[SEAT] [Leon 1M] Kwart benzinetank valt de auto uit

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Zeker weten doe ik dat.
Ik dacht al verschil te merken met de proefrit, wilt heel graag naar voren nu ipv beetje inhoudend vooruitgaan.
Me vrouw belde vanmorgen om te zeggen dat hij superfijn rijdt dus denk dat de nieuwe stand en doorgelopen stappen wel goed hebben gedaan _/-\o__/-\o__/-\o__
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Heb je t nu toch bij niet-bijna lege tank gerepareerd? Ik ben wel benieuwd hoe belangrijk het echt is dat de tank nagenoeg leeg moet zijn alvorens de pomp te vervangen.... (aldus luiden de instructies van alle how-to filmpjes die ik erover kan vinden)
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Heb je t nu toch bij niet-bijna lege tank gerepareerd? Ik ben wel benieuwd hoe belangrijk het echt is dat de tank nagenoeg leeg moet zijn alvorens de pomp te vervangen.... (aldus luiden de instructies van alle how-to filmpjes die ik erover kan vinden)

Bij mij maakte het niets uit (Cupra R)
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ok, dus de benzine gutste niet over de achterbank 😀👍🏻
Thanks, dan kan ik dat iets minder nauw nemen als ik eraan ga beginnen....
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Zorg dat je in een goed geventileerde ruimte werkt. Benzinelucht word je op een gegeven moment echt duizelig van en die shit droogt ook je handen uit als een modderfokker. Vervangen is niet heel moeilijk, maar er zijn van die dingen die je zwaar tegen kunnen zitten, zoals die plastic ring los krijgen en de pomp van de bodem los krijgen (duwen en draaien!)
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Dank voor de tips!
Heb idd al de ervaring van paar dagen hoofdpijn en vaseline op handen smeren nadat ik met benzine de carterpan en -deksel eens heb schoon gemaakt....

Ik doe het op een droge voorjaarsdag zodra ik even tijd heb. De pomp (VDO) heb ik al in huis.
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Bij mij is het probleem nog aanwezig dus wordt weer verder speuren helaas
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Oei dat is minder... Ook niet hoopgevend voor mij. Ik blijf je topic dus nog even volgen!
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Ik snap het ook niet vindt zo raar dat alleen is begint bij 1/4 tank of minder
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Nuesink je hebt problemen bij een 1/4 tank of minder, maar heb je dat dan ook alleen als de auto gereden heeft? De brandstofpomp voert namelijk continue een overmaat aan brandstof naar de motor toe, en het overschot wordt via een retourleiding weer in de brandstoftank gedumpt. Door dit rondpompen van het overschot aan brandstof, gaat ook de brandstof in de tank opwarmen, en die warme brandstof kan soms onderdeel van het probleem zijn. Als het in de brandstoftemperatuur zit, kan het zijn dat je het probleem ook in de zomer hebt als de auto een paar uur in de volle zon heeft gestaan. Als je maar een liter of 10 in de tank hebt, en de brandstof heeft een temperatuur van 50 graden, en je gooit er een paar liter brandstof van 15 graden bij, dan zakt die brandstoftemperatuur in de tank ook onmiddelijk, en zou je weer even geen probleem moeten hebben.

Volgens mij is de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt ook afhankelijk van de brandstoftemperatuur, warme brandstof heeft meer volume dus uiteindelijk wordt er dan iets te weinig brandstof ingespoten. Dat zou mijn logische verklaring voor dit fenomeen zijn.
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Klinkt idd logisch en heb het altijd alleen met een warme motor temperatuur.
heb id warme maanden ook dit probleem gehad en toen advies gevolgd over vaccuum lekkage.
Ik heb toen ook een lek gevonden in de vaccuumslang van inlaatspruitstuk maar probleem bleef gewoon en tegelijk krukaspositiesensor ook vervangen maar probleem bleef ook gewoon.

Als dit de oorzaak is hoe zou ik dit eventueel kunnen oplossen, heel soms na een lang stuk rijden start de auto moeilijk en gaat hij aan met epc lampje en draait dan 12a1300 toeren stationair als ik hem dan uitdoe en weer start draait de motor weer normaal
 
Laatst bewerkt:

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
Epc:

The EPC warning light can indicate a variety of problems with your vehicle, some of which can be extremely harmful to your engine. It’s important to get your Volkswagen into a repair shop as soon as possible if it’s displaying the EPC light.
When the EPC light comes on in your Volkswagen, it’s a signal that the vehicle needs to be repaired immediately. Your Volkswagen should have enough power to drive to a car dealership or repair shop, but it should not be driven anywhere else. Your vehicle’s throttle may be limited in power as a built-in mechanism to protect the engine.
 

Nuesink

Member
Lid geworden
28 mei 2012
Berichten
93
Tja zo ernstig is mijn probleem denk ik niet twix want als hij uitvalt, moeilijk start +-5sec, ik de auto opnieuw start is er niks meer aan de hand dus dit alles met alleen 1/4 tank of minder, kan het nooit iets ernstigs id motor zijn en dan heeft die naar mijn mening gewoon fout mengsel ervaren en dan een waarschuwing geeft.

Maar toch wel bedankt voor de info !! Want blijft een speurtocht !!
 
Laatst bewerkt:

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
Ik denk toch dat er ergens een belemmering is, of elektronica storing. Ik zou de auto naar een Vag specialist brengen voor een goede diagnose.
 

Michiel1

New member
Lid geworden
20 okt 2015
Berichten
16
hallo, ik heb het zelfde probleem .. ik was even benieuwd of er een oplossing was gevonden?

alvast bedankt :)
 

Twix

New member
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
210
De oplossing was doorverkopen, en niet meer omkijken naar Vag auto's :)
 

Michiel1

New member
Lid geworden
20 okt 2015
Berichten
16
hahaha en naar wat wel dan? :p
en wat rij je nu dan als ik vragen mag?.

maar weer even terug naar het onderwerp, geen oplossing gevonden dus?
 
Bovenaan