[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive (chip)tunen

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
MRB regels zei:
uit athlon verhaal: Meergewicht hybrides
Voortaan geldt een forfaitaire aftrek van 125 kg meergewicht voor de accu's van hybride auto's bij de MRB. Tot nu toe werd het feitelijk meergewicht gewogen.

Waarom dat nou weer w?l geregeld wordt?! Gewicht is gewicht. Diesels wegen ook meer dan benzine en compenseren ze ook niet. Blijft allemaal gekonkel om de huishoudpot van vadertje staat. Wel mooi dat vrachtwagens eens knap gaan betalen. Al staat dit nog steeds niet in verhouding tot personenwagens.
 

mkleinman

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
75
Kleine schop omhoog. Is er al meer bekend over het chiptunen van de 1.2TDI die in de Ecomotive zit?
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Ja, er lopen gelukkig twee topics over dit onderwerp...
 

Ibiborrie

New member
Lid geworden
31 okt 2010
Berichten
75
Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, want ik denk echt dat het verbruik beter wordt van een paar NM's extra. Met meer `vlees' zal het verbruik bij hogere snelheden dan afnemen (denk ik als niet-techneut). Mijn 130 pk FR Ibiza deed het stukken beter qua verbruik op hogere snelheden...
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, want ik denk echt dat het verbruik beter wordt van een paar NM's extra. Met meer `vlees' zal het verbruik bij hogere snelheden dan afnemen (denk ik als niet-techneut). Mijn 130 pk FR Ibiza deed het stukken beter qua verbruik op hogere snelheden...
Die vlieger gaat alleen op als een motor uit een liter brandstof meer vermogen kan halen, bijvoorbeeld door de turbodruk te verhogen. Maar of dat in de praktijk tot een lager verbruik leidt, geen idee.
 

mkleinman

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
75
Heb nagevraagd of de Ibiza Ecomotive al "gechipped" kan worden. Dat kan jammer genoeg nog niet. Het schijnt dat de 1.2TDI Ecomotive van de Seat een ander motormanagement systeem heeft dan de 1.2TDI van de VW Polo. Verwachting bij JD Engineering was dat het nog tot begin 2011 duurt voordat het mogelijk is.

Even afwachten dus nog.
 

Ibiborrie

New member
Lid geworden
31 okt 2010
Berichten
75
Gisteren mijn licht opgestoken (per mail) bij Ventura. Klinkt allemaal erg aantrekkelijk zal ik zeggen. Het werkt blijkbaar anders dan de zgn. powerbox. Ik blijf alleen wat terughoudend ivm de fabrieksgarantie. Het lijkt me namelijk dat deze komt te vervallen als je iets aan motorische tuning doet.

Hier een stukje over ervaringen van andere eco-rijders. Is absoluut niet bedoelt als reclame, maar meer om ervaring te delen.
 

Ibiborrie

New member
Lid geworden
31 okt 2010
Berichten
75
Dankjewel. Werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Toch maar even afwachten dan.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Ik zit er ook op de wachten......... Schijnt dat het in het nieuwe jaar pas wat meer bekend is.
 

josku

New member
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
43
Heb nagevraagd of de Ibiza Ecomotive al "gechipped" kan worden. Dat kan jammer genoeg nog niet. Het schijnt dat de 1.2TDI Ecomotive van de Seat een ander motormanagement systeem heeft dan de 1.2TDI van de VW Polo. Verwachting bij JD Engineering was dat het nog tot begin 2011 duurt voordat het mogelijk is.

Even afwachten dus nog.

Heb vandaag de box (ventura) gemonteerd die volgens de doos voor de Polo was / is, maar is ook voor de Ibiza eco. Hij gaat als de Brandweer.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Heb vandaag de box (ventura) gemonteerd die volgens de doos voor de Polo was / is, maar is ook voor de Ibiza eco.
Hij gaat als de Brandweer.
succes josku

Meten is weten. Een rollenbanktest zou je nu die gegevens moeten aantonen.
 

josku

New member
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
43
Meten is weten. Een rollenbanktest zou je nu die gegevens moeten aantonen.

Rollenbanktest geeft inderdaad wel exact aan wat het vermogen zou moeten zijn nu, MAAR, Voor mij is dit resultaat al ruim voldoende van wat ik nu al Persoonlijk, en mijn cursisten merk (rijschool) Heb natuurlijk ook zonder de box gereden en het verschil is duidelijk. (voor alle duidelijkheid we rijden met 4 polo's en 1 ibiza met dezelfde box , alle 5 12 tdi 55kw std)
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Dat noemen ze het placebo effect :mrgreen:
 

Ibiborrie

New member
Lid geworden
31 okt 2010
Berichten
75
Biedt Ventura niet aan om 'm daar op een rollenbank te zetten? Je hebt 'm toch daar laten plaatsen? Ik was best enthousiast over hun verhaal, maar zou inderdaad graag zien wat een meting oplevert.
 

josku

New member
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
43
Biedt Ventura niet aan om 'm daar op een rollenbank te zetten? Je hebt 'm toch daar laten plaatsen? Ik was best enthousiast over hun verhaal, maar zou inderdaad graag zien wat een meting oplevert.

De box is door mij zelf geplaatst, daar Beilen voor mij ver weg is, en onze ervaringen met het bedrijf (er waren er toen al vier bij hem geweest ) is goed te noemen , vond ik de montage geen probleem.

Er kan met deze box gekozen worden voor een paar optie's qua tuning, de wat snellere lease rijders en zoals voor mij belangrijk, de EERDERE trekkracht vanuit een bocht in zijn twee, zodat deze ook weer vlot aan het overige verkeer kan deel nemen, en de deelname op de autoweg van 100 km naar hoger, dat gaat nu veel vlotter.(dus de NM vanuit onder gelegen gebied)

Wij hadden al de ervaring met zoals ik al zij met vier andere 1.2 tdi 55kw auto's zodat de rollenbank/vermogensbank voor ons geen optie is/was.

Wat een ieder er ook van wil geloven en bedenken en noem maar op .
Mijn collega's en ik zijn er zeer over te spreken. (lees de reactie's maar op de ventura site van de Ecomotive en Blue motion rijders)

Voor ons is dit de perfecte oplossing.

succes Jos
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
De wat grotere rotondes pak ik rechtsaf in z'n 3. En als ik in z'n twee sneller weg wil dan trap ik 't gas dieper in. Hoe langer ik in de Ecomotive rij hoe minder ik 't idee heb dat tuning echt noodzakelijk is. Je moet de 'sweet-spot' van de motor weten te vinden, dan is ze voor mij sterk genoeg.

Maar zoals je zegt, ieder z'n meug.
 
Bovenaan