[SEAT] [Leon 1M] Kwart benzinetank valt de auto uit

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
Alles behalve Fag auto's in ieder geval voor mij dan. :p Ik heb nu een Ford focus van 2006, en ik ben er ontzettend blij mee. :)
Ik wou dat ik de Leon veel eerder te koop had gezet. En nu begint de Seat ibiza van mijn schoonmoeder met precies hetzelfde problemen. Klepstoters riketiktiktik, veel olie verbruik, interieur lekt water naar binnnen, vermogen valt weg, elektronica doet gek. En deze heeft nog maar 140.000km gelopen.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik heb vorige week de brandstofpomp vervangen.

Nu nog even afwachten hoe die zich houdt bij een tankvulling van maximaal 1/4. Grappig wel om te merken dat de auto weer een stuk beter rijdt; met name in deellast. Ik begreep dat juist ook een vermoeide pomp bij deellast problemen kan geven, dat had ik niet verwacht (mijn aanname was, als ik nog flink kan doortrekken tot de toerenbegrenzer zal de brandstofpomp het nog wel aankunnen allemaal)

Plaatjes:

Oude pomp (zag er in mijn beleving nog prima uit)
brandstofpomp1.jpg



Nieuwe VDO pomp:
brandstofpompVDO.jpg


Op z'n plek:
brandstofpomp2.jpg


Bij het monteren goed gelet op de uitlijn pijl, een foto van gemaakt van hoe de oude zat en geprobeerd een markering op de rand van het gat te maken (dat valt niet mee als je geen witte permanent marker hebt) maar dat is op een foutmarge van hooguit een paar graden goed gegaan.

Ik had eerst nog het plan opgevat om alleen de pomp zelf te vervangen en de vlotter en behuizing etc. over te bouwen. Ik had zelfs al een pomp in huis, maar die maar weer retour gestuurd en een complete pomp besteld. Ik zag het toch niet zitten om aan een in benzine gedrenkt apparaat te gaan sleutelen (en ondertussen stond dan buiten de auto met een open benzine tank te dampen) plus het risico op afbrekende leidingen, draadjes en plastic clipjes die de boel bij elkaar moeten houden. Nu was het duurder (pomp kostte me EUR 150,- ) maar ik was nu snel klaar: oude pomp eruit, nieuwe erin.

Oude pomp kreeg ik overigens niet goed leeg (er bleef heel wat benzine achter) dus die maar meteen weggebracht naar de milieustraat (waar ze er niet bepaald blij mee waren, het scheelde niet veel of ze wilden het niet aannemen)

N.B. de oude pomp was op moment van vervangen 15 jaar oud en heeft ruim 210k gelopen.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Ik ben wel van plan om alleen de pompunit te vervangen bij de Volvo. Daar zitten wel allemaal nieuwe leidingen + clipjes + filter enzo bij.

Goed bezig geweest Peter! Een vermoeide pomp gaat zn maximale druk niet meer kunnen leveren, dus dat moet je wel merken in o.a. deellast. Ook deze reparatie is iets wat veel mensen vergeten bij een wat oudere auto. Ik merkte het ook meteen bij de Golf 3 waar ik toen de complete pomp van heb vervangen.

PS, fotos kan ik niet zien, ik zie dat je probeert te hotlinken/ direct linken vanaf een ander forum, volgens mij laten ze dat niet toe. Je kan beter een externe imagehost gebruiken die BBcode ondersteunt, dan zit je altijd wel goed.
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
Ik heb vorige week de brandstofpomp vervangen.

N.B. de oude pomp was op moment van vervangen 15 jaar oud en heeft ruim 210k gelopen.

Bij mij idem dito, rond dezelfde leeftijd en 215k de brandstofpomp vervangen en was verbaasd over het effect. Is ook nooit meer weggevallen sinds dien, hopelijk heb jij dezelfde ervaring
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Plaatjes aangepast. Als het goed is, nu voor iedereen zichtbaar (en niet alleen voor mij) Ik linkte de plaatjes idd direct van het SF, ik zag ze dan wel vreemd genoeg.

En Andy, mijn auto staat hier voor de deur aan de openbare weg. Heel misschien als ik een priv? stukje oprit / werkruimte had, had ik het kunnen overwegen om alleen de pomp zelf te vervangen. Maar ik had een filmpje van HumbleMechanic gezien en zelfs hem lukte het niet een (weliswaar veel oudere, van zijn Golf 3) pomp te openen zonder clips te breken.

Misschien hebben ze dat bij Volvo dan beter voor elkaar als die clipjes etc. er nieuw bij zitten.

Ik had trouwens nooit verwacht dat een nieuwe brandstof pomp zoveel verschil maakt, het lijkt er zelfs op dat een bepaald stotteren/pulserend rijgedrag tijdens het cruisen rond 1500tpm (merkbaar in z'n 2, 3 en 4e versnelling, dus bij stads snelheden) ook weg is! Ik ben daar jaren mee bezig geweest wat dat nou zou kunnen zijn; de complete remmerij vervangen, 2 nieuwe voorbanden, nieuwe bougies&bobines, etc. Als volgende verdachte had ik de aandrijfassen, maar was er ondertussen al mee gaan leren leven. Al die eerdere reparaties hadden daar geen effect op. Nu lijkt het dus de brandstofpomp geweest te zijn, dat had ik nooit verwacht. Verder lijkt de motor zoveel zachter te lopen, het lijkt wel alsof die minder trillingen door geeft. Zou ook tussen de oren kunnen zitten.

@Welsietje ik heb goede hoop, al is het niet zo (heb nog een brandstofpomp relais liggen hehe) ik moet zeggen dat vervangen dan alsnog dik de moeite waard is geweest :D
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Beide bij Autodoc. De kale pomp was van het merk Pierburg btw...
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Fotos zijn zichtbaar nu ja :)

Ja die ongrijpbare problemen kunnen frustrerend zijn ja. Je moet in je achterhoofd houden dat je nu van die ouderdomskwaaltjes krijgt en onderdelen die al +10 jaar draaien/meegaan moeten dan een keer vervangen worden (geld ook voor rubbers enz).
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Zooo vast even een update van mijn kant; doordat ik momenteel de auto weinig gebruik, duurt het maar lang voordat ik weer eens op een kwart tank zit, sorry :) Dus daarover nog even geen nieuws.

Wel heb ik vast even nav informatie uit andere topics de long-term fuel trim bekeken. V??r het vervangen van de lambda's en brandstofpomp had ik nog een log gemaakt (lees: de data van een aantal meetwaarden live uitgelezen met m'n telefoon en een OBD dongle en dat weer met een andere telefoon gefilmd :) ) maar helaas had ik daar de short en longterm fuel trims niet bij geactiveerd. Little i knew then wat je nu precies kan afleiden uit die data.... Helaas geen vergelijkmateriaal dus, maar hij staat nu op longterm fuel trim -0,8% (short trim rond weet ik even niet meer, maar op een screenshot dat ik had genomen stond die op 1,6%) Dit, na alweer een paar honderd km gereden te hebben sinds de brandstofpomp vervangen te hebben.

Ruim binnen de 10% afwijking dus... Nu kan je met oa VCDS die instelling zelfs ook nog wissen heb ik begrepen, zodat de ECU de longterm trim geforceerd of vlotter of beter opnieuw gaat afstellen, maar die mogelijkheid was voor mij nu even niet voorhanden omdat dat te doen. Dus ik moet het even hebben van dat de ECU zelf na langere tijd de longterm bij zal stellen.

Een negatieve (longterm) fueltrim kan als oorzaak een defecte lambdasonde hebben, maar ook een brandstofpomp die niet genoeg druk meer levert en tot slot: jawel, een lekkende injector (bron: Marcovw's autotechniek site) en wat staat er nog op mijn longterm to do lijst.... juist injectorcups vervangen (en de injectoren reinigen) Dan heb ik alle oorzaken uitgesloten, ondanks dat de huidige waardes dus zeer acceptabele zijn :p
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
0,18 is erg netjes (of het nu positief of negatief bijstellen is)!
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Beetje een late reactie was ondertussen al gewend aan eerder tanken en niet uitvallen maar wilde het uitval probleem toch ineens verhelpen.
Ik heb de brandstof pomp uit mekaar gehaald en omgebouwd tot een 4bar brandstofpomp en het uitvallen is verdwenen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Beetje een late reactie was ondertussen al gewend aan eerder tanken en niet uitvallen maar wilde het uitval probleem toch ineens verhelpen.
Ik heb de brandstof pomp uit mekaar gehaald en omgebouwd tot een 4bar brandstofpomp en het uitvallen is verdwenen.

Was het probleem dan niet de drukregelaar?
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Was het probleem dan niet de drukregelaar?

Nee ik heb verder niks veranderd aan het brandstof systeem, heb gewoon de 3bar drukregelaar in de brandstof rail.
De 4 bar brandstofpomp die ik had was van een Quattro en zat achterstevoren in mijn tank vanwege de aansluitingen dus toen heb ik het inwendige overgezet in mijn 3bar pomp met perfect resultaat.
 
Bovenaan