Subsidies zuinige auto's worden geschrapt!

Rogier21

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
132
Lijstje Red-Eye gaat met name over BPM en leasen en gaat niet echt over MRB vrijstelling, dus ik snap je opmerking niet. Het lijstje van Red-Eye komt rechtstreeks vanuit Autoweek en is tot op heden het meest gedetailleerd over dit onderwerp.
Ik zie het ja, niet goed gelezen.
 

Japie

New member
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
19
Ik zie het ja, niet goed gelezen.
Het is ook lastig om het te doorgronden als je ook niet zelf de autobrief tot je beschikking hebt.
Ik lees elk artikel ook minimaal twee keer om trachten te begrijpen wat er gaat gebeuren.
 

boetec

New member
Lid geworden
13 jun 2011
Berichten
37
Dat weer moeten gaan betalen wisten we natuurlijk stiekem al.. 'k ben er alleen wel heel benieuwd naar hoeveel we moeten gaan betalen. Daar is toch nog niks over bekend?
 

HermanW.

New member
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
249
Dat laatste vraag ik me dus ook af. Moeten we met onze Ecomotive het volle tarief voor diesel auto's gaan betalen of wordt dat onderscheid tussen diesel en benzine losgelaten, zoals ik ook al een paar keer heb gehoord. Is daar iets over te vinden op het net?
 

boetec

New member
Lid geworden
13 jun 2011
Berichten
37
Heb niks kunnen vinden..

Heb nu even een 1.2 tsi met dsg bak te leen. Als ze de volle mep gaan rekenen gaan we hem daarvoor omruilen denk! Wat een een kracht voor een 1.2tje.. (vergeleken met de eco tdi)
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Als ze de volle mep gaan rekenen gaan we hem daarvoor omruilen denk!
Wat denk je dat de inruilprijs wordt van een Ecomotive als je de volle mep wegenbelasting moet gaan betalen? :| Een ecomotive wordt dan totaal niet verhandelbaar...
 

boetec

New member
Lid geworden
13 jun 2011
Berichten
37
Het gaat om het idee.. Bovendien heb ik nu geen BPM betaald die ze er dan weer wel voor neer kunnen tellen. Mischien dat dat nog wat scheelt..
 

rob

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
574
idd nieuws wat bij het bestellen van me auto ( sep 2010 ) al bekend was. Waarom ze het elke keer weer naar buiten brengen. Gaan we het dan opeens geloven / vertrouwen ??
 

HenriVT TS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.249
idd nieuws wat bij het bestellen van me auto ( sep 2010 ) al bekend was. Waarom ze het elke keer weer naar buiten brengen. Gaan we het dan opeens geloven / vertrouwen ??

Omdat als de gemiddelde Nederlander ergens voordeel kan halen hij alleen nog maar euro/dollar tekens voor zijn ogen ziet en niet op de kleine(maar o zo duidelijke) lettertjes let. Als daarna de euforie en ferme verjaardagspraatjes zijn verdwenen en de realiteit terug komt dringt het door. F**K ik moet ook gewoon gaan betalenO-)
 

rob

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
574
Dus een kwestie van herhalen is de kunst van het onthouden ?!
 

Freddy

New member
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
43
Ben ik nou de enige die het goed nieuws vond? Bij het kopen vertelden ze dat de 0 euro belasting tot/met 2012 zou gelden, waarna de politiek het zou gaan herzien. Een beetje nadenken en je weet ook wel dat al die vrijstellingen niet zo kunnen doorgaan: dat geld moet ergens vandaan komen. 2014 was daarom voor mij goed nieuws, dat is toch een jaar meer dan dat ik bij het afwegen van de kosten-baten bij de aankoop van mijn 1.2 TDI gebruikt heb! (Vergeleken met mijn vorige auto scheelt deze auto mij 2500 euro per jaar)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ben ik nou de enige die het goed nieuws vond? Bij het kopen vertelden ze dat de 0 euro belasting tot/met 2012 zou gelden, waarna de politiek het zou gaan herzien. Een beetje nadenken en je weet ook wel dat al die vrijstellingen niet zo kunnen doorgaan: dat geld moet ergens vandaan komen. 2014 was daarom voor mij goed nieuws, dat is toch een jaar meer dan dat ik bij het afwegen van de kosten-baten bij de aankoop van mijn 1.2 TDI gebruikt heb! (Vergeleken met mijn vorige auto scheelt deze auto mij 2500 euro per jaar)

+1
 

Dutch Devil

New member
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
310
Ben ik nou de enige die het goed nieuws vond? Bij het kopen vertelden ze dat de 0 euro belasting tot/met 2012 zou gelden, waarna de politiek het zou gaan herzien. Een beetje nadenken en je weet ook wel dat al die vrijstellingen niet zo kunnen doorgaan: dat geld moet ergens vandaan komen. 2014 was daarom voor mij goed nieuws, dat is toch een jaar meer dan dat ik bij het afwegen van de kosten-baten bij de aankoop van mijn 1.2 TDI gebruikt heb! (Vergeleken met mijn vorige auto scheelt deze auto mij 2500 euro per jaar)

Klopt mij is het ook verteld tijdens de aankoop, en ook was ik op de hoogte van de huidige regels en dat er ook een einde aan zou komen. Echter dat het geld ergens vandaan moet komen snap ik, al komt er uit een auto voor de overheid veel meer opbrengsten (melkkoe).
Al met al hoor je mij niet klagen hoor! Vindt mijn koffiemolen (zoals vele zo'n 1.2TDI noemen) echt een goede auto, als iemand zegt dat zo'n Ibiza, Fabia of Polo niet kan rijden, dan ligt dat niet aan de auto;)

Als je een auto met lage uitstoot hebt, dan ben je straks wel in het voordeel met Co2 schalen, wanneer deze er komen natuurlijk!
 

Daninho67

New member
Lid geworden
26 apr 2011
Berichten
32
2014 is volgens mij niet juist meer. In de autoweek van 25 mei was het volgende al te lezen:


Het is al zeer lang duidelijk dat de huidige belastingvrijstellingen voor zeer zuinige auto's (minder dan 95 gram CO2 voor diesels en 110 gram CO2 voor benzine-auto's) niet eeuwig zouden duren. Meerdere malen is toegezegd dat in ieder geval de vrijstelling voor de MRB duurt tot 2013. Hoe verder was echter onduidelijk: zou men simpelweg de de CO2-normen aanscherpen of meteen de hele regeling schrappen? RTL Nieuws, dat meestal goede ingangen heeft binnen Financien, meldt nu dat de voordelen helemaal verdwijnen en er een BPM-tarief komt van 10 tot 25 procent. Onduidelijk is of hier dan nog een CO2-factor bovenop komt, maar dat ligt wel voor de hand omdat zeer onzuinige auto's anders in 2013 extreem veel goedkoper zouden worden. Dat ligt (helaas) niet bepaald in de lijn der verwachting. Bovag en RAI Vereniging hebben afgelopen week overigens nog gepleit voor afschaffen van de MRB-vrijstelling, maar dan per 2014.

Later heb ik nog ergens een lijstje gezien waarin aangegeven wordt dat bvb voor zuinige diesels een staffeling gaat gelden in de komende jaren, waarbij in 2013 auto's die minder dan 89 gram Co2 uitstoten voor het laatst motorrijtuigenbelastingvrij zullen zijn, want ik 2014 ligt de grens op < 89 gram! Oftewel: de politiek heeft weer eens uitstekend gekeken naar de grenzen die nu haalbaar zijn. Een Polo Bluemotion stoot 87 gram uit, dus is nog tot en met 2014 belastingvrij. Onze Ibiza zit op 89 gram en is dus een jaar eerder aan de beurt! Ik heb ooit gehoopt dat ze gewoon de brandstofprijzen zouden verhogen en de BPM en motorrijtuigenbelasting zouden afschaffen, maar dan worden natuurlijk de pomphouders in de grensstreek onevenredig getroffen. Het lijkt me dus handig om een staffeling aan te leggen op basis van CO2-uitstoot, gewicht en aantal gereden kilometers per jaar. Dit laatste is eenvoudig bij te houden via een jaarlijks verplicht doorgeven van de kilometerstand aan de Belastingdienst, zoals je nu ook je gas- en lichtstanden doorgeeft aan de energieleverancier.

Nog iemand met andere interessante idee?n?
 

cuprachtig

New member
Lid geworden
9 jun 2011
Berichten
116
word tijd dat me benzine sleurper eens word vergoed :p

Drinkt die van jou ook zo graag en zo veel? Wat is je gem. verbruik?
Ik heb, in de 680km die ik nu totaal heb gereden, met mijn Ibiza gemiddeld 13,6km/100km verbruikt (lees: 1 op 7,35).
Moet wel toegeven dat ik verwacht dat ik iets rustiger/zuiniger ga rijden naar mate de "nieuwigheid" ervan is, want anders sta ik toch iets te vaak aan de pomp.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Ik ben ook blij dat we nog 1 extra jaartje HSB vrij hebben. Ik heb begrepen dat we gewoon het volle pond gaan betalen vanwege het feit dat de diesel die we tanken ook al gesubsidieerd wordt door Den Haag (lagere accijnzen).

Over de inruilprijzen blijft het speculeren, we hebben hem ook goedkoper gekregen dus dan brengt hij ook niet zo veel op. Er zal nu nog wel een kleine run op eco's komen voordat de nieuwe regeling in gaat om de BPM te ontduiken. Ik zou de ECO niet gelijk inruilen na het ingaan van de regeleing. Na een jaartje is de markt weer rustig, immers de nieuwe kopers moeten ook meer geld voor een nieuwe op tafel leggen en zullen dus ook best oren hebben naar onze occasions.
 
Bovenaan