Zooo vast even een update van mijn kant; doordat ik momenteel de auto weinig gebruik, duurt het maar lang voordat ik weer eens op een kwart tank zit, sorry
Dus daarover nog even geen nieuws.
Wel heb ik vast even nav informatie uit andere topics de long-term fuel trim bekeken. V??r het vervangen van de lambda's en brandstofpomp had ik nog een log gemaakt (lees: de data van een aantal meetwaarden live uitgelezen met m'n telefoon en een OBD dongle en dat weer met een andere telefoon gefilmd
) maar helaas had ik daar de short en longterm fuel trims niet bij geactiveerd. Little i knew then wat je nu precies kan afleiden uit die data.... Helaas geen vergelijkmateriaal dus, maar hij staat nu op longterm fuel trim -0,8% (short trim rond weet ik even niet meer, maar op een screenshot dat ik had genomen stond die op 1,6%) Dit, na alweer een paar honderd km gereden te hebben sinds de brandstofpomp vervangen te hebben.
Ruim binnen de 10% afwijking dus... Nu kan je met oa VCDS die instelling zelfs ook nog wissen heb ik begrepen, zodat de ECU de longterm trim geforceerd of vlotter of beter opnieuw gaat afstellen, maar die mogelijkheid was voor mij nu even niet voorhanden omdat dat te doen. Dus ik moet het even hebben van dat de ECU zelf na langere tijd de longterm bij zal stellen.
Een negatieve (longterm) fueltrim kan als oorzaak een defecte lambdasonde hebben, maar ook een brandstofpomp die niet genoeg druk meer levert en tot slot: jawel, een lekkende injector (bron: Marcovw's autotechniek
site) en wat staat er nog op mijn longterm to do lijst.... juist injectorcups vervangen (en de injectoren reinigen) Dan heb ik alle oorzaken uitgesloten, ondanks dat de huidige waardes dus zeer acceptabele zijn