[SEAT] [Leon 1M] Kwart benzinetank valt de auto uit

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Goedenavond, betreft een Seat Leon 1.8 20vt AUQ uit 2001

Zodra mijn benzinepijl zakt naar een kwart tank begint de auto elke 2km ineens in te houden en daarna valt die weg.
Contact uitschakelen 5sec wachten opnieuw starten en gewoon weer normaal verderrijden.
Wanneer ik weer tank en boven een kwart zit is er niks meer aan de hand ??

Overigens geen foutcodes te vinden ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Lijkt me eerder een toevalligheid, of de vlotter/benzinepomp zit op zn einde. Verklaart echter niet waarom je na een paar seconden weer verder kan rijden.

Als hij zomaar uitvalt zonder foutmelding, dan bestaat er een grote kans dat het de krukassensor is.
 

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
Ik zou eerder denken aan brandstof toevoer problemen ipv defecte sensor. Een defecte krukassensor zorgt ervoor dat je niet meer kan gassen de toerenteller komt dan op 0 maar de motor draait nog wel stationair. Ook gaat de auto dan moeilijker starten met warm en koud motor.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Geloof me, ik heb in 2 verschillende type autos een defecte krukassensor gehad en je motor valt dan gewoon abrupt uit.
 

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
Ik had het bij mijn eigen Leon ooit meegemaakt de motor viel niet uit, ik kon alleen tijdelijk niet meer gassen. Wel kreeg ik een foutcode hiervoor.
Als de krukassensor op dat moment geen functie meer heeft, neemt de nokassensor het over, waardoor de toerenteller dan tijdelijk op 0 komt en niet meer kan gassen.
Zodra je weer kan gassen heeft de nokassensor het overgenomen waarbij de auto flink gaat inhouden en dan heb je ook meteen foutcode. De auto gaat dan ook moeilijk starten bij warm en koud motor.
Dit is mijn ervaring met een defecte krukassensor.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik heb dit probleem in mindere mate ook (valt sporadisch uit) maar ook consequent bij 1/4 tank en geen enkele foutcode.....: https://www.skodaforum.nl/forum/i/m...tijdens-rijden-brandstofpomp-vervangen.34034/

Mijn plan van aanpak:
- brandstoffilter vervangen (done, probleem niet weg)
- krukassensor vervangen (done, probleem niet weg)
- brandstofpomp vervangen (staat op de planning) EDIT juni '18: gedaan.
- brandstofrelais vervangen (planning)
 
Laatst bewerkt:

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Er zit bij mij een nieuwe Brandstofpomp in
idd al een andere krukassensor getest probleem bleef zelfde
Mischien eerst maar is de brandstofrelais opzoeken en vervangen
 
Laatst bewerkt:

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
Is de tank niet gewoon leeg? Ik neem aan dat je dan ook maar 3 kwart kan bijvullen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Ja precies dat was ook mijn eerste gedachte, dat de vlotter verkeerde informatie meet/doorspeelt.
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Zodra het begint kan ik prima nog 100 a 150 km rijden dus dan zit er nog genoeg in toch ?
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Het is raar dat het juist elke keer op een kwart tank is. Een relais doet het niet ineens beter of slechter bij een kwart tank. Ik denk toch echt eerder aan een brandstof toevoer probleem. Misschien verstopte leidingen, te lage brandstofdruk, defecte brandstofdruk regelaar of misschien zelfs een simpel vacuumlek richting de brandstofdrukregelaar. Eventueel kunnen ook nog de injectoren vervuild zijn..
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Volgens mij moet het in oude topics terug te vinden zijn: als de tank ver leeg is, regelmatig problemen (uitvallen) als er veel brandstof nodig is. Oorzaak was volgens mij een brandstofpomp die onvoldoende druk/brandstof kon leveren (door slijtage/slechte pomp). Als de tank vol is, helpt de druk van de volle tank de brandstoftank, waardoor de pomp het dan net wel redt, maar als iets langere tijd veel brandstof geleverd moet worden redt ie het niet.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
@Cordoba het vreemde is hier alleen dat TS al een nieuwe (?) brandstofpomp heeft....

Dus dat is wel vreemd.

Overigens eens met de uitleg mbt de waarschijnlijkheid van het brandstof relais als veroorzaker, maar het is een van de schakels in de keten die in dit geval voor een paar euro uit te sluiten is (desnoods testen met een nieuwe en als probleem blijft oude terug doen en/of als reserve bewaren)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Inderdaad, dat heb ik ook gedaan bij de Golf 3. Relais kosten meestal niet zoveel en zijn zo makkelijk uit te sluiten.
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Maar is even op zoek gaan naar een relais zal wel via kenteken de goede vinden.
Het zou niet kunnen toch dat de pomp te zwak is, het is een nieuwe 3bar pomp heb veel gelezen over 4bar maar die hebben dan ook flink getuned ??
Mijne is sowieso niet origineel meer maar zelf niet gedaan (vorige eigenaren) stel het moet toch een 4bar pomp zijn dan zou je dat al merken met gewoon rijden en flink gas geven toch wat ik wel is doe
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Ik had even het bericht over de nieuwe pomp van de TS gemist. :eek: Wat ik overigens ook al een keer gelezen heb: wisseling van pomp zo slordig gedaan dat een deel van de ontstane braam/beschadiging bij de koppeling van de brandstofleiding op de pomp, precies voor de opening naar de brandstofleiding zat en deze dus deels afsloot.
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
En check even wat voor pomp er ingekomen is, geen tweedehandsje? eBay brandstofpompen zijn ook niet allemaal even betrouwbaar als het gaat om de geleverde brandstofdruk bijvoorbeeld. Als aftermarket oplossing kun je het beste een Pierburg of VDO in de 1.8T monteren.
 

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
De originele is een Vdo voor deze meeste Seat. Maar persoonlijk vind ik de Pierburg meer duurzaam.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
En vaak moeten ze in een bepaalde hoek worden gemonteerd. Bij de Golf 3 moest ik hem 5 graden naar links monteren wat met nattte vingerwerk is gedaan bij mij :p
 
Bovenaan