[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive (chip)tunen

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Het zal Sinterklaas weer niet zijn. Dit is toch niet te volgen man.
Even een simpel voorbeeld: "de handige Hackers die we tot 2009 hadden!" Hoezo tot? Zijn ze dood dan?
"Door na de update de sensoren in de uitlaat te laten opslaan..." Waar? Bij wie? Shurgard? Citybox?
Onsamenhangende kletspraat, die schimmel zit zo te lezen niet alleen tussen je benen!
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
_O-_O-

Maar nu even serieus

Beste Sinterklaas, op misinformatie, onzin, totale bullshit en andere ongein zitten we hier niet te wachten. Daarnaast zijn je post totaal niet te lezen. Lees daarom eerst je eigen post door voordat je op het knopje "verzenden" drukt. Mocht je een troller zijn die hier komt om de boel op te stoken en ons eens lekker uit te lachen, daar weten we ook wel raad mee....})
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Bon vermelding, bij voorkeur met link, kan in het algemeen geen kwaad. Mogelijk heeft de Sint iets niet met tekst, dyslexie b.v.?
 

Edwin

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
253
Via Pon/ABT zal er NOOIT een tuning komen voor de 1.2 tdi ecomotive/bluemotion/greenline etc. Evenals de 20% bijtelling, CO2 neutrale, 1.6 tdi/ 1.2 tsi motoren.

Waarom niet? Denk zelf maar na.
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@Edwin: enige wat ik me kan bedenken is omdat deze auto's 'green' zijn, toch?
Dan zie ik wel enige logica om ze niet achter af te chippen en 'niet groen' te maken. Echter, chiptuning - met name hedendaagse heeft ook veel voordelen en vaak ook nog groener effect... Of is dat juist de reden dan? :)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
_O-_O-
Maar nu even serieus
Beste Sinterklaas, op misinformatie, onzin, totale bullshit en andere ongein zitten we hier niet te wachten. Daarnaast zijn je post totaal niet te lezen. Lees daarom eerst je eigen post door voordat je op het knopje "verzenden" drukt. Mocht je een troller zijn die hier komt om de boel op te stoken en ons eens lekker uit te lachen, daar weten we ook wel raad mee....})

Ik denk dat -STOP-
Sinterklaas -STOP-
Bij de TelegraafDienst -STOP -
heeft gewerkt -STOP-

:+

Oh ja, dit topic is toch al vern**kt, dus vandaar ff lekker door OFF-toppicen
 
Laatst bewerkt:

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Via Pon/ABT zal er NOOIT een tuning komen voor de 1.2 tdi ecomotive/bluemotion/greenline etc. Evenals de 20% bijtelling, CO2 neutrale, 1.6 tdi/ 1.2 tsi motoren.

Waarom niet? Denk zelf maar na.

Daar wil ik dan toch een nuance in brengen, want waarom kun je dan wel bij VW de 1.4 TSI 122/160 pk laten tunen via ABT, en nog gewoon profiteren van de 20 % bijtelling?? Das niks anders dan dit zou ik zeggen.
 

Rick3010

New member
Lid geworden
6 dec 2010
Berichten
2
"Roetfilters hoeven helemaal niet sneller vol te lopen door "Chip tuning". Een goede tuner maakt vroegere inspuiting icm verhoging van turbodruk. Dit resulteerd in meer NOx emissies, maar niet PM (roet). Zg. "Transient response" = hoe snel je vol diesel in gaat spuiten bij het gasgeven, hoeft niet veranderd te worden. Als je dit wel veranderd loop je kans dat je meer roetuitstoot hebt bij veel lastwisselingen. Die powerboxen doen vaak alleen meer brandstof inspuiting en zijn dus waardeloos en niet aan te raden.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Met alle respect, maar ik snap het gedoe rondom de tuning van de 1.2 TDI nog steeds niet. Gisteravond met warme moter helling op effe het gas ingedrukt en de motor laten trekken tot 4.000 tpm, man, hij gaat dan als de brandweer en de mooie donkerbruine drie cilinder ronk krijg je er als cadeau bij.

Weinig trekkracht onder de 1.800 toeren? Ja, eens, maar dan schakel je toch een stap terug? Daar heb je versnellingen voor!

Ik heb nog geen enkele reden gezien waarom de 1.2 TDI meer vermogen zou moeten hebben, als ik had willen racen dan had ik een compleet andere auto en andere motor gekozen.
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@RudyZ:
Ik spreek nu alleen vanuit ervaring van de proefrit met 1.2TDI;
Het viel mij ook direct op, dat auto tot ~2000 toeren 'dood' is. Mijn enige reden voor de tuning zou juist zijn om auto over het geheel toeren gebied 'flexibel' te maken.
Waarom?
Enkele redenen:
1. ik ben schakel lui, met name als ik een diesel rij. In me vorige 406 (2.0 HDI) kon ik het geheel stad in derde versnelling rijden (voor zolang ik niet stil kwam te zitten); zeer langzame bochten, maar ook tot 70 km/h trok ie prima (was bij 15 km/h in 3e versnelling niet snel, maar daar zat ik niet mee).
2. Om meer souplesse ook bij hogere snelheden te krijgen; bijvoorbeeld, op snelweg - in zijn 5 kan ie vanuit 60 km/h doortrekken naar 120 (zonder om daarvoor 4 x te hoeven schakelen).
3. ietsjes betere verbruik; als ik minder hoef te schakelen, kan ik vaker 'constante' snelheid aanhouden; daarnaast, als auto 'minder' hoeft te werken, zal ie ook minder gebruiken; dit is in principe te verwaardlozen (in 3 jaar tijd zal dit misschien zo een 30-50 euro besparing brengen);

Nou, misschien zal auto mij ook zonder tuning bevallen, maar gebaseerd op de proefrit - acht ik de kans zeer klein ;-)

Om af te sluiten - bij mij gaat het dus niet om een snellere auto te krijgen - maar 'flexibeler' zodat ik diesel (zoals het hoort) schakel lui kan rijden.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Het is eigelijk jammer dat hij niet, gelijk de 3L een automaatje heeft.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
@RudyZ:

Om af te sluiten - bij mij gaat het dus niet om een snellere auto te krijgen - maar 'flexibeler' zodat ik diesel (zoals het hoort) schakel lui kan rijden.

Mvg,
Smilie
Smilie, ik begrijp je goed, in m'n vorige auto (en dat was niet eens een diesel, maar een 2.0 benzine) kon ik ook alle bochten in z'n drie nemen, plus dat de motor graag hoge toerentallen draaide. In principe had ik aan ??n versnelling genoeg (bij wijze van spreken).

Dat van dat dooie onder de 1.800 toeren, da's absoluut een nadeel en je moet er echt aan wennen om terug te schakelen wil je versnellen. Maar alles went en dat gaat vanzelf. Als ik jouw was zou ik nog maar even wachten met chiptunen, want dat de motor bij lage toeren weinig koppel heeft, dat heeft een reden. Of denk je dat VAG onoplettend of slordig is geweest en dat ze niet weten hoe ze een motor moeten inregelen?
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Als ik jouw was zou ik nog maar even wachten met chiptunen, want dat de motor bij lage toeren weinig koppel heeft, dat heeft een reden. Of denk je dat VAG onoplettend of slordig is geweest en dat ze niet weten hoe ze een motor moeten inregelen?

Als we kijken naar eerdere modellen van VW, bv de 1.9TDI motor, dan zien we daar ook dat deze, door VW zelf, eerst is uitgebracht als 66kw model en er later, via chiptuning, een 81kw en 85kw model is gekomen.

Dus het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat er met deze motor niets te regelen valt. Uiteindelijk zullen de grote tuners ook deze motor onder hun hoede nemen. En de goeden worden door de dealer zelf aangeboden, met behoud van garantie. Als dat allemaal zo slecht voor de motor zou zijn, dan zou dat niet gebeuren 8)

Als je naar de oudere 1.4TDI motor kijkt, dan zie je dat daar ook tuning voor is, waarbij het koppel wordt verhoogd evenals het vermogen. En dat gewoon via de officiele vw dealer kan worden geregeld. De motor loopt daarbij net zo zuinig, maar wel net even wat soepeler.

Het is volgens mij algemeen bekend, dat eem fabrikant een motor zo moet maken dat deze onder alle gangbare omstandigheden goed moet draaien. Dus ook in landen met kwalitatief minder goede brandstof. Aangezien hier in Nederland de omstandigheden nooit extreem zijn, en de brandstof van goede kwaliteit is, kun je een auto hier prima tunen. En dat heeft niets te maken met de slordigheid of onoplettendheid van VW :)
 
Laatst bewerkt:

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@RudyZ, zoals pbrand al aangaf - fabrikanten halen ook nooit 100% uit elke motor. Met name, vanwege het feit dat ze ook rekening moeten houden met strenge wetten (per land) + met de feit dat iemand ook dergelijke auto komende 650.000 km wilt rijden.

Mede door deze redenen heeft VAG groep specifiek deze motor zodanig gemaakt. Maar nogmaals, dat houdt dus niet in dat dat het maximum is van een dergelijke constructie.
Dit gezegd te hebben, is mijn idee:
- eerste motor goed inrijden (dus 10.000+ km op de teler);
- met tuning, geen 'kant-en-klaar' chip nemen, maar een degelijke tuner zoeken die _mijn_ motor gaat tunen (dus met laptop op schoot en even rijden, aanpassen, zoeken, meten...).

Een 'standaard' chip zal waarschijnlijk ook prima werken, maar nooit zo goed als maatwerk. Alhoewel, maatwerk is na enige tijd (km's) ook niet meer 'goed' en dient eigenlijk bijgetuned te worden.

Dan ben ik ook van mening, dat met tuning - en - aangepaste rijstijl het zeer goed zou zijn om zelfs meer dan 1:30 te halen uit deze 1.2 blokje...
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Een 'standaard' chip zal waarschijnlijk ook prima werken, maar nooit zo goed als maatwerk. Alhoewel, maatwerk is na enige tijd (km's) ook niet meer 'goed' en dient eigenlijk bijgetuned te worden.

Nou dat is een beetje onzin hoor, je originele auto rijdt in principe ook vanaf dag 1 met standaard software, af fabriek. Die stel je ook niet bij per auto, allemaal 1 software pakketje en dat werkt ook prima. Zo ook bij een tuning, als je basis tuning zeer goed is, zal dit voor 99% van de auto's prima werken. De 1% waarbij dit afwijkt, zul je aan de hand van je testrit/dynorun een 2e maal aan moeten passen.

Auto's hebben allerlei sensoren die kunnen corrigeren, met een vuil luchtflter loopt de wagen nl ook. Bij een kleine vacuumlekkage (veelal benzine) past hij ook de inspuiting stationair aan etc. Je moet de software dan niet aanpassen, maar de vacuumlekkage oplossen!
 
Laatst bewerkt:

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
@Race Eend: ik ben in principe wel met je eens. Echter, ik heb redelijk 'bijzonder' lui rijstijl en zou graag dat tuner rekening daarmee houdt in de software aanpassingen :) Dan zou verhouding meer richting 90%-10% gaan (ipv 99-1). Maar je hebt gelijk, met standaard 'chip' zou ik ook vele malen beter vooruit komen, dan zonder :)
 

jos_br

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
85
Of denk je dat VAG onoplettend of slordig is geweest en dat ze niet weten hoe ze een motor moeten inregelen?

Dat is juist het vreemde, bij de 3L hebben ze het laten zien, deze trekt juist van onderuit bijzonder goed. Dit is een van de manieren de motor zuinig te laten lopen. Overal lees je de tekortkomingen aan deze auto, dus onderin niet trekken en een verbruik dat niet op een normale manier te realiseren is.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Mannen, ik weet zeker dat VAG niet het maximale koppel uit de drie-cilinder gehaald heeft, maar dat was ook helemaal de bedoeling niet! De motor is zo afgeregeld dat ie optimaal effici?nt is bij lage toeren en voldoende koppel genereert bij hoge. Je merkt echt een omslag-moment boven de pakum beet 1.800 tpm. Ga je met chiptuning het koppel onder de 1.800 tpm verhogen, dan is ie niet meer brandstof-effici?nt en voldoet ie eigenlijk niet meer aan de EU-norm.

Of VAG de motor knijpt omdat ie anders de 6 ton niet zou halen, ik vraag het me af. 180 Nm uit een 1.2 liter dieselblok is weliswaar helemaal niet slecht (VAG haalde in de jaren negentig amper 127 Nm uit een 1.9 liter blok), maar volgens mij kan er veilig meer vermogen uit gehaald worden.
 

wheelboy

New member
Lid geworden
2 okt 2010
Berichten
22
in duitsland zijn al verschillende modules aanwezig om de 1.2 tdi te chiptunen of ze werken is maar de vraag mischien een van jullie er al ervaring mee heeft .oa deze kwam ik op ebay tegen voor 99 euro
http://cgi.ebay.de/Tuningbox-Chiptu...233?pt=Autoteile_Zubehör&hash=item53e553d1d1\

ook een die gewoon als je er naartoe ging voor 489 euro ingebouwd .
of deze hij is wel van een polo 1.2 tdi maar das zelfde blok
http://cgi.ebay.de/VW-Polo-1-2TDI-5...0188?pt=Autoteile_Zubehör&hash=item19bf80039c

ben benieuwd of iemand een van deze al geprobeerd heeft .Zelf krijg ik mijn seat 12 januari en net als wat een van de schrijvers hier zegt ik rijd hem liever eerst orgineel in voordat ik aan chiptunen denk
 
Laatst bewerkt:

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.615
Met de bovenste heeft DHL ervaring ze hebben nu een "Blitzschneller Versand":mrgreen:
 
Bovenaan