[Overige] Ventura vs JD piggyback mening

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
[Overige] Ventura vs JD piggyback mening gevraagd

Beste Leden,

Sinds kort ben ik de bezitter van een Leon FR 1.5 DSG als leasewagen.
Gezien ik als leaserijder officieel niet zou mogen chippen ben ik aan het kijken naar een piggyback boxje welke ik dan gemakkelijk zelf kan monteren/demonteren als ik naar de dealer moet.
Op de site van JD staat dat de 1.5 alleen nog kan met de externe tuning, De 150PK/250Nm zou dan naar 190PK/330Nm gaan.
Dit met een moie uitdraai van een T-Roc erbij, ik vermoed dat dit dezelfde 1.5 TSI motor is welke in de Seat gebruikt word?
Kosten voor deze box, 699 euro wat aardig wat geld is.

In mijn zoektocht kwam ik ook Venturatuning tegen, deze bieden een externe box aan welke een upgrade zou geven naar 190PK/315Nm.
De waardes ontlopen elkaar dus niet zoveel, PK's zijn hetzelfde en JD zegt een 15Nm meer te leveren.
Prijs van Ventura is 495 volgens de website, ofwel een verschil van net geen 200 euro.

Als ik de foto's bekijk van beide boxjes bekijk lijken de aansluitstekkers hetzelfde.
Ik vraag me dan ook af of er echt een wezenlijk verschil zit tussen beide boxjes welke de 200 euro prijsverschil waar maakt.
Iemand hier ervaring met beide boxjes?

JD:
http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2019/06/Box15tsi.jpeg

Ventura:
http://www.venturatuning.nl/referenties/images/geavanceerdeexterneecu..jpg

Groeten,

Een nieuwe Leon rijder.
 
Laatst bewerkt:

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Ik worstel een beetje met hetzelfde probleem, ook een lease Leon 1.5 DSG die ik wel wil chippen.
Officieel heb ik de vraag nog niet gesteld aan de leasemaatschappij maar ik denk dat ik het antwoord wel weet of er gechipped mag worden.

En als ik de vraag dan stel dan heb ik meteen een kruisje bij mn naam staan :mrgreen:

Nadeel van welke boxje dan ook is dat het verhogen van het koppel ook betekend dat de DSG bak aangepast moet worden en dat doet het boxje uiteraard niet.
Nu zou je kunnen zeggen, "jammer van de DSG en we zien wel hoe de koppeling er aan toe is bij het inleveren van de auto" maar zo zit ik niet helemaal in elkaar.

Daarbij ben ik zo tevreden met de auto en rij ik de komende 4 jaar dusdanig weinig kilometers dat ik deze auto misschien na het aflopen van de leaseperiode wel wil overnemen van de leasemaatschappij.

lastig lastig...

Edit, ik heb uiteraard gezien dat bij VAGtechniek de 1.5 nu OBD gechipped kan worden en incl aanpassing van de DSG voor €700,- wat echt een nette prijs is.
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Als je via een externe box wil tunen dan ga in ieder geval naar een betrouwbaar en gerenommeerd adres zoals o.a. onze sponsoren JdEngineering en VAGTechniek.
Bij beiden kun je ook tegen extra betaling je wagen laten rollen om zelf te constateren wat de winst is en kunnen ze de vermogens- en koppeltoename binnen door jou gewenste grenzen houden o.a. om de grenzen van de DSG niet te overschrijden.
Wel dan voor iedere beurt box demonteren en daarna kun je deze weer aansluiten.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.601
Houd wel in je achterhoofd dat de piggybox ook na demontage gewoon detecteerbaar blijft. Bij een gewonde beurt zal het niet opvallen, maar als er problemen zijn en ze echt gaan uitlezen komt de aap vanzelf uit de mouw.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik worstel een beetje met hetzelfde probleem, ook een lease Leon 1.5 DSG die ik wel wil chippen.
Officieel heb ik de vraag nog niet gesteld aan de leasemaatschappij maar ik denk dat ik het antwoord wel weet of er gechipped mag worden.
En als ik de vraag dan stel dan heb ik meteen een kruisje bij mn naam staan :mrgreen:
Nadeel van welke boxje dan ook is dat het verhogen van het koppel ook betekend dat de DSG bak aangepast moet worden en dat doet het boxje uiteraard niet.
Nu zou je kunnen zeggen, "jammer van de DSG en we zien wel hoe de koppeling er aan toe is bij het inleveren van de auto" maar zo zit ik niet helemaal in elkaar.
Daarbij ben ik zo tevreden met de auto en rij ik de komende 4 jaar dusdanig weinig kilometers dat ik deze auto misschien na het aflopen van de leaseperiode wel wil overnemen van de leasemaatschappij.
lastig lastig...
Edit, ik heb uiteraard gezien dat bij VAGtechniek de 1.5 nu OBD gechipped kan worden en incl aanpassing van de DSG voor €700,- wat echt een nette prijs is.

Alleen kan ik een OBD tuning niet laten uitvoeren op de leasewagen.
Dit weerhoud mij er van om die weg in te gaan.
Als jij echter met het idee speelt om de wagen over te kopen na de lease periode zou ik hem hoogstwaarschijnlijk wel OBD laten uitvoeren.
Ik ben zelf ook wel een nette rijder en wacht eerst tot de olie temperatuur op 80c of hoger staat voor ik hoger in de toeren wil komen.
Eventuele schade verwacht ik dus niet van het kastje.



Als je via een externe box wil tunen dan ga in ieder geval naar een betrouwbaar en gerenommeerd adres zoals o.a. onze sponsoren JdEngineering en VAGTechniek.
Bij beiden kun je ook tegen extra betaling je wagen laten rollen om zelf te constateren wat de winst is en kunnen ze de vermogens- en koppeltoename binnen door jou gewenste grenzen houden o.a. om de grenzen van de DSG niet te overschrijden.
Wel dan voor iedere beurt box demonteren en daarna kun je deze weer aansluiten.

Ik zie inderdaad wel vaker negatieve berichten voorbij komen over Ventura, wel zijn dit bijna allemaal oude berichten van een paar jaar geleden.
Als hij echt zo slecht is dan zou je toch verwachten dat die niet meer zou bestaan.
Tevens kom ik zoekend op Ventura ook een club uit malaysie tegen, ik vermoed dat hij een reseller is van dat merk en niet daadwerkelijk zelf Ventura tuning is.
Zo verwacht ik trouwens ook dat de box van JD een rebrand is van misschien wel dezelfde koepelorganisatie als het kastje dat Ventura gebruikt?

Houd wel in je achterhoofd dat de piggybox ook na demontage gewoon detecteerbaar blijft. Bij een gewonde beurt zal het niet opvallen, maar als er problemen zijn en ze echt gaan uitlezen komt de aap vanzelf uit de mouw.

Is dat echt mogelijk?
Wat ik begreep is dat deze kastjes de mappings beinvloeden.
Na het verwijderen van het kastje zou dit dus niet meer aan de orde moeten zijn.
Word er een historie opgeslagen van de mappings welke afgelopen x dagen gebruikt zijn?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Een externe box is niet te bewijzen zolang die er niet in zit.
Er is geen flashcounter veranderd en ook geen spoor van andere software te vinden.
Ook wordt er niks opgeslagen omtrent m??r/minder inspuiting o.i.d. want de ECU gebruikt de standaard mapping die pas n? en buiten de ECU aangepast wordt door de box.
De bewijslast ligt dan bij dealer/pon en bewijzen kunnen ze niks.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.601
Ik baseer me op wat ?Race-eend? (Mark) van JD me hierover vertelde: bij het uitlezen zouden de aangepaste waarden zichtbaar zijn.
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Alleen kan ik een OBD tuning niet laten uitvoeren op de leasewagen.
Dit weerhoud mij er van om die weg in te gaan.
Als jij echter met het idee speelt om de wagen over te kopen na de lease periode zou ik hem hoogstwaarschijnlijk wel OBD laten uitvoeren.
Ik ben zelf ook wel een nette rijder en wacht eerst tot de olie temperatuur op 80c of hoger staat voor ik hoger in de toeren wil komen.
Eventuele schade verwacht ik dus niet van het kastje.

Je kan bij VAGtechniek voor ?35 de obd tuning weer laten verwijderen en na een bezoek aan de garage voor datzelfde bedrag weer terug laten zetten.
Ook dan blijven er volgens zeggen wel sporen achter van een tuning maar het extra motorvermogen/koppel is dan in ieder geval weg waardoor er misschien niet direct naar de tuning wordt verwezen of gezocht.

Op zich zou ik dat er wel voor over hebben maar stel dat je in het slechtste geval met de auto ergens strand en niet meer verder kunt, dan moet je eerst met de auto op een trailer naar VAGtechniek om de chiptuning te verwijderen en daarna pas naar de garage, dat gaat natuurlijk niet goedkomen :+
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik baseer me op wat “Race-eend” (Mark) van JD me hierover vertelde: bij het uitlezen zouden de aangepaste waarden zichtbaar zijn.

Heb je toevallig een link naar die uitspraak?
Kan hem zo snel even niet vinden met Google en hij heeft nogal wat reacties.
Als je nog weet welke topic dat is geweest kan ik daar ook doorheen klikken zonder de exacte post te weten.

Je kan bij VAGtechniek voor €35 de obd tuning weer laten verwijderen en na een bezoek aan de garage voor datzelfde bedrag weer terug laten zetten.
Ook dan blijven er volgens zeggen wel sporen achter van een tuning maar het extra motorvermogen/koppel is dan in ieder geval weg waardoor er misschien niet direct naar de tuning wordt verwezen of gezocht.

Op zich zou ik dat er wel voor over hebben maar stel dat je in het slechtste geval met de auto ergens strand en niet meer verder kunt, dan moet je eerst met de auto op een trailer naar VAGtechniek om de chiptuning te verwijderen en daarna pas naar de garage, dat gaat natuurlijk niet goedkomen :+

VAGTechniek is 1.5 uur rijden voor mij om er te komen en dan moet ik nog terug.
Elke keer heen en weer als ik naar de dealer moet kost me dan erg veel tijd.
JD zit de andere kant op echter ben ik bij Tuningparts uitgekomen welke in Zoetermeer zit.
Dit lijkt een officiele reseller van JDEngeneering, dit is een 10 tot 15 min rijden wat een stuk beter te doen is als ze zoon actie zouden hebben.
Ook voor het kastje van JD rijd ik liever naar Zoetermeer dan naar Lochem.
Vanmiddag even JD bellen om te verifieren dat ze echt een certified reseller zijn.

Edit: Zie net een reseller kaart op de JD site en daar staat hij netjes genoteerd als certified reseller.
Dat zou dus goed moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
JD zit de andere kant op echter ben ik bij Tuningparts uitgekomen welke in Zoetermeer zit.
Dit lijkt een officiele reseller van JDEngeneering, dit is een 10 tot 15 min rijden wat een stuk beter te doen is als ze zoon actie zouden hebben.
Ook voor het kastje van JD rijd ik liever naar Zoetermeer dan naar Lochem.
Vanmiddag even JD bellen om te verifieren dat ze echt een certified reseller zijn.

Edit: Zie net een reseller kaart op de JD site en daar staat hij netjes genoteerd als certified reseller.
Dat zou dus goed moeten zitten.

Ik zou daar ook niet m'n twijfels over hebben Tuningparts en JD kennende.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
De Mg1 van de 1.5 Tsi is gekraakt....zou altijd voor Obd gaan. De Ventura box is niet slecht en doet niet onder van Jd. Voor de 200 euro meer krijg je wel een betere service, wat ik zelf ook erg belangrijk vind.

Als het goed hebben we op het forum nog een oud topic waar de boxen van de 1,2 TDI besproken worden.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De Mg1 van de 1.5 Tsi is gekraakt....zou altijd voor Obd gaan. De Ventura box is niet slecht en doet niet onder van Jd. Voor de 200 euro meer krijg je wel een betere service, wat ik zelf ook erg belangrijk vind.

Als het goed hebben we op het forum nog een oud topic waar de boxen van de 1,2 TDI besproken worden.

Als het een prive auto was geweest zou ik dat ook zeker doen.
Gezien dit een leasewagen betreft ga ik toch voor het externe kastje;)
Ik zou ook niet naar JD zelf gaan gezien de lange reistijd maar naar Tuningparts.
Dat zit een stuk dichterbij en zie dat hij ook op dit forum actief is geweest en misschien nog wel is.



Jep, Tuningparts is officieel reseller van JD. Hier is een map van de officiele JD dealers

https://www.google.com/maps/d/viewe...wkw&ll=52.2340602695722,5.413752900000077&z=8

Thx, had hem inderdaad gevonden en zag dat Tuningparts een certified reseller is.
Heb hem eens een bericht gestuurd.



Side note:
Aan de hand van eerdere opmerkingen ben ik meer gaan zoeken op dit forum specifiek naar Ventura.
Zie dat ik mogelijk een gevoelig onderwerp heb aangesneden door meningen te vragen over beide kastjes.
Wel zie ik dat menig opmerking op dit forum uit de 2011/2012 periode komen.
Hoop toch dat ik niet iets nieuws start met mijn thread.
Gelieve ook geen flame war naar een van beide partijen te beginnen.
 

cupra01

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
1
Heb je toevallig een link naar die uitspraak?
Kan hem zo snel even niet vinden met Google en hij heeft nogal wat reacties.
Als je nog weet welke topic dat is geweest kan ik daar ook doorheen klikken zonder de exacte post te weten.



VAGTechniek is 1.5 uur rijden voor mij om er te komen en dan moet ik nog terug.
Elke keer heen en weer als ik naar de dealer moet kost me dan erg veel tijd.
JD zit de andere kant op echter ben ik bij Tuningparts uitgekomen welke in Zoetermeer zit.
Dit lijkt een officiele reseller van JDEngeneering, dit is een 10 tot 15 min rijden wat een stuk beter te doen is als ze zoon actie zouden hebben.
Ook voor het kastje van JD rijd ik liever naar Zoetermeer dan naar Lochem.
Vanmiddag even JD bellen om te verifieren dat ze echt een certified reseller zijn.

Edit: Zie net een reseller kaart op de JD site en daar staat hij netjes genoteerd als certified reseller.
Dat zou dus goed moeten zitten.

Ik ken ze inderdaad ook. Heel erg vriendelijk en je kunt ze ook van te voren bellen om te dubbelchecken of ze inderdaad tijd/mogelijkheden voor je hebben.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Ik ken ze inderdaad ook. Heel erg vriendelijk en je kunt ze ook van te voren bellen om te dubbelchecken of ze inderdaad tijd/mogelijkheden voor je hebben.

Je eigen aanmelden om hier direct te reageren wekt ook echt geen argwaan op hoor....:z

Gewoon VAGtechniek of JD. Zijn bedrijven welke zich goed hebben bewezen en leveren kwaliteit af.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Houd wel in je achterhoofd dat de piggybox ook na demontage gewoon detecteerbaar blijft. Bij een gewonde beurt zal het niet opvallen, maar als er problemen zijn en ze echt gaan uitlezen komt de aap vanzelf uit de mouw.

De eerste automonteur die snapt waar hij naar kijkt moet nog worden geboren, dus dat risico is verwaarloosbaar.
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Wat ben ik blij dat ik geen lease auto heb.._/-\o_

Het heeft z`n voor en nadelen, op dit soort momenten is het inderdaad een nadeel.
Maar voor net geen €300 per maand netto inclusief alle rompslomp en onbeperkt brandstof een gloednieuwe Leon ST 1.5 DSG rijden kan volgens mij niet veel goedkoper.

En ja, dan geven de centen wel een beetje de doorslag...
 
Bovenaan