[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive (chip)tunen

DannyvG

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
21
Ik snap de reactie van sommige hierin niet helemaal. Het lijkt mij dat je een testrit maakt voordat je de auto koopt en dat je toch ook wel doorhebt dat een 1.2 motor nou eenmaal minder pit heeft dan een groter blok. Zelf heb ik niet zon problemen met de huidige prestaties, hou het toerental boven de 1750~2000 en hij heeft tot de 120km/u pit genoeg vind ik.

Maar als het mogelijk is om onderin wat meer koppel te krijgen zonder verdere kwalijke gevolgen zou ik daar wel in geintereseerd zijn. Maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is omdat je dan meer met lagere toeren gaat rijden en vraag me toch af of dit goed is voor de levensduur. Zelf vind ik de schakelindicator echt een aparte mening te hebben. Als ik onder de honderd kom dan schakel ik terug naar zijn 4. Terwijl de schakelindicator bij de 60 of 70 het al tijd vind om in zijn 5 te gaan rijden.

Het voorgaande sluit misschien niet compleet aan bij het tunen dat hier besproken wordt. Maar ik vraag me echt af of het wel een vooruitgang zou zijn als je meer koppel hebt bij lagere toeren. Het lijkt mij gewoon beter om de motor enigszins op toeren te houden en dan heb ik een acceleratie die vlot genoeg is.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
... Zelf vind ik de schakelindicator echt een aparte mening te hebben. Als ik onder de honderd kom dan schakel ik terug naar zijn 4. Terwijl de schakelindicator bij de 60 of 70 het al tijd vind om in zijn 5 te gaan rijden.
Het voorgaande sluit misschien niet compleet aan bij het tunen dat hier besproken wordt. Maar ik vraag me echt af of het wel een vooruitgang zou zijn als je meer koppel hebt bij lagere toeren. Het lijkt mij gewoon beter om de motor enigszins op toeren te houden en dan heb ik een acceleratie die vlot genoeg is.

Wat je zegt is precies wat de ECO modellen niet willen. Je moet juist van dat ding "schakellui" rijden. Dat wil die indicator. Vlot opschakelen en hoge toeren vermijden evenals terug zakken in toeren in zelfde versnelling blijven. 100 in vier is veel te hoogtoerig voor het "concept". Dat jij er wel lekke vlot meer rijdt is wat anders. Je gaat ook niet de 1:20 grens voorbij zo. Of dat je wens is, is weer wat anders. En een lekker hoog koppel bij lage toeren maakt de auto lekker soepel in dat bereik. En is er dus geen noodzaak om hoger in toeren te gaan voor de acceleratie belevenis ;) Of je dat met dit blok wilt met zo'n fantasiebox is weer een andere discussie.
 

DannyvG

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
21
dit plaatje is niet specifiek voor de 1.2TDI maar het laat wel zien waar een dieselmotor het meest efficient is en dat is rond het punt waar hij het meeste koppel heeft.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

Naar mijn mening heeft het daardoor weinig nut om zomaar tussen de 1000 en 1500RPM op een constante snelheid te rijden en daarnaast gaat acceleren vanuit daar ook voor geen meter. En dat is wat de schakelindicator wil

Op dit moment haal ik al wel de 1op 22 terwijl hij nog maar 2200km gelopen heeft. Moet dus nog zuiniger worden kennelijk. Ik probeer gewoon niet onder de 1750~2000 toeren uit te komen, ook niet met het rijden van een constante snelheid en dan vind ik hem best aardig vooruit komen. En ik geef vrij vaak vol gas met het optrekken en schakel dan op een dusdanig punt dat het toerental terugvalt naar ongeveer 2000 toeren of meer. Zoals ook uit dat plaatje blijkt is volgas rijden rond het maximum koppel punt het meest efficient.

Ik ben wel benieuwd wat er met dat BSFC plaatje gebeurt na tunen en hoe dat ie er uberhaupt uitziet voor de 1.2TDI. Max koppel en vermogen op zich zeggen niet alles.
 

ericholle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
47
een powerbox ??????????? plaatsen en geen rezultaten zien ???????????? 3 a 400 euro betalen ???????? als ik de ecomotive wil chip tunen, is dit met odb anders niet en wil de auto, voor het tunen op de bank en na het chippen, willen ze dit niet voor het geld doen ,:F:F:F

dan word er niet gechipt wil waar voor mijn geld ....:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
dit plaatje is niet specifiek voor de 1.2TDI maar het laat wel zien waar een dieselmotor het meest efficient is en dat is rond het punt waar hij het meeste koppel heeft.
Maar dan heb je het wel over het maximum koppel bij vollast, wellicht dat de situatie bij een constante snelheid toch anders is. In de regel geldt dat de motorwrijving toeneemt met het toerental, dus 1.100 tpm is beter dan 1.800 tpm.

Ik ga gewoon de proef op de som nemen, morgen met warme motor eens kijken wat het verbruik is bij 1.800 tpm in z'n vier en dezelfde snelheid in z'n vijf. Ik denk dat het niet echt veel scheelt, het energieverbruik wordt toch grotendeels bepaald door de rijweerstand (de som van de lucht-, rol- en transmissie-weerstand)

Bij het optrekken scheelt het overigens wel om boven de 1.800 tpm te blijven! Ik trek in twee vaak door tot 3.000 tpm, anders komt ie rottig laag uit in z'n drie.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
De kastjes die nu worden aangeboden met 6 stekkers hebben 2 grote nadelen;

1 De boordcomputer geeft vaak verkeerde dingen aan omdat het niet de goede aansturing meer kreeg.

2 bij terug plaatsen zijn de stekkers van originele zwaar vervuild dus als niet afgeplakt zoals meestal even snel gebeurde werkt deze dure niet meer en is overzetten op volgende erg kostbaar!
Dus plak je los gehaalde stekkers goed af want dat voorkomt problemen in toekomst, want deze kastjes willen het nog wel eens begeven!
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Luisteren naar Sinterklaas lieve kinderen, hij kan het weten, hij heeft een paard!
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
Helaas een lease VW POL(i)O die bij terug zetten op nieuwe omdat hij wegens overstap andere lease firma terug moest had problemen met het weer goed laten lopen van deze kast met vervuilde stekkers!
De kosten van terug plaatsen originele kwam op ruim €800,- omdat je er zo matig bij kunt.
Dus 6 stekkers reinigen en veel zoekwerk werd dus erg duur.

En deze Sinterklaas heeft aan 75 paarden voorlopig genoeg, en wacht op een bedrijf dat liever de originele gaat her programmeren zodra de software voor extra grote stal beschikbaar is.
 

josku

New member
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
43
Helaas een lease VW POL(i)O die bij terug zetten op nieuwe omdat hij wegens overstap andere lease firma terug moest had problemen met het weer goed laten lopen van deze kast met vervuilde stekkers!
De kosten van terug plaatsen originele kwam op ruim ?800,- omdat je er zo matig bij kunt.
Dus 6 stekkers reinigen en veel zoekwerk werd dus erg duur.

En deze Sinterklaas heeft aan 75 paarden voorlopig genoeg, en wacht op een bedrijf dat liever de originele gaat her programmeren zodra de software voor extra grote stal beschikbaar is.

Of jij snapt het niet, of de rest is VERSCHRIKKELIJK dom , maar de stek(k)ers gebruik je gewoon met plug play dus: de bestaande los van de motor die in de vervanger en degene naast de vervanger in de motor dus WAT CORROSIE, WAT NIET MEER PASSEN, Gewoon OM stekkeren.. (blijven GEEN stek(k)ers los naast, of onbenut hangen)
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
Ik ben zelf ook geen voorstander van de powerbox, dus heb even bij ABT gevraagd. Naar mijn weten, met ABT behoudt je volledige garantie hoe dan ook.

Anyway, hier is het officieel antwoord van de ABT:

"thank you for your interest in Abt Sportsline and our products. For the moment the ABT Power modification for the 1,2TDI is not available. Due to a bright range of new engines and vehicles, 1,2TFSI, 1,6TDI, A7, Hybrid and so one. We are currently not up to date of all the different possibilities.

But still in this conflict we remain with our principles of our development of engine upgrades. Each engine, vehicle as well as gear box type will be developed in our house with relying on a real car for development not only on the rolling done. The main development will be done on the street while driving and making the touch up of the software to reach also a perfect driveability at all different driving situations.

Since we also do rely on the cars for the development it is only possible to predict the development when we do have a fixed appointment for the development. At the moment we do not have any fixed dates for the development of the 1,2 TDI engine for the Seat Ibiza. Therefore we can not inform you when this might gonna happen. But I think we should have it hopefully available by spring time 2011.


Kind regards/Mit freundlichen Gr??en

Nils Cr?nert

ABT Sportsline GmbH
VX-A department
Vice Export Sales Manager
Daimlerstr. 2
D-87437 Kempten"
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Ze zijn daar al net zo slecht in Engels als in software schrijven. Mijn hemel wat een ellende. Zouden ze het zelf wel snappen?
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
Vreemd , josku,

ik hoorde niet dat het tussen stekkers waren maar zijn die tussen stekkers zoals ik van jou begreep dan wel water en vuil dicht genoeg? Ze moeten contacten reinigen en zoeken en 6 stekkers er tussenuit halen is toch geen uren werk? Deze dealer had ze ook ingebouwd dus heeft ervaring met plaatsen...? Maar een Powerbox is altijd goed zichtbaar en de draden ook dus garantie op motor schade, van kastje naar de muur?
 

Rick3010

New member
Lid geworden
6 dec 2010
Berichten
2
Ik heb een analyse gemaakt van het brandstofverbruik. Misschien wel een leuke in deze context. De motorafstelling van de EURO 5 diesels is (net als bij vrachtauto's) een afweging tussen NOx en roet uitstoot ( lees: giftige gassen en zuinig versus minder giftige gassen en minder zuinig). Als je een goeie tuner treft zal hij proberen het maximale rendement te halen door de inspuitmomenten te veranderen. Let wel op. Dit is echt niet zo simpel als bij een brommertje van vroeger. De directe inspuiting en zuigerkom vorm vereist ook aanpassing aan het moment van inspuiten. (wordt wel heel technisch zo)

Twitter: @RickBreunesse

http://picasaweb.google.com/lh/photo/0MqDamEU3FJ8YEpio9YWvw?feat=directlink

http://picasaweb.google.com/lh/photo/0MqDamEU3FJ8YEpio9YWvw?feat=directlink
 

josku

New member
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
43
Vreemd , josku,

ik hoorde niet dat het tussen stekkers waren maar zijn die tussen stekkers zoals ik van jou begreep dan wel water en vuil dicht genoeg? Ze moeten contacten reinigen en zoeken en 6 stekkers er tussenuit halen is toch geen uren werk? Deze dealer had ze ook ingebouwd dus heeft ervaring met plaatsen...? Maar een Powerbox is altijd goed zichtbaar en de draden ook dus garantie op motor schade, van kastje naar de muur?

De stekers zijn de originele met de echte afdichtigen zoals gemonteerd door VAG. Monteren is nog geen 10 minuten werk, maar ook het demonteren voor de check is snel.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
En hoewel ze anders schreven zoals Chip aanpassen en geen Powerbox met enkele weerstanden bieden ze voor €295 iets aan..... Hoe betrouwbaar is www.datatechnic.nl in regio Hengelo?

De meeste rekenen meer en ik begreep dat hoewel ze geen powerbox met enkele weerstanden monteren ook een kastje verstoppen met kabels....?
 

ericholle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
47
Ik krijg net het gevoel dat pon nog geen groen licht heeft gegeven aan de tunners, om de Seatss en Polo's met een 1.2 diesel te mogen odb tunnen ??? Het duurt allemaal zo lang ??
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
PON groen licht geven? Alsof PON daar ook maar iets over te zeggen heeft. :?
 

BlueBlueMotion

New member
Lid geworden
12 dec 2010
Berichten
5
Ziptuning & Chiptuningexperience bieden allebij al chiptuning aan voor de Polo BM.
Volgens JD komen zij begin volgend jaar met chiptuning.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
In Duitsland werken ze aan de Polo, Ibiza en Fabia met de boordcomputer een een update.
Dit houd in;
Schakel advies aanpassen.
Start/Stop aanpassen.
kachel tijdens stops ook alleen naar voorruit en bij andere stand tijdelijk uit zetten indien er tekort motor warmte is.

Verder melden ze dat de Powerboxen die tussen de €300 en €600 worden aangeboden geen van allen onder de 100 gram uitstoot kwamen dus APK afkeur en vervuilde Roetfilters die vaker geregenereerd moesten worden door de Dealer omdat het eigen systeem deze hoeveelheden niet aan kon.
De gemeten vermogens waren 91 PK (95 opgave) en 94 Pk (100 pk opgave)
Ze geven gewoon wegens verstoring metingen extra brandstof en dus ook vervuiling en de korting van BPM en Motorrijtuigen belasting loopt gevaar als dit populair zou worden.
Door na de update de sensoren in de uitlaat te laten opslaan is het weer voor de dealer en fabriek wel weer uit te lezen dat er geknoeid is.

Dus voor U veel geld betaalde, meer gas en hogere toeren en U heeft vrijwel hetzelfde, bij 3000 toeren doortrekken was ik sneller als Powerbox bezitter!

Ook kreeg ik te horen dat de 1.4 Tdi met echte chip tuning met goede programma en controle op rollenbank altijd schoner en beter waren dan de Powerboxen die slechts enkele weerstanden bevatte om de motor meer brandstof te geven.
Dus ook de oude 1.4 Tdi had dit en de nieuwe is zo goed beveiligd dat ze er nog niet achter kwamen hoe deze beveiligd was.
Via de bestaande kabels kan bij de 1.2 Tdi niet meer, dus moet de kast open en dat is lastiger voor de handige Hackers die we tot 2009 hadden!
 
Bovenaan