Marco Jonk
New member
- Lid geworden
- 19 feb 2011
- Berichten
- 1
Namens Adrie Jonk SEAT heb ik de behoefte om te reageren op de blogs die hier door mevrouw Anr?chte zijn geplaatst. Een verhaal heeft altijd twee kanten en hier zal ik onze kant van dit verhaal weergeven.
Mevrouw Anr?chte kocht de SEAT Ibiza 1.2 TDI Ecomotive op 26 maart 2010. Aangezien de inruilautoauto van mevrouw niet meer reed en direct naar de autosloperij werd gebracht, en de nieuwe SEAT Ibiza pas geleverd kon worden in de derde week van juli hebben wij mevrouw kosteloos een leenauto aangeboden. Hiervan heeft mevrouw Anr?chte 90 dagen gebruik gemaakt. Helaas lezen wij dit nergens terug op het blog.
Het probleem van mevrouw Anr?chte ontstond op 29 december jongstleden. Vanaf het eerste moment heeft mevrouw gebruikgemaakt van gratis vervangend vervoer. De ANWB voert in opdracht van SEAT de mobiliteitsservice uit en levert de eerste twee dagen het vervangend vervoer. Na deze twee dagen hebben wij mevrouw gratis vervangend vervoer aangeboden.
In het blog hierboven haalt mevrouw Anr?chte de situatie met de vervangende auto van het sleepbedrijf aan. Na twee dagen moest deze auto weer worden ingeleverd bij het sleepbedrijf. Aangezien mevrouw het te druk had om de auto zelf weg te brengen (wat begrijpelijk is op oudjaarsdag), hebben wij dit voor haar gedaan. Bij het inleveren van de auto bleek er echter schade aan de auto te zitten die er –volgens de door mevrouw Anr?chte getekende papieren- niet op zat toen mevrouw de auto in ontvangst nam. De kosten die hieraan verbonden zijn probeerde mevrouw op ons te verhalen. Deze schade is niet door ons of vanwege nalatigheid van ons ontstaan. Aangezien wij geen partij hierin zijn (tenslotte was het een auto van het sleepbedrijf en had mevrouw de auto bij hen opgehaald) en wij slechts de auto van haar huis (als service) naar het nabijgelegen sleepbedrijf hebben gebracht. Wij hebben dan ook geweigerd de kosten hiervan te voldoen. Mevrouw Anr?chte gaf daarbij te kennen aan onze medewerker dat zij dit onacceptabel vond en wij “hier last van zouden gaan krijgen en dat zij ons aan zou gaan pakken.”
Het probleem waarmee de SEAT Ibiza te kampen had was niet eenvoudig te vinden. Aangezien een kabelbreuk zeer moeilijk te detecteren is (zeker op de locatie waar deze zich in dit geval bevond) en daarnaast –gezien de jonge leeftijd van de auto- een niet voor de hand liggende en een unieke storing is. Wij hebben met verschillende monteurs (waaronder onze monteur uit de vestiging in Purmerend die nog niet zo lang geleden is uitgeroepen tot ??n van de beste SEAT-technici van Europa) naar het probleem gezocht, maar dit mocht niet baten. Verschillende zaken zijn uitgeprobeerd, waarna het probleem na intensief testen weer terugkeerde.
Uiteindelijk is er voor gekozen om de auto te brengen naar het technische centrum van SEAT-importeur Pon. Hier heeft men na een even intensieve zoektocht uiteindelijk de kabelbreuk gevonden achter de versnellingsbak. Na uitgebreid testen (waarbij wij meerdere dagen –op verzoek van mevrouw- met de auto hebben proefgereden) is de auto geretourneerd aan mevrouw Anr?chte.
Natuurlijk is het proces niet vlekkeloos verlopen. Het duurde zeer lang voordat het –complexe- mankement gevonden is. Maar uiteindelijk hebben wij ons tot het maximale ingespannen om het probleem op te lossen en de auto weer helemaal goed te krijgen. Dat is gelukt. Nogmaals: in de tussentijd heeft mevrouw constant beschikking gehad over een gratis leenauto, dus zij was mobiel. Aangezien wij gedurende de periode dat de auto bij ons, danwel bij de importeur, in de werkplaats stond voor vervangend vervoer hebben gezorgd zult u begrijpen dat een spoedige oplossing ook in ons voordeel was.
Mevrouw Anr?chte heeft te kennen gegeven dat zij haar auto niet meer terug wilt. Hierop hebben wij aangeboden de auto terug te kopen tegen een totale afschrijving (ten opzichte van de door mevrouw Anr?chte betaalde prijs) van € 1.400,00 (ondanks twee beschadigde velgen en een lakbeschadiging). De afschrijving die mevrouw hierboven noemt (€ 2.800,00) is dus niet correct aangezien zij korting heeft gekregen op de nieuwe auto van in totaal € 1.265,00. Met ons aanbod wenst zij niet akkoord te gaan, sterker nog: mevrouw wilt de nieuwprijs geheel terug inclusief een extra genoegdoening. Wij hebben aangegeven dat dit voor ons onacceptabel is.
Wij hebben vanzelfsprekend begrip voor de emoties rondom een probleem met een nieuwe auto. Daarnaast is het zeer vervelend dat het lang heeft geduurd voordat het probleem boven water kwam en voor eens en voor altijd opgelost kon worden. Maar tegelijkertijd zien wij dat de situatie (en het feit dat de auto inmiddels weer functioneert zoals hij behoort te doen) geen aanleiding is om de auto volledig tegen nieuwprijs terug te kopen (en daarmee dus feitelijk de overeenkomst ongedaan te maken). Wanneer mevrouw geen vertrouwen heeft in onze service (wat wij natuurlijk betreuren), staat het haar vrij de auto in onderhoud aan te bieden bij een andere SEAT-dealer of reparateur.
Met vriendelijke groet,
Marco Jonk
Directeur Adrie Jonk
Mevrouw Anr?chte kocht de SEAT Ibiza 1.2 TDI Ecomotive op 26 maart 2010. Aangezien de inruilautoauto van mevrouw niet meer reed en direct naar de autosloperij werd gebracht, en de nieuwe SEAT Ibiza pas geleverd kon worden in de derde week van juli hebben wij mevrouw kosteloos een leenauto aangeboden. Hiervan heeft mevrouw Anr?chte 90 dagen gebruik gemaakt. Helaas lezen wij dit nergens terug op het blog.
Het probleem van mevrouw Anr?chte ontstond op 29 december jongstleden. Vanaf het eerste moment heeft mevrouw gebruikgemaakt van gratis vervangend vervoer. De ANWB voert in opdracht van SEAT de mobiliteitsservice uit en levert de eerste twee dagen het vervangend vervoer. Na deze twee dagen hebben wij mevrouw gratis vervangend vervoer aangeboden.
In het blog hierboven haalt mevrouw Anr?chte de situatie met de vervangende auto van het sleepbedrijf aan. Na twee dagen moest deze auto weer worden ingeleverd bij het sleepbedrijf. Aangezien mevrouw het te druk had om de auto zelf weg te brengen (wat begrijpelijk is op oudjaarsdag), hebben wij dit voor haar gedaan. Bij het inleveren van de auto bleek er echter schade aan de auto te zitten die er –volgens de door mevrouw Anr?chte getekende papieren- niet op zat toen mevrouw de auto in ontvangst nam. De kosten die hieraan verbonden zijn probeerde mevrouw op ons te verhalen. Deze schade is niet door ons of vanwege nalatigheid van ons ontstaan. Aangezien wij geen partij hierin zijn (tenslotte was het een auto van het sleepbedrijf en had mevrouw de auto bij hen opgehaald) en wij slechts de auto van haar huis (als service) naar het nabijgelegen sleepbedrijf hebben gebracht. Wij hebben dan ook geweigerd de kosten hiervan te voldoen. Mevrouw Anr?chte gaf daarbij te kennen aan onze medewerker dat zij dit onacceptabel vond en wij “hier last van zouden gaan krijgen en dat zij ons aan zou gaan pakken.”
Het probleem waarmee de SEAT Ibiza te kampen had was niet eenvoudig te vinden. Aangezien een kabelbreuk zeer moeilijk te detecteren is (zeker op de locatie waar deze zich in dit geval bevond) en daarnaast –gezien de jonge leeftijd van de auto- een niet voor de hand liggende en een unieke storing is. Wij hebben met verschillende monteurs (waaronder onze monteur uit de vestiging in Purmerend die nog niet zo lang geleden is uitgeroepen tot ??n van de beste SEAT-technici van Europa) naar het probleem gezocht, maar dit mocht niet baten. Verschillende zaken zijn uitgeprobeerd, waarna het probleem na intensief testen weer terugkeerde.
Uiteindelijk is er voor gekozen om de auto te brengen naar het technische centrum van SEAT-importeur Pon. Hier heeft men na een even intensieve zoektocht uiteindelijk de kabelbreuk gevonden achter de versnellingsbak. Na uitgebreid testen (waarbij wij meerdere dagen –op verzoek van mevrouw- met de auto hebben proefgereden) is de auto geretourneerd aan mevrouw Anr?chte.
Natuurlijk is het proces niet vlekkeloos verlopen. Het duurde zeer lang voordat het –complexe- mankement gevonden is. Maar uiteindelijk hebben wij ons tot het maximale ingespannen om het probleem op te lossen en de auto weer helemaal goed te krijgen. Dat is gelukt. Nogmaals: in de tussentijd heeft mevrouw constant beschikking gehad over een gratis leenauto, dus zij was mobiel. Aangezien wij gedurende de periode dat de auto bij ons, danwel bij de importeur, in de werkplaats stond voor vervangend vervoer hebben gezorgd zult u begrijpen dat een spoedige oplossing ook in ons voordeel was.
Mevrouw Anr?chte heeft te kennen gegeven dat zij haar auto niet meer terug wilt. Hierop hebben wij aangeboden de auto terug te kopen tegen een totale afschrijving (ten opzichte van de door mevrouw Anr?chte betaalde prijs) van € 1.400,00 (ondanks twee beschadigde velgen en een lakbeschadiging). De afschrijving die mevrouw hierboven noemt (€ 2.800,00) is dus niet correct aangezien zij korting heeft gekregen op de nieuwe auto van in totaal € 1.265,00. Met ons aanbod wenst zij niet akkoord te gaan, sterker nog: mevrouw wilt de nieuwprijs geheel terug inclusief een extra genoegdoening. Wij hebben aangegeven dat dit voor ons onacceptabel is.
Wij hebben vanzelfsprekend begrip voor de emoties rondom een probleem met een nieuwe auto. Daarnaast is het zeer vervelend dat het lang heeft geduurd voordat het probleem boven water kwam en voor eens en voor altijd opgelost kon worden. Maar tegelijkertijd zien wij dat de situatie (en het feit dat de auto inmiddels weer functioneert zoals hij behoort te doen) geen aanleiding is om de auto volledig tegen nieuwprijs terug te kopen (en daarmee dus feitelijk de overeenkomst ongedaan te maken). Wanneer mevrouw geen vertrouwen heeft in onze service (wat wij natuurlijk betreuren), staat het haar vrij de auto in onderhoud aan te bieden bij een andere SEAT-dealer of reparateur.
Met vriendelijke groet,
Marco Jonk
Directeur Adrie Jonk