[SEAT] [Leon 1M] grote koelfan draait niet

Berrian

New member
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
5
Aha dus de weerstanden voor beide fans zitten in de grote koelfan.
Dan wordt het dus binnenkort even externe weerstanden plaatsen.
Maar ik denk toch dat de regelmodule dan ook kapot was, omdat voor het vervangen van de regelmodule de fans helemaal niet aansloegen als ik de airco uit had.
Dit doen ze nu hij vervangen is wel.
Maar hoe kan het dan eigenlijk dat als ik de 40A zekering er uit haal dat de koelfans gewoon hetzelfde doen als met zekering?
 
Laatst bewerkt:

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
Ik heb even gecheckt, maar bij mij draait de grote fan ook niet direct mee, ik ga het zometeen nog eens testen met een koude motor en airco aan :)

Want eerst slaat de kleine aan en daarna pas de grote viel mij op
 

SanderBakker

Mascotte
Lid geworden
28 sep 2014
Berichten
1.370
Bij mij heeft de grote fan nog nooit gedraaid, vorige week toen de bumper eraf lig kwam ik er achter waarom. De stekker zat er niet in...
Overigens draait hij nog nog steeds niet.
 

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
Hmm, ik twijfel om het mee te bestellen, bij mij heeft hij wel eventjes gedraait met de airco, maar als hij op temp is gebruikt hij alleen de kleine
 

SanderBakker

Mascotte
Lid geworden
28 sep 2014
Berichten
1.370
Zolang je er geen problemen mee hebt is het niet nodig toch?

Bij mij draait hij dus nooit, en KVS blijft netjes op 90 graden, en de airco blijft heerlijk koel. Zelfs bij temperaturen boven de 35 graden.
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Die grote koeler zal er toch niet voor niets zitten.. bijvoorbeeld in de file naar Frankrijk boven het bakkende asfalt zal hij goed van pas komen. Overigens houdt je ECU de meter op je dashboard op 90 graden, totdat deze langere tijd afwijkt van 90 graden. Hij filtert de fluctuaties er uit en geeft dus niet altijd 100% weer hoe het er voor staat.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Heb idd via zo'n OBD uitlees tool al eens gezien dat ie de 100?C aantikte terwijl het naaldje nog in het midden stond! Ik had er toen (gedestilleerd) water in zitten om het circuit te spoelen. Dat neemt kennelijk de warmte minder goed op dan de echte KVS.

Niet schokkend zo'n temperatuur maar wel goed om van die onnauwkeurigheid van dat naaldje bewust van te zijn!
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Blijkbaar heb ik vandaag weer een bijzondere situatie gecre?erd...
Rijden we de snelweg af de stad in waar het circa 25gr buiten was (Duitsland). Aangezien het stikte van de stoplichten stonden we dus lekker in de file. Zie ik ineens mn olie temperatuur oplopen richting de 105 graden.... koelvloeistof temperatuur stond ietsjes over de 90gr.

Vervolgens de airco aangezet en de olie temperatuur begon weer te dalen richting de 100 in amper 3 minuten.

Auto langs de kant gezet (motor laten draaien en airco uit), olie temp circa weer 102 graden. De ventilatoren op de radiator draaide beide niet!

Airco aangeklikt en de kleine ventilator begon direct te draaien in stand 1 en een paar tellen later volgde de grote ook in stand 1. Olie temperatuur zakte weer richting de 100 graden. Vervolgens de airco weer uitgezet en beide ventilatoren stopte met draaien.

Nu is mijn vermoeden;
- of de aansturing (sensor) voor de temperatuur is kapot (hoge kvs temp en dan zou minimaal 1 ventilator vol moeten gaan draaien)
- of stand 2 (de snelle stand) is kapot van beide ventilatoren.

Iemand een idee hoe ik dit kan testen en waar ik het zoeken moet?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Maar oplopende olie temp van 105 graden als je stil in de file staat is niet goed :q
 

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
Zit het probleem niet misschien in de oliekoeler hem zelf? Waar je oliefilter opzit?
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Olietemp van 105 graden is heel normaal imo.. bij flink knallen mag dat gerust 120 graden zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
De fans moeten wel aanschieten, want de oliekoeler word gekoeld met kvs (maakt onderdeel uit van je kvs circuit).
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
volgens mij ook gelijk....althans zo was het bij de Cupra R
 

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
Nou als je kvs temp niet oploopt maar olie wel, dan lijkt het me iets om naar te kijken, je zou eens een coolcant flusch proberen, zelf nog nooit gedaan maar wie weet levert het resultaat op, want een olie koeler testen zou ik ook zo snel niet weten, maar het lijkt me wel een punt waar het dicht kan gaan zitten :)
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Rik vergeet ook niet dat je koelwater meter op je dashboard een gefilterde waarde toont. Als die van 90 naar 95 graden gaat in de file blijft je dashboard gewoon 90 graden tonen. Zet jij vervolgens je airco aan (en dus je radiateur ventilator), dan kan de koelwatertemperatuur heel goed ook 5 graden dalen in die tijd. Echter zie je dit niet op je dashboard! Terwijl je met je analoge olietemp meter dus wat anders ziet! Ik zou de vagcom waarden er eens naast houden, daar kun je de echte koelwater temperatuur meten.

Lijkt me niet direct een probleem in jouw geval maar gewoon een gevolg van warm weer.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Dat de kvs temperatuur waardes uitgevlakt worden door de ecu was me bekent Pascal.

Zojuist heb ik ook de conclusie getrokken dat de verhoogde olie temperatuur door het weer komt... en gek genoeg sloeg net wel de kleine ventilator aan op stand 2...

Allen bedankt voor het meedenken. Blijkbaar heb ik me druk gemaakt om niks :X
 
Bovenaan