De fout kan in beiden zitten.
Kabelbomen worden bijvoorbeeld ook gemaakt in sociale werkplaatsen, en vervolgens naar autofabrikanten verstuurd. Bij het maken van de kabelboom zelf, kan er ergens al iets fout gegaan zijn, terwijl bij een funktietest in eerste instantie alles in orde wordt bevonden. Er kan in de kabelboom echter een onvolkomenheid zitten, die je als een tijdbom kunt beschouwen. In eerste instantie kun je nergens een fout detecteren, na verloop van tijd krijgt de kabelboom kuren, of functioneert een bepaald deel niet meer. Een voorbeeld daarvan is de beschadiging van de isolatie zoals Lucas die noemde: door een beschadiging kan vocht bij het metaaldraad komen en verroest de draad zover dat ie niet meer functioneert.
Het kan ook zo zijn, dat een perfecte kabelboom tijdens montage in de auto beschadigt, waardoor je eigenlijk dezelfde problemen krijgt als ik net hierboven heb beschreven. Het is zelfs mogelijk dat een perfekte kabelboom op een perfekte manier in de auto wordt aangelegd, maar dat bij onderdelen/bewerkingen daarna de kabelboom alsnog wordt beschadigd.
Het is ook mogelijk dat alles perfekt is gegaan, maar dat bij latere werkzaamheden in de garage een kabelboom wordt beschadigd, of dat dieren die onder de motorkap kruipen er hun tanden inzetten.