[Overige] Ventura vs JD piggyback mening

HellStorm666

Member
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
443
Over RaceChip hoor ik ook goede verhalen.
Makkelijk zelf te plaatsen en weer weg te halen.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Wat ben ik blij dat ik geen lease auto heb.._/-\o_

Precies wat Princeman zegt.
Voor de bijtelling die ik betaal kan ik hem zelf niet rijden ikclusief brandstof, onderhoud (inclusief winterbanden) en verzekering.
Rij alleen al 70Km per dag naar werk heen en weer.
Prive zou ik deze auto trouwens helemaal niet kopen.
Het is dat we op werk een VAG only beleid hebben.
Dan vind ik de Leon FR toch wel het beste wat binnen mijn leasebudget paste.


Over RaceChip hoor ik ook goede verhalen.
Makkelijk zelf te plaatsen en weer weg te halen.

Even snel gekeken naar de pagina, deze laat een flink goedkoper bedrag zien.
Wel lijkt de box maar 2 stekkers te hebben.
Mijn gevoel zegt dat de boxjes van Ventura/JD met meerdere aansluitpunten een beter resultaat zullen geven.
Dit wegens het meten/aanpassen op meerdere punten een beter beeld gemaakt kan worden voor het boxje.
Kan het natuurlijk mis hebben.
Ik wil uiteindelijk gewoon de beste optie met de minste kans op schade aan de auto.


Tot op heden heb ik alleen op de JD site een uitdraai gezien van een testbank run.
Ook vraag ik me af of de kastjes een software update gaan krijgen.
Nu de echte ECU gekraakt is kan er misschien meer informatie uit gehaald worden om de externe ECU beter af te stellen?
VAGTechniek zegt dat ze met stage 1+ tuning 190Pk/330Nm krijgen.
De externe box van JD zegt ook 190PK/330Nm te behalen???
Ik zou toch verwachten dat een echte chiptuning betere resultateten zou moeten geven dan een externe box.
 
Laatst bewerkt:

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Kan je wel minimaal BP98 tanken met je tankpas?

Of dan zou ik dat zelf betalen als je toch al zo goedkoop rijdt8)
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.606
Ik baseer me op wat ?Race-eend? (Mark) van JD me hierover vertelde: bij het uitlezen zouden de aangepaste waarden zichtbaar zijn.
Heb je toevallig een link naar die uitspraak?
Kan hem zo snel even niet vinden met Google en hij heeft nogal wat reacties.
Als je nog weet welke topic dat is geweest kan ik daar ook doorheen klikken zonder de exacte post te weten.
Ik schreef niet voor niets "wat Mark me vertelde", en niet "wat Mark op een forum schreef" ;)
De eerste automonteur die snapt waar hij naar kijkt moet nog worden geboren, dus dat risico is verwaarloosbaar.
dream on. ;w Niet alleen is je reactie natuurlijk onzin, het gaat in de situaties waarin dit relevant wordt niet alleen over een automonteur, maar (juist) ook over specialisten. Mijn (JD-getunede) 1.8TSI is volledig in de soep gelopen, dus ik heb wat ervaring :mrgreen:
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Kan je wel minimaal BP98 tanken met je tankpas?

Dat is een "no go", zodra de travelcard factuur bij onze wagenparkbeheerder binnen is krijg ik commentaar als ik geen "normale" brandstof tank 8)

@Leon_Driver, ik heb zo goed als alle boxjes al gezien, vergeleken en recensies gelezen.
Racechip heeft inderdaad 2 kanalen en meet/fopt voor zover de handleiding aangeeft alleen laaddruk en aanzuigdruk, Speedbuster heeft bijvoorbeeld 3 kanalen en meet/fopt ook de nokkenaspositie.

Volgens mij zijn er van alle boxjes wel positieve en negatieve verhalen te vinden.

Ik denk dat ik toch volgende week VAGtechniek bel om een afspraak te maken voor stage1 en DSG (en dan hopelijk nog van de 30% korting gebruik kan maken op stage1)
Ik heb daar toch een veel beter gevoel bij dan bij een boxje voor bijna hetzelfde bedrag.

Mijn (JD-getunede) 1.8TSI is volledig in de soep gelopen, dus ik heb wat ervaring :mrgreen:

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat uiteindelijk de oorzaak was dat jou motor in de soep is gelopen?
 
Laatst bewerkt:

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Chippen en 95 is een slechte combinatie,

Zelf betalen dan dat doe ik ook je houdt toch al geld over:mrgreen:
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Kan je wel minimaal BP98 tanken met je tankpas?

Of dan zou ik dat zelf betalen als je toch al zo goedkoop rijdt8)

Denk niet dat het toegestaan is, zou het eens moeten proberen.



Ik schreef niet voor niets "wat Mark me vertelde", en niet "wat Mark op een forum schreef" ;)

Oeps, verkeerd gelezen van mijn kant af.
Morgen een van de puntjes welke ik wil bespreken bij Tuningparts.



Dat is een "no go", zodra de travelcard factuur bij onze wagenparkbeheerder binnen is krijg ik commentaar als ik geen "normale" brandstof tank 8)

@Leon_Driver, ik heb zo goed als alle boxjes al gezien, vergeleken en recensies gelezen.
Racechip heeft inderdaad 2 kanalen en meet/fopt voor zover de handleiding aangeeft alleen laaddruk en aanzuigdruk, Speedbuster heeft bijvoorbeeld 3 kanalen en meet/fopt ook de nokkenaspositie.

Volgens mij zijn er van alle boxjes wel positieve en negatieve verhalen te vinden.

Ik denk dat ik toch volgende week VAGtechniek bel om een afspraak te maken voor stage1 en DSG (en dan hopelijk nog van de 30% korting gebruik kan maken op stage1)
Ik heb daar toch een veel beter gevoel bij dan bij een boxje voor bijna hetzelfde bedrag.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat uiteindelijk de oorzaak was dat jou motor in de soep is gelopen?

Toch wel voor een ECU tuning ondanks dat het een leasewagen is?
Ik vind het persoonlijk met een leasewagen toch een beetje riskant gezien dit eigenlijk niet mag.
Indien ze er achter komen zou dat zomaar onverwachte problemen kunnen geven.


Stand van zaken:
Ventura zou me Woensdag bellen, tot op heden nog niet gebeld.
Opzich wel grappig, hij wilde een foto om te zien of ik een kooi had, die heb ik schijnbaar niet.
Krijg ik een bericht dat die me wilt bellen want dat is wel zo netjes, ik geef aan vanaf welk tijdstip ik bereikbaar ben en vervolgens niet bellen.
Communicatie is de key tot succes in mijn ogen, geeft me gelijk een slechte ervaring als mensen de afspraken niet nakomen.
Morgenochtend langs Tuningparts in Zoetermeer om de laatste vragen te stellen en indien mogelijk de externe in laten bouwen als ik volledig overtuigd ben.
 

HellStorm666

Member
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
443
Chippen en 95 is een slechte combinatie,

Zelf betalen dan dat doe ik ook je houdt toch al geld over:mrgreen:

Chippen en 95 (of 95 E10) rijden is geen enkel probleem.
Zolang er bij het chippen rekening mee gehouden is.

Mijn 1.8tfsi is stage 1 gechipt bij VAG Techniek.
En heb expliciet gezegd dat ik 95 en 95 E10 wil kunnen blijven tanken.
Dit was geen enkel probleem en hij heeft de map daarop aangepast. Scheelde maar een paar pk en nm op de top. Niet echt boeiend voor mij, want t totaal is alsnog flink gestegen.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.606
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat uiteindelijk de oorzaak was dat jou motor in de soep is gelopen?
Natuurlijk ;) dat bleek uiteindelijk de bekende/ beruchte lekkende kettingspanner te zijn. Heb een compleet nieuw blok gekregen. Commentaar van degene die ?m kwam afleveren: leuke verrassing toen we er voor t eerst mee gingen rijden :D
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Chippen en 95 (of 95 E10) rijden is geen enkel probleem.
Zolang er bij het chippen rekening mee gehouden is.

Mijn 1.8tfsi is stage 1 gechipt bij VAG Techniek.
En heb expliciet gezegd dat ik 95 en 95 E10 wil kunnen blijven tanken.
Dit was geen enkel probleem en hij heeft de map daarop aangepast. Scheelde maar een paar pk en nm op de top. Niet echt boeiend voor mij, want t totaal is alsnog flink gestegen.

Ik zei ook niet dat het niet kan:?

De combinatie is niet ideaal, ik ben erg simpel als je meer vermogen wilt kost dat geld je gaat naar een goede tuner en je tankt goede benzine desnoods met Ethanol dan kan ook!!

Als je zuinig wilt rijden koop je een Bluemotion met Michelin Energy saver banden en 95 benzine:mrgreen:

Je gaat toch niet bezuinigen op 8 cent per liter, althans ik begrijp dat niet? Ethanol bijvoegen is overigens duurder: 1,72 Euro per liter 8)7
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Wie zegt dat dat de reden is, misschien is 98 wel heel erg moeilijk verkrijgbaar bij hellstorm? Als ik elke keer 20km (als voorbeeldje) moest rijden voor 98, dan zou ik hem ook op 95 laten afstellen.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Wie zegt dat dat de reden is, misschien is 98 wel heel erg moeilijk verkrijgbaar bij hellstorm? Als ik elke keer 20km (als voorbeeldje) moest rijden voor 98, dan zou ik hem ook op 95 laten afstellen.

Het gaat erom dat chippen en 95 octaan niet de beste combinatie is dat is de kern van het verhaal!!

Los van het feit of het gaat om de prijs of dat het een logistiek verhaal is, overigens is BP in heel NL te verkrijgen en anders is de Action misschien dichterbij8)

Ik weet niet wat er aanbevolen wordt bij een 1.8TSI maar bij een Cupra staat 98 in de tankklep en in het boekje.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.286
En als je pech hebt (ondervonden met ritten naar voormalig grondgebied van de DDR, Polen of andere voormalige Oostbloklanden) heb je alleen maar E95 en geen E98 ter beschikking en moet je wel daarmee verder tuffen.
Nog nooit problemen mee gehad overigens.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Vanochtend bij Tuningparts geweest.
De externe ECU was niet op voorraad, ook bij JDE zelf niet na een telefonisch contact moment.
In dat gesprek tussen Tuningparts en JDE kwam naar voren dat de echte tuning met ongeveer 3 weken beschikbaar zal zijn.
Ze hebben dan een testwagen om alles goed te optimaliseren.
Desondanks toch de opdracht gegeven om de externe ECU te laten bestellen.
Nu maar wachten tot die geleverd word, zal ongeveer een week duren:X
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Als je via een externe box wil tunen dan ga in ieder geval naar een betrouwbaar en gerenommeerd adres zoals o.a. onze sponsoren JdEngineering en VAGTechniek.
Bij beiden kun je ook tegen extra betaling je wagen laten rollen om zelf te constateren wat de winst is en kunnen ze de vermogens- en koppeltoename binnen door jou gewenste grenzen houden o.a. om de grenzen van de DSG niet te overschrijden.
Wel dan voor iedere beurt box demonteren en daarna kun je deze weer aansluiten.
Ik heb contact gehad met JD over een externe box en de noodzaak van het aanpassen van de DSG software. Dit is volgens hen niet perse nodig omdat de versnellingsbak de originele waarden, lees pk's en NM's, van de ECU doorkrijgt dus de DSG zal niet ingrijpen.
Het aanpassen van de DSG software is eigenlijk niets meer dan het 'ingrijpmoment' verhogen.

Wel was het advies om het toch te laten doen, ondanks dat het niet perse hoeft. Maar de bak zou fijner rijden en prettiger schakelen.
Afhankelijk van de rij-ervaring kan je achteraf alsnog de DSG versnellingsbak aan laten passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik heb contact gehad met JD over een externe box en de noodzaak van het aanpassen van de DSG software. Dit is volgens hen niet perse nodig omdat de versnellingsbak de originele waarden, lees pk's en NM's, van de ECU doorkrijgt dus de DSG zal niet ingrijpen.
Het aanpassen van de DSG software is eigenlijk niets meer dan het 'ingrijpmoment' verhogen.

Wel was het advies om het toch te laten doen, ondanks dat het niet perse hoeft. Maar de bak zou fijner rijden en prettiger schakelen.
Afhankelijk van de rij-ervaring kan je achteraf alsnog de DSG versnellingsbak aan laten passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Je spreekt in verleden tijd met "gehad".
Heb je uiteindelijk het kastje gekocht of eb je er vanaf gezien?
Indien gekocht, vond je het verschil direct merkbaar?
Met de geadverteerde verhoging zou het naar mijn inzien zeker merkbaar moeten zijn.

De DSG bak laten tunen is ook niet nodig wat ik begrepen heb.
Dit zou inderdaad hoogstens zijn om de schakelmomenten te wijzigen.
Als ik hem op het "sport" profiel plaats liggen deze al aanzienlijk hoger dan het "normal" profiel.
Indien ik echt zin heb om te "planken" gaat die bij voorbaat al in dat profiel:q

Edit: Zie ook de link van de 1.8TSI motor voor de Leon.
http://www.jdengineering.nl/1-8-tfsi-180pk-192pk/
Deze geeft aan dat met een DSG bak er tot 330Nm te behalen is.
De specs van het boxje komen overeen met de specs van de default 1.8 config.
Ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo uitkomt.
 
Laatst bewerkt:

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Je spreekt in verleden tijd met "gehad".
Heb je uiteindelijk het kastje gekocht of eb je er vanaf gezien?
Indien gekocht, vond je het verschil direct merkbaar?
Met de geadverteerde verhoging zou het naar mijn inzien zeker merkbaar moeten zijn.

De DSG bak laten tunen is ook niet nodig wat ik begrepen heb.
Dit zou inderdaad hoogstens zijn om de schakelmomenten te wijzigen.
Als ik hem op het "sport" profiel plaats liggen deze al aanzienlijk hoger dan het "normal" profiel.
Indien ik echt zin heb om te "planken" gaat die bij voorbaat al in dat profiel:q

Edit: Zie ook de link van de 1.8TSI motor voor de Leon.
http://www.jdengineering.nl/1-8-tfsi-180pk-192pk/
Deze geeft aan dat met een DSG bak er tot 330Nm te behalen is.
De specs van het boxje komen overeen met de specs van de default 1.8 config.
Ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo uitkomt.
'Contact gehad' in de zin van vorige week zaterdag ;-)
Dus dat is vrij actueel.

Ik zit in hetzelfde dilemma als jij zeg maar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
'Contact gehad' in de zin van vorige week zaterdag ;-)
Dus dat is vrij actueel.

Ik zit in hetzelfde dilemma als jij zeg maar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Hadden ze die 1.8 maar niet weggehaald|:(
Ik zal je laten weten als die bij ingebouwd is.
Ik ga voor de externe zodat ik hem zelf kan demonteren indien nodig.
Verwachting is dat deze rond 3 september binnen is.
Heb tevens nog wat collega's welke wel de 1.8 variant hebben.
Ben benieuwd of ik ze kan bijhouden, volgens de specs zou het moeten lukken.
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Correct me if i`m wrong maar standaard levert de 1.5 TSI motor een koppel van 250nm, dat is precies wat de DSG bak (DQ200) met de "standaard" instellingen aan kan.
Na het plaatsen van een externe box of OBD tuning zal het koppel van de motor volgens de specs ongeveer 330nm bedragen.

Zonder het aanpassen van de koppelingsdruk van de DSG bak (dan heb ik het dus niet over het aanpassen van schakelmomenten etc.) vraag ik me af of de DSG bak dat verhoogde koppel allemaal kan verwerken zonder op enig moment te gaan slippen, met alle gevolgen van dien.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik ben geen expert maar zowel JD als Tuningparts hebben mij gezegd dat DSG tuning niet nodig is met de externe chip.
Eigen onderzoek op de 1.8TSI motor laat zien dat deze met DSG een max van 330Nm kan geven.
Deze 330Nm komt overeen met hetgeen wat de externe chip zegt te leveren.
Zie afbeelding van de Leon 1.8TSI met DSG.
MQB-1.8-TFSI-180pk-jdstage-1-dsg7.png


Externe tuning 1.8TSI afbeedling:
jdc-vergelijk-org.jpg


Tevens geven ze zelf aan bij JD dat de meeste DSG automaten zonder problemen 400+Nm aankunnen: http://www.jdengineering.nl/dsg-tuning/
Ze spreken wel over een koppelbegrenzer verwijderen, ik vermoed dan ook dat deze begrenzer op 330Nm ingesteld staat.

Ik verwacht dat de 1.8TSi dezelfde DSG bak heeft als een 1.5TSi.
Kan ik dit ergens vanuit het automenu terug zien?
Er staan meerdere 1.8TSI versies op de parkeerplaats hier.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan