in de komende jaren, waarbij in 2013 auto's die minder dan 89 gram Co2 uitstoten voor het laatst motorrijtuigenbelastingvrij zullen zijn, want ik 2014 ligt de grens op < 89 gram! Oftewel: de politiek heeft weer eens uitstekend gekeken naar de grenzen die nu haalbaar zijn. Een Polo Bluemotion stoot 87 gram uit, dus is nog tot en met 2014 belastingvrij. Onze Ibiza zit op 89 gram en is dus een jaar eerder aan de beurt! Ik heb ooit gehoopt dat ze gewoon de brandstofprijzen zouden verhogen en de BPM en motorrijtuigenbelasting zouden afschaffen, maar dan worden natuurlijk de pomphouders in de grensstreek onevenredig getroffen. Het lijkt me dus handig om een staffeling aan te leggen op basis van CO2-uitstoot, gewicht en aantal gereden kilometers per jaar. Dit laatste is eenvoudig bij te houden via een jaarlijks verplicht doorgeven van de kilometerstand aan de Belastingdienst, zoals je nu ook je gas- en lichtstanden doorgeeft aan de energieleverancier.
Nog iemand met andere interessante idee?n?